Itek Skrevet 21. august 2012 Forfatter Del Skrevet 21. august 2012 (endret) Ja, skal bli spennende å se den på vannet Nå er den iallfall klar for test! Totalvekten målte jeg til 480 gram. Høyde: 87 cm. Lengde:105 cm. Bredde: 84cm. Forfra: Høyre bakfra: Bakfra: Hva som gjenstår før testtur er litt epoxy i baugene, slik at det blir glattere og får mindre vannmotstand. Så får jeg se om jeg får tatt en liten testtur Hva som kan gå galt slik jeg ser det nå er: - pinnen som forbinder skrogene burde vært plassert lengre bak på ytterskrogene for mindre trykk mot vannflaten i front. - Det kan også tenkes at båten har lett for å dra nesa med vinden da jeg kan ha plassert mastene (og dermed seilet) litt for langt fram. - Avstanden mellom styreservoen og roret kan være litt langt for den lage tynne pushrod`en, kan få litt varierende lite sving. - Siden seilet ikke er midt på pinnen som holder skrogene sammen kan det oppså et moment som gjør at kjølene på ytterskrogene vrir seg og svinger båten. Tror jeg må finne et fiskesnøre med et lite lodd på i tilfelle jeg ikke klarer å få båten tilbake til land... Endret 21. august 2012 av Itek Lenke til kommentar
Itek Skrevet 23. august 2012 Forfatter Del Skrevet 23. august 2012 Har vært ute og testet... Tråden som justerer seilene røk. Seilbåten var umulig å styre, den ville bare dra opp mot vinden... Vinden var ganske sterk, videoen jeg tok opp ble dårlig i og med at kameraet hang i en kvist som bevegde seg en del i vinden... Neste gang prøver jeg i roligere vind... Så får jeg heller prøve å få den opp på hydrofoilsene etterpå i sterkere vind. Noen ting må fungere før andre ting... Lenke til kommentar
Titanium87 Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Lykke til Gleder meg til og se video.. Sakte OG fort Lenke til kommentar
Itek Skrevet 23. august 2012 Forfatter Del Skrevet 23. august 2012 Du skal få se forsøk nr. 2, da 1. forsøk ble så dårlig video at jeg ikke klarte å få noe ut av den selv engang... Uansett har jeg bestemt meg for å gjøre noen endringer: 1. Flytte master 2cm lengre frem. 2. Korte ned på lengden på seilet, dette er for å få seilene strammere og få en bedre airfoil på de - slik at de blir bedre som seil. 3. Ny og sterkere tråd fra seilwinchservoen til seilene. 4. Støtte opp om pushrod´en til roret. Så skal det bli ny testtur Lenke til kommentar
VeBoD..... Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Stilig prosjekt, hvor får man kjøpt den isporen du bruker? Lenke til kommentar
Itek Skrevet 24. august 2012 Forfatter Del Skrevet 24. august 2012 (endret) Alle byggevarehandlere har det (xps 250), kjøpte min hos byggmax. Endret 25. august 2012 av Itek Lenke til kommentar
Itek Skrevet 25. august 2012 Forfatter Del Skrevet 25. august 2012 Bare noen bilder jeg tok før 1. test: Her ligger båten i deler, forholdsvis lett å putte i sekken for å ta den lille turen ned til sjøen... Her var redningen for en båt som gikk rundt: Lenke til kommentar
Itek Skrevet 25. august 2012 Forfatter Del Skrevet 25. august 2012 1. Flytte master 2cm lengre frem. CHECK! - enkel operasjon, jeg skar opp isoporen foran og bak masten, flyttet 2cm fra foran masten til bak.. limte 2. Korte ned på lengden på seilet, dette er for å få seilene strammere og få en bedre airfoil på de - slik at de blir bedre som seil. CHECK! - kortet ned og har strevd fælt med gode "goosenecks" som jeg fant ut at de het. Altså hengslingene mellom bommene og masten. Mange forskjellige løsninger ble testet og forkastet... Jeg får fortsatt ikke strammet opp seilet slik jeg opprinnnelig tenkte, men det er blitt adskillig bedre og jeg kommer til å gjøre et forsøk. Det er mulig å endre dette senere om nødvendig... 3. Ny og sterkere tråd fra seilwinchservoen til seilene. CHECK! Jeg klarer ikke å dra av denne for hånd, iallfall ikke uten å skjære meg 4. Støtte opp om pushrod´en til roret. CHECK! - liten krympestrømpe rundt pushroden gjorde susen 5. Været sier strålende sol og opp til 8 m/s vind... Det er nok for mye vind for seilbåten, men skal prøve å komme meg ut for en test om morgenen da det er ca 5 m/s vind! Alt er klappet og klart! Og her er gooseneck´en: "nye" seil: Lenke til kommentar
Itek Skrevet 26. august 2012 Forfatter Del Skrevet 26. august 2012 Test nr 2 : Har vært ute og testet i vindværet, videoen kommer her (så fort den er ferdig lastet opp): Ikke suksess denne gangen heller. To sekunder etter at båten forsvant ut fra bildet gikk den på trynet igjen. Jeg klarte ikke å snu båten/krysse opp mot vinden. Noen nye endringer og forbedringer må gjennomføres: - Jeg har fortsatt ikke god nok styring. Det er blitt noe bedre ved å flytte masten, men ikke bra nok! Kanskje roret er for lite for lav fart/seil ? - Låse rotasjonen på utriggerne slik at de ikke kan bevege seg for mye. Slik at de ikke går rundt i vannet osv. - Flaten som ligger nedpå vannet i baugene skal dobles, da håper jeg den ikke vil grave seg ned like enkelt... Jeg begynner få et stort problem med denne båten. Jeg trenger stor kraft i seilene, men stor kraft fører også til at båten dyttes ned i vannet på den ene siden og dras opp i den andre... Noe som bremser farten og båten vil derfor aldri komme opp på hydrofilsene. Det kan tenkes at jeg må øke størrelsen på hydrofoilene ytterligere for å få mer løft og mer "synk"... da i motsatte ender. Jeg begynner å bli styggelig redd for at det begynner å nærme seg fiasko dette med seil på hydrofoil. I det minste har jeg laget en motor/propell -båt som går på hydrofoil - skal gjøre et par forsøk til før jeg må ut mer årene. Lenke til kommentar
Titanium87 Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Gjør det beste ut av det Sett på ett par motorer og kjør hardt Lenke til kommentar
Itek Skrevet 1. september 2012 Forfatter Del Skrevet 1. september 2012 Gjør det beste ut av det Sett på ett par motorer og kjør hardt Nå var jeg helt klar på å gi opp dette prosjektet . I går kveld skulle jeg egentlig skrive inn her at jeg gav opp prosjektet. At jeg heller kunne bygge om skroget til en podracer med to stk edf eller noe sånt ...! Men... Da jeg våknet i dag tidlig fikk jeg en god ide! - jeg fortsetter prosjektet: Jeg har vært ute å testet igjen. Det er fortsatt ikke 100% suksess, men jeg har god fremgang - selv om det kanskje ikke ser slik ut. Etter å ha studert videoen jeg tok opp da jeg testet i saktefilm ser jeg at det er noen forbedringer som må gjøres: - Overgangen til sideskrogene er ikke stiv nok. - Sideskrogene er ikke tunge nok i front til å holde seg nede på vannflaten (tipper opp og rundt). - Utriggeren som ligger mot vinden dytter baugen ned i vannet og går rundt (fortsatt). - Leddene mellom mast og seil (goosenecks) eser opp i kontakt med vann og blir trege. - Innretningen som skulle begrense rotasjonen på ytterskrogene knakk av før jeg fikk båten på vannet. mulig ikke smeltelim + treverk som trekker vann er en god kombinasjon. - Roret får overslag - dvs. vrenger seg ved fullt utslag og går så ikke lett tilbake til 0. En annen ting er at jeg ikke fikk kontakt mellom sender og mottaker på slutten av gårdagens test. Håper ikke saltvannet har gitt meg en kortslutning inni der. Håper det bare er for lite strøm på batteriet. Hva jeg har planer om å gjøre nå er å fikse opp i de overnevnte punktene, i tillegg skal jeg øke størrelsen på hydrofoilene igjen. Denne gangen