BeFs Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Hei! Jeg driver å lager meg en "spot light", jeg bruker; En lysholder (sokkel) type liten En lyspære 220V 15W type avlang med liten sokkel Aluminiums folie.. Det jeg lurer på er om det er farlig å dekke til lyspæren 6/8 deler med aluminiumsfoile (glasset og folien har kontakt). Blir det alt for varmt? Fare for eksploson og sånt? . Eller bør jeg forme folien til en søyle rundt? Takker for raske svar :wink: Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 hmm er ikke sikker, finst jo sånne "lysdempere" en setter på lyspærer for og dempe lyset.. da er det jo direkte kontakt.. men uansett så ville jeg ikke latt det stå på vist det ikke var noen i rommet.. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Tror det er liten fare for at lyspæra skal bli for varm. Spiller nok ingen rolle hvordan aluminiumsfolien festes. Problemet ned lyspærer er ikke at pære blir for varm men at det som er rundt blir altfor varmt og antennes. feks. lampeskjerm i plast etc. Men husk at ALLE lyskilder skal behandles som en flamme dvs. man må ALDRI forlate et rom uten å skru av lyset først. . NOT!! Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 23. august 2003 Forfatter Del Skrevet 23. august 2003 Det skal mye til for at aluminiums foile tar fyr da.. Du kan jo ha det i steikovnen på 250C, eller på bålet/grillen.. Så egentlig er det ikke noe å være redd for? Lenke til kommentar
Bateman26 Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 vil det ikke bli mye penere og enklere og bare bestille spot fra ikea eller noe sånnt? :wink: Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 23. august 2003 Forfatter Del Skrevet 23. august 2003 IKEA?!?! .. Nei.. Men de spotene gir ikke en rett lys stråle, skal bruke det på speil kule.. Dumt hvis lyset lyser opp hele rommet.. Lenke til kommentar
Bateman26 Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 dra på en brukthandel og se der der kan du sikkert finne noen lamper som vil gi deg rett stråle til en billigere penge og se bedre ut Lenke til kommentar
clubzoda Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 en ulempe med å kle lyspæren med aluminiumsfolie er at du forkorter levetiden på pæren betraktelig, da alu'en slipper lite varme ut, og reflekterer varmen. funker som varmeisolering av pæren. da kan det være bedre å lage en "skjerm" av folien, med liten lysåpning i front, og at det er mellomrom mellom pæren og folien/hvaenndubruker slik at det blir luftsirkulasjon rundt pæren. da vil du øke levetiden på pæren i forhold til å kle selve pæren. har du litt ståltråd/pianotråd så lager du ett skjelett som du kler folien på, eller du kan bruke tynne metallplater som du bøyer/former som du vil ha den. er nok det enkleste å ta deg en tur på europris eller lampeforretning og kjøp deg en vanlig spot-pære. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 24. august 2003 Forfatter Del Skrevet 24. august 2003 Takk for tipset om ståltråd til 'skjellet'.. Det med spot-pærer og spot-lights er at de ikke gir den rettfram strålen jeg vil ha.. De lyser i en kurve, jeg vil ha det på en måte som en laser, så jeg ikke lyser opp hele rommet.. Skjønner hva jeg mener? .. Men jeg skal prøve det med skjellet rundt. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 Som fotograf tror jeg jeg vet hva du er ute etter. I studio brukes to ulike typer ekstrautstyr til lyskilder for å få denne effekten. Den ene er en såkalt "snoot" som er en slags lang sylinder i metall, som blir smalner jevnt utover fra lyskilden. Den er i og for seg grei nok, men er en smule gammeldags. Mer moderne er en "honeycomb" som er akkurat det det høres ut som: Et bikubemønster som er ca en centimeter eller to dypt, og som effektivt skjermer for strølys. Sjekk foto.no for linker til forhandlere som har slikt som dette. Aetius Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 24. august 2003 Forfatter Del Skrevet 24. august 2003 Aha! Hvorfor tenkte jeg ikke på det, sånn studio lyskastere og sånn... Kan være ganske lurt det, jeg får se hva jeg finner. Takk til deg fotomann... Lenke til kommentar
Noxy Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 Jeg har også tenkt på noe liknende.. kjøpte i sommer ei UV "sparelyspære" på Clas Ohlson og har tenkt å montere den inne i kabbet, men må jeg dekke til den med noe da for å forhindre evt skader på kabler o.l. ?! :-? Takker for alle svar..! Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 24. august 2003 Forfatter Del Skrevet 24. august 2003 Etter min mening så tror jeg ikke du skal trenge det.. Avgir pæren mye varme? Da kan det være en idé med en egen vifte styrt mot den pæren.. Men dekke til pæren tror jeg ikke er nødvendig, så sant den ikke svir av kablene dine da.. :-? Lenke til kommentar
clubzoda Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 BeFs: hvis det er ett alternativ å kjøpe egen lyskaster, har ljudia flere alternativer. denne er en lyskaster som er beregnet for speilkuler og gir ett ganske konsentrert lys. vil du ha noe mer stilfullt kan du jo velge en slik en. til sistnevnte får du pærer med ca 7% spredning. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 25. august 2003 Forfatter Del Skrevet 25. august 2003 Takker for alle tips. Men jeg tror jeg går for den lyskasteren til 149kr på ljudia, var ikke så dum den.. Ser ut som det er enkelt å feste på motoren min med fargeskive (blå, gul, rød og grønn), på de skruene til festet.. Tror jeg skal gå for den. Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Tror det er liten fare for at lyspæra skal bli for varm. Spiller nok ingen rolle hvordan aluminiumsfolien festes. Problemet ned lyspærer er ikke at pære blir for varm men at det som er rundt blir altfor varmt og antennes. feks. lampeskjerm i plast etc. Men husk at ALLE lyskilder skal behandles som en flamme dvs. man må ALDRI forlate et rom uten å skru av lyset først. . NOT!! Lol, hatt brytere på alle leds og stuff i kabinettet også da For ikke å snakke om alt det andre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå