Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hvor får man kjøpt den billigste (kvalitet) bilbatteri lader, det skal være to klyper, en rød og en svart og en kontakt for stikkkontakt i veggen?

Jeg er ute etter den billigste, men anbefal gjerne merke også, for jeg er ikke så godt kjent med merkene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker en 12 volts liten bilbatteri lader som jeg stikker i vekkkontakten og så stikker klypene på batteriet (som er lagret på en liten bod i huset) nå har den snart ladet i 24 timer (som verkstedmannen anbefalte) jeg lånte en lader der.

Ammeteret på laderen har jevnt og trutt gått nedover, i går stod den på fullt, og jeg søkte på nett angående billadere, ammeteret går nedover og når det når null så er batteriet fullladet. Jeg vil bare forsikre meg om dette med noen som kan dette, er det slik at ammeteret skal vise absolutt 0 volt når batteriet er fullladet?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Antar at du har et syrefylt blybatteri (vanlig bilbatteri), og da kan en bruke nesten alle ladere en kommer over. Det er greit å kjøpe ting på Biltema siden de stort sett er grei med reklamasjon og retur. Vil anbefale å kjøpe en såkalt smart lader, Denne sørger for å gå over til vedlikeholdslading når batteriet er fult. Det er ikke mange hundrelappene ekstra en sånn koster. Som de sier i statene: "set it and forget it"!

Det vinnes ladere en putter i sigarettenneren eller andre 12V uttak. Sjekk da først at denne er direktekoblet til batteriet, altså at det er strøm i denne når tenningsnøkkelen ikke står i. Med en slik slipper du engang å åpne panseret (eller hvor nå batteriet måtte være).

Generelt: Dersom batteriet har propper eller skrukorker, bør disse åpnes under lading, sørlig om en bruker en hurtiglader. Dersom det er mye skitt på batteriet, gjør en rent FØR en skrur opp proppene. Det må ikke komme skitt ned i batteriet! Varmt vann og oppvaskbørste gjør som regel jobben. Vær forsiktig, dette kan være syre, så oppvaskehansker og vernebriller kan være lurt.

Det kan oppstå knallgass ved lading (HHO) så unngå gnister eller åpen flamme. Begynn med å koble til posetiv og deretter negativ polklemme. Sørg for god kontakt, dersom polene er eiret eller oksydert, gjør dem ren først. En får kjøpt en såkalt polbørste til dette, men forsiktig bruk av stålbørste fungerer også. Når man er fredig kan en bruke polfett for å beskytte seg mot dette problemet. En får alt en trenger på biltema.

VIKTIG: På veskefylte batterier er det viktig å se at det er nok vann. Veskenivået skal være over cellene. Det er som regel en liten tapp nedi der som angir riktig nivå. Svært mange batterier dør fordi en ikke er nøye med dette! Bruk batterivann, og ikke van fra vasken!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...