Gå til innhold

Jeg bygger fra skratch med radiostyring !

Itek

Anbefalte innlegg

Har vært ute og flydd. Det gikk ikke som forventet. For det første gjorde jeg nybegynnerfeilen med å reversere ailerons som gjorde at jeg krasjet ved takeoff. Da dette var ordnet opp i kom solen fram, den var sterk. Jeg ble blendet og så ikke flyet for fem sekunder - ny krasj... :(

Nesa er mer skrukkete enn ei gammal høyfjellsbjørk...

Effekten av thrust vectoring var heller ikke like stor som jeg hadde ventet. Motoren er nok litt for svak. Likevel, ideen og mekanikken i det virket :)

Vurderer om jeg skal vrake flyet for å bygge meg et nytt :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny helg og jeg kan endelig legge bort bøkene og ta fram prosjektene igjen :D

Nå har jeg laget en ny nese til flyet. Den burde være kraftigere enn den forrige:

post-214279-0-14827900-1335556515_thumb.jpg

Videre lurer jeg på om jeg skal gjøre et forsøk med å plassere motoren lengre bak, kanskje jeg på den måten vil få bedre effekt ut av thrust vectoringen. Et annet alternativ er å legge inn flere celler slik at jeg kan få mer thrust. Likevel kan det være lurt å teste med mer bevegelse på motoren først, siden det bare er en liten instilling på radioen :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette blir nok den siste oppdateringen i denne tråden :S

Jeg har fastmontert motoren igjen da jeg ikke fikk til thrust vectoring skikkelig...

Her er en liten snutt flyet roterede:

http://www.youtube.com/watch?v=JAObsfZ-xJQ

Tenkte jeg skulle sende opp telefonen i flyet for å måle farten med gps, farten kommer så fort jeg får ladet batteriet :p

Maks fart: 114 km/t (målt med gps) Kan sikkert få flyet opp i 150 hvis jeg legger inn litt stup!

Takk for alle tilbakemeldingene :D

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Hei

Er det noe slikt du har benyttet? 50 mm tykt?

http://www.byggmax.c...it/16476/xps250

Lurer også på en annen ting i farten, ser av bildene at du kun har 2 stk. flaps bakerst på flyet. Antar at disse benyttes simultant for to ulike kanaler - opp/nedd og venstre/høyre - men ser at disse kun er styrt av 2 stk. servoer. Hvordan har du fått kobla 2 servoer til å jobbe sammen på to kanaler? (litt dårlig formulert spørsmål, jeg har ikke helt rc fly lingo`n på plass :)

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar

Du har rett, det er xps fra byggmax - min var grønn da. Lurer på om den lilla er stivere/hardere?

Når det gjelder flaps er det brukt to stk servoer som er koblet inn på hver sin kanal(ch1 og ch2) og mikset. Miksen heter "elevon mix" og de fleste radioene kan dette :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hotwire kutter!

1. Du trenger en strømkilde. Dette må være noe som gir likestrøm ut. ca 12v er fint. Selv bruker jeg denne powersupplyen som gir meg 13,8V, handlet fra elefun.no, jeg er sikker på at man kan få kjøpt noe billigere feks hos hobbyking.
  2. Deretter trenger man et amperemeter, jeg bruker power analyzeren til hobbyking.
  3. Deretter har jeg koblet inn en fartsregulator (esc) på minst 30A for BØRSTEmotorer (esc for børsteløse motorer fungerer ikke!) Den billigste børste esc-en jeg fant, den ble litt varm. Derfor la på noe aluminium med kjølepasta: post-214279-0-10039700-1338921844_thumb.jpg
  4. En servotester er koblet inn på escen for å kontrollere hvor mye strøm som skal gå gjennom. Den jeg har kan være vanskelig å stille nøyaktik nok, men fiungerer... Kjøpt hos hobbyking.
  5. Videre kobles ledningene fra escen inn på en 0,5mm messingtråd, dette er kuttetråden/motstandstråden som blir varm. Kjøpt hos clasern. Jeg har lyst til å prøve med andre tråder også (har fått tips om nikkel-chrom tråd via eBay ). Motstandstråden bør bli varm uten å ryke.

Her følger det noen bilder av oppsettet mitt:

Power supply og power analyzer:

post-214279-0-36807300-1338922776_thumb.jpg

power analyzer, esc og servo tester:

post-214279-0-82404500-1338922787_thumb.jpg

Arm. Tråden går gjennom et lite hull som er borret gjennom bordet:

post-214279-0-83056700-1338922799_thumb.jpg

Vekt (800gram) som holder kuttetråden stram, for mye vekt gjør at tråden ryker ( brudd) når den blir varm:

post-214279-0-90982900-1338922823_thumb.jpg

Armen kan vinkles for å kutte i annen vinkel:

post-214279-0-61764200-1338922845_thumb.jpg

Armen er løs og festes med en tvinge:

post-214279-0-90355900-1338922866_thumb.jpg

Oversikt:

post-214279-0-21405600-1338922880_thumb.jpg

Jeg kutter xps ( den harde typen "isopor") med ca 2A ( 27,6 watt). Kutting av vanlig isopor krever mindre varme = mindre amp. Det må også nevnes at kuttingen frigir en lukt som ikke er spesielt god, man bør helst gjøre dette utendørs! Kan også nevne at det kan lønne seg å tørke av tråden etter hvert kutt - da ryker det mindre og jeg tror tråden holder lengre...

Endret av Itek
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk takk for guiden Itek. Ser veldig bra ut, kanskje litt mer komplisert enn det jeg tenkte meg.

Men holder du ene enden av wire'en i hånden, eller hvordan funker det?

Forresten så har jeg lest at gitarstrenger fungerer ganske bra som wire.

Lenke til kommentar

Den ene enden er satt fast i "armen" - altså plankebitene som er satt sammen i vinkel og satt fast i bordet med tvinger (se bilder). Den andre enden går ned gjennom bordet og er festet i vekten (brusflaske med vann).

Gitarstrenger vet jeg ikke, men pianotråd har jeg hørt skal fungere!

Lenke til kommentar

Hmm, kanskje jeg skal begynne på et nytt fly? - kan jo fint fortsette i denne tråden med et nytt prosjekt!

- først skal jeg bygge en seilbåt. Da med hydrofoil, for å gjøre det ekstra spennende! Det blir sannsynligvis det mest optimistiske bygget jeg kan gjøre. Vet ikke om jeg kan få til det, men det får vi se på... :s

Begynner en dag denne uka! :D :D

Stay tuned!

EDIT:

Emnetittel er redigert! :)

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...