Gå til innhold

Fly sporløst borte - fem nordmenn savnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurer på om militæret har fallskjermer i transportflyene sine.

 

Og hvor stor sjanse er det å ha nytte av det hvis flyet feks. er i ukontrollert spinn?

 

Leste forøvrig at de fløy på 2000 mtr. høyde når de forsvant av radaren. Kan de evt. ha falt for fristelsen til noe ureglementert "slalom-sightseeing" i landskapet? Kebnekaise massivet har fjelltopper som ruver over 2000 mtr.

 

Men en skal jo helst ikke spekulerer for mye, selv om det er vanskelig å la være..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

2012-03-16 10:29

 

Stabsgenomgång.

 

Det råder lavinfara 4 i området. Från Norge kommer 2 skredsexperter.

 

Från Storbrittanien kommer en radar/sambandsplattform "Hawkeye".

 

Sjöfartsverket jobbar på att få fram ytterligare en räddningshelikopter med besättning.

 

Räddningstjänsten har ca 30 personer som söker på marken. Man har uthållighet till på söndag. i övrigt finns en mängd resurser i beredskap på land, som kan rycka ut när vi får tydligare indikationer.

 

Precis som igår, finns - tack vare militärövningen - en mängd resurser att tillgå. Den begränsande faktorn just nu är vädret.

Lenke til kommentar

"Dette flybildet viser Drakryggen i Kebnekaise-fjellene i Nord-Sverige hvor leteaksjonen nå pågår. Hos den svenske sjø- og flyredningen tror de flyet kan ha truffet fjellet til høyre i bildet"

 

http://www.vg.no/nyh...?artid=10079158

 

Leser man videre, kan det se ut som de fløy "for lavt" dvs. ut ifra hva som er ideelt eller vanlig praksis i transportoppdrag.

 

Marsjhøyden på flyet var 2000 mtr

 

12052.jpg

 

og da er det vel igrunn små marginer når fjellene i samme området er like høye..

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Kebnekaise_view_from_Tuolpagorni.jpg

 

 

Skulle dette ende i worstcase scenario, vil man nok i etterpåklokskapens lys forandre rutiner og legge inn mye større sikkerhetsmarginer (hvis det var taktisk-flyvning/lavtflyvning som er ulykkesårsaken)

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Skulle dette ende i worstcase scenario, vil man nok i etterpåklokskapens lys forandre rutiner og legge inn mye større sikkerhetsmarginer (hvis det var taktisk-flyvning/lavtflyvning som er ulykkesårsaken)

Jeg sitter ikke på noen informasjon andre ikke har, men jeg kan tenke meg at de kanskje fløy lavt med vilje. Det er tross alt NATO-øvelse. Og pilotene våre trenger erfaring i taktisk lavtflyging. Hvordan skal de ellers gjøre dette i skarpe oppdrag?

Eneste lærdom måtte være å ikke trene lavtflyging i lignende vær. Det kan være verd å ta med seg videre.

Dette fordrer jo at det faktisk er pilotfeil/lavtflyging som er årsaken. Noe jeg nesten håper. For da er det ikke selve flyet det er noe galt med. Det kan nemlig ha større konsekvenser.

Endret av L4r5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye uklarheter i denne saken, bla. styrtet flyet (forsvant fra radaren) en halvtime etter at det skulle landet i Kiruna. Men er også uenighet mellom svenske vs norske opplysninger for tidspunktet når flyet tok av fra Evenes.

 

I tillegg hadde fartøysjefen meldt inn til svenske luftfartsmyndigheter en reiseplan som gikk 7000 fot høyere enn det som radar viser.

 

Mye "mat" for konspirasjonsteorier etterhvert.

 

Fikk akuratt høre at flyet fløy sammen med to andre fly. Disse vendte visstnok tilbake for å lete.

Lenke til kommentar

Har vanskelig for å skjønne at de ikke klarer å finne et fly av denne størrelsen med alle de moderne hjelpemidlene vi har i dag. Frykter at dette flyet er pulverisert eller så er det noe annet muffins på gang.

Som jeg har skrevet tidligere, så har fly gjerne ELT. Dette er et KRAV for sivile kommersielle fly - men jeg tror ikke det er et krav for militære fly å ha dette installert. Jeg har vært på omvisning på Frigg, men jeg kan ikke huske om de hadde ELT installert eller ikke.

 

Hvis de har det, så er det fremdeles vanskelig på grunn av fjellandskap.

 

Mr.M, har du kilder til det du sier?

Lenke til kommentar

"- Det tok av fra Evenes klokken 13.40 og skulle ha landet i Kiruna klokken 14.30, sier oberstløytnant John Espen Lien, pressetalsmann ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) til VG Nett."

 

vs

 

"Tre fly tok av klokken 13.40 fra Evenes Lufthavn til Kiruna, men ett ble sporløst borte klokken 14.53"

 

Sånt fremkommer hvis man leser forskjellige avisnyheter som er postet siden igår.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Jeg får en fornemmelse av at det er noe snusk med hele situasjonen og pilotene.

 

1. Gigantisk militæroperasjon i området

2. Piloter har splitter nytt fly og splitter ny modell av hercules

 

Kanskje de ville vise seg frem. Kanskje de ville leke seg litt. Kanskje de bare var uforsiktige med vilje.

 

Men fornemmelser er jo fornemmelser, og man vet jo ikke sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...