Titanium87 Skrevet 22. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2012 Ser utrolig morro ut ! Men skal den bare drives med seil? Hvordan blir hastigheten i forhold til det vi ser i videoen? Lenke til kommentar
Itek Skrevet 23. juli 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. juli 2012 Målet er bare seil ja. Farten regner jeg med at vil variere mye med vindhastighet. Tror ikke den blir like rask som i videoen da, men kan jo håpe ^^ - får jeg dette til vil den uansett bli rask til seilbåt å være Seilbåter blir jo mye raskere med hydrofoil.. Bare de kommer seg opp fra vannet, noe som kan bli et problem! erhm, jeg mener en utfordring Tar en tur til biltema for å finne gelcoat. Skal lage nye og glatte hydrofoils Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 23. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 23. juli 2012 jøss, det må jeg si, du var flink:) Skal bli artig å følge med utover! Lenke til kommentar
Itek Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Takk, Mreinha Da har jeg altså laget noen større hydrofoils: Nå lager jeg god lukt i huset med gelcoat. pga mangel på pensel må jeg handle dette i morgen, resultatet ble derfor ikke noe særlig ved bruk av papp til å "sparkle" gelcoaten futover, trodde at gelcoat hadde mer tannpasta-konsistens og ikke som maling... Det er godt at det kan pusses ned og legges et nytt lag. Jeg må nok ha et par tre lag med gelcoat for å få det bra uansett... Som du ser litt til venstre i bildet testet jeg også om man kunne ha gelcoat på xps, men det går tydligvis ikke... Kanskje hvis jeg legger på teip, deretter gelcoat? - spørs om teipen holder seg...?!? Endret 25. juli 2012 av Itek Lenke til kommentar
Titanium87 Skrevet 25. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2012 Takk, Mreinha Da har jeg altså laget noen større hydrofoils: Nå lager jeg god lukt i huset med gelcoat. pga mangel på pensel må jeg handle dette i morgen, resultatet ble derfor ikke noe særlig ved bruk av papp til å "sparkle" gelcoaten futover, trodde at gelcoat hadde mer tannpasta-konsistens og ikke som maling... Det er godt at det kan pusses ned og legges et nytt lag. Jeg må nok ha et par tre lag med gelcoat for å få det bra uansett... Som du ser litt til venstre i bildet testet jeg også om man kunne ha gelcoat på xps, men det går tydligvis ikke... Kanskje hvis jeg legger på teip, deretter gelcoat? - spørs om teipen holder seg...?!? Eller om du bruker noe annet først.. Noe lim eller lakk ? noe som ikke tar liv av xps'en da noe folie kanskje? Lenke til kommentar
Itek Skrevet 26. juli 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. juli 2012 Det meste av lim og lakk ødelegger isopor og xps... Hvis ikke er det et meget dyrt lim/lakk Lenke til kommentar
Itek Skrevet 28. juli 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. juli 2012 Gah. Kjedelig å vente på at maling skal tørke, gelcoat er ikke noe bedre... Ting ser ut til å bli bra da! - har lagt på tre lag gelcoat nå, det tar ca 6t å tørke skikkelig. Jeg begynner å lakkere i kveld, oppdatering kommer Lenke til kommentar
Titanium87 Skrevet 28. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 28. juli 2012 Gleder meg ! Lenke til kommentar
Itek Skrevet 29. juli 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. juli 2012 (endret) Måtte bare male litt under også Trodde jeg var ferdig med stanken av gelcoat, men neida >< Endret 29. juli 2012 av Itek Lenke til kommentar
Itek Skrevet 1. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. august 2012 Glatt Da er det bare å begynne på skroget! Lenke til kommentar
gas62 Skrevet 2. august 2012 Rapporter Del Skrevet 2. august 2012 Takk, Mreinha Da har jeg altså laget noen større hydrofoils: Nå lager jeg god lukt i huset med gelcoat. pga mangel på pensel må jeg handle dette i morgen, resultatet ble derfor ikke noe særlig ved bruk av papp til å "sparkle" gelcoaten futover, trodde at gelcoat hadde mer tannpasta-konsistens og ikke som maling... Det er godt at det kan pusses ned og legges et nytt lag. Jeg må nok ha et par tre lag med gelcoat for å få det bra uansett... Som du ser litt til venstre i bildet testet jeg også om man kunne ha gelcoat på xps, men det går tydligvis ikke... Kanskje hvis jeg legger på teip, deretter gelcoat? - spørs om teipen holder seg...?!? Bruk heller epoxy enn gelcoat. Epoxy spiser ikke opp isoporen. Jeg vet flere som bruker lamineringsepoxy fra Biltema i fbm. modellfly: http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Lamineringsepoksy-252134/ Alternativt kan du ha epoxy og tynn glassfibermatte på utsiden av isporen, og når det har herdet kan du fjerne isoporen ved hjelp av aceton. 1 Lenke til kommentar
Itek Skrevet 2. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. august 2012 Heey, du er ikke dum ! Jeg har nemlig ca 0,5 liter epoxy liggende i en skuff her som jeg ikke visste hva jeg kunne bruke til... Eneste er at jeg er redd epoxyen utvikler for mye varme for eps- isopor... xps som jeg bygger i burde nok gå bra? - skal iallfall teste dette ut ! ! ! ! Mulig at epoxyen blir for stiv også slik at den sprekker opp, men det er så absolutt verdt et forsøk! Lenke til kommentar
gas62 Skrevet 3. august 2012 Rapporter Del Skrevet 3. august 2012 Hvis du bruker tynne lag (under noen mm) blir ikke epoxyen mer enn lunken (langsomtherdende epoxy er både sterkere og utvikler mindre varme enn hurtigherdende). For å øke styrken betraktelig, kan du ha på ett eller flere lag med tynn glassfiber som du "maler" fast med epoxyen. Glassfiber koster nesten ingen ting hvis du kjøper f.eks. fra HobbyKing, f.eks. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10905__Glass_Fiber_Cloth_450x1000mm_18g_m2_Super_Thin_.html Lenke til kommentar
Itek Skrevet 3. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. august 2012 Styrken i kryssfiner er god nok, men jeg fikk lyst til å prøve å lage noe med epoxy og glassfiber utenpå isopor/xps Legger nok inn litt glassfiber i neste ordre fra HK ... Nå er det ferie, pakker i kveld og reiser bort i en ukes tid. Tar opp igjen prosjektet da Lenke til kommentar
Itek Skrevet 18. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. august 2012 Ligger ikke på latsiden altså Nye tegninger til nytt skrog som skal bli lettere: Kommet et stykke nå, sett fra siden: ... og forfra: Seilwinchservoen og karbonfiber"pinne" er limt på plass: Videre er det litt bedre uforming av skroget med pussepapir... Avrunding og slikt 1 Lenke til kommentar
Titanium87 Skrevet 18. august 2012 Rapporter Del Skrevet 18. august 2012 Dette ser morro ut.. Lurer på om jeg har lyst til og prøve meg på noe bygging snart. Bil/fly/båt.. hmm. Kanskje bare starte med en rakett først Raskt og enkelt... Ett fly hadde jo vært utrolig morro da (men nå har jeg NULL erfaring med fly...) Lenke til kommentar
Itek Skrevet 20. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. august 2012 (endret) Hvis man skal bygge fly må massesenter og løft-senter være på samme sted. Det meste flyr med stor nok motor, pizzabokser også Når det kommer til den båte jeg bygger nå har jeg enda flere krefter som må være på samme sted. senter- "løftet" eller kraft-senteret som kommer fra seilene må plasseres riktig i forhold til kjølen(e). Dessuten må massesenteret stemme med hydrofoilene, men jeg må i tillegg ta hensyn til at båten er så lett som mulig framme i bauene for lite vannmotstand, men ikke så lett at bauene løfter seg! Må også ha lang nok kjøl, men for lang kjøl vil gi mer motstand og angrepsvinkelen til hydrofoilene kan bli for stor og gå i stall.. Men, nok om det; her kommer noen flere bilder! Gammel modell (på teppet) vs. ny (på tregulv) forfra: Bakfra: Satte båten på vekta, ser ut til at jeg skal klare å få den på ca 450gram totalvekt Nå skal jeg hule ut hovedskroget og lage plass til servo, mottaker og batteri. Deretter er det fester til mastene i utriggerne! Endret 20. august 2012 av Itek Lenke til kommentar
Itek Skrevet 20. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. august 2012 (endret) Okei, da har jeg arbeidet videre. Det er greit å ikke begynne med skole før onsdag Elektronikken er satt på plass, ikke like mye som sist: Det jeg sparer mest vekt på er batteriet som nå er et enkelt batteri på 1 lipo - celle. Dermed kan jeg koble det direkte inn på mottakeren: Så har jeg begynt på seilene, først en form klippet ut i papir: To stk: Så sydde jeg med symaskin, sydde inn "bommer", en nede og en "bom" i toppen. Noen strips som skal være med å holde formen på seilet ble sydd inn mot midten av seilet: Videre må jeg sy fast seilene i mastene. Deretter er ting klart for å finne ut hvor mastene skal sitte på utriggerne i forhold til kjølen. Mastene skal være mulig å ta av for enklere transport... Nærmer seg en testtur nå Endret 20. august 2012 av Itek 1 Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 20. august 2012 Rapporter Del Skrevet 20. august 2012 Gleder meg til å se den på vannet. :] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå