Anonym259235 Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 (endret) slettet Endret 19. mars 2012 av Al Capone Lenke til kommentar
JohnsonJr Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Jeg skal svare utifra det jeg kan huske, og se hvordan det går. 1) Describe the Sami's history Mange tror at samene var de første som kom til Norge, en sterkt støttet teori er at de kom fra øst. Det å si at samene er Norges "urfolk" kan også være feil, Nordmennene kom inn gjennom Sentraleuropa flere tusen år når en eller annen istid var på vei bort. Mange år senere- når "nordmennene" og samene møttes oppstod det en kulturkonflikt. Nordmennene i sør var mye flere og hadde bedre teknologi. For nordmenn var det ingen problem å ta over kontroll over "sameland", derimot var det et problem å få kontroll på samene. Samene ble behandlet dårlig og sett ned på av resten av landet. De ble til og med av og til behandlet som afroamerikanerne ble behandlet i Rosa Parks tid. For samene var dette med "landegrenser" noe helt nytt, og samene hadde ikke skjøte på at de eide landet og ble derfor kastet bort av de nye bøndene. Det at samene var nomader og måtte ha beite til reinsdyrene og at bøndene måtte ha jord til åkrene skapte store konflikter. I dag har samene lov til å drive med reinsdyr gjeting på den kulturelle måten, mere uavhengig av grenser. Det er også reservater til dette hvis jeg ikke tar helt feil. I dagens Norge er forskjellen på Nordmenn og samer minsket. Det er fortsatt noen som lever livet på den tradisjonelle måten og bruker sameklær og joiker, selv om flesteparten har flyttet til hovedstaden for å finne jobber. si ifra hvis du trenger mer hjelp Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 17. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2012 Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Fornorskingen av samene er et mørkt kapittel i norsk historie. Samene hadde blant annet ikke lov til å snakke samisk ved norske skoler. For øvrig - samene trenger ikke ekstra rettigheter. Det er noe forbanna tøv venstresiden har kommet opp med for å sanke urfolkspoeng fra FN. Sametinget er en parodi på seg selv - og et "urfolk" som raserer Finnmarksvidda ved å rase tulling på firehjulinger trenger ikke en eneste ekstra rettighet. Finnmarksvidda er utpint etter vanskjøtsel fra samenes side. Den som har skrevet oppgavene må virkelig romantisere samene. Det er lite begeistring for samene blant folket i f.eks. Finnmark etter at Stortinget vedtok Finnmarksloven som gir samene særrettigheter. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Sametinget er en parodi på seg selv - og et "urfolk" som raserer Finnmarksvidda ved å rase tulling på firehjulinger trenger ikke en eneste ekstra rettighet. Finnmarksvidda er utpint etter vanskjøtsel fra samenes side. Den som har skrevet oppgavene må virkelig romantisere samene. Det er lite begeistring for samene blant folket i f.eks. Finnmark etter at Stortinget vedtok Finnmarksloven som gir samene særrettigheter. Jeg er egentlig ikke uenig med deg i det du skriver her, men du fremstår veldig unyansert i innlegget ditt. Jeg er enig med deg i at vi bør ta mest mulig vare på naturen og begrense kjøring med ATV fordi naturen bruker noe vanvittig med tid på å reparere skaden det gjør. Mine observasjoner etter å ha bevegd meg i fjellet er at de som kjører ATV stort sett holder seg til de sporene som er laget og ikke "raser tulling" som en regel. Selvsagt vil dette forekomme i nærheten av tett bebyggelse, men som regel ikke ute på vidda. Hva tenker du egentlig på når du sier at vidda er utpint? Er det nedbeitet du tenker på? I så fall mener jeg å ha hørt at slaktevekten på rein har gått ned de senere år, noe som kan tyde på mindre tilgang på godt beite. Jeg har dog ikke noe dokumentasjon på denne påstanden. Har du? Jeg er også helt enig med deg at samene ikke i stor grad bør ha særrettigheter da de er nordmenn som resten av oss, selv om de har et annet slektstre. Du nevner spesifikt at finnmarksloven gir samene særrettigheter. Hvilke rettigheter er det samene har etter den loven som ikke annen lokalbefolkning har i samme område? Så vidt jeg klarer å se i loven står det spesifisert "lokalbefolkning" der det er nevnt noe om bruk av naturen. Det står riktignok at loven skal ivareta samisk kultur og samiske interesser, da reindrift spesifikt, men jeg ser helt hvordan dette er relevant for ditt utspill. Det er mulig praktiseringen av dette formålet gir en forskjellsbehandling på etnisitet som jeg ikke har fått med meg, men da vil jeg gjerne at du forteller meg hva jeg har gått glipp av. Jeg har inntrykk av at det dårlige klimaet mellom samer og øvrig befolkning ikke kommer av kulturen som sådan, men mer på grunn av utspill fra enkeltpersoner som ikke evner å vise respekt for andre. Dette gjelder spesielt når samene ikke klarer å respektere andres eiendomsrett som f.eks. i Hammerfest der reinen beitet i hagene til folk i byen før i tiden. Det kan også nevnes at det kanskje er mer spenninger mellom de ulike samefamiliene i forhold til resten av befolkningen. Dette spenningsnivået utløser noen primitive handlinger som vist i disse artiklene: Slept etter bil Reineier bundet og forlatt på vidda Reineier banket opp - politiet beklager Voldsbruken innenfor reindrifta Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article455349.ece http://www.dagbladet.no/2011/01/19/nyheter/rein/innenriks/15115319/ Slaktevekten har gått ned ja, men dette bunner i at samene mener de ikke får god nok pris for kjøttet. Landbruksministeren har bl.a. truet med tvangsslakt rimelig nylig. http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7918704 For min del fremstår samene som en gjeng svindlere. Folk må gjerne få mene at de er same, men de skal ikke komme her og proklamere den og den delen av Finnmarksvidda for sin. De mener jo også at de har førsterett på multebærene som finnes der - og nei, dette kan jeg ikke dokumentere, men når man er fra fylket så er det ikke så vanskelig å ha vært i nærkontakt med artigkarene der... Lenke til kommentar
valentino Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 http://www.altaposte...ticle455349.ece Dette er utvilsomt en kjedelig sak, og drar frem noe av det primitive temperamentet du også kan se ut av artiklene jeg henviste til. Dette er dog bare ett eksempel og jeg har vanskelig for å se at en enkeltpersons handlinger kan tillegges en hel kultur. Aggressive personer som mener at de eier verden er ikke et rent samisk fenomen, men noe du finner fra folk med samtlige nasjonaliteter her i landet. http://www.dagbladet...nriks/15115319/ Svindel med reintap for å få mer støtte skulle vært slått hardt ned på. Det er noe som setter reindriftsnæringen i dårlig lys, men de evner ikke å se at de gjør seg selv til latter på denne måten. Denne type svindel er heller ikke et samisk fenomen og du finner det også blant bønder som melder tap av sau til rovdyr. Slaktevekten har gått ned ja, men dette bunner i at samene mener de ikke får god nok pris for kjøttet. Landbruksministeren har bl.a. truet med tvangsslakt rimelig nylig. http://nrk.no/nyhete...nmark/1.7918704 For min del fremstår samene som en gjeng svindlere. Folk må gjerne få mene at de er same, men de skal ikke komme her og proklamere den og den delen av Finnmarksvidda for sin. De mener jo også at de har førsterett på multebærene som finnes der - og nei, dette kan jeg ikke dokumentere, men når man er fra fylket så er det ikke så vanskelig å ha vært i nærkontakt med artigkarene der... Varsel om tvangsslakting av rein kan tyde på at myndighetene mener at antall rein ikke er på et bærekraftig nivå. Dette henger nok sammen med at reindriften ikke klarer å samkjøre driften og alle har noen rein for mye. Dette er en kjent problemstilling i alle områder der flere personer har dyr ute i et begrenset geografisk område. Se allmenningens tragedie for litt mer utdypende forklaring. Jeg er helt enig med deg i at reindriftsnæringen fremstår som noe uryddig og kanskje til og med som svindlere. "Gode forretningsideer" er det dessverre ikke bare de som har, og du finner tilsvarende eksempler i andre bransjer. Takket være finnmarksloven har alle fått lovfestet rett til å plukke Multebær til eget bruk. At det er enkeltpersoner som mener at de hevd over loven får så være. Jeg er også født og oppvokst i Finnmark, og har fått med meg de utspillene/kravene til land og vann som med jevne mellomrom kommer opp. Heldigvis tror jeg ikke dette er meningene til alle samene, men heller til enkeltpersoner og ekstreme grupperinger. 1 Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 (endret) Slettet Endret 19. mars 2012 av Al Capone Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå