Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Samfunnsfag prosjekt

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Vi holder på med et prosjekt i samfunnsfag som vi skal presentere for klassen. Temaet for prosjektet er "vanskelig verden?", og jeg har valgt å skrive om terrorisme. Mål for opplæringa er som følger:

"Gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjonal terrorisme og reflektere over årsaker til terrorisme"

Siden jeg kommer fra Pakistan foreslo læreren min at jeg kunne skrive litt om terrorisme der (Taliban), samt om sharia loven.

Jeg sliter litt med å konstruere en problemstilling, så jeg lurte på om noen hadde noen tips? Gjerne tips om terrorisme i andre land og.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden jeg kommer fra Pakistan foreslo læreren min at jeg kunne skrive litt om terrorisme der (Taliban), samt om sharia loven.

Jeg sliter litt med å konstruere en problemstilling, så jeg lurte på om noen hadde noen tips? Gjerne tips om terrorisme i andre land og.

Tror læreren din du har noe forbindelse med Taliban siden du kommer fra Pakistan?

Personlig ville jeg ikke sagt at Taliban har noen direkte forbindelse til terrorisme såvidt jeg vet (mange mener motsatt). Det taliban driver med er mer en guerillia-Borgerkrig i afghanistan mot opposisjonsmaktene (vesten), Taliban ønsker å innføre sharialoven, noe som er i strid med alt som har med frihet og demokrati. Sett fra denne synsvinkelen kan taliban virke som en terrorgruppe, i og med at de sprer frykt blant motstandere. Derimot er Al Qaida en terrorgruppe som angriper steder spredt over verden. Forskjellen mellom Al Qaida og vanlige drapsmenn er at Al Qaida skryter over hva de har gjort for å skremme menneskene i vest, og spre frykt. Al Qaida hadde ikke hatt kjangs i en "ordentlig" krig.

Hvis temaet ditt er terrorisme er det viktig at du ikke er for trangsynt. Terrorisme betyr ikke nødvendigvis at det er noen skjeggete muslimske menn som står bak det. Det Anders Breivik gjorde kan også i stor grad sees på som et terrorangrep etter min mening.

Så vidt jeg vet er samfunnsfag og geografilærere glade i eksempler, så hvis du kan komme med eksempler er det ett pluss i boka. Du kan også spørre læreren om h*n har noen tips eller temaer du burde ta opp hvis du står fast. Jeg pleier selv ofte å spørre om det er noe lærern ville "lagt til" i fremføringen min hvis jeg har litt tid før jeg skal fremføre. Ingen vet hva læreren ser etter bedre enn læreren selv.

Hvis du skal begynne å grave i røttene til Al Qaida eller Taliban er det et veldig stort tema som strekker seg tilbake til da sovjet gikk inn og kanskje litt før. Sett fra Talibans side er vestmaktene en fremmed makt som totalt okkuperer landet dems og dreper uskyldige og gjør livet hardt for det allerede strevende folket. De Midtøsten terroristene er ofte (sett fra en ateistisk vinkel) hjernevaska av Koranen og troen til å tro at det de gjør er riktig, og at massemord er en bra ting som sender deg til himmelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...