SLi Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Hei, prøver å innstalere Ubuntu på en av mine gamle PCer. Alt gikk halveis fint. Jeg mount´a ISO filen og kjørte den på Windows, så kom det en veiviser. Den spurte hvilken partisjon jeg ville innstalere på, så jeg valgte /D: Så noe jeg ikke helt skjønte. Der man kunne velge hvor mange GB man skulle gi linux eller no(?). anyways, problemet kom etter jeg hadde innstalert linux. Jeg startet PCen, bootet på Ubuntu ( valg mellom ubuntu og win7) Så kommer Couldn´t read file. Press any button to continue. Da fryser Ubuntu og jeg kan ikke trykke noen knapper for å fortsette. Jeg har googlet meg ihjel. Noen som vet? Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Couldn´t read file. Press any button to continue. Er dette feilmeldingen i sin helhet og akkurat slik den ser ut? Lenke til kommentar
SLi Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 (endret) Couldn´t read file. Press any button to continue. Er dette feilmeldingen i sin helhet og akkurat slik den ser ut? Står bare det. Kanskje ikke helt nøyaktig, men står ikke noe mer en at den ikke kunne lese filen .. det var en rosa bakgrund. Har egentlig ikke noe peiling på Linux. Men har 2 HDDer. Den ene har Win7 og den andre har ingenting på seg. Det jeg har lyst til er å legge Linux på den andre disken AKA " /: D " Endret 16. mars 2012 av SLi Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Vel, en feilkilde i seg selv er Wubi (Ubuntu-install i Windows). Noen grunn til at du ikke gjør det native? Lenke til kommentar
SLi Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 (endret) Vel, en feilkilde i seg selv er Wubi (Ubuntu-install i Windows). Noen grunn til at du ikke gjør det native? Unnskyld? Vil du hjelpe en fyr i nød? Kan ingenting om Linux Lastet ned herifra og la den inn på en minnepenn. Så startet jeg Win 7 og gikk gjennom veiviseren til Linux på Win 7 og restartet Maskinen. http://www.ubuntu.com/ Endret 16. mars 2012 av SLi Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Vel, det du har gjort er å virtuelt installere Ubuntu oppå Windows. Vi trenger ikke å gå inn på det tekniske, men du kjører ikke Ubuntu helt direkte. I de aller fleste tilfeller går dette helt fint, men jeg har hørt historier hvor dette tryner maksimalt. Derfor spør jeg om du har noen spesiell grunn for ikke å installere det direkte på harddisken. Har du en god grunn skal vi selvfølgelig hjelpe deg å finne en løsning, men dersom det bare er fordi det er eneste alternativet du kjente til vil jeg anbefale deg å installere det rett på disk. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 (endret) Vel, det du har gjort er å virtuelt installere Ubuntu oppå Windows. Vi trenger ikke å gå inn på det tekniske, men du kjører ikke Ubuntu helt direkte. I de aller fleste tilfeller går dette helt fint, men jeg har hørt historier hvor dette tryner maksimalt. Derfor spør jeg om du har noen spesiell grunn for ikke å installere det direkte på harddisken. Har du en god grunn skal vi selvfølgelig hjelpe deg å finne en løsning, men dersom det bare er fordi det er eneste alternativet du kjente til vil jeg anbefale deg å installere det rett på disk. Greit. Skal ikke forklare alt nå, men la oss si jeg har en disk uten windows. Hvordan får jeg linux på den? En helt tom disk.. Har en annen disk med win7 på, men den kan jeg bare ta ut. Kan jeg innstalere linux på en PC uten win7 på? Link til guide? WIn7 disken skal jeg egentlig ikke bruke. Det er en disk som tilhører min bror. Har en annen 500GB disk som nesten er tom også. Kan jeg bare innstalere Linux på den, uten Win7 disken? Edit: Jeg forvirrer deg sikkert. Har en " gammel " pc med 2 disker i, en Win7 og en nesten helt tom. Kan jeg bare ta ut win7 disken. Så innstalere Linux på den andre disken? Endret 16. mars 2012 av SLi Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Greit. Skal ikke forklare alt nå, men la oss si jeg har en disk uten windows. Hvordan får jeg linux på den? En helt tom disk.. Dette er lett. Sett i din Ubuntu-CD eller minnepenn og boot opp (velg denne som oppstartsmedium). Følg instruksjonene på skjermen og velg den tomme disken som disken du installerer til (dette bør gå ganske greit å finne ut av ) Har en annen disk med win7 på, men den kan jeg bare ta ut. Dette må du ikke, men det kan jo være greit for å være sikker på å ikke ødelegge noe. Kan jeg innstalere linux på en PC uten win7 på? Link til guide? WIn7 disken skal jeg egentlig ikke bruke. Det er en disk som tilhører min bror. Selvfølgelig kan du det. Har en annen 500GB disk som nesten er tom også. Kan jeg bare innstalere Linux på den, uten Win7 disken? Ja. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Takk. Skal ta ut Win 7 disken. Låner den bare fordi jeg trodde linux kjørte på Win7.. dumme meg Tusen takk. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Neida, linux-operativsystemer er på ingen måte avehengig av Windows. Null problem, jeg vil tro det går langt bedre å kjøre rett fra disk. Det gjør det om ikke annet lettere å feilsøke problemet. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 (endret) Gjør alt fra starten av. Hvorfor står det " Recommended " på 32 bit? Må man ikke ha 64bit for å utnyte mer en 2(?) Gb ram? Eller gjelder dette bare Windows? ( Dette gjelder da for OSx og? ) Jeg satser på 64bit ubuntu vis ikke du sier noe annet. Edit: åh glemte at jeg spør om hvilken jeg skal laste ned, 32 eller 64bit ubuntu. ( Jeg er ikke, dum, men når det gjelder linux er jeg kanskje det.. ) Endret 16. mars 2012 av SLi Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Det er for kompabilitet: 32-bit vil ALLTID fungere (gitt at du har en x86-prosessor), men strengt tatt vil jeg anbefale deg å ta 64-bit. Intet OS kan utnyttet mer enn ~4GB ram dersom de er 32-bit. Dette er fordi 32-bit betyr at kjernen har et 32-bits addresseområde*. * For å se hvorfor: Regn ut 232 Ta 64-bit og ikke se deg tilbake. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Tok 64 bit. Har en Macbook PRO 64bit, en gaming PC 6 bit og den PCen jeg nettop arvet som er min brors gamle "gaming PC" som også har 64bit Win7. Han vil ha windows disken hans, men jeg har en 500 GB harddisk her jeg tenkte å bruke til å innstalere Linux ubuntu på. Så jeg har 64bit på alle systemene, men har jo ikke peiling på Linux, derfor kan det virke som om jeg ikke kan noe PC. Det er feil.. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 For all del, jeg har ingen grunn til å trekke dine generelle kunnskaper i tvil. Bare å spørre underveis. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 (endret) Formaterte 500GB disken grunnet den forrige mislykkede innstaleringen av Ubuntu og prøvde alt igjen.. Grub loading... Error: 17 Fikk jeg da.. Prøvde å boote med en USB penn.. Endret 16. mars 2012 av SLi Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Hm. Hvordan er boot order i bios? Lenke til kommentar
SLi Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Første prioritet er USB-FDD ( Flash Drive? ) så HDD. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Okay. Det er en liten risiko for at brenningen av USB-pinnen feilet. Grub error 17 betyr at parition table ikke stemmer. Det er litt kjedelig å måtte gjøre dette, men prøv å brenne Ubuntu inn på minnepinnen på nytt. Det er kjedelig om du har vært så uheldig og dette er førsteinntrykket, men slikt kan jo skje. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Greit Har to minnepinner, den ene på 16 Gb og den andre på 2 Gb, finner ikke den 16Gb (ligger i rotet her et eller annet sted..) så jeg bruker 2Gb. Kan det være for lite? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå