Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolen er urettferdig

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 14 år gammel jente og jeg føler at jeg ikke for noe mer enn en 3+ jeg prøve så hardt på hver prøve og foredrager, mens andre som ikke prøver engang går med en smart en for en 5+. jeg syns lærer bør velge hvem som skal være på grupper og hvem som skal sitte ved siden av hverandre når vi har prøve på Pc-en. hva syns dere om det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hjelper ikke bestandig å bare prøve hardt. Enkelte har fra naturens side anlegg for å ta ting raskere og dermed lettere for å få gode karakterer. Karakterer er ikke (bare) innsatsavhengig, men går også mye på hvilket nivå du klarer å oppnå. Og slik synes jeg det skal være. Det oppleves selvsagt urettferdig for de som må jobbe mye hardere for å oppnå ting, men de skal jo være en indikasjon på hvor god man er på en ting. Det blir litt dumt å få jobb hvor matte er essensielt på bakgrunn av en karakter som viser hvor hardt du jobber og ikke hvor flink du er i matte.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Haha, herregud da folkens. Må ikke være så slemme, nå!

Jeg synes det er greit at folk får jobbe med dem de vil, egentlig. Jeg har alltid hatet det når mine karakterer på ungdomsskolen ble trukket ned av folk som ikke gadd å jobbe.

Du burde klage til læreren din. Be om å få vite hva du må gjøre bedre neste gang. Når det kommer til fremføringer har jeg et par tips:

* Ta det tid til å sette opp de tingene du skal ha med, og sett disse i en logisk rekkefølge.

* Skriv manus, og prøv å lære deg det utenat - det er noe lærerne alltid blir imponerte over.

En måte å lære et manus utenat på, er å stå og snakke høyt med deg selv dagen før. Først leser du et avsnitt av manuset inni deg sånn at du husker det, for så å si det høyt uten arket til hjelp. Det behøver ikke være ordrett. Så tar du for deg neste avsnitt. Lær deg det, og si det høyt. Så prøver du å si begge avsnittene høyt uten å se på arket. Og så jobber du sånn videre, og før du vet ordet av det kan du holde et 20 minutter langt foredrag uten manus.

* Mye tekst på powerpoint er generelt ganske dårlig.

* Se på dem du snakker til, ikke ned i et ark.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Wow. Du ber folk dra til helvete (eller ***** da) og forventer at folk skal behandle deg med respekt? Protip: Om du føler folk behandler deg feil, går offtopic eller lignende så ikke svar med samme mynt men rapporter de aktuelle innlegga så skal det vurderes av moderator/admin. Her synes jeg det faktisk er semirelevant, selv om rettningslinjene egentlig sier at man ikke skal kommentere skrivefeil.

Men siden jeg er inne i tråden så får jeg nesten være litt streng til dere andre. Vær så snill å ikke kommentere skrivefeil heretter. Det er faktisk imot reglene. Det skaper så mye mindre støy om man heller diskuterer på en bedre måte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

jeg vil bare spørre om hjelp

Hva slags hjelp forventer du, da? Jeg tror ikke fjorten sider med "Ja omg lærern er skikkelig teit assa!" er noe særlig hjelp. Skolen er urettferdig, verden er urettferdig og du kan enten klage til Gud eller Darwin eller jobbe for å bli bedre.

Jeg påpekte rettskrivningen din som en kanskje litt brutal, men i mine øyne nødvendig måte å fortelle deg noe konkret du kan forbedre deg på. En annen ting er å gå til læreren og spørre på en ordentlig måte om litt mer detaljert tilbakemelding og tips om hva som kan gjøres bedre neste gang.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...