Itek Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Trifoiler ! Da er jeg i gang med neste proskekt! Det skal bli en trimaran seilbåt på hydrofoils!!! (- hvis jeg får det til). Det finnes nemlig ikke mange rc- seilbåter med hydrofoil som virker. Jeg kommer mest sannsynlig til å finne ut hvorfor...eller? Løsningen på hydrofoil er hentet fra Hobie sin trifoiler. Da jeg fant denne til å være mest selvstabiliserede. Hobie trifoiler( ):To seil, ett på hvert sideskrog. Med hydrofoils er Hobie trifoiler god for opp imot 56 kmh og 2G i svinger. Båten ble ikke noen suksess fordi den var dyr og var forholdsvis lite robust. Samt den tålte bølger dårlig. Lengde: 6,7m Bredde: 5,8m Tyngde: 145kg Seil: 20m2 Produsert: 1995-1999 Produksjon: 200stk Jeg rablet ned noen tegninger på et ark på hvordan dette kan komme til å se ut: Oversikt, strektegning: Utrigger: "Hovedskrog": Lenke til kommentar
Titanium87 Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Trifoiler ! Da er jeg i gang med neste proskekt! Det skal bli en trimaran seilbåt på hydrofoils!!! (- hvis jeg får det til). Det finnes nemlig ikke mange rc- seilbåter med hydrofoil som virker. Jeg kommer mest sannsynlig til å finne ut hvorfor...eller? Løsningen på hydrofoil er hentet fra Hobie sin trifoiler. Da jeg fant denne til å være mest selvstabiliserede. Hobie trifoiler( ):To seil, ett på hvert sideskrog. Med hydrofoils er Hobie trifoiler god for opp imot 56 kmh og 2G i svinger. Båten ble ikke noen suksess fordi den var dyr og var forholdsvis lite robust. Samt den tålte bølger dårlig. Lengde: 6,7m Bredde: 5,8m Tyngde: 145kg Seil: 20m2 Produsert: 1995-1999 Produksjon: 200stk Jeg rablet ned noen tegninger på et ark på hvordan dette kan komme til å se ut: Oversikt, strektegning: Utrigger: "Hovedskrog": Høres utrolig spennende ut Hva med helikopter lignende modeller ? Har du laget noe sånt ? Lenke til kommentar
Itek Skrevet 16. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2012 Hehe, jeg har tegnet et quadkopter som er sammenleggbart, det er fortsatt under bygging. Du kan se bilder og lese litt her. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 17. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2012 (endret) "kladdet" litt i google sketchup: Med foils under vannet: Tok ikke med ordentlig utforming av bauene, da det tar mye tid å få til i sketchup og er unødvendig. Størrelsen er bestemt: Lengde: 93 cm Bredde: 76 cm Høyde: 85 cm Har ikke bil, så det kan bli et lite prosjekt å få den med ned til sjøen (ca 1km ) Endret 17. juni 2012 av Itek Lenke til kommentar
Titanium87 Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Lykke til Ser morsomt ut Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 En tanke slo meg med dette designet, og det er at det ene seilet vil dekke for det andre til tider Du vil ikke bruke et enkelt, og litt større seil i midten heller? Men på den andre siden så ser jo to seil utrolig mye kulere ut. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 22. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2012 Du har rett, i lav hastighet vil det ene seilet ligge i lo og det andre i le. Når båten får opp farten derimot, blir det litt annerledes. Da vil begge seilene ligge i lo. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 7. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2012 ENDELIG !!! - da var byggemateriale i hus igjen. Tatt litt tid dette da jeg må ha hjelp med å få det hjem, - har ikke bil. Tror ikke det ville vært noen suksess med denne pakken på scooteren Dette betyr altså at jeg kommer til å bygge båt i blått framover, blå er en fin farge! Malene er tegnet fra 3D tegneprogrammet og over på papir, klar til å bli kuttet ut med hotwire: Denne isoporen er virkelig fin å jobbe med, virker like solid som den grønne, men hotwire-kutteren kutter enklere gjennom denne. Dessuten går kniven gjennom som varm kniv gjennom softis! - slurp! Da var grovkutting ferdig, klart til å gå løs med kniven: Baugen har fått formen sin, klart for sandpapir. Dette får vente litt siden det regner - å pusse isopor innendørs er ikke å anbefale... 2 Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Endelig et nytt prosjekt Stå på, du er virkelig god Lenke til kommentar
Itek Skrevet 8. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2012 (endret) Virkelig hyggelig med positive tilbakemeldinger ^^) Jeg har pusset litt på skrogene og hulet ut inni, plass til ror-servo, mottaker og batteri. Legger også ved noen bilder til, meterstokken ligger ved siden av: Jeg har tegnet opp hydrofoils i et tegneprogram og sendt det av gårde til en som har cnc-maskin. Jeg regner med å få delene i posten til uka! - da blir det pussing og lakking av hydrofoils Endret 8. juli 2012 av Itek Lenke til kommentar
Itek Skrevet 12. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2012 Pakke i posten, fikk noen til å skjære ut delene med cnc maskin, sparte meg mye tid da jeg ikke engang har sag... kniv ville vært alternativet Disse delene skal pusses slik at de får litt profil-form og deretter lakkeres med hvit evt. svart biltema hobbylakk - som også må kjøpes inn... Lenke til kommentar
Itek Skrevet 17. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2012 Da var hydrofoils satt sammen og er klare for lakkering 1 Lenke til kommentar
Titanium87 Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Ser bra ut.. Får vel bare håpe på bra vær fremover da Lenke til kommentar
Itek Skrevet 19. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) Da har jeg kommet litt videre Hydrofoilene er ferdig lakkert. Jeg burde egentlig hatt på primer eller gelcoat ettersom treverket sveller pga lakken og blir ikke glattere - slik det var ment Jeg fant ut at det var like greit å lime kjølene på yttersiden av ytterskrogene, for enkel montering og høy stabilitet: Roret er limt på plass og gjennomføring til stag fra servoen som skal være plassert inni skroget: Detaljer som "hengsler" mellom tverrgående karbonfiber og de ytre skrogene er laget, lurer på om de skal sikres med klemme eller om det holder å legge noe krympestrømpe innimellom... Slik ser det altså ut nå: Forfra: Oppe venstre / Bakfra: Båten vil i første omgang bli utstyrt med motor og propell (altså fly-propell )for å se om skroget løfter seg opp av vannet slik det er ment. Dermed er det motor, og ror-servo som gjenstår før skroget er klart for første test Endret 19. juli 2012 av Itek 2 Lenke til kommentar
Itek Skrevet 20. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2012 Takk, fint å se at noen følger med Hadde håpet på en liten test i dag, men ser ut til at muligheten for å teste blåser bort... Vind på vestlandet i dag Lenke til kommentar
Itek Skrevet 20. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2012 Da skulle allt være klart for morgendagens test Ikke akkurat pent da, menmen - test er test ... Fant også lås til armene, skar istykker en sukkerbit og satte innmaten inn på akselen (sykkeleike). Der den låses. Fordelen er da at det er mulig å ta av sideskrogene for transport: Lenke til kommentar
Itek Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Da har jeg vært ute og testet Det ble dårlig med video og bilder ettersom jeg gikk tom for strøm på kameraet etter 5sek, men jeg klarte å få til noe med mobilen: Skroget ville løfte seg opp av vannet. Likevel var det ikke høyt nok for sideskrogene, slik at jeg må gjøre noe for å få dem ca 3cm høyere... Enten ved å vinkle de fremre hydrofoilene, eller ved å senke nesene... Det kunne også virke som om det var litt mye vekt på nesene framme. De bremset litt, det kan komme av at motstanden i hydrofoilene på ytterskrogene var litt høyere enn jeg trodde. Skal forsøke å motvirke dette ved å flytte tverrgående karbonfiber enda litt lengre bakover. Var dessuten griseheldig da den ene utriggeren løsnet ute på vannet, heldigvis satte den seg fast under tverrgående karbonfiber, opp ned, slik at det ikke var noe problem å kjøre rolig inn til land :S 2 Lenke til kommentar
Itek Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Det gikk mye bedre denne gangen Likevel ser jeg at det kan bli problemer å få båten opp med seil. Jeg må mest sannsynlig halvere vekten og/eller lage hydrofoils med mer løft og mindre drag. Dette betyr ny modell Har funnet meg en kontursag på clasohlson, ting burde gå litt raskere med den... 3 Lenke til kommentar
Itek Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 Ok, da sitter jeg og regner på løsninger og om det lønner seg med andre materialer som 3mm kryssfiner istedet for 5cm tykk isopor (isopor er lettest!) osv... Vekten på testbåten slik den er i videoene er 590g Estimert vekt på seilbåten er 550g (Målet er å få båten under 400g) Å slanke bort 150g (27%) av vekten er ganske vanskelig, men likevel: 1. Bytte batteri, istedet for 3s batteri med ubec og ledninger kan jeg bruke et på 1s (sparer 75g) 2. Fjerne litt blå isopor, litt av bredden på ytterskrogene og litt i baugen på hovedskroget (sparer 36g) 3. Bytte ut karbonfiber fra 10x10mm til 6x6mm (sparer 28g) 4. Sikkert en del gram å spare på å bruke mindre smeltelim. (ca 10g) Det skulle bety at jeg sparer 149 gram.. Så har jeg tenkt til å legge på litt gelcoat på hydrofoilene for å få dem glattere, samt gjøre dem litt større. Så da er vel vinninga gått opp i spinninga Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå