AnonymDiskusjon Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Jeg har målt blodtrykket endel i det siste ukene. Her er resultatet: De nyeste målingene først: (overtrykk, undertrykk, puls 123:80 - 95 130:89 - 86 135:89 -101 146:101 -82 137:96 -78 172:106 -66 158:103 -73 133:95 -79 127:88 -70 130:91- 63 116:77 -90 129:90 -74 134 94 -83 125:86 -77 123:84 -72 130:89 -79 Er dette farlig? Og hvordan bør jeg gå frem?m Jeg er 33. For 5 år siden var jeg i god form og trente mye og da var trykket på samme trapper ca 110:70 - 50 og det var aldri noensinne høyere enn 120:80 Jeg kjenner litt slags svake smerter ganske ofte i hjertet. Faren min døde av slag i ung alder. Jeg var til legen og fikk trykket målt der for 6 mnd siden, men jeg tror han løy meg mitt opp i trynet og sa trykket var normalt. Da hadde jeg med et eget apparat (overarm type) (et annet apparat) han mente det var noe feil på, enda jeg hadde målt omkring 150 i overtrykk på meg selv på det, mens jeg målte normale verdier på familiemedlemmer (110-120). Altså tror jeg apparatet virket fint. Anonym poster: edb042c7e31dd7bc172a6dd2ff3c429a Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Legen din vet best, og stol på ham. Er du redd for slag i din alder bør du kikke på kolesterolet ditt, og ha en aktiv og ellers sunn livsstil. Har du svake smerter i brystet bør du ta en EKG. Når er disse målingene tatt? og i hvilken situasjon? (hvis dette er hvilepulsene dine er det noe alvorlig galt, men 110 BPM må vel være like etter eller under en joggetur? Det at pulsen din er over alle veier tyder på at målingene er gjort ukonsekvent så ta noen målinger når du er i hvile, (liggende i senga uten å ha gjort annet enn å våkne, da får du en "normal" test. -frank Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Det er flere ting som spiller inn når det gjelder blodtrykk : 1 : Slike hjemme blodtrykksmålere kan være ganske unøyaktige og avhengig av måten du tar trykket på så kan den varierer en del. Det er nok mer nøyaktig å måle trykket med blodtrykksmansjet og stetoskop og at den er utført av en som kan dette litt. 2 : Det er heller ikke unormalt at blodtrykket vårt blir høyere når vi faktisk er fokusert på det , tenker vi mye på det og er stresset så stiger blodtrykket vårt under en måling uten at det egentlig nødvendigvis er like høyt i realiteten. Stikk i brystkasseregionen betyr heller ikke nødvendigvis at det er hjerteproblemer men kan være direkte relatert til muskulatur og stress. Uansett jeg forstår hvordan du føler det da jeg faktisk selv har vært til utredning for noen år siden når jeg følte at noe var galt ( synd jeg ikke fant svulsten da ) , det som var riktig der og som ble gjort var å ta EKG + en belastningstest. Anbefaler deg derfor å få rådført deg med fastlegen din og forklare familiens sykdomshistorie når det gjelder hjerte / slag og si at du ikke føler deg helt avslappet når det gjelder dette og ønsker å ta en grundigere kontroll for sikkerhets skyld og for å kunne slappe av selv om det viser seg at alt er i orden. Synes forresten at blodtrykket ditt ikke er så ille , det vises på pulsen at du er noe anspent , men som sagt jeg anbefaler deg å ta kontakt med fastlegen din. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Du er litt rundt på skalaen både i trykk og puls, men variasjoner er normalt i forhold til emosjonelt og fysisk stress. Du har nok noe som stresser kroppen og som øker pulsen din, og matintoleranse er i alle fall noe jeg har mye erfaring med som gjør akkurat dette. Undertrykket ditt er som regel rimelig fint så jeg vil ikke si dette er spesielt ille, men det kan være greit å følge med på. Spesielt nyrene er viktig for å regulere blodtrykket. Om du har smerter i hjerteområdet så kan det være verdt å sjekket ut. Angst vil normalt føles som et trykk i området. Om det er meget sterk angst uttaler enkelte at det kan føles som en elefant som sitter der. En enkel selvtest er å legge den maten du vanligvis spiser under tungen når du står opp om morgenen (for å ha minst mulig som interferere) og sjekke for pulsforandringer. Det som skjer er at deler av maten går igjennom slimhinnene og havner i blodomløpet. Om dette tigger en sterk reaksjon i nervesystemet så øker også pulsen, og du kan si om maten påvirker deg negativt. Du kan også be om en test via lege (matscreening). De tester de mest vanlige matvarene. Blodtrykksapparater bør være medisinsk klassifisert og være av overarmstypen. Det er desverre apparater ute i markedet som aldri burde vært i salg, men du kan som regel stole på dem de har på apoteket og andre seriøse helseartikkelforhandlere. Viktig at måleområdet er i hjertehøyde. Måler du lengre ned går trykket opp og måler du lengre opp går trykket ned. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 Kunne betablokker vært bra? Er det mye bivirkninger med det? På en av målingene var jeg urolig for at trykket var høyt og hadde store smerter bak / i øynene og ganske svake smerter i hjertet (det føles som det ulmer og så skal begynne å slå veldig hardt uten at det skjer, men det kan komme enkelte litt harde slag). Jeg ble mer og mer urolig og trykket gikk fra 130 til 170 på 15 min. Smerter bak øynene skjer ganske ofte, det kjennes ikke muskulært, men som nerver. Enda en ting jeg syns er rart er at jeg har hatt endel leamus i det siste, men bare på venstre side i kroppen. Og rar sansing i bak på tunga og i svelget som jeg sanser noe som ikke egentlig finnes, som om kroppen sender feil signaler. Anonym poster: edb042c7e31dd7bc172a6dd2ff3c429a Lenke til kommentar
vidor Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 (endret) Umiddelbart synes jeg ikke betablokker virker som det du trenger mest. Betablokkere har en del bivirkninger som på mange måter veier opp for den positive regulerende effekten de har. Personlig ville jeg nok prøvd å holde meg unna dem og heller prøve å regulere dette ved å finne årsaken og utbedre det. Betablokkere er ren symptombehandling. Tror nok det er lurt om du tar dette opp videre med legen din. Det kan f.eks være at du har en infeksjon og irriterte nerver. Leamus har jeg sett gå vekk ved selen-tilskudd Endret 18. mars 2012 av vidor Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Vidor vet ikke om du la merke til det, men blodtrykket er målt etter at han har løpt / trent i trapper. Anbefaler som sagt at han drar til lege for videre utredning men det er godt mulig at dette er kun i hodet hans og at han derfor bør prøve å slappe av litt. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Vidor vet ikke om du la merke til det, men blodtrykket er målt etter at han har løpt / trent i trapper. Anbefaler som sagt at han drar til lege for videre utredning men det er godt mulig at dette er kun i hodet hans og at han derfor bør prøve å slappe av litt. Ja, det er et viktig poeng. Er alle målingene gjort rett etter trening ? 110/70 etter trening er ganske lavt. Da lurer jeg på hva som er normalt blodtrykk. Kan du måle det rett etter at du har stått opp om morgenen ? Er veldig viktig å spesifisere når du gjør målingene i forhold til trening fordi fysisk aktivitet endrer drastisk på trykk og puls. Jo bedre trent man er jo raskere får du hvilepuls etter trening. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 Det er en skrivefeil skapt av en ordliste. Det skulle vært apparat og ikke trapper. Overskriften har blitt feil nå også etter at noen har rettet den. Skriver en det apparat feil kommer trapper opp som første alternativ. Jeg skylder på Firefox. Det er målinger som er tatt uten noen som helst sammenheng med trening eller gåing i trapper dette Jeg trener ikke og har ikke gjort det på flere år. Uansett ble jeg så skremt at jeg har kjøpt en spinning-sykkel og en garmin pulsklokke. Planen er en time trening hver dag med puls mellom 150-170. Det er tydelig kondisjonen er elendig. Det ser ut som jeg har puls på 110 bare jeg beveger meg litt i huset, og når pulsen er 160 i omtrent en time puster jeg knapt under treningen, enda hjertet jobber hardt. Når jeg var i god form hadde jeg mye kraftigere pust på en tilsvarende puls. Anonym poster: 20961e95f32b3be16951776f7b7f42d5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå