Gå til innhold

Jeg har ingen nasjonalitet

Anbefalte innlegg

Hva som er så jævlig gjevt med å være norsk er jeg forresten ikke sikker på.

Jeg er 50% svensk, har Dansk kjæreste, absolutt ingen nasjonalfølelse for et spesielt geografisk område eller flagg...

Kanskje jeg knytter bånd en dag, men foreløpig kan ikke jeg heller forstå hvorfor folk synes det er så kult å bytte ut sin egen kulturelle rikdom med nisseluer og grandiosa.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener dere om mikel diskerud som har en amerikansk mor og norsk far, har aldri bodd i USA men nå spiller for det amerikanske fotball landslaget? Traff du han på haten ville du tror han var helt norsk på alle måter

Er det deres foreldre eller hudfargen eller opførsel og verdiene som bestemmer din norskhet? Hvorfor skulle en imnvandrer prøve å bli norsk hvis hudfargen eller etnisitet ikke tillater det?

Når jeg bodde i Norge ville jeg lære å bli norske fordi jeg var en tenåring som ikke ville bli "annerledes". Hvis du ikke tillot meg å bli det ville jeg ha gitt meg etterhvert

• Liker 1
Lenke til kommentar

For meg er du Norsk når du er glad i Norge og ønsker å være med og bidra til å lage et bedre land å bo i.

Ønsker man å sende pengene til hjemlandet sitt og så senere flytt ut når man har nok penger, er man ikke Norsk uavhengig av om man har det på papiret sitt eller ikke.

Man kan være Norsk om man utfyller nr 1 og 2 ;-) , men ikke når man kun utfyller nr 2 og ikke 1.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva jeg regnes som i følge SSB når de å regnet ut statistikk.

Min far fikk et par spilljobber i Norge, i begynnelsen av åtti tallet.

Etter å blitt til bytt fast stilling (bruker ordet bredt her, artister har mer kontrakter enn tradisjonell fulltidsjobb). Etterhvert måtte han søke om arbeidstillatelse over lang tid, han fikk ubestemt tid relativt fort.

Etter noen år møtte han min mor, og de fikk meg 1990. (De giftet ikke seg før etter meg og min bror ble født).

Nå er jeg litt usikker hva det riktig ordet er for hva han er for Staten.

Han har per i dag norsk pass, og er da en statsborger.

Vil det si at han var en immigrant? Usikker på om innvandrer er det riktig ordet.

Iallefall, spørsmålet mitt er da, vil jeg da regnes som innvandrer i statistikk beregninger?

(Min mor er "etnisk" norsk, hvis det har noe å si).

Lenke til kommentar

Uansett hvilket kriterie du bruker vil du aldri finne noen som er "norske".

Bruker du genetikk, så er alle eller ingen norske.

Bruker du kultur, er bare smalahovespisende profesjonelle skiløpere norske.

Bruker du nasjonalitet, ja, så kan hvem som helst som bor her i 7 år få det skrvet på passet.

Å være "norsk" er en erklæring om at man føler seg norsk. Ingen kan fortelle Ali eller Bongo at de ikke er norske om de bor i Norge, er norske statsborgere, snakker norsk, og ellers er del i det norske samfunnet.

Hva som er så jævlig gjevt med å være norsk er jeg forresten ikke sikker på. Ikke har vi ytringsfrihet, ikke har vi demokrati, ikke har vi sikkerhet, ikke har vi god mat, eller engang billig mat, og ikke får noen av oss nordmenn hendene ned i honningkrukken (oljefondet). Det er det bare utlendinger som får, av julenisse Solheim.

Hvis du er bosatt i Thailand på trettiende året, snakker thai og har blitt thailandsk statsborger, tror du noen thaier ville sett på deg som thai?

Ville du selv ansett deg som thai?

Lenke til kommentar

Uansett hvilket kriterie du bruker vil du aldri finne noen som er "norske".

Bruker du genetikk, så er alle eller ingen norske.

Bruker du kultur, er bare smalahovespisende profesjonelle skiløpere norske.

Bruker du nasjonalitet, ja, så kan hvem som helst som bor her i 7 år få det skrvet på passet.

Å være "norsk" er en erklæring om at man føler seg norsk. Ingen kan fortelle Ali eller Bongo at de ikke er norske om de bor i Norge, er norske statsborgere, snakker norsk, og ellers er del i det norske samfunnet.

Hva som er så jævlig gjevt med å være norsk er jeg forresten ikke sikker på. Ikke har vi ytringsfrihet, ikke har vi demokrati, ikke har vi sikkerhet, ikke har vi god mat, eller engang billig mat, og ikke får noen av oss nordmenn hendene ned i honningkrukken (oljefondet). Det er det bare utlendinger som får, av julenisse Solheim.

Hvis du er bosatt i Thailand på trettiende året, snakker thai og har blitt thailandsk statsborger, tror du noen thaier ville sett på deg som thai?

Ville du selv ansett deg som thai?

Man er vel hva man selv føler seg som... ?

Lenke til kommentar

Jeg har altså et problem. Eivind Reitan og hans islandske motpart (som garantert finnes) mener at jeg ikke har noen nasjonalitet!

Hva synes dere om dette?

Heldiggris!

Det tok meg flere tiår av mitt liv å tro at jeg var "norsk" før jeg forsto at nasjonalismen er noe av det værste som fins blandt ideologier.

Jeg oppfyller alle "krava", men anser meg IKKE som norsk.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Nordmenn er dem som nordmenn regner som norske og inkluderer i det norske samfunnet.

Circular Reasoning

Der traff du spikeren på hodet.

Det er akkurat det er, som var hele poenget mitt.

Nasjonalitet og nasjonal tilhørighet fungerer bare så lenge dem som bor i nasjonen definerer seg selv og nasjonens innbyggere som tilhørere av den nasjonaliteten.

Samene er bare nordmenn så lenge vi inkluderer dem, og de lar seg inkludere.

Det samme er vestlendingene, nordlendingene og innbyggerene i Oslo.

Etnisitet kan defineres (men dog oftest genetisk og arvemessig uriktig) på bakgrunn av utseende...

Men nasjonalitet er det verre med, fordi nasjonalitet ikke er en naturlig del av noe menneske.

Lenke til kommentar

Ser man pa seg selv som norsk, ja da er man vel norsk? Hva andre personer mener er totalt irrelevant.

Er garantert flere utvandrere som kaller seg selv norske. Statsborgerskap, sprak, genetikk? I bunn og grunn totalt irrelevant. Det bunner som oftest ut i kultur(sprak er som oftest en faktor).

Eller er det andre grunner til at mine amerikanske slektninger ser pa seg selv som norske, mens mange av vare nye landsmenne velger a ikke definere seg selv som nordmenn?

La oss snu litt pa thailand eksempelet litt tidligere i traden.

Hvis du er bosatt i USA på trettiende året, snakker engelsk og har blitt amerikansk statsborger, tror du noen amerikanere ville sett på deg som amerikaner?

Ville du selv ansett deg som amerikaner?

Kulturelle likheter mellom landene man beveger seg mellom vil selvsagt ha en betydning for hvordan man integreres i landet, det vil dermed ogsa ha en betydning for hvordan man identifiserer seg selv. Det er vanskeligere a flytte fra Norge til Japan i 30 aar og fole seg som en japaner, enn det er a flytte til Sverige i 10 aar og fole seg som en svenske.

Lenke til kommentar

Dine amerikanskre slektninger ser ikke på seg som norske men som Norwegian-americans. Har du statsborgerskap er du en amerikaner rett offiser ingen unntagelser. Det mener staten det mener folket its the american way

Hvor godt integrert du er en annen personlig sak men Har du fått statsborgerskap har du bodd her i fem år, fikk deg jobb, ikke brøt loven, og fikk undervisning om amerikansk historie og lovene. For å greie alt dette kreve et visst nivå integrering som ikke kreves i Norge.

Lenke til kommentar

Er litt i samme situasjon som trådstarter. Mamma er dansk og pappa er svensk. Begge flyttet til Norge da de var rundt 20 år og møttes her. Siden har de bodd her. De prater og skriver norsk og annet enn noen ord som henger igjen vil så godt som alle kunne oppleve de som norske.

Jeg er da født og oppvokst i Norge, skriver bedre norsk enn de fleste og følger norske tradisjoner (annet enn at jeg spiser and på juleaften). Da føler jeg det blir helt idioti å ikke kunne si jeg er norsk.

Lenke til kommentar

Hvordan kan en si at en ikke er "norsk" hvis en kan bli forpliktet til å risikere sitt liv for å forsvare Norge? Bør en som dør for sitt land få lov til å bli norsk? Bør man respektere disse folk sev om de ikke har et helt norsk navn?

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan en si at en ikke er "norsk" hvis en kan bli forpliktet til å risikere sitt liv for å forsvare Norge? Bør en som dør for sitt land få lov til å bli norsk? Bør man respektere disse folk sev om de ikke har et helt norsk navn?

Problemet har vel et utgangspunkt i nasjonsstatens oppkomst. Man skiller mellom det som kalles borgernasjonen og det som kalles kulturnasjonen. Kulturnasjonen har sin oppkomst i 1800-tallets Tyskland og vektlegger etnisitet, språk og historie som betingelser for ens nasjonale identitet. Borgernasjonen har på sin side sin oppkomst i den amerikanske og spesielt den franske revolusjon, der felleskapet av statsborgere uansett etnisk opphav utjør staten/nasjonen. Så lenge man følger landets lover og regler og forholder seg til dets institusjoner er man fransk, norsk, amerikansk, osv.

Det er vel sistnevnte som er mest ønskelig som modell. Her har vi mye å lære av amerikanere, og til dels også franskmenn selv om man i Frankrike er i strid med seg selv for tiden når det kommer til denne problemstillingen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mer enn et eksempel hvor bortkastet minoriteter tror at majoritet rasene måtte akseptere dem som like gjennom militær tjeneste. Slavene i amerikansk borgekrigen og franske muslime i annen verdenskrig blant andre eksempler

En grunnen det hendte tidlig i amerikansk historie var nettop fordi politikerne fryktet innvandrere ville identifisere seg mer med det gamle landet enn USA hvis de ikke ble kjent som amerikaner først. Det forsterker ikke bare innvandrernes tilhørighet og amerikansk identitet men også deres forpliktelser til staten og folket

Lenke til kommentar

Før dere diskuterer hvilken "modell" av nasjonalisme som er best bør dere vel demonstrere at nasjonalisme er bra, og ikke ett onde som man kan få inntrykk av ved å kjikke på konsekvensene.

Det kan bli morsomt å tenke på forskjellige utopiske omstendigheter som ville føre til en perfekt verden men jeg anbefale du starte ditt eget tråd om fantasi verdener vi lever i nation states som vi må handle med og prøve å forbedre først

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...