Gå til innhold

Fly sporløst borte - fem nordmenn savnet


Anbefalte innlegg

Marsjfart er 657 km/t

 

La oss si de holdt 500 km/t

 

Korriger/øke avstand Evenes - Kebnekaise til 18-20 mil

 

Dvs. flyet kunne i teorien tilbakelagt over det dobbelte av denne strekningen, iht. tidsbruken på 1 time og 10 min.

 

Er noe som skurrer..

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om ulykken skjedde ved toppen av det høye fjellet så er sannsynligheten stor for at de har truffet noe der, og om de treffer noe så kan de ha mistet vitale deler av flyet som gjør at de styrter brått ned, og slike styrter er ofte fatale.

 

Men om det var motorsvikt (la oss håpe det var motorsvikt) så er sjansen meget stor for at de har klart å nødlande. Kanskje ikke en god nødlanding, men det er bedre enn å miste deler av flyet.

 

Noe forteller meg at det ikke var motorsvikt, man mister ikke 4 motorer om gangen, med mindre det er noe meget fatalt som påvirket alle motorene samtidig.

 

Det er to ting som slår meg akkurat nå, det ene er kluss med navigeringssystemet slik at de har flydd seg vill, det andre er kondens og ising på vingene, ising gjør at en kan styrte relativt fort.

 

Ising på vingene gjør at de mister løft og faller kraftig, undertrykk og overtrykk blir forandret. Aileronene kan også ha fått ising.

 

Et transportfly som tåler over 21 tonn med last, og som var fullstendig tom og bare hadde 5 personer om bord har en enorm mengde motorkraft til overs slik at de kan klatre veldig fort i høyden om de hadde behøvd dette.

 

Det skal og sies at uvær og turbulens kan gjøre at en mister høyde raskt.

 

Noe forteller meg at alt har gått fryktelig galt, om de hadde klart å nødlande så ville deler av flykroppen fremdeles vært mulig å spore opp før snøen hadde dekket det fullstendig. Men det kan se ut som om flyet har styrtet ganske brått og gravd seg selv ned i en snøfelle, deretter har snøfall dekket til vingene. Men det har heller ikke falt altfor brått, da hadde det blitt eksplosjoner av det og svart røyk ville blitt observert, de har falt brått, men ikke altfor brått, det tyder på at flyet har mistet evnen til å nødlande.

Endret av LonelyMan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Marsjfart er 657 km/t

La oss si de holdt 500 km/t

 

 

Performance

Maximum speed: 362 knots (417 mph, 671 km/h)

Cruise speed: 348 kn (400 mph, 643 km/h)

 

i følge wikipedia er marsjfarten 643km/h.

 

I snorrett linje er det 170km, men de flyr vel gjerne i en bue grunnet coreoliseffekten, så noe lengre er det nok. Er det fullt 30km lengre?

 

Hvor lang tid tar takeoff? Hvor lang tid tar landing/innflygning? Hvordan var været (ikke bra, sterk vind og dårlig sikt etc).

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar

Har vanskelig for å skjønne at de ikke klarer å finne et fly av denne størrelsen med alle de moderne hjelpemidlene vi har i dag. Frykter at dette flyet er pulverisert eller så er det noe annet muffins på gang.

Som jeg har skrevet tidligere, så har fly gjerne ELT. Dette er et KRAV for sivile kommersielle fly - men jeg tror ikke det er et krav for militære fly å ha dette installert. Jeg har vært på omvisning på Frigg, men jeg kan ikke huske om de hadde ELT installert eller ikke.

 

Jeg har ingen peiling på hva fly er utstyrt med, verken sivile eller militære, men jeg har uansett veldig vanskelig for å tro at et militært fly IKKE har en eller annen form for sporings device, noe annet ville egentlig vært absurd. Her lukter det pulverisert fly lang vei (som jeg mer enn gjerne biter i meg hvis jeg tar feil).

Lenke til kommentar

De har funnet deler av et setetrekk som stammer fra et flysete, det var parafin på trekket. Om setene har forsvunnet, så har nok halve flykroppen også forsvunnet, da må de ha kræsjet med fjellet, men siden de fant flydelene men ikke flyet, må det som var igjen av flyet ha fortsatt å fly videre, kanskje ned i en dal, men det kan også hende flyet har kjørt rett inn i et fjell og på den måten blitt knødd sammen til en usynlig klump under snøen.

 

Jeg tenker for komplisert av og til. :blush:

 

Et bilde av området, ganske ugjestmildt terreng:

 

9cbce327bc0fe4a65d608c7c62efe2e7.jpg

 

Jeg har ikke hatt lyst å styrte ned der :xmas:

 

Begge setetrekkene som ble funnet var dynket i flybensin, hvilket betyr at vingene er blitt revet av, bensinen ligger jo i vingene.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Men flyet meldte ikke om problemer?

Viser det seg rett og slett at piloten har kræsja et fly til nesten 1mrd kr?

 

Det kan tyde på null responstid, "Møte med fjellet". Vingene på et fly er utrolig sterke og de går i ett gjennom hele flyskroget, om de traff fjellet med vingene vil de rive med seg halve flykroppen også. Det kan også hende de så fjellet, prøvde å pulle opp og så traff halen fjellet. Skiturister fortalte om et stort smell i fjellet på Torsdag.

Lenke til kommentar

Hvordan kan det ha seg at media såpass lang tid etter ulykken, fortsetter å publisere ulike klokkeslett for hvornår ulykkesflyet tok av fra Evenes?

 

Bare gå gjennom de ulike artikklene som har vårt på VG i daens løp å sjekk selv.

 

Kl. 13.41 er tidspunktet "Siv" tok av

 

1331899021042_680.jpg

 

Nå "lanseres" et nytt tidspunkt, nemlig kl. 14.30

 

VG- "Det savnede Hercules-flyet deltok i den internasjonale militærøvelsen «Cold Response» og tok av fra Evenes lufthavn klokken 14.30 torsdag."

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10079228

 

Eller vent litt, lenger nede i samme artikkel;

 

"13.41 tok «Siv» av fra Evenes, og la kursen sørvestover mot Kiruna i Sverige.

 

Så gikk noe fryktelig galt.

 

- De mistet kontakten med flyet klokken 14.53, sier Rostad"

 

Hvordan er det mulig? Kun en av scenarioene er sant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Marsjfart er 657 km/t

 

La oss si de holdt 500 km/t

 

Korriger/øke avstand Evenes - Kebnekaise til 18-20 mil

 

Dvs. flyet kunne i teorien tilbakelagt over det dobbelte av denne strekningen, iht. tidsbruken på 1 time og 10 min.

 

Er noe som skurrer..

Masjfart er farten flyet holder i marsjhøyde under gode forhold. Det blåste kraftig, opp mot orkan styrke i området, og var dette motvind vil det forsinke flyet mye. I tillegg fløy det i lav høyde (2000 meter i følge kilder), som gjør at marsjhastigheten senkes ytterligere. Hvis de også drev med taktisk flygning, flyr man ikke i en rett linje, men følger landskapet. Da blir ikke lenger strekningen en rett strek tegnet med linjal på et kart, men en lengre og mer svingete strekning.

 

Mannskapet er profesjonelt og normale mennesker. De er godt trent og jeg tviler svært sterkt på at de har bevisst gjort noe som sightseeing i området. De har mye erfaring og ville nok ikke gjort noe sånt. Uansett, hva er det for dem å se? Sikten var som sagt lik null og det var kraftig uvær.

 

Hvis jeg skal tippe, så vil jeg gå for enten en eller annen form for pilotfeil (men ikke ren idioti som beskrevet over), plutselig tap av oppdrift som følge av is på vingene, turbulens, eller feil med pitotrør.

 

 

Jeg synes det er idiotisk med disse konspirasjonsteoriene som allerede begynner å vokse frem. Jeg har selv vært stasjonert på Gardermoen Militære Flystasjon og vet hvem noen av de savnede er. At man allerede begynner å tro på alternative forklaringer pga. informasjon man med sin svært begrensede forståelse ikke får til å stemme, tyder på en hjerneskade.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Flybensin lukter parafin.

For å være mer presis, fly bruker ikke bensin. Det drivstoffet som fly bruker ligner mer på parafin enn det gjør på bensin eller diesel.

 

Så det eksisterer ikke en dråpe bensin i et fly, som noen virker å tro.

 

Jeg har ingen peiling på hva fly er utstyrt med, verken sivile eller militære, men jeg har uansett veldig vanskelig for å tro at et militært fly IKKE har en eller annen form for sporings device, noe annet ville egentlig vært absurd. Her lukter det pulverisert fly lang vei (som jeg mer enn gjerne biter i meg hvis jeg tar feil).

Det er strengere krav for kommersielle fly enn det er for militære fly. Men at de nyeste Hercules-flyene har en form for sporing tror jeg også - men man skal ikke være overrasket dersom de ikke har det på grunn av regelverk.

 

At konspirasjonsteorier begynner å vokse, mener jeg er helt idiotisk. Det er respektløst, mener jeg.

Lenke til kommentar

Marsjfart er 657 km/t

 

La oss si de holdt 500 km/t

 

Korriger/øke avstand Evenes - Kebnekaise til 18-20 mil

 

Dvs. flyet kunne i teorien tilbakelagt over det dobbelte av denne strekningen, iht. tidsbruken på 1 time og 10 min.

 

Er noe som skurrer..

 

Det tar tid å komme opp på marsjhøyde. Flyet logg heller ikkje på marsjhøyde og då er farten lavare (Vmo-begrensning). Det tar tid å komme opp i høyde. Då er "framover-fart" mye lavare.

Også må du huske om vind. Om du har 50kts headwind, så flyr du 50kts "saktare".

Korleis kan fly bruke like lang tid til Ålesund som til Trondheim?

 

 

Anyway, syns det er feil av folk å spekulere her. Spess når folk har så lite kunnskap og er ikkje relatert til leteaksjon. Dokke burde vise meir respekt til dei savnade og pårørande!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...