Gå til innhold

Jeg bygger fra skratch med radiostyring !

Itek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pent lite vil jeg si. Jeg pleier å bygge en del fly og når jeg har fått det til å fungere, flydd det litt og kanskje gått lei eller ting jeg irriterer meg over som jeg ville gjort annerledes pleier jeg ødelegge det... til enkeltes irritasjon :p

De fleste delene går derfor fra fly til fly...

Verdien på flyet hvis jeg skulle kjøpt inn allt, hmm:

Motor og esc: 45usd

servoer: 18usd

Batteri: 20usd

Karbonfiber: 12usd

Resten er div. småting: 15 usd

Ser ut som at allt kommer på ca 120 usd.. si 40usd i frakt og 25% mva

Ser ut som verdien er ca 1200 kr. Dette er uten sender og mottaker som sikkert kan koste 1500 kr i seg selv..

Jeg hadde alt liggende fra før av.. Så det har ikke kostet meg mer enn en del timer i arbeid, 50kr i xps (hard "isopor") og 10 kroner i tape og lim... :)

Lenke til kommentar

Da er maiden flight unnagjort :)

Videoen ble kort og veldig enkel..

Jeg trosset regnet og måtte bare ut en tur, det gikk ganske bra. Jeg fikk ikke trimmet flyet 100%, men fikk da testet litt. Neste tur ut blir nok mye bedre tenker jeg :D

Glemte jo beskyttelsen under, så fikk derfor skrapt med meg en del da jeg landet. :p

post-214279-0-00494700-1333278587_thumb.jpg

Sweet Hvor får jeg tak i xps? Tenkte jeg kanskje kan bruke det på RC båten jeg skal lage istedenfor isopor med smeltet plastikk utenpå. Er det vanskeligt å skjære i xps?

xps kan kjøpes hos byggvareforhandlere.. maxbo, byggmax, bauhaus osvosv. Det er ikke alle som selger enkeltplater da...

Når det gjelder utforming kommer du langt med en skarp kniv, jeg bytter blad ofte... så sandpapir etterpå, der bruker jeg 80, men det kan sikkert benyttes finere "oppløsning" også :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Midlertidig løsning på å holde batteriet på plass...

post-214279-0-11093400-1333283423_thumb.jpg

Gaffatape er god beskyttelse mot sliteskader og møkk...

post-214279-0-40296200-1333283544_thumb.jpg

Beskyttelse av motor under er limt på, dessverre røk de av igjen etter to landinger.. må forsterkes litt...

post-214279-0-11544100-1333283456_thumb.jpg

Hvor fort flyr det? Har du god kontroll på manøvreringen osv? Rimelig heftig, ja :)

Nå har jeg ganske god kontroll, det blåser en del nå, ca 10m/s tenker jeg, så det er veldig turbulent... Har testflydd nok for i dag tenker jeg, venter til det er litt mindre vind. :)

Hastigheten? hmm, vet ikke. Kan sikkert tenke meg ca 100 km/t hvis jeg flyr i rett linje.

Utroligt :D Hvor har du fått tak i denne kunnskapen? Hvor fort flyr det? Hvordan lander du det? :)

Alltid likt å bygge ting. Jeg begynte enkelt ut ifra guider. Nå bygger jeg det meste fra egne tegninger.

Jeg lander på gress/på en åker. Det er grunnen til at jeg nå har montert noen beskyttere for motoren så det ikke kommer så mye grafs inn i den...

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Har laget en liten videosnutt...

Dette flyet er morsomt å fly altså!

http://www.youtube.com/watch?v=b9dwqKtsdw4&feature=youtu.be

Så skal jeg sette inn en annen motor bare påsken er over. Nå har jeg en 2800kv motor og jeg går opp til 3200kv :D

ikke at flyet er tregt akkurat, men edf er lagd for fart og ikke kraft... Målet er minst 1:1 thrust/weight ratio...

Edit:

Hmm, hvorfor ble videoen sånn, dårlig kvalitet og ikke fullskjerm? (windows movie maker...)

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Morsomt prosjekt, jeg har selv satt sammen noen sånne av depron og kinamotorer og elektronikk :)

Hvorfor kler du den ikke med oracover? Letter enn plasten og legger seg strammere over profilene. Da får du også litt farge på den.

Lenke til kommentar

Hadde kanskje ikke vært dumt, jeg har vurdert covering film. Har liksom ikke tatt "investeringen" enda... Litt usikker på det med varme på disse delene også...

Ingen tvil om at det ville vært bedre dersom tapen/dekke var strammere.

Lenke til kommentar

Man stryker den filmen på med strykjern og bakepapir i mellom på svak varme.

Ikke er det dyrt heller. Torbjørn og Kåre (om de enda driver) har det nok inne i alle slags farger :)

Bare lag deg en grind av balsa e.l. og øv deg på den. Det er langt fra vanskelig :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har laget noen fester til batteriet slik at det sitter godt fast :) Klippet noen strikker som jeg limte sammen igjen med lappelim til sykkeldekk og la på en krympestrømpe rundt sjøten.

post-214279-0-37183200-1334495843_thumb.jpg

Da har jeg satt inn to stk 3s batteri i serie istedet for 4s batteri. Dette betyr at jeg får 22,2 volt istedet for 14,8 volt :D Litt trangt...

post-214279-0-86516600-1334495889_thumb.jpg

Da jeg koblet sammen røk ESCen, masse fin hvit røyk :p - den tålte visst ikke 22 volt :( Fant en annen som jeg vet virker og koblet det opp :)

post-214279-0-26210600-1334495986_thumb.jpg

Målte med wattmeteret og det stoppet på litt over 1500 W !! - nesten 60A ( 25,2 volt med fulladede batterier).

Har vært ute en liten tur. Det blåser friskt (10 m/s ish.) slik at jeg ikke får helt følelsen på om det er så mye sprekere, men det er iallfall en annen hvinelyd på det :D:D Motoren ble veldig varm da, vet jo at den ikke egentlig tåler mer enn 15 volt, kommer til å ødelegge denne motoren med tiden :p

Skal se om jeg får laget en videosnutt når vinden roer seg litt...

Lenke til kommentar

I dag røk motoren :p

Dro flyet litt for lenge på full gass og etter ca 3-4 sekunder så jeg røykstripe etter flyet. Jeg skrudde av motoren. Dessverre var flyet godt på vei rett opp og stallet derfor ut. Jeg klarte derfor ikke å få kontroll igjen for å glidefly inn til landing... Flyet endte med et krasj i et tre... Ingen merker etter krasjlandingen da ^^

Ellers har jeg lagt på tape på kroppen mellom vingene, jeg har satt inn en ny motor (3200kv (=rpm per volt)) som jeg skal kjøre på 4s (14,8V) igjen..

Jeg har ikke surret meg til å lage thrust vectoring enda, men regner med at det kommer til helga :)

Lenke til kommentar

Slenger inn et bilde som ikke kom med forrige gang, her ser man at jeg har skjært ut litt slik at motoren får mer kjøling.

post-214279-0-98106700-1335012995_thumb.jpg

Dagens flytur; videosnutt med krasj...

Krasjbilder:

Sideroret løsnet, skulle være enkelt å lime på plass igjen.

post-214279-0-05267200-1335013562_thumb.jpg

Fikk seg en nesestyver :p

post-214279-0-32159400-1335013632_thumb.jpg

Vingen, mulig jeg bare kan bøye tilbake. Jeg får se litt an.

post-214279-0-07317200-1335013658_thumb.jpg

Nå driver jeg med en liten overhaling. Så skal jeg lage motorfeste for å kunne tilte motoren. Thrust vectoring is coming :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...