Populært innlegg Ljóseind Skrevet 16. mars 2012 Populært innlegg Del Skrevet 16. mars 2012 Hei. Jeg heter Olav, og jeg er sønn av Kjell og Torhild. Min mor er opprinnelig islandsk. Hun har dog bodd lengre i Norge enn de fleste her til lands, og snakker norsk utmerket. Ingen kunne sett at jeg er halvt islandsk, ingen kunne sett at min mor er islandsk, ingen kan høre at vi har islandske aner. Jeg har bodd hele mitt liv i Norge, og er like tett bundet til dette landet som noen annen. Ifølge Eivind Reitan, er kravet for å være norsk som følger: Norsk ,det må da bety noe snevrere enn norsk statsborger,ellers er dette unødig: En person er å betrakte som norsk,når vedkommende har 2 norske foreldre og 4 norske besteforeldre. Disse aner må ha hatt norsk som morsmål. Altså -det er snakk om genetikk.Og språk.De kan bo hvor som helst.Men ikke alle som bor i Norge er norske.Blir det heller ei. Dette sitatet er tatt fra denne artikkelen på aftenpostens nettside: http://www.aftenposten.no/meninger/Nar-er-man-norsk-6786395.html#.T2N9xBEaOSk Da jeg leste artikkelen, var det 11 forslag til hva "norskhet" er for noe, og to av forslagene prøvde å svare på når du kan kalle deg "norsk". Det ene, med 195 stemmer, var Eivind Reitans forslag, og det andre sa at hvis du følte deg norsk, så var du norsk, med 107 stemmer. Som dere kan se, er jeg, som halvt norsk og halvt islandsk, ikke norsk. Og jeg kan da umulig være islandsk heller, for den samme definisjonen gjelder vel for islendinger, gjør den ikke? Jeg har altså et problem. Eivind Reitan og hans islandske motpart (som garantert finnes) mener at jeg ikke har noen nasjonalitet! Hva synes dere om dette? 10 Lenke til kommentar
Student of Life Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Sterkt uenig med Reitan sin definisjon, nettopp grunnet slike situasjoner som du ender opp i. Hvis en har norsk statsborgerskap og selv ønsker å kalle seg norsk, ja, da er man norsk. Uansett, siden når har man begynt å høre på nasjonalister som han typen her? 5 Lenke til kommentar
PSV Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Det er nok disse (norske foreldre/norske besteforeldre) som er å regne som "norske" i statistikk der man ser på innvandring og lignende. I ordets litt mer rette forstand så vil jeg selv si at man er "norsk" om man har bodd en betydelig del av livet sitt i Norge, samt dermed behersker språket og kan gjøre seg forstått blant norske folk uten problemer. 3 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Intigrerte og uintigrerte er vel den mest praktiske definisjonen. Intil Oslo isolerer seg fra resten av landet da, og noen småbygder får sære egenkulturer etter noen tiår da.... 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg tom waits for alice Skrevet 16. mars 2012 Populært innlegg Del Skrevet 16. mars 2012 En person er å betrakte som norsk,når vedkommende har 2 norske foreldre og 4 norske besteforeldre. En definisjon som er smør på det berømte flesket, og dermed ikke spesielt gjennomtenkt. For dersom definisjonen på at man er norsk er at man har to norske foreldre, så må man nødvendigvis ha 4 norske besteforeldre, ellers ville jo ikke begge foreldrene vært norske etter den samme definisjonen. Og besteforeldrene igjen må ha bare norske foreldre, ellers ville ikke de passert definisjonen. Ad inifinitum, skjønt unorskheten blir nokså utvannet etterhvert... Mange gode nordmenn - les bergensere - har ren tysk avstamning noen få generasjoner tilbake. Hva er etter denne definisjonen forskjellene på dem og en som har ren kinesisk avstamning like langt tilbake? Geir 17 Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 (endret) Veldig godt poeng, tom waits for alice. Langt nok tilbake er vi alle innvandrere. Dessuten tviler jeg ikke på at svært mange av oss har svenske eller danske slektsbånd. Et par generasjoner tilbake på farssiden har jeg, for eksempel, noe spansk blod fra en kar som kom hit på en handelsbåt. Folk rundt i landet har utallige slike bånd til utlandet, og jeg er ganske sikker på at Eivind Reitan kunne blitt "utlending" etter hans egen definisjon hvis man bare tok en titt på hans avstamming. Få har peiling på sine egne gener bare et par generasjoner tilbake. En annen interessant følge av Reitans eksempel, er at vår kjære konge, ikke er norsk. Hans sønn er ikke norsk. Ingen av hans etterkommere vil bli norske. Endret 16. mars 2012 av Dohvakiin 2 Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Nasjonalitet er oppskrytt og betyr ikke en dritt.. nuff said.. 8 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Du er nordmann viss du er kvit og har etterkommera 200 år tilbake i tid i Noreg. Etter min meining er er du halvt islandsk og halvt norsk. Du er ikkje berre norsk eller islandsk. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Nasjonalitet er oppskrytt og betyr ikke en dritt.. nuff said.. Det samme gjelder identitet. 3 Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 (endret) Nasjonalitet er oppskrytt og betyr ikke en dritt.. nuff said.. Det samme gjelder identitet. Igrunnen mye visdom i det ja... Noe som derimot ikke er så bra å utslette er egenart... tjohei EDIT: en kjapp korrigering der.. fant et bedre ord.. Endret 16. mars 2012 av αкαѕнα Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Nå er det vel anerkjent at Islands befolkning er etterkommere etter vikingene, mange av dem fra Norge. Så for alt vi vet kan Dohvakiin følge sin norske slekt lenger tilbake enn både Oleoh og meg. De har bare vært på ferie i utlandet noen hundre år... Geir 5 Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 (endret) Igrunnen mye visdom i det ja... Noe som derimot ikke er så bra å utslette er egenart... Som oftest skaper mennesker seg en identitet slik at de skal kunne sammenligne seg med andre. Det er når man får bukt med denne identiteten og egoet at "egenarten" blomstrer. En milliardær mister formuen sin og begår selvmord. Velkjent historie. Hvorfor? Fordi han hadde skapt seg en identitet som "millardæren" ettehvert som han begynte å tjene store summer. Men han var jo født lut fattig, og jeg er lut fattig men føler ingen trang til å avslutte livet. Østlig filosofi og f.eks meditasjon går ut på å få bukt med dette egoet, og jeg tror ikke det er veien til et miserabelt liv for å si det sånn. For å komme tilbake til topic, fuck nasjonalitet bla bla bla. Endret 16. mars 2012 av ikkespisgress 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Du er norsk i min bok, men så er jeg rar, da jeg mener disse rare brune menneskene på grønnland også er nordmenn, faktisk er de mer norske enn de jævla svenskene som altid skal servere meg på resturanter, jævla svensker som ikke gidder å prøve å lære norsk en gang, Hva i helvete gjør dem her, er Sverige virklig så jævlig at de må komme hit, jeg skjønner hvorfor somaliere vil til norge, somalia er en krigsone og fult av gale muslimer som dreper damer osv. Men sist jeg sjekka har ikke sverige vert i krig på 200 år, De har billigere mat, og biler og snop, de hadde ABBA, de har masse fine bjørner i skogen sin, Hvorfor i helvete vil de komme hit og bli servitører, Kast dem ut alle sammen, eller bare skyt dem, Eneste gode svensken er en død svenske. 7 Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Du er nordmann viss du er kvit og har etterkommera 200 år tilbake i tid i Noreg. Etter min meining er er du halvt islandsk og halvt norsk. Du er ikkje berre norsk eller islandsk. Så for å kalle seg norsk, må alle ens forfedre og formødre 200 år tilbake være født i Norge, etter din mening? Har du selv kontroll på at ikke en ukjent tipp-tipp-tipp-oldemor egentlig var svensk? I så fall måtte du gått rundt og kalt deg for en 1,5625% svenske-98,4375%-nordmann hele dagen lang. Ville ikke det vært slitsomt? Og ville det ikke vært veldig slitsomt å skulle være en 1,5625% svenske-98,4375%-nordmann i andres øyne, når hele din identitet bygger seg på at du føler deg norsk? 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Du er nordmann viss du er kvit og har etterkommera 200 år tilbake i tid i Noreg. Etter min meining er er du halvt islandsk og halvt norsk. Du er ikkje berre norsk eller islandsk. Så for å kalle seg norsk, må alle ens forfedre og formødre 200 år tilbake være født i Norge, etter din mening? Har du selv kontroll på at ikke en ukjent tipp-tipp-tipp-oldemor egentlig var svensk? I så fall måtte du gått rundt og kalt deg for en 1,5625% svenske-98,4375%-nordmann hele dagen lang. Ville ikke det vært slitsomt? Og ville det ikke vært veldig slitsomt å skulle være en 1,5625% svenske-98,4375%-nordmann i andres øyne, når hele din identitet bygger seg på at du føler deg norsk? Etnisiteten din er ikke like relevante som din oppfoersel. Et land som ikke setter stoerre pris på oppfoersel enn hvor dine besteforeldrene ble foedt er et rasistiske land. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Nå er det vel anerkjent at Islands befolkning er etterkommere etter vikingene, mange av dem fra Norge. Så for alt vi vet kan Dohvakiin følge sin norske slekt lenger tilbake enn både Oleoh og meg. De har bare vært på ferie i utlandet noen hundre år... Geir Det samme kan sies om Europeere med hensyn til Afrikanere, bare man erstatter "hundrevis" med "tusener" av år;) Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 (endret) Du er nordmann viss du er kvit og har etterkommera 200 år tilbake i tid i Noreg. Etter min meining er er du halvt islandsk og halvt norsk. Du er ikkje berre norsk eller islandsk. Så for å kalle seg norsk, må alle ens forfedre og formødre 200 år tilbake være født i Norge, etter din mening? Har du selv kontroll på at ikke en ukjent tipp-tipp-tipp-oldemor egentlig var svensk? I så fall måtte du gått rundt og kalt deg for en 1,5625% svenske-98,4375%-nordmann hele dagen lang. Ville ikke det vært slitsomt? Og ville det ikke vært veldig slitsomt å skulle være en 1,5625% svenske-98,4375%-nordmann i andres øyne, når hele din identitet bygger seg på at du føler deg norsk? Eg går ikkje rundt å kaller meg nordmann. Det er som regel ikkje nødvendig i mitt daglige liv, og heller er ikkje identiteten min byggd på det å være nordmann, eg bygger min identitet på anna enn min nasjonalitet. Sjølvsagt har eg mykje til felles med andre nordmenn, slik som at eg likar å gå på ski osv., men det er ikkje nødvendig å sei at å være norsk er ein del av min identitet, når eg eigentleg meinar at å stå på ski er ein del av min identitet. Dersom eg harf.eks ein svenske i min familie må eg nesten sei at eg for det meste er norsk, men har litt svensk blod. Endret 16. mars 2012 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Uansett hvilket kriterie du bruker vil du aldri finne noen som er "norske". Bruker du genetikk, så er alle eller ingen norske. Bruker du kultur, er bare smalahovespisende profesjonelle skiløpere norske. Bruker du nasjonalitet, ja, så kan hvem som helst som bor her i 7 år få det skrvet på passet. Å være "norsk" er en erklæring om at man føler seg norsk. Ingen kan fortelle Ali eller Bongo at de ikke er norske om de bor i Norge, er norske statsborgere, snakker norsk, og ellers er del i det norske samfunnet. Hva som er så jævlig gjevt med å være norsk er jeg forresten ikke sikker på. Ikke har vi ytringsfrihet, ikke har vi demokrati, ikke har vi sikkerhet, ikke har vi god mat, eller engang billig mat, og ikke får noen av oss nordmenn hendene ned i honningkrukken (oljefondet). Det er det bare utlendinger som får, av julenisse Solheim. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Du er norsk i min bok, men så er jeg rar, da jeg mener disse rare brune menneskene på grønnland også er nordmenn, faktisk er de mer norske enn de jævla svenskene som altid skal servere meg på resturanter, jævla svensker som ikke gidder å prøve å lære norsk en gang, Hva i helvete gjør dem her, er Sverige virklig så jævlig at de må komme hit, jeg skjønner hvorfor somaliere vil til norge, somalia er en krigsone og fult av gale muslimer som dreper damer osv. Men sist jeg sjekka har ikke sverige vert i krig på 200 år, De har billigere mat, og biler og snop, de hadde ABBA, de har masse fine bjørner i skogen sin, Hvorfor i helvete vil de komme hit og bli servitører, Kast dem ut alle sammen, eller bare skyt dem, Eneste gode svensken er en død svenske. :green: :green: :green: Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Nordmenn er dem som nordmenn regner som norske og inkluderer i det norske samfunnet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå