Gå til innhold

Ti måter Apple og Google kan gjøre TV-er bedre

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Vi får se hva som skjer om et par fem-ti år når verden finner ut at internett som et spredenett og internasjonale leveradører gir et minst like bra produkt som det nasjonale.

Problemet er vel distrubutører som GET og CD samt rettighetskaoset som verden er tynget med. Det er relativt store aktører som kjemper mot bedre løsninger for forbrukerne. Nasjonale innholdsleverandører som f.eks NRK er sannsynligvis det minste problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

Jepp.

Det er snakk om forholdsvis store pengesummer investert i nasjonale avtaler, reklamebegrensninger osv osv.

Det skal forholdsvis store omveltninger til for å bryte opp dette, ikke det at jeg tror at det kommer til å gå. Ikke det at jeg er skråsikker på at det er til vårt beste heller.

Se på hvordan de store satsingene er lagt opp, finansiering og avhengigheten av faste langsiktige abonnementer via leverandører som har kanalen som en del av en pakke som igjen har reklameinntekter.

For all del, jeg skulle gjerne ha sett at en del av avtalene hadde vært internasjonale. Jeg abonnerer på TV2 sumo, men med alle reisedøgnene i utlandet irriterer jeg meg grønn over at jeg av rettighetsårsaker ikke får streamet kampene via TV2sumo når jeg er i utlandet. Det hadde vært gull verdt hvis dette ikke lenger hadde vært et problem. Samtidig, når man ser på gigantsummene som leverandører i hvert land betaler for disse rettighetene, hva hadde konsekvensene vært hvis dette ikke var rettighetsbasert men et internasjonalt produkt åpent for alle å abonnere på.

Det hele er langt mer komplisert enn det fremstilles som, inntrykket man får når man leser artikler er at man bare venter på at apple eller google skal bryte opp det hele slik at alt streames på nett og man fritt kan velge og vrake mellom kanaler.

Lenke til kommentar

Tihi, lo litt av 9'eren

USA er annerledes på veldig mange måter. Det er som regel en teknikker fra kabel-tv selskapet som kommer å kopler inn og programmerer TVen for dem. Du har vel sett Seinfeldt episoden hvor Kramer krangler med en?

Ett annet eksempel er også at de får kun kjøpt mobil telefoner med abonnent, ikke uten.

Mye rare ting som utvikler seg når det er ett hav imellom land. (Samt latskap).

Personlig selv så ønsker jeg bare at jeg kunne fjernet de tingene jeg ikke trenger på TV menyen min. Har ett Home bilde på Philipsen min som er stapp fullt, og det er 4 ting jeg bruker. 3 HDMI innganger og innstilling (som jeg nå må på side 2 for å finne). Analoge og digitale tunere bruker jeg ikke, media avspilleren og andre smart funksjoner brukes ikke da de er for trege. HTPC er bedre.

Lenke til kommentar

Det Hadler om standardiserte modeller som passer til alle enten du bruker alle mulighetene eller ikke.

Da ville det bli mye dyrere å lage de modellen der enkelte ting er fjernet bare for å tilfredsstille en liten gruppe.

Det jeg derimot har lurt litt på er hvorfor man fortsatt har komplette analoge turnerne innebygget enda ?

jeg kan forstå at man har brukt for RF tilkobling for kanal 36 for de som forsatt bruke en gammel VHS opptaker ( med bare en scart tilkobling )

og scart tilkobling er jo ganske mye i bruk enda.

men at man har en komplett tuner innebygget enda er lit vanskelig å forstå

Lenke til kommentar

Det Hadler om standardiserte modeller som passer til alle enten du bruker alle mulighetene eller ikke.

Da ville det bli mye dyrere å lage de modellen der enkelte ting er fjernet bare for å tilfredsstille en liten gruppe.

Det var ikke det jeg mente. Det er å ha mulighet i menyen til å fjerne og legge til ting man ønsker på Home skjermen, slik at det blir som ett Windows skrivebord, hvor man velger hvilke snarveier man ønsker. Det er kun ett enkelt menyvalg, og ikke totalt forskjellige utgaver av TVer.

Det jeg derimot har lurt litt på er hvorfor man fortsatt har komplette analoge turnerne innebygget enda ?

jeg kan forstå at man har brukt for RF tilkobling for kanal 36 for de som forsatt bruke en gammel VHS opptaker ( med bare en scart tilkobling )

og scart tilkobling er jo ganske mye i bruk enda.

men at man har en komplett tuner innebygget enda er lit vanskelig å forstå

Det er ikke vanskelig i det hele tatt å forstå. 1-TVene lages ikke spesifikt for Norge. Mange land har felles TVer, og forandringen mellom "soner" er også som oftes bare en software forskjell. Ikke alle land har kvittet seg offisielt med alle analoge signaler.

2-GET leverer fortsatt analoge signaler på mange (om ikke de fleste) av sine nett, slik at kunden kan velge mellom 3 kvaliteter, analogt (ingen dekoder), digitalt (billig dekoder) eller HD (dyr dekoder).

Mange greier seg fortsatt med kun de analoge signalene, min mor inkludert. Hun fikk akuratt en ny flat TV, og kjører analogt på denne. Bildet er ikke bra, men det er mer enn bra nok for henne.

Har man en gammel nok VHS spiller til å kun ha RF, så tviler jeg på at de har oppgradert noe annet også. Men det finnes billige omformere for slikt. I hvertfall motsatt vei. Clas har dette for de som trenger å kople dekoder til en gammel TV med kun RF inngang.

Dessuten er nok de analoge tunerene i dag såpass billige, at å ha dem med gir ingen ekstra kostnader på TVen.

Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg mente. Det er å ha mulighet i menyen til å fjerne og legge til ting man ønsker på Home skjermen, slik at det blir som ett Windows skrivebord, hvor man velger hvilke snarveier man ønsker. Det er kun ett enkelt menyvalg, og ikke totalt forskjellige utgaver av TVer.

vel , jeg tok sjansen og bommet .

Nå tror jeg likevel at de valgmulighetene du etterlyser ( det å kunne velge vekk unødvendige funksjoner * ) også vil være med på fordyre produksjonen en smule

* mange dataprogrammer her jo lignede valg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...