enurweb Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Nettopp kjøpt ny maskin med blant annet Asus Radeon HD7970 DC2T kortet som jo var drit dyrt og som skulle ha bra kjøleegenskaper. Jeg er litt bekymret over temperaturene som viste seg i GPU Tweak programmet som man kan laste ned fra Asus og som overvåker kortet. Jeg har ikke klokket kortet noe mer enn fabrikk innstillinger og testet det med 30 minutter Starcraft 2 spilling med alle innstillinger på maks. Det er spesielt en temperatur som jeg ikke har sett tidligere og dette er denne som heter "power temperature". Hva i all verden er dette når vi snakker skjermkort? Resultatene var i hvert fall som følger: GPU temp: 76 grader Memory temp: 30 grader Power temperature: 109 grader Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Må legge til at jeg kjører viftene på auto på skjermkortet. Den kjører 10% kapasitet i idel og 30% ca. under load som inne i spill. Merkelig at den ikke øker viftene enda mer når tempene blir såpass høye i spill?? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Kan jo være at kjøleren er noe løs, sjekk skruene på denne og se om det går an å stramme disse, merk dog at de skal være like stramme så pass på at du ikke strammer en skrue mer enn de andre da du kan ødelegge gpu om du gjør det på feil måte (hvis gpu ikke har en beskyttelse over). Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Kan jo være at kjøleren er noe løs, sjekk skruene på denne og se om det går an å stramme disse, merk dog at de skal være like stramme så pass på at du ikke strammer en skrue mer enn de andre da du kan ødelegge gpu om du gjør det på feil måte (hvis gpu ikke har en beskyttelse over). Så tempene ER høye? Google kortet... Det har noen sinnsyke metalplater... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Uten at jeg har noen personlig erfaring til 7970 så mener jeg at Gpu idle er høy. Power har jeg ingen aning på om den er riktig. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 GPU idle er ikke mer enn 30-35 grader men under load i spill så bikker den 75 grader. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Tror ikke temperaturene dine er svært unormale. Power temperaturen er temperaturen for VRMene på kortet. Disse er laget til å tåle høy varme. Jeg har samme kortet selv, bare ikke TOP versjonen og var det billigste kortet av alle HD7970, 3800kr på PS.no i midten av februar. Mitt idler på rundt 40 grader og tror ikke det går noe særlig over 62 grader og vifta holder seg under 30%, hvertfall når jeg testa SC2 kjapt nå. 75 grader er rundt der de fleste kortene er under høyt stress og når du har på automatisk viftestyring så vil heller ikke vifta ta av skikkelig før du er på 80 grader. Selv har jeg ganske god luftflyt i kabinettet mitt, vet ikke hvordan du har det. Uten at jeg har noen personlig erfaring til 7970 så mener jeg at Gpu idle er høy. Power har jeg ingen aning på om den er riktig. Fint å si at kortet idler høyt uten at TS har nevnt noen om det før etter du postet... 2 Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Tror ikke temperaturene dine er svært unormale. Power temperaturen er temperaturen for VRMene på kortet. Disse er laget til å tåle høy varme. Jeg har samme kortet selv, bare ikke TOP versjonen og var det billigste kortet av alle HD7970, 3800kr på PS.no i midten av februar. Mitt idler på rundt 40 grader og tror ikke det går noe særlig over 62 grader og vifta holder seg under 30%, hvertfall når jeg testa SC2 kjapt nå. 75 grader er rundt der de fleste kortene er under høyt stress og når du har på automatisk viftestyring så vil heller ikke vifta ta av skikkelig før du er på 80 grader. Selv har jeg ganske god luftflyt i kabinettet mitt, vet ikke hvordan du har det. Uten at jeg har noen personlig erfaring til 7970 så mener jeg at Gpu idle er høy. Power har jeg ingen aning på om den er riktig. Fint å si at kortet idler høyt uten at TS har nevnt noen om det før etter du postet... Jeg har Fractal Desgin Define R3 kabinettet som jeg har ryddet bort ALT av ledninger i bak plata til hovedkortet. Dog er skjermkortet så stort at det nesten deler kabinettet i 2 Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Og hvordan er det med vifter i det kabinettet? Selv har jeg 2 vifter som blåser inn fra siden rett på skjermkortet, det har en del å si. Kjørte Unigine Heaven benchmark nå i noen minutter. Temperaturen makset på 66 grader og viftene gikk på 31%. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Uten at jeg har noen personlig erfaring til 7970 så mener jeg at Gpu idle er høy. Power har jeg ingen aning på om den er riktig. Fint å si at kortet idler høyt uten at TS har nevnt noen om det før etter du postet... Om du legger merke til svaret mitt så er det etter post nr 2 , jeg fikk inntrykket av at temperaturen var etter idle. Men ja, for å være load er det helt kurrante temperaturer. Lenke til kommentar
SWAT dude... Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Sjekk hvilken spenning kortet kjører på. 7970 kort kommer med forskjellige spoenninger stock avhengig av ASIC kvaliteten. Standard spenniing er 1174mV og genererer en god del varme. Enkelte kort kommer dog med spenning på 1112mV eller 1049mV. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Sjekk hvilken spenning kortet kjører på. 7970 kort kommer med forskjellige spoenninger stock avhengig av ASIC kvaliteten. Standard spenniing er 1174mV og genererer en god del varme. Enkelte kort kommer dog med spenning på 1112mV eller 1049mV. Mitt kjører 1112mV Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 Jeg har gjort noen manuelle innstillinger i GPU Tweak nå når jeg spiller som gjør at GPU tempen ligger på maks 65 grader under spilling i Starcraft 2 samt at power tempen ligger på maks 100 grader. Det jeg gjorde var å kjørte viftene på 15% helt til kortet når 45 grader. Da speeder viftene opp til 30%. Dersom 65 grader bikkes har jeg satt at vifter skal øke til 50%. Eneste skikkelig IRRITERENDE greiene jeg har merket meg med GPU tweak er at det ikke virker som om den skjønner at innstillingene mine skal brukes som standard innstillinger. Så jeg må hver gang før jeg skal spille starte GPU tweak, så trykke på at profil nummer 1 skal brukes, så la GPU tweak bli liggende oppe i bakgrunnen mens jeg spiller. Det fungerer nå i hvert fall selv om det er tungvindt at ikke programmet bare husker at det skal kjøre disse innstillingene når PC-en starter. Har også bestillt 2 stk 120mm Fractal vifter hvor den ene skal inn som en vifte nummer 2 i fronten av kabinettet. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Jeg har gjort noen manuelle innstillinger i GPU Tweak nå når jeg spiller som gjør at GPU tempen ligger på maks 65 grader under spilling i Starcraft 2 samt at power tempen ligger på maks 100 grader. Det jeg gjorde var å kjørte viftene på 15% helt til kortet når 45 grader. Da speeder viftene opp til 30%. Dersom 65 grader bikkes har jeg satt at vifter skal øke til 50%. Eneste skikkelig IRRITERENDE greiene jeg har merket meg med GPU tweak er at det ikke virker som om den skjønner at innstillingene mine skal brukes som standard innstillinger. Så jeg må hver gang før jeg skal spille starte GPU tweak, så trykke på at profil nummer 1 skal brukes, så la GPU tweak bli liggende oppe i bakgrunnen mens jeg spiller. Det fungerer nå i hvert fall selv om det er tungvindt at ikke programmet bare husker at det skal kjøre disse innstillingene når PC-en starter. Har også bestillt 2 stk 120mm Fractal vifter hvor den ene skal inn som en vifte nummer 2 i fronten av kabinettet. I programmet som følger med skjermkortet så kan du be denne starte ved Windows-startup osv. Bare se inne på instillinger, for hos meg ble hvertfall instillingene gjeldende. Og en annen ting, kortet tåler helt fint å operere på 80 grader, så helt desperat trenger du jo ikke å bli. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Fra mitt Gigabyte HD7970, er ikke så store forskjeller (102C max på power (VRM) og 76 grader på core), utenom at gigabyte har en svært aggressiv vifteprofil, over 70 grader og viftene kjører på 100%. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå