Aetius Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Men bare til Nikon og Canon Supervidvinkel fra Zeiss Lenke til kommentar
arthon Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Veiledende ?2,148 / US$2,948. 16,896.12 NOK + moms? Lenke til kommentar
mannyboi Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Har forsøkt meg med Samyang sin 14mm 2.8, men sliter enormt med manuellfokus på disse. Med så stor dybdeskarphet er det så og si umulig å se hva som er/ikke er i fokus i søkeren. En ting er med en 50mm eller en 85mm, men på så stor vidvinkel gjør den tungvinnte manuellfokusen objektivet helt uaktuelt for min del. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Med kraftig vidvinkel så er det vanskelig å se akkurat når fokus er optimal. Heldigvis blir stort sett alt i akseptabel fokus så lenge man har en tilnærmet rett fokus. De fleste kameraer har en brukbar fokusbekreftelse som fungerer i manuell fokus også. Det er sjelden jeg trenger å røre fokus på min 14mm når jeg tar bilder, jeg stiller fokus en gang før jeg tar bilder. Det blir nok verre hvis man tar mange nærbilder, da vil autofokus være en stor fordel. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Har funnet ut at fokusskalaen er et greit utgangspunkt på Samyang 14mm. Når jeg tar bilder så nært at finfokus er viktig - er Eg-s mattskive kjekt å ha. Er sjeldent at jeg bommer på fokus med 14mm. Denne Zeissen blir nok sweet - men kommer den til å være bedre enn Nikons 14-24mm? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Fokusskala og ikke minst liveview er uvurderlig for å få mest mulig ut av optikken. Denne ville vært sweet, men blir alt, alt for dyr for meg. Lenke til kommentar
Silencioso Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 LiveView (og da gjerne i elektronisk søker som hos Sony) med kontrast-peaking er veldig behagelig ved manuell fokus. Å kunne zoome inn søkeren for å stille skarpt er heller ikke så dumt. Lenke til kommentar
8086 Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Har forsøkt meg med Samyang sin 14mm 2.8, men sliter enormt med manuellfokus på disse. Samme problem for min del da jeg prøvde det i butikk. Selv om man får fokusbekreftelse i søkeren med Pentax, så er det bare så-som-så med den faktisk nøyaktigheten. Men jeg lurer litt på hvor godt objektivet egentlig er, for jeg kjørte på med serieopptak mens jeg vred på fokusen, og absolutt ingen av bildene kunne sies å være superskarpe. Helt ok, men ingen av tingene i bildet var skarpt oppløst. Overbeviste meg om å se på automatisk for ekstremvidvinkel. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 20. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2012 Focus Nordic, som er norsk importør for Zeiss, kan nå melde at dette objektivet får en veiledende pris på kr 20 500,- og vil forhåpentligvis dukke opp i løpet av april. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg