Gå til innhold

Jeg har ingen nasjonalitet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok disse (norske foreldre/norske besteforeldre) som er å regne som "norske" i statistikk der man ser på innvandring og lignende. I ordets litt mer rette forstand så vil jeg selv si at man er "norsk" om man har bodd en betydelig del av livet sitt i Norge, samt dermed behersker språket og kan gjøre seg forstått blant norske folk uten problemer.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig godt poeng, tom waits for alice. Langt nok tilbake er vi alle innvandrere. Dessuten tviler jeg ikke på at svært mange av oss har svenske eller danske slektsbånd. Et par generasjoner tilbake på farssiden har jeg, for eksempel, noe spansk blod fra en kar som kom hit på en handelsbåt. Folk rundt i landet har utallige slike bånd til utlandet, og jeg er ganske sikker på at Eivind Reitan kunne blitt "utlending" etter hans egen definisjon hvis man bare tok en titt på hans avstamming. Få har peiling på sine egne gener bare et par generasjoner tilbake.

En annen interessant følge av Reitans eksempel, er at vår kjære konge, ikke er norsk. Hans sønn er ikke norsk. Ingen av hans etterkommere vil bli norske.

Endret av Dohvakiin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Du er nordmann viss du er kvit og har etterkommera 200 år tilbake i tid i Noreg. Etter min meining er er du halvt islandsk og halvt norsk. Du er ikkje berre norsk eller islandsk.

Lenke til kommentar

Nasjonalitet er oppskrytt og betyr ikke en dritt.. nuff said..

Det samme gjelder identitet.

Igrunnen mye visdom i det ja...

Noe som derimot ikke er så bra å utslette er egenart...

tjohei

EDIT: en kjapp korrigering der.. fant et bedre ord..

Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar

Igrunnen mye visdom i det ja...

Noe som derimot ikke er så bra å utslette er egenart...

Som oftest skaper mennesker seg en identitet slik at de skal kunne sammenligne seg med andre. Det er når man får bukt med denne identiteten og egoet at "egenarten" blomstrer.

En milliardær mister formuen sin og begår selvmord. Velkjent historie. Hvorfor? Fordi han hadde skapt seg en identitet som "millardæren" ettehvert som han begynte å tjene store summer.

Men han var jo født lut fattig, og jeg er lut fattig men føler ingen trang til å avslutte livet.

Østlig filosofi og f.eks meditasjon går ut på å få bukt med dette egoet, og jeg tror ikke det er veien til et miserabelt liv for å si det sånn.

For å komme tilbake til topic, fuck nasjonalitet bla bla bla.

Endret av ikkespisgress
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er norsk i min bok, men så er jeg rar, da jeg mener disse rare brune menneskene på grønnland også er nordmenn, faktisk er de mer norske enn de jævla svenskene som altid skal servere meg på resturanter, jævla svensker som ikke gidder å prøve å lære norsk en gang, Hva i helvete gjør dem her, er Sverige virklig så jævlig at de må komme hit, jeg skjønner hvorfor somaliere vil til norge, somalia er en krigsone og fult av gale muslimer som dreper damer osv. Men sist jeg sjekka har ikke sverige vert i krig på 200 år, De har billigere mat, og biler og snop, de hadde ABBA, de har masse fine bjørner i skogen sin, Hvorfor i helvete vil de komme hit og bli servitører, Kast dem ut alle sammen, eller bare skyt dem, Eneste gode svensken er en død svenske.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Du er nordmann viss du er kvit og har etterkommera 200 år tilbake i tid i Noreg. Etter min meining er er du halvt islandsk og halvt norsk. Du er ikkje berre norsk eller islandsk.

Så for å kalle seg norsk, må alle ens forfedre og formødre 200 år tilbake være født i Norge, etter din mening? Har du selv kontroll på at ikke en ukjent tipp-tipp-tipp-oldemor egentlig var svensk?

I så fall måtte du gått rundt og kalt deg for en 1,5625% svenske-98,4375%-nordmann hele dagen lang. Ville ikke det vært slitsomt? Og ville det ikke vært veldig slitsomt å skulle være en 1,5625% svenske-98,4375%-nordmann i andres øyne, når hele din identitet bygger seg på at du føler deg norsk?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så for å kalle seg norsk, må alle ens forfedre og formødre 200 år tilbake være født i Norge, etter din mening? Har du selv kontroll på at ikke en ukjent tipp-tipp-tipp-oldemor egentlig var svensk?

I så fall måtte du gått rundt og kalt deg for en 1,5625% svenske-98,4375%-nordmann hele dagen lang. Ville ikke det vært slitsomt? Og ville det ikke vært veldig slitsomt å skulle være en 1,5625% svenske-98,4375%-nordmann i andres øyne, når hele din identitet bygger seg på at du føler deg norsk?

Etnisiteten din er ikke like relevante som din oppfoersel. Et land som ikke setter stoerre pris på oppfoersel enn hvor dine besteforeldrene ble foedt er et rasistiske land.

Lenke til kommentar

Nå er det vel anerkjent at Islands befolkning er etterkommere etter vikingene, mange av dem fra Norge. Så for alt vi vet kan Dohvakiin følge sin norske slekt lenger tilbake enn både Oleoh og meg. De har bare vært på ferie i utlandet noen hundre år...

Geir :)

Det samme kan sies om Europeere med hensyn til Afrikanere, bare man erstatter "hundrevis" med "tusener" av år;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Eg går ikkje rundt å kaller meg nordmann. Det er som regel ikkje nødvendig i mitt daglige liv, og heller er ikkje identiteten min byggd på det å være nordmann, eg bygger min identitet på anna enn min nasjonalitet. Sjølvsagt har eg mykje til felles med andre nordmenn, slik som at eg likar å gå på ski osv., men det er ikkje nødvendig å sei at å være norsk er ein del av min identitet, når eg eigentleg meinar at å stå på ski er ein del av min identitet.

Dersom eg harf.eks ein svenske i min familie må eg nesten sei at eg for det meste er norsk, men har litt svensk blod.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Uansett hvilket kriterie du bruker vil du aldri finne noen som er "norske".

Bruker du genetikk, så er alle eller ingen norske.

Bruker du kultur, er bare smalahovespisende profesjonelle skiløpere norske.

Bruker du nasjonalitet, ja, så kan hvem som helst som bor her i 7 år få det skrvet på passet.

Å være "norsk" er en erklæring om at man føler seg norsk. Ingen kan fortelle Ali eller Bongo at de ikke er norske om de bor i Norge, er norske statsborgere, snakker norsk, og ellers er del i det norske samfunnet.

Hva som er så jævlig gjevt med å være norsk er jeg forresten ikke sikker på. Ikke har vi ytringsfrihet, ikke har vi demokrati, ikke har vi sikkerhet, ikke har vi god mat, eller engang billig mat, og ikke får noen av oss nordmenn hendene ned i honningkrukken (oljefondet). Det er det bare utlendinger som får, av julenisse Solheim.

Lenke til kommentar

Du er norsk i min bok, men så er jeg rar, da jeg mener disse rare brune menneskene på grønnland også er nordmenn, faktisk er de mer norske enn de jævla svenskene som altid skal servere meg på resturanter, jævla svensker som ikke gidder å prøve å lære norsk en gang, Hva i helvete gjør dem her, er Sverige virklig så jævlig at de må komme hit, jeg skjønner hvorfor somaliere vil til norge, somalia er en krigsone og fult av gale muslimer som dreper damer osv. Men sist jeg sjekka har ikke sverige vert i krig på 200 år, De har billigere mat, og biler og snop, de hadde ABBA, de har masse fine bjørner i skogen sin, Hvorfor i helvete vil de komme hit og bli servitører, Kast dem ut alle sammen, eller bare skyt dem, Eneste gode svensken er en død svenske.

:green: :green: :green: :green: :green: :green: :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...