Gå til innhold

Her kan ateisten bestemme hvordan morgendagens prest bør være


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde" respekter" en prest som holder seg til sin tro,uten å dytte det ned på andre, uten å prøve å forandre sammfunnet ut i fra bibelen og også er ærlig om sin tro,og ikke fonekter noe,eller vrir og vender på ting.

 

men sånn som det blir sagt her: så lenge han ikke prøver å forandre meg,skal ikke jeg prøve å forandre han

Lenke til kommentar

Hvorfor må vedkommende tilhøre en eller annen trosrettning? Holder det ikke at man har en som lytter til slike spørsmål og som har opplæring i mellom menneskelige forhold? Hvorfor skal vi beholde kristendommen her i landet for å opprettholde prester i slike stillinger? Skill stat fra kirke nå og innfør en ny ordning, mye bedre og på høy tid...

 

Faktisk tror jeg det eer på høy tid jeg å stelle i stand noe slikt, for skal du ta opp noe slikt med en prest ligger det liksom i kortene at du må tro på et eller annet sett med påstander og hvorfor er det slik, når det er langt flere som ikke tror på påstander her i landet enn de som tror på disse påstandene? Kristendommen har overlevd seg selv på dette området også, for dette burde vært gjort for lenge siden og revet kristendommens hegmoni på dette området...

 

Kall ham/henne gjerne sorgforsørger, gråte personen eller whatever comes to mind, men prest er en forslitt tittel som kristendommen har brukt opp...

 

Kristendommen har faktisk mange hegmonier her i landet enda pga et enormt medlemsjuks og forestillelse på at det er mange som er kristne... Så la oss finne på noe bedre... 22.7 var vel et godt eksempel på at vi trenger noe samlende uten å legge overtro i bunn.... Var mange som ønsket seg et samlings sted utenom kirken, men ikke hadde det og dermed måtte møte opp i kirken, noe kirken utnytter rått i dag når de skal ha flere millioner til pr kampenje..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Vi vil være sammen med familiene utover natta, og både leger, psykiatere og prester er på plass, sier Kirkevold til Dagbladet.

Mener ateister at en gruppe av ateistiske psykologer kan gi en bedre krisehjelp, enn en gruppe der prester er med?

Det blir vel sånn hvis man mener at prester bare er unyttige.

Lenke til kommentar

Nei,jeg syns ikke at prester skal ha noen viktig rolle i sammfunnet. Unge kan heller få hjelp av psykologer, ,helsesøstere, utdannet team, gruppesamtaler,lærere etc etc.

Hvorfor skal prester hjelpe unge å finne veien? HVis jeg trenger noen som skal hjelpe meg i livet,så trenger jeg ikke en som allerede har en agenda,men en som er nøytral.

 

Feks: en ung gutt lurer på om han er homofil, en jente på 14 har blitt gravid.

begge trenger støtte fra feks skolen.

Der trenger de noen som lytter og gir dem råd,og ikke prøver å vinkle dem over på hva de selv mener er viktig: eks homofile og abort er en synd.

Lenke til kommentar

men en som er nøytral.

 

 

 

Nettopp - og hvordan vet man det?

 

Vel,en helsesøster er ment for å opplyse, gir ho bare sin mening er ho ikke en særlig god helsesøster.

En prest er en som preiker sine meninger og ikke kan utale seg overnfor noe som kirken er uenig i, som feks abort.

Joda,finnes mange type prester,som mener mye forskjellige,men en standar-prest kan ikke akkurat hjelpe ungdom med sex-spm bortsett fra å anbefalle dem å vente til ekteskapet

Lenke til kommentar

Ja, eller for min del kan de godt være misjonerende, så lenge de slutter å snakke om Jesus eksistens som noe som er absolutt, når grunnlaget for påstanden er fraværende. Spesielt ovenfor barn. Ikke misbruk deres posisjon som autoritetsfigurer til å villede.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Ja, eller for min del kan de godt være misjonerende, så lenge de slutter å snakke om Jesus eksistens som noe som er absolutt, når grunnlaget for påstanden er fraværende. Spesielt ovenfor barn. Ikke misbruk deres posisjon som autoritetsfigurer til å villede.

Da opphører jo prestens arbeide, gjør den ikke? Deres jobb er jo å snakke varmt om jesus som om jesus skulle ha vært en gudesønn (noen av prestene tror jo faktisk på dette selv...) og hvis de ikke skal få lov til å snakke om jesus som en sannhet vil jo hele prestegjerningen kastes ut av vinduet?

 

Og skal de ikke få benytte kristendommens "sterkeste" våpen, nemlig å juge dette til barn som ikke vet bedre og som ikke evner å bruke kritisk tenkning eller rasjonalitet, så vil jo kristendom forfalle totalt da... Dette VET alle som er kristne...Det er jo akkurat derfor de kristne er så forbannet om dagen, fordi skolen og andre instutisjoner ikke lenger vil være talerøret for "sannhetene" i den kristne tro. De kaller det "avkristning" og ser ikke helt at det burde vært kalt avjugning...

 

 

Men nei, jeg er fremdeles i mot at vi skal bruke kristne prester til "sjelesorg" her i landet... Vi må da kunne komme opp med noe bedre enn dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...