kristianz1 Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Hei. Jeg er en mann på 40 år som endelig er i gang med og ta førerkort klasse B. Var i gang når jeg var 18 år, men da ble alt bare rot. Jeg sto faktisk kjøreprøve på skolen (mulig det som er veiledningstime) i dag, og hadde kun teoriprøven (skole) og oppkjøring biltilsynet igjen....men militæret ødela alt, og var da så ung at jeg ga f.....i alt dessverre. Men som sagt, er i gang nå. Hadde veiledningstime i dag etter trinn 3, som gikk kjempebra inntil jeg skulle rygge bilen inn helt på slutten. Skjønner ikke hva som gikk av meg, men bare duret på, enset ingenting, og dunket borti kjettingen bak, pluss at stillingen på bilen var skjev som bare det. Og ettersom det er det siste man husker så ødela det alt, og jeg skal ha ny veiledningstime førstkommende onsdag. Etter dette er det kun langkjøring igjen før oppkjøring, pluss teoriprøven da, som er det jeg skal spørre om her nå. Fikk en følelse av at jeg er verdens dårligste sjåfør etter den timen, men snakket med kjørelæreren etterpå og han sa at han hadde opplevd mye verre ting enn det, og sa at det ikke var noe problem. Men synes det er bra han ikke lot det pasere egentlig, og sa jeg var klar for trinn 4 (avluttende opplæring). Da hadde jo kjøreskolen vært useriøs. Lærer av mine feil og vet nå at rygging ikke er så enkelt som det virker. Jeg har kjøpt ukespass på teoritentamen.no og har for lenge siden kjøpt boka "Veien til Førerkortet" Har lest en den, men føler at hvis jeg skal kunne alt i boka utenat kan jeg jo sitte pugge til nyttår. Er det noen gode forslag om hva jeg bør lese mest på? Det i gul skrift? Paragrafer? Skilt? Jeg kommer til og ta prøven på teoritentamen haugevis av ganger. Skal inn ta teorien på mandag hadde jeg tenkt. Gode innspill taes imot med takk Lenke til kommentar
BrehT1 Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Hei Jeg er selv 20 år, og begynte kjøreopplæringen i Januar. Har nå kun oppkjøring igjen som er neste uke. Teorien tar så mye energi, og før den er tatt føler man at det er så lang vei igjen før man sitter der med lappen. Men det er mye enklere enn det alle sier, jeg bladde raskt gjennom den samme boken som du har 1 gang, og brukte litt ekstra tid på det jeg følte var viktigst. Deretter brukte jeg to dagspass på teoritentamen.no helt til jeg følte den gikk greit. Våknet en onsdag-morgen og bestemte meg for å prøve meg på teorien, og det var unnagjort på 15 minutter med 2 feil. Enten så var jeg heldig med prøven, eller så er rett og slett store deler av de som tar den alt for late til å øve, og derfor stryker fordi de ikke kan noe. 1 Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 (endret) Hei. Jeg er en mann på 40 år som endelig er i gang med og ta førerkort klasse B. Var i gang når jeg var 18 år, men da ble alt bare rot. Jeg sto faktisk kjøreprøve på skolen (mulig det som er veiledningstime) i dag, og hadde kun teoriprøven (skole) og oppkjøring biltilsynet igjen....men militæret ødela alt, og var da så ung at jeg ga f.....i alt dessverre. Men som sagt, er i gang nå. Hadde veiledningstime i dag etter trinn 3, som gikk kjempebra inntil jeg skulle rygge bilen inn helt på slutten. Skjønner ikke hva som gikk av meg, men bare duret på, enset ingenting, og dunket borti kjettingen bak, pluss at stillingen på bilen var skjev som bare det. Og ettersom det er det siste man husker så ødela det alt, og jeg skal ha ny veiledningstime førstkommende onsdag. Etter dette er det kun langkjøring igjen før oppkjøring, pluss teoriprøven da, som er det jeg skal spørre om her nå. Fikk en følelse av at jeg er verdens dårligste sjåfør etter den timen, men snakket med kjørelæreren etterpå og han sa at han hadde opplevd mye verre ting enn det, og sa at det ikke var noe problem. Men synes det er bra han ikke lot det pasere egentlig, og sa jeg var klar for trinn 4 (avluttende opplæring). Da hadde jo kjøreskolen vært useriøs. Lærer av mine feil og vet nå at rygging ikke er så enkelt som det virker. Jeg har kjøpt ukespass på teoritentamen.no og har for lenge siden kjøpt boka "Veien til Førerkortet" Har lest en den, men føler at hvis jeg skal kunne alt i boka utenat kan jeg jo sitte pugge til nyttår. Er det noen gode forslag om hva jeg bør lese mest på? Det i gul skrift? Paragrafer? Skilt? Jeg kommer til og ta prøven på teoritentamen haugevis av ganger. Skal inn ta teorien på mandag hadde jeg tenkt. Gode innspill taes imot med takk Øv deg på å svare på spørsmålene på teoritentamen. Når du kan svare på den mange ganger etter hverandre uten å få noe særlig med feil, er det høy sannsynlighet for at du står. Jeg for min del kunne svare alt på teoritentamen og en annen side feilfritt mange ganger på rad, og da stod jeg med 1 feil. Noe jeg husker å ha fått spørsmål på var reglene for parkering langs veien, hva som kjennetegner motorvei/motortrafikkvei, at du har vikeplikt for buss fra bussslomme når farten er lik eller under 60km/t. Jeg fikk dessuten spørsmål om hvilken side du skal passere skilttypen 906 (hindermarkering), hvilke avstander som skilt var satt opp i, hvor mange meter foran og bak fotgjengeroverganger du kan parkere, hvor mange meter fra en utkjørsel du kan parkere, samt straff for å kjøre alkoholpåvirket. Forresten: noen sære greier som du kan få spørsmål om, er flagg som militære kjøretøy kan være utstyrt med. Jeg husker visst ikke lenger hvilken hensikt de har... Endret 15. mars 2012 av Dohvakiin 1 Lenke til kommentar
kristianz1 Skrevet 15. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2012 Takk for innspill så langt. Jeg tror mye av årsaken jeg fikk en dårlig følelse etter kjøringen i dag er at jeg har tatt teori delen alt for useriøst. Nesten ikke lest noe før jeg fikk en vekker i dag, og ser at mye av feilene kunne vært luket bort (om ikke alle, utenom ryggingen) hvis jeg hadde kjørt nå. Har nilest i teoriboka i dag, og føler jeg forstår trafikken mye bedre og forstår bedre hva kjørelæreren påpekte av feil tidligere i dag. Må også være mer oppmerksom i det jeg kjører inn på en ny veg for og få med meg skilt, det tabbet jeg meg ut på i dag noen ganger. Dette skjedde jo ikke under de ordinære kjøretimene, så mulig jeg var ekstra stresset, vet ikke. Men det som irriterer meg mest er den rygginga...virker som jeg mentalt koblet ut i det vi kom inn på parkeingsplassen til kjøreskolen. Har jo rygget masse før i kjøretimene. Ihvertfall skal hele helgen gå til pugging og lesing. Ikke kun for og bestå prøven mandag, men også for og forstå trafikken bedre teoretisk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå