Gå til innhold

[Løst] Koble sammen PC, TV og Samsung HT-D5550 Hjemmekino

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt meg et Samsung HT-D5550 Hjemmekinoanlegg, men trenger litt hjelp for å koble alle enhetene mine sammen.

Oppsettet foreløpig består av en TV som også er fra Samsung, som får bilde fra BluRay-spilleren via en HDMI-kabel. TV-bilde får jeg fra antennekabel som er plugget rett i TVen.

Hvis jeg ser på film og annet innhold fra BluRay-spilleren får jeg lyd på anlegget. Ser jeg derimot på TV, så kommer lyden på TVens høytalere. Fikk hjelp til å finne kabel i en butikk, og endte opp med en TOSLINK-jack. Enten så funker ikke dette, eller så har jeg gjort noe feil, men lyden kommer ihvertfall fortsatt ikke på anlegget. Er det bedre med en HDMI fra TV og inn i BluRay-spilleren?

Et litt viktigere punkt egentlig, er å få kobla PCen opp mot anlegget, slik at jeg kan høre på musikk fra Spotify for eksempel, og få lyden ut på annlegget. Hvordan oppnår jeg det?

Holder det å plugge i riktige kabler, eller må man trikse med instillinger på TV og/eller BluRay for at alt skal funke sånn man vil?

Takknemlig for alle svar! :)

Endret av Scorix
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Sjekk om TVen din har ARC (Audio Return Channel) Det har anlegget ditt. Da kan du bruke HDMI kabelen fra forsterkeren til TVen som lyd tilbake, så lenge du har en HDMI 1.4 kabel.

Den optiske skal fungere, fra TV til forsterker for å få lyden ned dit. Men det skjer ikke automatisk. Du må nok stille at den skal bruke lydutgang og ikke innebygd høytallere i TVen, samt sette forsterkeren til den optiske inngangen. Det samme gjelder med bruk av ARC, samt bruk riktig HDMI inngang på TVen, mest sannsynlig nr 1.

For å få lyd fra PC så er det flere muligheter. Enten kjøre HDMI via forsterkeren, hvis PCen støtter lyd over HDMI. Eller bruke en optisk kabel, da ikke bruke dette fra TVen. Eller siste utvei, bruke en analog kabel, 3.5mm til 2x RCA.

Les bruksanvisingen for anlegget, det bør stå greit der. Det er ikke farlig å lese den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...