Gå til innhold

Norske veier


Anbefalte innlegg

For å være helt ærlig forstår jeg ikke hvorfor Svenskene har så uendelig mye bedre veier. Min erfaring er begrenset til Svinesund, en overgang i nærheten av Brekken, og en nord i sørtrønderlag.

Før det første så er det ikke spor etter at tæleløsningen har brekt veien i biter, for det andre så bygger de veldig mye bredere vei, det er tilnærmet et sykkelfelt på hver side, så det er faktisk mulig å sykle der eller gå mellom hus langt ut i ingenplass uten å prøve å ta livet av seg selv. Forstår ikke i det heletatt hvorfor. Den eneste forskjellen mellom svenskeveien og Brekkenveien er at svenskeveien ligger over grensa, så det er ikke noe om været siden det er nøyaktig det samme da den norske fjellkjeden ligger strategisk riktig.

Er veien oppdatert nylig?

Er materialtet mye bedre?

Bidrar strukturen til at tæla blir mindre skadelig?

Mangel fattevne om hvorfor de Svenske veiene langt ut i ingenplass er som autostradaer sammenlignet med de jeg selv kjører på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veiene i Norge er dårlige av den enkle årsaken at det norske folk ikke vil betale for veibygging.

Det i seg selv er ikke så rart med tanke på at Norge er et ekstremt dyrt land å bygge vei i. Under andre halvdel av 1900-tallet når flere andre europeiske land bygget opp sin infrastruktur, slet Norge økonomisk samtidig som man politisk sett gjorde andre prioriteringer, man tok ikke høyde for det trafikkbilde som eksisterer idag.

Hvordan retter man opp i et slikt problem? Det er jo ikke bare å sette igang å pøse store penger inn i massive veiprosjekt, det vil føre til devalvering og inflasjon i norsk økonomi.

Det norske folk vil ha både i pose og sekk. Vi vil ha flotte skoler, flott helsevesen, flott kultur og fritidstilbud, flott offentlig sikkerhetsnett, flott politi/brannvesen, flott militært forsvar, flott pensjonisttilværelse og flotte veier. Samtidig vil vi ha lave skatter, lav moms, billige offentlige tjenester.

Tilbake til hovedproblemet, vi vil ikke betale for det. Vi kan betale gjennom å senke standarden på helsevesenet eller senke standarden på pensjonisttilværelsen, men neida, da blir det problem. Vi er inne i den evige spiralen der det politisk sett handler om å dryppe penger der folk roper høyest. Valgt til stortinget blir du når du klarer å overbevise den store massen at just du klarer å prioritere pengedryppingen bedre enn andre ved å kamuflere det egentlige problemet, at det egentlig ikke er nok penger til alle samtidig.

Endret av TOMpsy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veiene i Norge er dårlige av den enkle årsaken at det norske folk ikke vil betale for veibygging.

Det i seg selv er ikke så rart med tanke på at Norge er et ekstremt dyrt land å bygge vei i. Under andre halvdel av 1900-tallet når flere andre europeiske land bygget opp sin infrastruktur, slet Norge økonomisk samtidig som man politisk sett gjorde andre prioriteringer, man tok ikke høyde for det trafikkbilde som eksisterer idag.

Hvordan retter man opp i et slikt problem? Det er jo ikke bare å sette igang å pøse store penger inn i massive veiprosjekt, det vil føre til devalvering og inflasjon i norsk økonomi.

Det norske folk vil ha både i pose og sekk. Vi vil ha flotte skoler, flott helsevesen, flott kultur og fritidstilbud, flott offentlig sikkerhetsnett, flott politi/brannvesen, flott militært forsvar, flott pensjonisttilværelse og flotte veier. Samtidig vil vi ha lave skatter, lav moms, billige offentlige tjenester.

Tilbake til hovedproblemet, vi vil ikke betale for det. Vi kan betale gjennom å senke standarden på helsevesenet eller senke standarden på pensjonisttilværelsen, men neida, da blir det problem. Vi er inne i den evige spiralen der det politisk sett handler om å dryppe penger der folk roper høyest. Valgt til stortinget blir du når du klarer å overbevise den store massen at just du klarer å prioritere pengedryppingen bedre enn andre ved å kamuflere det egentlige problemet, at det egentlig ikke er nok penger til alle samtidig.

 

Det norske folk, betaler da mer enn nok som det er.

Vi betaler nesten 60 millliarder i bilavgifter, derav årsavgift som politikerne i sin tid sa skulle gå til bygging og vdelikehold av nye veier.

Årsavgiften ble først innført som en ren luksudsvgift på biler, som skulle fjernes når Norrges økonomi ble bedre.

Da Norges økonomi ble bedre, så ble luksusavgiften likevel ikkefjernet, men ble øket, og da kom politikerne med et løfte om at denne avgiften skulle gå til vedlikehold og bygging av nye veier.

 

Vi vet jo alle hvordan det gikk, og svikefulle og løgnaktige politikere har nå sagt at disse pengene skal gå rett i statskassen for å betale andre ting.

Men vi betaler jo allerede andre skatter og avgifter som skal dekke skole, helsevesen ol.

 

Så poenget er egentlig ikke at vi betaler for lite skatter og avgifer, poenget er at politikernes grådighet er umettelig. Samtidig som de gir blaffen i folket, og ikke bryr seg om hvor mange som blir skadet eller drept i bilulykker pga dårlige veier og politikernes svik.

At det er så ekstremt dyrt å bygge veier i Norge er en myte som politikerne holder liv i nettopp for å få en unnskyldning for å la være å bygge nye og bedre veier.

 

Etter innlegget ditt å dømme så er du enten en av disse løgnaktige og svikefulle politikerne, eller en av politikernes mange ryggslikkere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

TOMpsy: Så hvordan får jeg de 3.5 millionene andre menneskene til å gå av planken da?

Ja du, det er jammen ikke lett. Personer er smarte, men folk er dumme. Det er trygt å stå på den der planken sammen med de andre. Se på Obamas helsereform. Alle er enig i at reformen vil skape et bedre offentlig helsevesen, men store deler av folket vil i kapitalismens interesse ikke ha den gjennomført. Klassisk konflikt mellom egne og andres behov.

Også europeisk moderne politisk historie viser til lignende fadeser. Se bare på spania, portugal og ikke minst hellas. Alle vil ha, men ingen vil gi.

Lech Walesa var en man med en visjon om hvordan Polen kunne klare seg gjennom oppløsningen av sovjetstøtten. Alle var enig med ham, men når endringene kom, selv om han hadde varslet om endringene og en økonomi på sparebluss i mange år, mistet han støtten fordi prisen var for høy. Altså er det lite håp om at selv om folket forstår, så er folket i det lange løp lite villig til å gi slipp.

Så lenge mennesket vil ha, uten å gi, er det ingen vei utenom oppløsning. En kultur som ikke kan bære seg selv, fortjener ikke og vil ikke bestå.

Lenke til kommentar

Se på Obamas helsereform. Alle er enig i at reformen vil skape et bedre offentlig helsevesen,

 

Nei "alle" er ikke enig i det. USA hadde et offentlig helsevesen før som var bedre enn Obamacare.

 

Det er stort sett bare Obama og de politikerne som støtter ham som er enige .

De av folket som støttet Obama ved valget var vel også enig, men mange forlater dette standpunktet når de ser hva det egentlig dreier seg om.

 

Sosialistisk helsevesen handler egentlig mye om at staten velger ut hvem som skal få leve og hvem som skal dø.

Dette skjer i Norge også, og da min far fikk kreft da han var 72 år, så fikk han beskjed fra syehuset at han var for gammel til å få hjelp.

Endret av Baltazar94
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Veiene i Norge er dårlige av den enkle årsaken at det norske folk ikke vil betale for veibygging.

Det i seg selv er ikke så rart med tanke på at Norge er et ekstremt dyrt land å bygge vei i. Under andre halvdel av 1900-tallet når flere andre europeiske land bygget opp sin infrastruktur, slet Norge økonomisk samtidig som man politisk sett gjorde andre prioriteringer, man tok ikke høyde for det trafikkbilde som eksisterer idag.

Hvordan retter man opp i et slikt problem? Det er jo ikke bare å sette igang å pøse store penger inn i massive veiprosjekt, det vil føre til devalvering og inflasjon i norsk økonomi.

Det norske folk vil ha både i pose og sekk. Vi vil ha flotte skoler, flott helsevesen, flott kultur og fritidstilbud, flott offentlig sikkerhetsnett, flott politi/brannvesen, flott militært forsvar, flott pensjonisttilværelse og flotte veier. Samtidig vil vi ha lave skatter, lav moms, billige offentlige tjenester.

Tilbake til hovedproblemet, vi vil ikke betale for det. Vi kan betale gjennom å senke standarden på helsevesenet eller senke standarden på pensjonisttilværelsen, men neida, da blir det problem. Vi er inne i den evige spiralen der det politisk sett handler om å dryppe penger der folk roper høyest. Valgt til stortinget blir du når du klarer å overbevise den store massen at just du klarer å prioritere pengedryppingen bedre enn andre ved å kamuflere det egentlige problemet, at det egentlig ikke er nok penger til alle samtidig.

 

Det norske folk, betaler da mer enn nok som det er.

Vi betaler nesten 60 millliarder i bilavgifter, derav årsavgift som politikerne i sin tid sa skulle gå til bygging og vdelikehold av nye veier.

Årsavgiften ble først innført som en ren luksudsvgift på biler, som skulle fjernes når Norrges økonomi ble bedre.

Da Norges økonomi ble bedre, så ble luksusavgiften likevel ikkefjernet, men ble øket, og da kom politikerne med et løfte om at denne avgiften skulle gå til vedlikehold og bygging av nye veier.

 

Vi vet jo alle hvordan det gikk, og svikefulle og løgnaktige politikere har nå sagt at disse pengene skal gå rett i statskassen for å betale andre ting.

Men vi betaler jo allerede andre skatter og avgifter som skal dekke skole, helsevesen ol.

 

Så poenget er egentlig ikke at vi betaler for lite skatter og avgifer, poenget er at politikernes grådighet er umettelig. Samtidig som de gir blaffen i folket, og ikke bryr seg om hvor mange som blir skadet eller drept i bilulykker pga dårlige veier og politikernes svik.

At det er så ekstremt dyrt å bygge veier i Norge er en myte som politikerne holder liv i nettopp for å få en unnskyldning for å la være å bygge nye og bedre veier.

 

Etter innlegget ditt å dømme så er du enten en av disse løgnaktige og svikefulle politikerne, eller en av politikernes mange ryggslikkere.

Hvor er ditt helhetsperspektiv? Er det slik at din forståelse av nasjonaløkonomi begrenser seg til ditt helt åpenbare politikerforakt? Jeg vil på min side ikke heller påstå at jeg ser den totale helheten. Min forståelse begrenser seg til den enkle observatør jeg er. Jeg er ikke mer enn en person på sidelinjen som er svært takknemlig for at jeg hver dag har en jobb å gå til og som gir meg lønn til å sørge for tak over hodet, klær på kroppen, mat i magen og en meningsfull fritid for meg og min familie. Jeg trenger ikke å grue meg for å bli drept eller frihetsberøvet for at jeg uttrykker min mening. Jeg betaler med glede min skatt, og mer dertil for å beholde den generelle velferd dette landet sørger for.

Det er litt drøyt å påstå at jeg enten er politiker eller ryggslikker. Slike personangrep kler deg ikke. Vil du ha din mening seriøst vurdert, bør du opptre seriøst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Se på Obamas helsereform. Alle er enig i at reformen vil skape et bedre offentlig helsevesen,

 

Nei "alle" er ikke enig i det. USA hadde et offentlig helsevesen før som var bedre enn Obamacare.

 

Det er stort sett bare Obama og de politikerne som støtter ham som er enige .

De av folket som støttet Obama ved valget var vel også enig, men mange forlater dette standpunktet når de ser hva det egentlig dreier seg om.

 

Sosialistisk helsevesen handler egentlig mye om at staten velger ut hvem som skal få leve og hvem som skal dø.

Dette skjer i Norge også, og da min far fikk kreft da han var 72 år, så fikk han beskjed fra syehuset at han var for gammel til å få hjelp.

Det var trist å høre at norsk helsevesen behandlet din far på en slik måte. Vi har kommet langt, men ikke langt nok fra grunntanken på 1800-tallet om at staten er best tjent med å konsentrere helsehjelpen mot de som som kan komme tilbake i jobb slik at de fortsatt kan betale skatt. Det er jo til og med fortsatt lovfestet i pasientrettighetsloven "Pasienten har rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten. Retten gjelder bare dersom pasienten kan ha forventet nytte av helsehjelpen, og kostnadene står i rimelig forhold til tiltakets effekt."

Altså ligger det fremdeles en "sperre" etablert mot overforbruk av skattemidler mot livsforlengende helsehjelp og annen helsehjelp som ikke har tilstrekkelig dokumentert effekt.

Men se det fra den andre siden. I stedet for å bruke luksusavgiften på helsehjelp som ikke har noen hensikt i det lange løp, kan man bygge noen meter firefeltsvei som redder liv? Hva veier tyngst? Hvem skal ta avgjørelsen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hvor er ditt helhetsperspektiv? Er det slik at din forståelse av nasjonaløkonomi begrenser seg til ditt helt åpenbare politikerforakt? Jeg vil på min side ikke heller påstå at jeg ser den totale helheten. Min forståelse begrenser seg til den enkle observatør jeg er. Jeg er ikke mer enn en person på sidelinjen som er svært takknemlig for at jeg hver dag har en jobb å gå til og som gir meg lønn til å sørge for tak over hodet, klær på kroppen, mat i magen og en meningsfull fritid for meg og min familie. Jeg trenger ikke å grue meg for å bli drept eller frihetsberøvet for at jeg uttrykker min mening. Jeg betaler med glede min skatt, og mer dertil for å beholde den generelle velferd dette landet sørger for.

Det er litt drøyt å påstå at jeg enten er politiker eller ryggslikker. Slike personangrep kler deg ikke. Vil du ha din mening seriøst vurdert, bør du opptre seriøst.

For å spørre deg et enkelt spørsmål. Istedenfor å snu fokuset vekk fra hva han egentlig påpeker i svaret sitt, gjennom å prate om dagliglivet ditt, hvorfor svarer du ikke bare på innlegget i helhet? Hvorfor må du brette ut ditt enkle liv, klær på kroppen, mat i påsan, etc..?

 

For også å ta Baltazar94 litt her; Hvor får du 60 milliarder fra? Eller er dette din måte å manipulere/hinte på at det er 60mrd tilgjengelig for veiutbygging i Norge, men du sier det ikke iom at du bare sier årsavgiften var ment for dette?

Jeg får bare frem (Hvor ingen av disse er/var øremerket veiutbygging, utenom faktiske veibruksavgiftene & CO2-avgiften):

~20mrd i engangsavgiften

~8mrd i årsavgift

~7mrd i bomvei

~7mrd i veibruksavgift på bensin

~10mrd i veibruksavgift på autodiesel

~3mrd i CO2-avgift

~2mrd i omregistreringsavgift

Hvilke flere midler er det jeg går glipp av? ~58mrd er hvertfall hva jeg kommer frem til, og da med bare ~20-21mrd øremerket veiutbygging/veiutbedring.

 

Èn ting er sikkert hvertfall, det er dritlett å lire av seg noen tall som hinter til at det du sier er riktig. Det er også dritlett å vise til at du enten ikke vet hva du prater om, eller at du prøver å få budsjettet til å være større enn det det egentlig er..

 

Forøvrig kan jeg legge til at mitt politiske ståsted er Høyre og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg forbanner den dagen SV sniker seg inn i regjeringen igjen. Med det sagt, vil jeg (og jeg antar de fleste andre) fortsatt ha et visst minimum av kvalitet om vi skal begynne å lire av oss tall og påstander..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hvor er ditt helhetsperspektiv? Er det slik at din forståelse av nasjonaløkonomi begrenser seg til ditt helt åpenbare politikerforakt? Jeg vil på min side ikke heller påstå at jeg ser den totale helheten. Min forståelse begrenser seg til den enkle observatør jeg er. Jeg er ikke mer enn en person på sidelinjen som er svært takknemlig for at jeg hver dag har en jobb å gå til og som gir meg lønn til å sørge for tak over hodet, klær på kroppen, mat i magen og en meningsfull fritid for meg og min familie. Jeg trenger ikke å grue meg for å bli drept eller frihetsberøvet for at jeg uttrykker min mening. Jeg betaler med glede min skatt, og mer dertil for å beholde den generelle velferd dette landet sørger for.

Det er litt drøyt å påstå at jeg enten er politiker eller ryggslikker. Slike personangrep kler deg ikke. Vil du ha din mening seriøst vurdert, bør du opptre seriøst.

For å spørre deg et enkelt spørsmål. Istedenfor å snu fokuset vekk fra hva han egentlig påpeker i svaret sitt, gjennom å prate om dagliglivet ditt, hvorfor svarer du ikke bare på innlegget i helhet? Hvorfor må du brette ut ditt enkle liv, klær på kroppen, mat i påsan, etc..?

 

For også å ta Baltazar94 litt her; Hvor får du 60 milliarder fra? Eller er dette din måte å manipulere/hinte på at det er 60mrd tilgjengelig for veiutbygging i Norge, men du sier det ikke iom at du bare sier årsavgiften var ment for dette?

Jeg får bare frem (Hvor ingen av disse er/var øremerket veiutbygging, utenom faktiske veibruksavgiftene & CO2-avgiften):

~20mrd i engangsavgiften

~8mrd i årsavgift

~7mrd i bomvei

~7mrd i veibruksavgift på bensin

~10mrd i veibruksavgift på autodiesel

~3mrd i CO2-avgift

~2mrd i omregistreringsavgift

Hvilke flere midler er det jeg går glipp av? ~58mrd er hvertfall hva jeg kommer frem til, og da med bare ~20-21mrd øremerket veiutbygging/veiutbedring.

 

Èn ting er sikkert hvertfall, det er dritlett å lire av seg noen tall som hinter til at det du sier er riktig. Det er også dritlett å vise til at du enten ikke vet hva du prater om, eller at du prøver å få budsjettet til å være større enn det det egentlig er..

 

Forøvrig kan jeg legge til at mitt politiske ståsted er Høyre og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg forbanner den dagen SV sniker seg inn i regjeringen igjen. Med det sagt, vil jeg (og jeg antar de fleste andre) fortsatt ha et visst minimum av kvalitet om vi skal begynne å lire av oss tall og påstander..

 

Jeg skrev jo ikke 60 milliarder, men nesten 60 milliarder. Og 58 milliarder er jo nesten 60 milliarder.

 

Min hensikt var ikke å komme med det nøyaktige tallet, for jeg mener at jeg fikk fram mitt poeng om at folk betaler mer enn nok ved å påpeke at vi betaler nesten 60 milliarder samlede bilavgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge er nå et kronglete land med fjell, daler og fjorder og spredt bosetning. Man kan desverre ikke forvente 4 felts vei til hver en krink og krok her til lands....

 

Men er enig i at våre hovedveier kunne holdt en høyere standard. De store kostnadene vi får med å innføre midtdeler f.eks stammer jo av tidligere tiders sparsommelighet med tanke på veibredde..

Lenke til kommentar

Jeg skrev jo ikke 60 milliarder, men nesten 60 milliarder. Og 58 milliarder er jo nesten 60 milliarder.

 

Min hensikt var ikke å komme med det nøyaktige tallet, for jeg mener at jeg fikk fram mitt poeng om at folk betaler mer enn nok ved å påpeke at vi betaler nesten 60 milliarder samlede bilavgifter.

Så for å prøve å tolke deg riktig, og sette litt ord i munnen på deg siden du ikke sier det selv, du tror at alle 60mrd i bilavgifter kan bare tas, brukes på veiutbygging, uten å tenke på hvor de faktisk blir hentet fra??

 

Videre prøvde jeg å få frem at det IKKE var 60mrd, men 20mrd, som var tiltenkt veiutbygging. Derav også mitt spørsmål om du prøver å manipulere frem et høyere tall i avgifter (sett relativt til veiutbygging) enn det det er i virkeligheten! (Jeez, at jeg er nødt å forklare om igjen...)

 

Kanskje et litt ledende spørsmål kan hjelpe deg.. Hvor tror du pengene til å drive et eldrehjem kommer fra? Generer de eldre noen penger når de ligger i senga og tisser i bleia/går en tur i parken/glemmer at de har gått en tur i parken/...??

Ok, nytt spørsmål: Hvor kommer pengene til å drive et sykehus fra? Har de store pengeprintere i kjelleren? Får sykesøstrene driks e.l. som går videre til driften av sykehuset når de har pleiet en pasient?

Ok, enda et (kanskje ironisk) spørsmål da: Hvor kommer pengene til lage kvalitetssider som Altinn.no fra?

Endret av daniel_984
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norge har jevnt over et godt veinett. Kjørte fra Møre og Romsdal til Oslo igår, jevnt over er ikke standarden mye å klage på. 4 feltsvei Oslo-Lillehammer vil bli realisert, planene er litt mer uklare oppover Gulbrandsdalen men det bygges ved Øyer og Tretten med tunnel igjennom åsen der. Er enig i at det blir mye bompenger dessverre og man kunne godt fullstendig statsfinansiert E6 feks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge har jevnt over et godt veinett. Kjørte fra Møre og Romsdal til Oslo igår, jevnt over er ikke standarden mye å klage på. 4 feltsvei Oslo-Lillehammer vil bli realisert, planene er litt mer uklare oppover Gulbrandsdalen men det bygges ved Øyer og Tretten med tunnel igjennom åsen der. Er enig i at det blir mye bompenger dessverre og man kunne godt fullstendig statsfinansiert E6 feks.

Sammenlignet med resten av Europa, og hvor mye penger dette landet sitter på: Så jo, da har vi et rævva veinett. Det kan jo selvfølgelig ha noe med både klima, og vanskelig terreng å gjøre. Men vi bør fortsatt klare å holde bedre standard på alle veier i landet.

Lenke til kommentar

Norge har jevnt over et godt veinett. Kjørte fra Møre og Romsdal til Oslo igår, jevnt over er ikke standarden mye å klage på. 4 feltsvei Oslo-Lillehammer vil bli realisert, planene er litt mer uklare oppover Gulbrandsdalen men det bygges ved Øyer og Tretten med tunnel igjennom åsen der. Er enig i at det blir mye bompenger dessverre og man kunne godt fullstendig statsfinansiert E6 feks.

 

Godt du kom deg trygt hjem igjen da.....

 

Hørt rykter om at det var masse snø og sånn i Møre og Romsdal i påsken...stemmer det ?.hihi :xmas: 5

Lenke til kommentar

For å spørre deg et enkelt spørsmål. Istedenfor å snu fokuset vekk fra hva han egentlig påpeker i svaret sitt, gjennom å prate om dagliglivet ditt, hvorfor svarer du ikke bare på innlegget i helhet? Hvorfor må du brette ut ditt enkle liv, klær på kroppen, mat i påsan, etc..?

Utbrettingen skulle i utgangspunktet tjene til å motargumentere påstanden om at jeg ikke er enten politiker eller ryggslikker.

Jeg valgte å svare på innlegget på min måte fordi jeg ser ikke noe poeng å i å argumentere om kroner og ører når mitt utgangspunkt dreier seg om kulturelle holdninger og politikk.

Lenke til kommentar
Utbrettingen skulle i utgangspunktet tjene til å motargumentere påstanden om at jeg ikke er enten politiker eller ryggslikker.

Jeg valgte å svare på innlegget på min måte fordi jeg ser ikke noe poeng å i å argumentere om kroner og ører når mitt utgangspunkt dreier seg om kulturelle holdninger og politikk.

Det eneste jeg ser er en som sier at man ikke må engasjere seg i politikk når man er fornøyd i livet. Som igjen for meg blir helt motsetning av hva som er fornuftig.

 

Eller sagt på en annen måte, når man har nådd toppen er det bare en vei det kan gå, så gi heller opp med en gang istedenfor å kjempe for å holde det status quo.

 

Menmen, har nå en snikende følelse av at vi prater litt forbi hverandre her uansett..

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Utbrettingen skulle i utgangspunktet tjene til å motargumentere påstanden om at jeg ikke er enten politiker eller ryggslikker.

Jeg valgte å svare på innlegget på min måte fordi jeg ser ikke noe poeng å i å argumentere om kroner og ører når mitt utgangspunkt dreier seg om kulturelle holdninger og politikk.

Det eneste jeg ser er en som sier at man ikke må engasjere seg i politikk når man er fornøyd i livet. Som igjen for meg blir helt motsetning av hva som er fornuftig.

 

Eller sagt på en annen måte, når man har nådd toppen er det bare en vei det kan gå, så gi heller opp med en gang istedenfor å kjempe for å holde det status quo.

 

Menmen, har nå en snikende følelse av at vi prater litt forbi hverandre her uansett..

Jeg trur ikke at vi prater forbi hverandre, vi har bare forskjellige ståsted i denne tråden. Hvis TS første innlegg hadde reist spørsmålet: "Hvorfor bruker politikerne 20 milliarder til veibygging på feil måte?", hadde diskusjonen vært en annen.

Tvert om hva du tror, anser jeg det like viktig å være politisk engasjert, selv om man er på topp. Ambisjoner om hvordan samfunnet skal utvikle seg og/eller vedlikeholde seg er svært viktig, jeg gjentar; en kultur som ikke kan bære seg selv, kan ikke og fortjener ikke å bestå.

 

Mitt poeng i denne tråden som svar på hvorfor norske veier er så dårlige handler ikke om mer enn at nåværende nasjonal økonomi i samspill med global økonomi, gjør det uhyre komplekst å bygge vei i Norge uten at det rammer den enkelte. Du som jeg, vet jo at det handler om en svært fin økonomisk balansegang før den enkelte blir "straffet" med renteøkninger grunnet konsumentprisindeksstigninger. Altså handler det om å gi når man får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...