SKAL jeg få denne båten til å fly !!!!! Problemet mitt har ikke vært at kraften i vinden har vært for liten (vestlandet.... ), men at kraften fra vinden i seilene lager et moment som ikke hydrofoilene og baugen har taklet. Nå skal jeg overdimensjonere + litt til, som et siste forsøk! - Hydrofils blir litt mer enn dobbelt så store. - Kontaktflate mellom vannet og baugene blir litt større, og de blir flate med bøy opp. - Ytterskrogene blir 10cm lenge. i tillegg til alt jeg listet opp tidligere... More to come 1 Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Fett prosjekt! Nå spør jeg helt sikkert om ting som har blitt besvart tidligere, men det får du tåle :-) * Hvordan kan du ha så bra peiling når du er så ung? * Hva slags materiale brukte du på seilene? * Hvorfor lager du ikke kjølene i glassfiber? * Hvis jeg skal lage en billig og enkel monokjøl- eller katamaran-seilbåt, hva trenger jeg da, og hvor får jeg tak i det billigst? Lykke til videre! Er glad denne dukker opp i "Mine innlegg"! :-) Lenke til kommentar
Itek Skrevet 3. september 2012 Forfatter Del Skrevet 3. september 2012 (endret) Fett prosjekt! Nå spør jeg helt sikkert om ting som har blitt besvart tidligere, men det får du tåle :-) 1 Hvordan kan du ha så bra peiling når du er så ung? 2 Hva slags materiale brukte du på seilene? 3 Hvorfor lager du ikke kjølene i glassfiber? 4 Hvis jeg skal lage en billig og enkel monokjøl- eller katamaran-seilbåt, hva trenger jeg da, og hvor får jeg tak i det billigst? Lykke til videre! Er glad denne dukker opp i "Mine innlegg"! :-) Takker og bukker 1. Interesse tipper jeg. Det er ikke vanskelig å lære seg ting når man interesserer seg for noe. Så er jeg ingeniør. Analyse av krefter og hva som skal til for å fordele kreftene riktig i konstruksjonen kommer til tider godt med. 2. Seilene er laget av 0,15mm plast. Slik dampsperre som brukes i yttervegger på hus. Dette er ikke optimalt, men jeg tror det er noe bedre enn plastposer... 3. Glassfiber krever - glassfiber Jeg bruker for det meste ting jeg har lett tilgjengelig. Dessuten har jeg aldri arbeidet med glassfiber før. (Likevel ligger det nok noe glassfiber i neste handlekurv, så kommer nok til å bruke det noe i fremtiden..) 4. Billigst får du det nok hvis du bygger med de materialer og metoder jeg har brukt. Med XPS - foam. Istedet for karbonfiber kan du bruke rakettpinner eller firkantlister (vanskelig å finne). Seilvinsjservo og annet elektronikk fra hobbyking.com. Ellers litt rusk og rask du finner innerst i kjellerboden Tipper det burde være mulig å lage en seilbåt for ca 150kr... + sender og mottaker. Endret 3. september 2012 av Itek Lenke til kommentar
Itek Skrevet 3. september 2012 Forfatter Del Skrevet 3. september 2012 En stund siden oppdatering nå. Jeg har hatt noen aha-opplevelser med epoxylim. Siden jeg bruker pensel til å kle kryssfineren med epoxylim ville jeg ha lim som flyter lett. Det betød lite herder og mye lim. Detter førte til at limet aldri herdet og derfor tok det ekstra lang tid siden et nytt forsøk måtte til. Jeg fant ut at ved å blande/røre herder og lim så mye at det ble skum/pisket kunne jeg enkelt smøre det utover uten at det gikk ut over mengden herder. På tide med noen bilder igjen! Denne gangen SKAL hydrofoilene være store nok. De er også merkbart lettere siden jeg ikke har mange lag primer og lakk, men derimot et lag epoxy og et lag lakk ! Halvveis penslet med epoxy: Halvveis penslet/halvveis lakkert: Skal sjøte på skroget bakover for å hindre at utriggerne går rundt. Baugene er også merkbart større. For å holde baugen over vann...: Lenke til kommentar
Itek Skrevet 4. september 2012 Forfatter Del Skrevet 4. september 2012 Jeg har fortsatt arbeidet... Delene er limt på utriggerne: Hydrofoilene er penslet med epoxy og lakket med biltemalakk. Samme er gjort med baugene i kontaktflaten med vannet: Avstivet utriggerne i alle retninger: ...med mer karbonfiber og tråd: Litt småplukk igjen før båten er klar for nok en test. Skal bli spennende denne gangen! - Håper bare at jeg slipper å vente for lenge på været, for nå blåser det bra her ute... Lenke til kommentar
Itek Skrevet 5. september 2012 Forfatter Del Skrevet 5. september 2012 ...og igjen er jeg klar for testtur Skal klare å få en ok video denne gangen da jeg har gått til anskaffelse av head-mount for goproen... Her er båten satt sammen. Det kan nesten virke som om den er større denne gangen :s Høyre forfra: Forfra: Bakfra: Lenke til kommentar
Itek Skrevet 7. september 2012 Forfatter Del Skrevet 7. september 2012 Våknet i dag tidlig og rakk en tur ut før dagen begynte. Jeg fikk ikke testet fordi det ene ytterskroget knakk etter at jeg strammet litt for mye på trådene... Må derfor lime litt før jeg kan gjøre et nytt forsøk på test... Jeg fikk i det minste noe ut av det, et par bilder av båten pakket for tur: Og en liten hurtig-video på hvordan jeg setter den sammen, noe som tar ca 7min: Lenke til kommentar
MR SPEED Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 For noen flotte modeler du lager, du vet om nett siden Radiostyrt.no hvis du skulle trenge help exe kan du spøre der da. For da jeg lurte på om et micro helikopter 4ch, og lipo batteri til micro t da spørte jeg i det rc forumet da. http://forum.radiostyrt.no/vb/forum.php Lenke til kommentar
Itek Skrevet 11. september 2012 Forfatter Del Skrevet 11. september 2012 Joda, vet om den. Men jeg er nok mer aktiv på rcgroups.com... Lenke til kommentar
Itek Skrevet 12. september 2012 Forfatter Del Skrevet 12. september 2012 (endret) Okei, da har jeg vært ute. Været? - regn, vind, vindstille, sol og overskyet... kaldt når det regnet og varmt når det var vindstille og sol... Ting fungerte ikke 100% denne gangen heller. Da jeg kom ned til vannet og skulle sette sammen båten så jeg at den ene baugen var knekt av. Da måtte jeg improvisere, spikket til noen små pinner jeg stakk inn i isoporen. Deretter satte jeg alt sammen og tapet med gaffa rundt. Det holdt Ting som må forbedres og endres: - Link mellom utriggere og hovedskrog ble bøyd på den ene, må øke dimensjon. Gjøre denne koblingen stivere. Nå er den laget av sykkeleiker. - Seil må lages nye. - omtrent samme størrelse, men med bedre airfoil. - Ny løsning på baug. Det er fortsatt et problem at momentet fra seilene er for stort. En betydelig økning i lengden på ytterskrogene kan være en løsning. Slik det er nå bremser dette for mye slik at båten ikke får fart nok til å komme opp på hydrofoilene.. - Større ror. Sliter med litt for lite reaksjon på roret under lav fart. - Mulig at jeg også burde hatt en større angrepsvinkel på hydrofoilene. Som jeg sa tidligere kommer jeg til å la dette prosjektet ligge. Det er mulig jeg kommer til å finne det fram igjen, men nå anser jeg sommeren som over, jeg er lysten på å gå over på andre prosjekter... Det at jeg bor et par km fra vannet gjør også at det blir vanskeligere å teste båter. Jeg tar opp video. Videoen er gull verdt i forhold til det å finne ut hva som er galt og utbedringer i ettertid. Observasjoner som blir gjort under test er lett å ikke legge merke til da det kan være snakk om noe som skjedde på under ett sekund eller at man glemmer det/ er usikker på hva man så osv. Skal laste opp en video av dagens forsøk her: Endret 12. september 2012 av Itek Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå