Mephisto- Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Hei, jeg har prøvd å søke rundt, men finner veldig lite informasjon spesifikt på tema. Det finnes utallige artikler om fordeler/ulemper hvis man er samboer og skal gifte seg. Derimot sliter jeg med å finne noe rundt om man ikke er samboer og det å bli samboer. Vi har en god løsning på felles og privat økonomi, så om det skulle bli slutt har vi god kontroll på hvem som eier hva osv.. Men er det noen andre fordeler? Man skatter vel mer? I så fall hvorfor skal man da gjøre det? Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Først og fremst: Jeg har ingen utdannelse innen økonomi. Om du eier en leilighet til 2 mill med 1 mill i lån, og kjæresten din eier en leilighet til 2 mill med 1 mill i lån, så får begge 28% fradrag for renteutgifter. Dersom du selger leiligheten din, og da kjøper halvparten av kjæresten sin leilighet, vil dere ikke ha noe fradrag, men selvsagt ikke noe renteutgifter heller. Så dere vil skatte mer, i og med at dere har mindre lån, og i tillegg vil dere muligens få formueskatt. Men utgiftene vil jo bli mindre totalt sett. Har dere sett på mulighetene å leie ut den ene leiligheten? Da har dere begge noe å gå tilbake til om det blir slutt, og begge får spart opp egenkapital. I tillegg vil jeg påstå at boliglån er det mest gunstige lånet du kan ha. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 15. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2012 Først og fremst: Jeg har ingen utdannelse innen økonomi. Om du eier en leilighet til 2 mill med 1 mill i lån, og kjæresten din eier en leilighet til 2 mill med 1 mill i lån, så får begge 28% fradrag for renteutgifter. Dersom du selger leiligheten din, og da kjøper halvparten av kjæresten sin leilighet, vil dere ikke ha noe fradrag, men selvsagt ikke noe renteutgifter heller. Så dere vil skatte mer, i og med at dere har mindre lån, og i tillegg vil dere muligens få formueskatt. Men utgiftene vil jo bli mindre totalt sett. Har dere sett på mulighetene å leie ut den ene leiligheten? Da har dere begge noe å gå tilbake til om det blir slutt, og begge får spart opp egenkapital. I tillegg vil jeg påstå at boliglån er det mest gunstige lånet du kan ha. Var litt upresis i posten min, vi leier sammen nå. Så er det noen fordel å bli samboere da? Har forøvrig ikke planer om å kjøpe helt enda, men om ikke så mange år om noen kan kommentere utover det vebbiii sier, for det er jo generelt på en måte Tenkte mer spesifikt mot samboer vs. ikke samboer Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Sparer penger på faste og uforutsette ugifter. Blir ikke alene og ensom. - Hvis det blir masete så har du ingen egen leilighet å trekke deg tilbake til. 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 15. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2012 (endret) Sparer penger på faste og uforutsette ugifter. Blir ikke alene og ensom. - Hvis det blir masete så har du ingen egen leilighet å trekke deg tilbake til. Tror ikke du har lest posten. Endret 15. mars 2012 av Mephisto- Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Ikke de helt store forskjellene på å bo sammen og være samboere, helt til man får barn, dør, osv. Etter hva jeg husker kan man også skattelignes i skatteklasse 2 som samboere (gitt at én tjener mye mer enn den andre). Men utover det er det ingen fordeler med å bli offisielle samboere. Er det noe som heter "ekte" og "uekte" samboere? Enten bor man sammen, eller så gjør man det ikke. Om man velger å skrive samboerkontrakt eller ikke er valgfritt, men absolutt anbefalt hvis den økonomiske status er forskjellig. (tenker da på verdier man tar inn i forholdet, og hvordan de fordeles ved brudd). Var det dette du tenkte på? Men som sagt, ingen forskjell før man dør (gitt at man har samboerkontrakt) 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Ikke de helt store forskjellene på å bo sammen og være samboere, helt til man får barn, dør, osv. Etter hva jeg husker kan man også skattelignes i skatteklasse 2 som samboere (gitt at én tjener mye mer enn den andre). Men utover det er det ingen fordeler med å bli offisielle samboere. Er det noe som heter "ekte" og "uekte" samboere? Enten bor man sammen, eller så gjør man det ikke. Om man velger å skrive samboerkontrakt eller ikke er valgfritt, men absolutt anbefalt hvis den økonomiske status er forskjellig. (tenker da på verdier man tar inn i forholdet, og hvordan de fordeles ved brudd). Var det dette du tenkte på? Men som sagt, ingen forskjell før man dør (gitt at man har samboerkontrakt) Yes! Der fikk jeg det jeg ville vite =) Veldig bra, men vi tjener sånn ca like mye, så da ser jeg ikke helt poenget med det, takk takk =) Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Ohhh, glemte én ting: Hvis du er fagorganisert i Tekna betaler man kun 75% av medlemkostnaden hver hvis man er samboere. Det er alltids noe. Og som alltid: Hvis man har felles bolig og den ene dør, er det familien som arver, ikke samboer. Da trengs det samboerkontrakt. Dette kan medføre pussige situasjoner, av og til hvis man har felles barn, og spesielt hvis man har barn med andre. Da kan man komme opp i situasjoner der en 18 år gammel drittunge arver et halvt hus, og kan kreve at gjenlevende part(foreldre) må selge huset for å gjøre opp arv... Det kan også være greit å ha noen formening om fordeling av uforutsette "inntekter", som arv fra familie, lottogevinster osv, og skrive det ned i en kontrakt. Ikke spesielt vanskelig å lage en kontrakt, finner mange eksempler på diverse nettsider. Tror DN, E24 ol. har slike eksempler. Litt kjiipt å ta opp tema med kjæreste da, da de primært omhandler fordeling ved brudd og dødsfall... 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Ohhh, glemte én ting: Hvis du er fagorganisert i Tekna betaler man kun 75% av medlemkostnaden hver hvis man er samboere. Det er alltids noe. Og som alltid: Hvis man har felles bolig og den ene dør, er det familien som arver, ikke samboer. Da trengs det samboerkontrakt. Dette kan medføre pussige situasjoner, av og til hvis man har felles barn, og spesielt hvis man har barn med andre. Da kan man komme opp i situasjoner der en 18 år gammel drittunge arver et halvt hus, og kan kreve at gjenlevende part(foreldre) må selge huset for å gjøre opp arv... Det kan også være greit å ha noen formening om fordeling av uforutsette "inntekter", som arv fra familie, lottogevinster osv, og skrive det ned i en kontrakt. Ikke spesielt vanskelig å lage en kontrakt, finner mange eksempler på diverse nettsider. Tror DN, E24 ol. har slike eksempler. Litt kjiipt å ta opp tema med kjæreste da, da de primært omhandler fordeling ved brudd og dødsfall... Veldig informativt og bra svar! Jeg fant mye interessant nå. Men for vår del endrer det ikke på noe, vi har ikke barn eller planer om det Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Det finnes utallige artikler om fordeler/ulemper hvis man er samboer og skal gifte seg. Derimot sliter jeg med å finne noe rundt om man ikke er samboer og det å bli samboer. [...] Var litt upresis i posten min, vi leier sammen nå. Så er det noen fordel å bli samboere da? Slik jeg forstår spørsmålet ditt spør du om det er fordeler med å "bli samboer med noen", i forhold til å "bare bo sammen med noen". Det er egentlig et helt umulig spørsmål å svare på siden "samboer" er en betegnelse på å "bare bo sammen med noen" isteden for å være gift. Bokmålsordboka beskriver f.eks samboer som "partner som en bor sammen med uten å være gift". Tilsvarene definerer f.eks arveloven samboere slik: "§ 28a. Med sambuarskap i lova her reknar ein at to personar over 18 år, som korkje er gift, registrert partner eller sambuar med andre, lever saman i eit ekteskapsliknande forhold. [...]". Så gratulerer med samboerskapet. Et spørsmål som er viktig i forhold til samboerskap er hvor papirløst man tørr la det være. Det er kanskje det du egentlig spør om? Om dere bare skal bo sammen (som samboere) uten å ha skrevet samboerkontrakt, felles testamente, osv, eller om dere faktisk bør formalisere det samboerskapet dere faktisk har? Hvis dere ønsker å arve hverandre, må dere skrive felles testamente. Hvis ikke har dere ingen arverett av hverandre (med mindre dere har felles barn, som gir noe arverett). Hvis dere har felles forpliktelser, bør dere skrive samboerkontakt. Med felles forpliktelser tenker de fleste nok på felles lån og felles bolig, og da bør dere absolutt skrive en samboerkontrakt. Men husk også at en felles leiekontrakt er en felles forpliktelse, selv om det er en mindre forpliktelse enn et huslån. Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Men er det noen andre fordeler? Man skatter vel mer? I så fall hvorfor skal man da gjøre det? Skatter mer på hvilken måte? Skatteklasse 2 gir en målbar fordel kun når den ene parten i forholdet har særdeles lav inntekt. Dersom begge partene har gjennomsnittlig inntekt, vil ikke skattebyrden endre seg ift samboerskap. På det rent økonomiske plan, ting å tenke på: * Forsikringer. * Potensielt lavere utgifter til bolig (bor man hver for seg, betaler begge partene for hver sitt bad. Bor man sammen, kan man greie seg med ett bad) eller muligheter til å ha råd til bolig man ikke ville ha greid å ha råd til alene. * Visse faste utgifter (NRK-lisens, nettleie, for å ta to enkle eksempler) * En del tips går riktignok på samboer vs gift, men husk at noe av argumentasjonen kan brukes når man er helt "adskilt" på papiret. * Større pensjonsinntekt i visse situasjoner (men om det er av praktisk interesse er jo meget uklart) * Dokumentavgift når den ene parten ønsker å kjøpe seg inn i eiendommer til den andre parten. * Arveavgift når man arver fra den andre personen (samboere, gitt visse forutsetninger, betaler ikke den). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå