Nickless Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Hei. Vurderer å kjøpe en leilighet i et borettslag og leie den ut til den samme prisen som felleskostnadene koster i måneden (ca 10 000). Er blant annet 2 soverom slik at det er mulig for 2 personer/familie og bo der osv. Uansett, er dette en dum ide, eller er det noe som kan fungere? Hvis jeg har fortstått det riktig må man bare skatte av en eventuell gevinst ved utleie (noe som ikke er tilfellet her)? Lenke til kommentar
zulo Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Du må sjekke at det er lov til å leie ut. Normalt er det ikke lov uten å søke styret etc tror jeg. Men det er noe med hvis du har bodd der 1 av de 3 siste årene så kan du leie ut i x antall år uten å søke. Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Du må sjekke at det er lov til å leie ut. Normalt er det ikke lov uten å søke styret etc tror jeg. Men det er noe med hvis du har bodd der 1 av de 3 siste årene så kan du leie ut i x antall år uten å søke. Takk for svar. Er flere som leier ut i det borettslaget, så det skulle ikke være noe problem. Spurte også megleren om dette. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Husk også at det er skattepliktig og at det er risiko involvert. Det må du ha i bakhodet når du setter pris. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Hvis jeg har fortstått det riktig må man bare skatte av en eventuell gevinst ved utleie (noe som ikke er tilfellet her)? Jeg tror du skal lese deg litt mer opp på akkurat det med skatteplikt. Begrepet skattepliktig gevinst er så vidt jeg har oppfattet knyttet til differansen mellom kjøpesum og salgssum. Skatteetaten forklarer hvilke leieinntekter som er skattefrie på sin hjemmeside. Dette er ikke lett å sette seg inni, og det kan nok være vrient å identifisere nyansen mellom skattefritt og skattepliktig så ta deg god tid til å skjønne dette før du går til eventuelt kjøp. Skatt ved utleie av bolig og fritidseiendom Som andre sier her bør du sjekke regelverket til borettslaget vedrørende framleie. Mange borettslag har strenge regler rundt akkurat dette. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Du betaler grovt sett skatt i to ledd: (i) Årlig inntekter. Leieinntekt - utgifter til inntekts ervervelse. (ii) Salgsgevinst, om du skulle ha slikt. Ellers er det verdt å legge til at det er heller naivt å tro at veksten i boligprisene skal fortsette i samme tempo som vi har sett de siste årene; godt mulig vi ikke får noe stort fall, men det er grenser for hvor lenge veksten kan overstige lønnsvekst -- mange vil nok mene at grensen er nær. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå