Gå til innhold

Aluminiums folie rund 220V/15W pære

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver å lager meg en "spot light", jeg bruker;

En lysholder (sokkel) type liten

En lyspære 220V 15W type avlang med liten sokkel

Aluminiums folie..

Det jeg lurer på er om det er farlig å dekke til lyspæren 6/8 deler med aluminiumsfoile (glasset og folien har kontakt). Blir det alt for varmt?

Fare for eksploson og sånt? . Eller bør jeg forme folien til en søyle rundt?

Takker for raske svar :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er liten fare for at lyspæra skal bli for varm. Spiller nok ingen rolle hvordan aluminiumsfolien festes. Problemet ned lyspærer er ikke at pære blir for varm men at det som er rundt blir altfor varmt og antennes. feks. lampeskjerm i plast etc.

Men husk at ALLE lyskilder skal behandles som en flamme dvs. man må ALDRI forlate et rom uten å skru av lyset først.

.

NOT!! :lol:

Lenke til kommentar

en ulempe med å kle lyspæren med aluminiumsfolie er at du forkorter levetiden på pæren betraktelig, da alu'en slipper lite varme ut, og reflekterer varmen. funker som varmeisolering av pæren.

da kan det være bedre å lage en "skjerm" av folien, med liten lysåpning i front, og at det er mellomrom mellom pæren og folien/hvaenndubruker slik at det blir luftsirkulasjon rundt pæren. da vil du øke levetiden på pæren i forhold til å kle selve pæren.

har du litt ståltråd/pianotråd så lager du ett skjelett som du kler folien på, eller du kan bruke tynne metallplater som du bøyer/former som du vil ha den.

er nok det enkleste å ta deg en tur på europris eller lampeforretning og kjøp deg en vanlig spot-pære.

Lenke til kommentar

Takk for tipset om ståltråd til 'skjellet'..

Det med spot-pærer og spot-lights er at de ikke gir den rettfram strålen jeg vil ha.. De lyser i en kurve, jeg vil ha det på en måte som en laser, så jeg ikke lyser opp hele rommet.. Skjønner hva jeg mener? .. Men jeg skal prøve det med skjellet rundt.

Lenke til kommentar

Som fotograf tror jeg jeg vet hva du er ute etter. I studio brukes to ulike typer ekstrautstyr til lyskilder for å få denne effekten. Den ene er en såkalt "snoot" som er en slags lang sylinder i metall, som blir smalner jevnt utover fra lyskilden. Den er i og for seg grei nok, men er en smule gammeldags. Mer moderne er en "honeycomb" som er akkurat det det høres ut som: Et bikubemønster som er ca en centimeter eller to dypt, og som effektivt skjermer for strølys. Sjekk foto.no for linker til forhandlere som har slikt som dette.

Aetius

Lenke til kommentar

Jeg har også tenkt på noe liknende..

kjøpte i sommer ei UV "sparelyspære" på Clas Ohlson og har tenkt å montere den inne i kabbet, men må jeg dekke til den med noe da for å forhindre evt skader på kabler o.l. ?! :-?

Takker for alle svar..! :)

Lenke til kommentar

Etter min mening så tror jeg ikke du skal trenge det..

Avgir pæren mye varme? Da kan det være en idé med en egen vifte styrt mot den pæren..

Men dekke til pæren tror jeg ikke er nødvendig, så sant den ikke svir av kablene dine da.. :-?

Lenke til kommentar

Takker for alle tips.

Men jeg tror jeg går for den lyskasteren til 149kr på ljudia, var ikke så dum den..

Ser ut som det er enkelt å feste på motoren min med fargeskive (blå, gul, rød og grønn), på de skruene til festet..

Tror jeg skal gå for den. :woot:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Tror det er liten fare for at lyspæra skal bli for varm. Spiller nok ingen rolle hvordan aluminiumsfolien festes. Problemet ned lyspærer er ikke at pære blir for varm men at det som er rundt blir altfor varmt og antennes. feks. lampeskjerm i plast etc.

Men husk at ALLE lyskilder skal behandles som en flamme dvs. man må ALDRI forlate et rom uten å skru av lyset først.

.

NOT!!  :lol:

Lol, hatt brytere på alle leds og stuff i kabinettet også da :lol:

For ikke å snakke om alt det andre :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...