Cerwell Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 (endret) Hei godtfolk! Jeg putter denne under Generell siden spørmålet er temmelig generelt, men jeg trenger like fult deres hjelp. Situasjonen: Jeg har en server som tar seg av hjemmeautomasjon og rapportering. Programvaren er basert på VB.Net & Mysql siden dette er det jeg behersker i dag. Denne tar seg av styring av lys, håndtering av alarmer, rapportering av temperaturer etc, etc.. Til nå har jeg besøkt serveren via RDP, men nå har dagen kommet for utvidet tilgjengelighet. Behov: Alle funksjoner må kunne leses og kjøres fra alle husets enheter. Dette inkluderer Linux, Ios, Android og Win. Jeg trenger et GUI for alle brukere som takler mottak og sending av data fra/til både serversoftware og database. Spørsmål: Jeg er ikke ute etter en oppskrift, men en finger som sender meg i riktig retning: "Gå for ASP, Java..." Jeg har ikke peiling, men deres input bestemmer hva jeg skal studere i tiden som kommer Alle forslag mottas med takknemlighet og pluss i boka! *Cerwell Endret 15. mars 2012 av Cerwell Lenke til kommentar
VD Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Om all informasjon blir lagret i databasen så hadde jeg laget en side i php eller asp som kan formidle informasjonen på den måten du vil enkelt via en nettleser. 1 Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 15. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2012 .. Takk for den! Jeg er og avhengig av å kunne sende kommandoer til server via knapper/linker i vakkert gui. Er det og mulig via ASP/php? Lenke til kommentar
VD Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Skal du endre verdier i databasen kan du enkelt sende SQL spørringer via ett asp/php script. Skal du ha endringer opp på siden uten å måtte "refreshe" for å gjøre det stiligere så kan du ta en titt på Ajax i tilegg =) 1 Lenke til kommentar
laserlars Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Jepp, ville gått for en webløsning selv. Gir akkurat hva du gjør det til selv, og er så og si plattform-uavhengig. Bare pass på så det ikke er lett for uvedkommende å begynne å styre huset ditt :o) 1 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Siden du allerede behersker Visual Basic .NET og MySQL så er vel ASP.NET riktig vei å gå. 2 Lenke til kommentar
etse Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Du kan enten sette opp en webside som styrer serveren. Da har du muligheter som ASP (som GeirGrusom anbefaler), men du kan int bruke Python med Django, PHP eller Ruby on rails hvis en av de tingene heller er av interesse. Ingen av tingene er feil. Alternativet, som er mer tungvindt er å sette opp en RESTfull server, og lage klientapplikasjoner til de ulike nehetene som styrer serveren. Dette er mye mer arbeid og kan gi deg bedre tilpassede løsninger for hver enhet. Men det gik bakdelen at når du utvider serverren med ny funksjonalitet må du endre hver enkelt klient igjen. Min anbefaling: Hør på GeirGrusom og lag et web-grensesnitt med ASP.NET 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå