Gå til innhold

Norske veier


Anbefalte innlegg

Tittelen sier alt... Jeg snakker ikke om at vi mangler motorveier som Tyskland har... nei, vi kan ikke ha sånt pga. fjell. Men, hva med de veiene som vi har? Jeg bor i et område som ligger ganske sentralt, men veien er tragisk... snart må jeg sugge in magen for at 2 biler skal få plass på veien. Det har vært snakk om å gjøre noe med de veiene her hvor jeg bor i mange... mange år. Tiden går, og mange ulykker skjer. Vi bor med en sving som er ganske farlig. I løpet av 5 år så har vi opplevd ca 3-4 utkjøringer og ca. 3 kollisjoner. Jeg må si at de på veien er heldig for at jeg og foreldrene bor her, siden mamma er sykepleier hun tar seg av de som er skadet, mens pappa er mekaniker og tar seg av bilene.

 

Så, hva skjer... Norge har en del penger, ikke sant? Jeg bryr meg ikke så mye om veiene, men tenk på de som er uheldig og havner i trøbbel pga veiene. Skal mennesker dø hvor jeg bor før de gjør noe med veien? Skal penger tapes på at biler blir ødelagt og mennesker havner på sykehuset? Hva med selve kvaliteten på veiene? En del strekninger har ganske store "kratere" som tar knekken på mange biler; igjen, penger tapt...

 

Så, hvorfor er veiene så dårlige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge har penger ja, men de velger heller å bruke dem på noe annet, som f.eks. sende de bort til afrika, hvor de liksom skal gå til skoler og mat (yeah right), eller penger i aksjer og investering i andre deler i utlandet.

Det er nettop DU som må betale for veiene som går gjennom skatt/avgifter, og er ikke det nok, så blir det satt opp bompengering mellom strekningene. Tragisk? Ja, når standarden er bedre i Polen og kanskje snart Albania, så begynner man å lure hvem som styrer landet..

Et eksempel som jeg ikke kan få nok av, hva de i Japan klarer iforhold til de ubrukelige idiotene vi har her til lands...

Jeg kan se for meg hva som hadde skjedd i Norge hvis det var her katastrofen slo til, hvor mange år som måtte til for å fikse slik skade.. Når bare miljøministeren bruker 2år på å godkjenne veien...

 

JAPAN etter jordskjelvet i fjord:

og

6 dager etter:

 

article-1369307-0B4B564300000578-813_634x950.jpg

Endret av Iceman22
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Ja og ikke nok med at veiene ser ut som dritt, men størstedelen av befolkningen er redusert til å måtte kjøre rundt i gamle bedritne biler grunnet avgiftshelvetet og ikke nok med det, det koster også en formue for å fylle bensin i dette som skal forestille en oljenasjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det foregår bedringer og utbygginger av veier flere steder i landet. Nå aner ikke jeg hvor du bor, men hovedårsaken til mange ulykker er for høy fart/uoppmerksomhet da hjelper det lite å skylde på veien når fører av bilen skal tilpasse farten etter forholdene.

 

Kan ikke akkurat skryte av veiene rundt om her jeg bor heller, men det er nok verre mange andre steder der det også er mer tungt traffikert og de trenger nye veier mer.

 

Og måten du skriver på tyder på at du ikke har gjort noe særlig research eller har peiling på politikk, nå skal ikke jeg skryte på meg så mye kunnskap på det området men jeg vet hvertfall at det ikke bare funker slik at man kan bruke en hel masse panger bare fordi "Norge har en del penger". Pengene er nødt til å komme fra et sted(avgifter/skatt), og disse pengene skal forvaltes over flere områder.

Lenke til kommentar

Norge har penger ja, men de velger heller å bruke dem på noe annet, som f.eks. sende de bort til afrika, hvor de liksom skal gå til skoler og mat (yeah right), eller penger i aksjer og investering i andre deler i utlandet.

Det er nettop DU som må betale for veiene som går gjennom skatt/avgifter, og er ikke det nok, så blir det satt opp bompengering mellom strekningene. Tragisk? Ja, når standarden er bedre i Polen og kanskje snart Albania, så begynner man å lure hvem som styrer landet..

Et eksempel som jeg ikke kan få nok av, hva de i Japan klarer iforhold til de ubrukelige idiotene vi har her til lands...

Jeg kan se for meg hva som hadde skjedd i Norge hvis det var her katastrofen slo til, hvor mange år som måtte til for å fikse slik skade.. Når bare miljøministeren bruker 2år på å godkjenne veien...

 

JAPAN etter jordskjelvet i fjord:

og

6 dager etter:

 

article-1369307-0B4B564300000578-813_634x950.jpg

 

Man kanvel også legge til at det var en ganske kraftig flom her til lands i høst(?) hvor endel veier raste ut. E6'n blandt annet, den ble fikset så snart vannet trakk seg tilbake. Så det blir litt feil at du kommer med slike "beviser". alle kan jo se at den veien over her er ubrukelig, selvfølgelig må den fikses. Men det gjør de jo med veier som blir ødelagte her til lands også!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skatt, avgifter, osv osv... Der har du penger som kan brukes for å fikse veiene. Sant, jeg har ikke undersøkt problemet på landsbasis, men jeg vet at mange steder så er tilstanden på veiene er ganske dårlig.

 

Enig med at Norge skal kanskje ta seg av problemer som vi har her i landet, før vi hjelper andre.

 

Enig med Herkules om at vi er flink til å fikse fort veiene som blir ødelagt.

Lenke til kommentar

Man kan ikke bare automatisk hoppe til konklusjonen om at norske veier generelt sett er dårlige bare fordi du ikke er fornøyd med din nærmeste vei eller fordi pressen har laget noen skremmeoppslag.

 

Kunne ikke vært mer enig. Har vært endel rundt om å kjørt, og jeg kan si meg enig i at det er mange dårlige veier. Men enkelte steder er det nok ikke mulig å gjøre noe (eller det vil koste på milliardvis), Men på de viktigste og mest traffikerte strekningene(og der det har vært stor ulykkesprosent) er veiene utbedret ganske godt.

 

Leste også på en nettavis her for et par uker siden om vei planene for kysten hvor det var avsatt flere milliarder for å utbedre veiene. Tror det var snakk om sogn og fjordane hvertfall. Jeg kjørte ned langs kysten der i høst og har ikke så mye pent å si om veiene, men de er hvertfall under utbedring.

 

Har også en gangse morsom historie om en østlending som hadde vært i Trondheim og skulle videre til Stavanger, etter utallige ferger og et stykke ned langs kysten stopper han ganske fortvilet på en rasteplass, går bort til en trailersjåfør som har pausa si og lurer på hvordan han skal komme seg tilbake på hovedveien igjen. Da han fikk til svar at dette var hovedveien ble han ganske lang i maska.

Er man kun vandt til bykjøring og 4/6felts veier så kan vel alt av veier synes å være dårlige...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det foregår bedringer og utbygginger av veier flere steder i landet. Nå aner ikke jeg hvor du bor, men hovedårsaken til mange ulykker er for høy fart/uoppmerksomhet da hjelper det lite å skylde på veien når fører av bilen skal tilpasse farten etter forholdene.

 

Det er riktig at man skal kjøre etter forholdene, men det er ingen hemmelighet at svært mange veier i Norge er i veldig dårlig stand (se under).

 

 

Man kan ikke bare automatisk hoppe til konklusjonen om at norske veier generelt sett er dårlige bare fordi du ikke er fornøyd med din nærmeste vei eller fordi pressen har laget noen skremmeoppslag.

 

Trådstarters konklusjon stemmer jo. Norske veier er generelt elendige, og holder et nivå de skulle holdt for femti år siden: Ifølge årsrapporten til Statens vegvesen har over 30 prosent av riksveinettet en standard som er svært dårlig (777 km) eller dårlig (2385 km).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med at tilstanden er god på mange veier, men det betyr ikke at vi skal se bort fra strekningene som trenger utvidelse/reparasjon.

 

Men mange unge mennesker som begynner å kjøre, opplever at størrelsen og tilstanden på veien er litt skremmende. Altså, det er jo god trening å mester de trange veiene, men mange ulykker kan unngås.

Lenke til kommentar

20120313-140902-pic_416131c.jpg

 

Vegvesenet sier folk må belage seg på mye dårlig veg

 

– Vi er sjanseløse på å fornye vegdekket like fort som det slites, verken på fylkes- eller riksveg, Det er på langt nær satt av nok penger. Dermed vil etterslepet bare øke på. Det ser ikke veldig lyst ut når det gjelder vegstandarden vår. Det er et tankekors for meg at vi på slutten av 80-tallet og på begynnelsen av 90-tallet hadde bedre standard på vegdekket enn i dag, enda trafikken er mye større nå, sier seksjonsleder Ivar Hol til Romsdals Budstikke.

 

http://www.rbnett.no...ticle438045.ece

 

20120313-140902-pic_416132c.jpg

Lenke til kommentar

Hva med veier som går fra hovedveier til boligområder? Er det naboene som skal sette penger sammen? Veien er ikke privat btw. Og tilstanden er tragisk.. Man må snart kjøre på fortauet for å ikke ødelegge bilen.

 

For å ta Sandnes kommune som eksempel, som sikkert er ganske så representativ, så er det jo ikke noe rart at man har den standard man har. I år er budsjettet for vei i Sandnes 1.4 millioner. Det absolutte minstenivå mener man er 4.2 millioner. Og det er ikke akkurat første året gapet mellom behov og midler er slik.

 

Men det er mer "sexy" å bygge nye ting, enn å vedlikeholde det man har. Det ser man f.eks på skolebygg, der man sparket ut vaktmesteren for mange år siden. Behovet for storoppussing har vel gått i været siden den tid. Og det er jo logisk, jevnt vedlikehold sparer behovet for massive kostnader i lengden. På samme måte med vei. Ved å "spare" ved å ikke f.eks fylle hull i veibanen vil medføre innen få år at man også ødelegger grunnarbeidene, og kostnaden for da å reparere øker ekstremt.

 

Dette er en villet politikk, i et politisk miljø der en skal smøre midlene såpass tynt og jevnt over hele registeret slik at ingen gidder å klage. Eller enda værre, kaste yrkespolitikere på døren.

 

Det første strukturelle en må gjøre er faktisk å definere hva kommune/fylke/stat skal gjøre. Men også hva den ikke skal gjøre. En må også innføre økonomiske regler for nybygg, slik at nybygg ikke kan oppføres så lenge man ikke har en livsløpgaranti (driftplan, vedlikeholdsplan og finansiering av dette) på bygget/konstruksjonen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

En ekstremt fornuftig måte å starte på er å fjerne alle bilavgiftene og erstatte de med et rent bom-pengesystem. Da kan man sette opp bompenger der det trengs vedlikehold, samt på nye veier. Man beskatter forbruk, og ikke "mulig forbruk".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Avgiftspolitikken i Norge er selvfølgelig helt på trynet når det kommer til det å eie bil og vedlikehold og bygging av infrastruktur.

 

Det som hadde vært interessant å vite er hvor mye penger det brukes pr.kilometer vei i Norge kontra andre land som det er grunnlag for å sammenligne seg med. Norge er et stort land med lite folk hvor det er dyrt å bygge infrastruktur.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Problemet er at vi har en regjering som gir blaffen i folket, de vil heller bruke våre skattepenger på seg selv og sine egne proslekter enn å bygge gode og sikre veier.

Og veguvesenet følger loyalt opp med å ødelegge veiene ytterligere med tonnevis med salt hvert år, som bla bryter ned veiene og vegdekket.

Meningen er at veiene skal ødelgges, men det må skje så gradvis at folk flest ikke forstår hva som skjer.

Bare noen få viktige veier skal være igjen tl slutt, og det blir da hovedsaklig rundt Oslo og de største byene i sør.

At noen veier rundt oslo er forholdsvis bra er fordi politikerne selv regner med at de må kjøre der, og selvfølgelig også pga utenlandske statsbesøk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...