Gå til innhold

Spill-PC, budsjett ca 6000,-

Anbefalte innlegg

Hei på deg. Jeg sitter på tanken å kjøpe meg ny stasjonær PC, da min gamle har jeg ikke oppgradert på 6 år. Geforce 7600GT ftw, hæ. Så la oss komme til saken.

Jeg vet hvordan jeg bygger en PC, så en "PC-i-deler" er ikke noe problem. Mitt største problem er at jeg er helt død på hva som gjelder hardware som er dugelig per dags dato. Jeg er ikke ute etter noen stor kraftpakke, men litt spilling blir det.

Utstyr jeg har i fra før av:

• Skjerm
  • Datamus
  • Tastatur
  • Musematte
  • Høyttalere
  • OS

Så dette trenger dere ikke å tenke over. Jeg fant frem noe som jeg har lyst på.

hux4i.jpg

Beklager for bilde, visste ikke hvordan man skal dele handlelisten på dustinhome. Uansett, kravene mine er:

• Kabinettet skal være fint og stilrent. Ikke tiltrekke seg unødvendig oppmerksomhet som et kabinett med flere neonlys enn et nederlandsk raveparty gjør.
  • Skjermkort: HDMI-utgang er et must. Det er vel gjerne blitt standard alt ut i fra det jeg vet. Nvidia.
  • HDD: Jeg vil ha meg SSD. Her kan dere gjerne spare litt inn på kronene, men vil ha rundt 100 GB. Jeg har lagringsharddisker, så jeg trenger kun en SSD til å ha OS og litt programmer på.
  • Strømforsyning: Burde være grei kvalitet. Nå er jeg litt usikker på hvor mange Watt jeg kommer til å trenge, men et sted mellom 600-650W blir vel tilstrekkelig.
  • Simpel og grei optisk leser. Trenger ikke BR-støtte, men kan være aktuelt hvis det er billig.

Dere er selvsagt ikke bundet til det jeg fant ovenfor, da jeg gjerne har en tendens til å velge litt "dyrere" deler enn det jeg egentlig trenger.

Så det jeg virkelig trenger hjelp med. Nå er jeg blitt helt håpløs angående hva som er bra innenfor hovedkort, minne og CPU. Det jeg kan si er at jeg vil ha firekjerners cpu, 8 GB RAM. Jeg har hatt gode erfaringer med Intel tidligere, så jeg vil helst ha dette.

Så hvis dere kan kommentere litt på det jeg allerede har funnet, og komme med forslag slik at jeg når budsjettet mitt (ca 6000, kan overskrides opp til rundt 7000)

Og hvis dere finner ut at det blir skapt en kraftig flaskehals i systemet pga det jeg har funnet (og dermed gitt et dårlig rom for bruk av penger på andre ting), si i fra så er det mulig å øke budsjettet litt / endre komponenter.

Jeg skal ikke overklokke PC-en. Den skal bli brukt til litt spilling, en god del film og nedlasting, og ellers surfing i ro og mak uten lange ventetider. Det er forøvrig en preferanse at PC-en ikke bråker som et jetfly da den skal stå på et soverom.

Tusen takk for alle svar! :)

På grunn av timesalget til Komplett har kan jeg få denne PC-en for 6000, bra eller dårlig kjøp?

Endret av Quote
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter oppsettet til olestokk. Mye for pengene der. Ønsker du litt mer kraft kan du hoppe opp til en i5 2500K. i3en har kun 2 kjerner mens i5en har 4. Så hvis du skal spille spill / bruke programmer som tar i bruk 4 kjerner, kan det være en god invistering.

Vil uansett anbefale deg å slenge på en tredjeparts kjøler. Kjøleren som følger med fra intel er ikke mye å skryte av. Den kjøler ikke spesiellt bra og bråker en del.

Hvis du ikke vil ligge så mye penger i det er feks en Cooler Master Hyper 212+ et godt valg. Rimelig stille og kjøler godt til en billig penge.

Endret av Bibow
Lenke til kommentar

det zotac kortet du selv linket til (gtx 560 ti 448) er et så godt kjøp at du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å velge 6870.

klarer du også å strekke budsjettet ditt til en i5-2500 k så har du et oppsett som er vannvittig bra i dag og en god stund fremover.

Hvis du har festebrakett til s-1156 på den gamle kjøleren så vil den passe da 1155/1156 har samme avstand mellom festene på hk.

Endret av vitty
Lenke til kommentar

De forslagene jeg har fått har virket fornuftige. Jeg er ingen hardcore gamer, selv om jeg spiller litt nå og da. Det jeg legger vekt på, er at maskinen er noenlunde rask til simple oppgaver - og har god støtte for blant annet multimediebruk. Og SSD i en PC til 6000-7000 er vel ikke helt urimelig - og jeg har jo lagringrsharddisker, mus, tastatur og skjerm fra før av.

Hvis oOleE mener at han klarer bedre - så skal jeg ikke hindre han i å sette opp noe. :)

Hadde lagret en handleliste, men den forsvant - så jeg får poste det jeg kom "sånn noenlunde" frem til her snart. Budsjettet ble økt til rundt 7k.

Lenke til kommentar

Den gamle prosessoren holder da koken den? En venn av meg har omtrent samme med et gtx 570 og han tar BF3 på high/ultra

man kan jo spille BF3 på ultra med en Athlon II X2 250 uten store problemer, BF3 er laget men en nye motor og nye motorer fokuserer mer på GPU bruk enn CPU bruk, samt at de bruker mer minne

Lenke til kommentar

Du må gjerne kikke på Runes of Dublon i byggetråden min. Den koster 6050 kroner og har både SSD og kraftig skjermkort (nVidia GeForce GTX 560 Ti 448). I tillegg er det en Intel Sandy Bridge prosessor, som gir en del FPS i forhold til AMD sine konkurrerende produkter. Kabinettet er godt kjølt med 3 vifter og tilbyr til og med USB3.

Jeg tar gjerne imot forslag på ting som kan forbedres. :wee:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...