ThaHoward Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Hei vet dere om noen øvelser og/eller programmer som jeg burde bruke for å prestere bedre innenfor MMA? Tenker da hovedsakelig på ting som pushups, hoppe og trekke knærme mot brystet, nakketrening, hoppetau og lignende. Her viser det sånn ca. hva jeg tenker på: Trener SL 5x5 til vanlig. Så vil kun utvikle sterke muskler, og helst rundt hoftene og håndledd, mage og armer, helst eksplosive. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 MMA er vel mest komplett av alt fighting, derfor må du vere god på alt. Varier mye på treningen din. Styrke, utholdenhet i muskler, cardio. Kjør både sakte og eksplosivt. Ikkje kjør så mange isolasjons øvelser, slik at muskler lærer å jobbe saman bedre. Veit ikkje heilt kor lenge du har trent, kor seriøst du tar det osv, men her er det eg ville anbefale: - Bygg først muskler, slik at du kommer på ein god nivå. Finn ein balanse mellom vere stor og rask. Det kan ta deg opp mot 1-2år. Når du har gjort det: - Hold BF på rundt 15% - Trent mest på styre og eksplosivitet i off-season, altså når du skal ikkje delta i noen turnering eller noe sånt. - Når du begynner å nærme deg konkurranser, gå over til utholdenheit i muskler og eksplosivitet. - Tren cardio og teknikk heile året. - 1-2 uke før konkuranse tren med vekter 1-2 gonger i uka, for å holde muskler i form, men ikkje slite dei ut. Kjør mye teknikk og tren på kva du skal gjere i cagen. - Det viktigaste er HARD ARBEID! Øvelser o.l. hjelper deg kanskje 5% maks. Resten går på kor seriøst du tar det og kor mye du legger inn i det! Når det kommer til selve øvelser, så er det 10000000 ulike ting du kan gjere. Finn kva som fungerer for deg. Du kan prøve å se på "ultimate fighter" - serien, der viser dei b.a. litt trening. Skal snakke med ein bekjent, han har jobba som organisator for Klitsjko brødrer og har no samarbeid med Fedor, samt organiserer alt av MMA i Ukraina. Skal se om han kan gi noen tips til deg. Husk, styrke = 100% Teknikk = 100% Kons veldig mye på begge deler, du må ha begge deler for å lykkes. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 17. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2012 (endret) Tusen takk! Hjalp meg veldig mye Edit: Er sikkert et teit spørsmål, men hva betyr BF? Er forøvrig 17år, veier mellom 70 og 75 kilo og er 179 høy (kanskje litt høyere nå), har dessverre vært ute i noen uker pga operasjon, men løfta igår 3x4 100kg markløft og er litt stolt over det Endret 17. mars 2012 av slettet II Lenke til kommentar
aomt Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 BF = Body fat. Om du har for mye, så blir det vanskeligare å vere rask. Men det er kjekt å ha litt, siden den bestytter deg godt. Dei fleste (beste) MMA fightere ligger selv på rundt 15%. Bygg litt muskler først. Kjør 8-10 reps, 3-4 set. Du kan gjerne kjøre isolasjon på det, slik at du ungår skader. Konsentrer deg om teknikk og ikkje tenk så mye på å løfte tunge vekter. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 Ok skal får vel bygge muskler da Men er det en spesiell grunn til dette? Bedre beskyttelse? Og er RYP- ekstrem muskelvekst passende? Kommer også til å legge på noen øvelser da. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Ok skal får vel bygge muskler da Men er det en spesiell grunn til dette? Bedre beskyttelse? Og er RYP- ekstrem muskelvekst passende? Kommer også til å legge på noen øvelser da. Det kommer litt ann på kas still du kjører. Dei som er litt tyngre, då er det kjekt å ha litt fett, det fungerer som beskyttelse. Også, du blir ikkje så fort sliten (70kg muskler og 5kg fett bruker mye meir energy enn 60kg muskler og 15kg fett). Fedor ligger på 15-20% Mir ligger på 15% JDS - 12% GSP er heilt ned i 5% Så har vi selvfølgelig Roy Nelson:) Søk på fight mellom JDS og Nelson. Selv om Nelson fekk enormt med bank, så var det fettet som hjalp han å komme gjennom kampen Alle har hatt enormt suksess:) Har aldri selv kjørt RYP, så eg kan ikkje uttale meg om den. Eg kjører stort sett same rutine, uansett kva eg gjer. Eg variera kun på øvelser og antal reps. Mandag: Brøst, Skuldra, Triceps Tirsdag: Rygg, Biceps, ABS Onsdag: Bein, Forarma, Shrugs Fredag: Same som mandag Lørdag: Same som tirsdag Kjør med så mye isolasjon som mulig, det er litt kritisk når du trener så pass mye. Ca 3-4 øvelser pr muskel gruppe, 7-9reps, 3 set. Dvs du må grei minst 7-7-7, med bra teknikk, isolasjon. Når du greier 9-9-9, så øker du vekta. For styrke er det 4-6reps, 2-3 set Utholdenheit: 15-20/20-25 reps, 3 set Eg har prøvd veldig mye forskjellig, det fungerte best for meg, samtidig som det er veldig enkelt og greit og krever ikkje så mye når du skal bytte frå f.eks masse til styrke. Om du velger å følge dette programmet, start heller med 9-11 reps. Kjør det i 2 månader, så 8-10 i 2 månader osv til du kommer ned på 4-6. Bygg deg ned mot styrke. Kommer til å ta deg ca 1år, men du kommer til å legge på mye muskler og øke veldig mye i styrke i løpet av den tid. Og selvfølgelig, husk kardi, oppvarming (heile kroppen + muskler), nokk mat, protein og søvn! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå