JaChVe Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Hei Jeg hentet min nye i1 Display Pro fra x-rite på posten i dag. Ivrig etter å få justert skjermen ordentlig satte jeg i gang. Men problemene hopet seg opp fort for oss som ikke har brukt for mye tid på det rent tekniske aspektet ved PC'er. Det er regelrett lite gøy når man føler at man må være på Tech Support nivå for å få et kjøpt produkt til å fungere. 1. Hvilke innstillinger setter man opp på display settings? Jeg har en noe oppgradert Multicom Kunshan P170 17,3" men egentlig vet jeg minimalt om hva type skjerm det f eks er. Defaulten sto feks på CCFL på i1 programmet. Den skal vel ikke stå på det? 2. Profile settings har jeg så langt bare latt alt stå på default. 3. Patch set står på Default optimization patches og patch set size small. 4. Når jeg gjør et forsøk på og kjøre en kalibrering får jeg på slutten opp: Application Error. Failed to supply video LUTs. This may be due to error during measurements. Please start over... Er det noen som har kjennskap til denne saken som kan være så grei å hjelpe meg slik at jeg får dette på G? Mvh Lenke til kommentar
JaChVe Skrevet 15. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2012 Som en oppdatering kan jeg informere om at av en eller annen grunn sluttet feilmeldingen å komme opp når jeg hadde gjort en del forsøk å det ser ut til at kalibreringen gjennomføres. Men etter det har det dukket opp et nytt problem. Ut ifra videoer postet av blanet annet produsenten hvor dem anbefaler blant annet 120 på luminance har fargene på skjermen blitt helt forferdelige etter min mening. Det er en tung gråtone og en touch av sepia vil jeg påstå. Jeg kan ikke skjønne at dette skal være nøytrale farger som er gode å jobbe med editering av foto i lightroom. Det finne jo ikke noen ren hvitfarge en gang ser det ut som. Så for å flytte problemene et steg videre. Er det noen som har noen gode forslag å komme med nå som problemstillingen potensielt har endret seg noe? Mvh Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Bruker x-rite passport men til skjermer går det i Spyder 3 & 4 (og Macer) så har ingen andre tips enn å kontakte dem direkte og høre. Evt sjekke videor som denne. Hva gamma og whitepoint du velger er jo litt opp til deg, gamma 1,8 / 2,2 og fargetemp 5000-6500 kelvin. Bruker litt variable lcd skjermer selv, f.eks hovedskjermene (dell 30" u3011) er satt opp til 6500k, mens Samsung og HP skjerm(er) er 5800 for å få litt sammenligningsgrunnlag. Kan også være en ide å sjekke at du har siste versjon av alt, skjermkort drivere/i1/patchet windows osv. Den Kunshan boksen har vel LED skjerm og bør vel stå på LED om det er alternativ i programvaren, og ikke CCFL ? Du må i allefall finne ut av hva panel type som brukes så du får satt kalibreringsprogrammet riktig, ellers vil du nok få mye rare farger :-) Lenke til kommentar
JaChVe Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Tenkte gå for Spyder men har lest at folk sliter med Spyder 4, og spyder 3 var ikke noe særlig å oppdrive lenger. Så leste jeg positive ting om i1 og gikk for den. Bomskudd. På jobb akkurat nå med youtube blokkering så får ikke sett noe av den videoen. Har sett igjennom en del videoer uten noe videre hell. Men om jeg skal ha nøytrale farger kan jeg vel ikke velge innstillinger ut ifra egen preferanse? Tanken er jo at fargene skal være nøytrale i forhold til feks aktører som utfører printing av bilder gjerne i store størrelser. Dersom jeg har noen voldsomme innstillinger vil jo ikke representasjonen av bildene på skjermen min gjenspeiles hos dem som skal printe. Jeg tror alt skal være up to date når det kommer til disse tingene men kan alltids gjøre en ekstra sjekk. Multicom annonserer med Full HD LED skjerm. Men det er ikke et alternativ i programvaren så vidt meg bekjent. Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Synd det med spydern de er enkle å ha med å gjøre. Velge egne utifra egne preferanser er en ting, om det er ditt utstyr du skal printe på så har du jo kontrollen selv. Om du skal sende til proff print så bør du sjekke med de hva formater (.psd, tiff osv) og fargerom (Prophoto, aRGB, sRGB) osv de vil helst ha bildene i. Fargetemp på 6500k (eller D65) bør være godt utgangspunkt. Men proff print burde andre kunne klare å svare på her inne, som driver mer med denslags. 100% riktig blir det ikke uansett, men man bør jo legge seg så nærme som mulig utifra hva utstyr man har osv :-) Morsomme med standarder er vel gjerne at standarden oftest er at det nødvendigvis ikke er en standard .. Så igjen sjekk med de som skal printe hva de forventer/foretrekker. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Som en oppdatering kan jeg informere om at av en eller annen grunn sluttet feilmeldingen å komme opp når jeg hadde gjort en del forsøk å det ser ut til at kalibreringen gjennomføres. Men etter det har det dukket opp et nytt problem. Ut ifra videoer postet av blanet annet produsenten hvor dem anbefaler blant annet 120 på luminance har fargene på skjermen blitt helt forferdelige etter min mening. Det er en tung gråtone og en touch av sepia vil jeg påstå. Jeg kan ikke skjønne at dette skal være nøytrale farger som er gode å jobbe med editering av foto i lightroom. Det finne jo ikke noen ren hvitfarge en gang ser det ut som. Så for å flytte problemene et steg videre. Er det noen som har noen gode forslag å komme med nå som problemstillingen potensielt har endret seg noe? Mvh Det er ganske naturlig at du vil synes skjermen ser rar ut etter kalibrering. Du er tross alt vant til igjennom mange år å se på en skjerm med 9000 Kelvin eller høyere (blå/kald) og nå får du en skjerm som er 6500 Kelvin (varm/gulaktig). PC skjermer har også alltid for høy kontrast, nå får du en mer naturlig kontrast (gråslør). Det er ikke dermed sagt at du har fått kalibrert skjermen riktig, men vær oppmerksom på at det du har vært vant til er veldig forskjellig fra en riktig kalibrert skjerm. Vær også oppmerksom på hvor mye innsikts vinkelen på skjermen gjør for fargetemperatur, kontrast & luminance. Multicom annonserer med Full HD LED skjerm. Men det er ikke et alternativ i programvaren så vidt meg bekjent. Mest sannsynlig er den utstyrt med White LED, det er det du skal velge i menyen. White LED D65 eller D50(pre press). Beste test du kan gjøre er å justere to versjoner av ett bilde slik du vil ha dem etter at du har kalibrert. Et bilde kalibrert til D65 og ett til D50. Send dem til trykk og se resultatet. Eventuelt sjekk med dem som skal printe hvilkene settings de har kalibrert for.) Luminance 120 som anbefalt, men husk å skru opp brightness på skjermen til fult først) Contrast Ratio til Nativ. Gamma 2.2. Nå er ikke en laptop skjerm en skjermtype som jeg ville anbefale for kritisk fotografisk arbeid. Er du kritisk på fotokvaliteten så ville jeg anskaffet en større ekstern skjerm, som f.eks. en DELL Ultrasharp. Selv med de skjermene som er fabrikk kalibrert så må man skru ned Luminance/brightness til 50-30%. Da blir de ganske grå, men justerer du foto etter det (farger,kontrast) blir det riktig i trykk. Tenkte gå for Spyder men har lest at folk sliter med Spyder 4, og spyder 3 var ikke noe særlig å oppdrive lenger. Så leste jeg positive ting om i1 og gikk for den. Bomskudd. X-Rite i1Display pro regnes fremdeles som den beste sensoren i prisklassen. Du ville ha samme problemer med Spyder. Men de fleste som driver seriøs kalibrering bruker X-Rite i1Display sammen med CalMan software (om det er verdt prisen er en annen sak); http://store.spectra...tware-only.html (let litt rund på web siden etter instruksjons videoer) Nå er det ikke sikkert at den Latop skjermen kan kalibreres spesielt godt, kanskje den f.eks. ikke har vidt nok fargespektrum til å engang dekke sRGB, veldig få kan det. Husk også hvor mye lyset i rommet influerer hvordan du oppfatter farger, lys og kontrast på skjermen. Prøv også å kalibrere TV'n din, se om den blir like "rar" som Laptop'n. Her er også masse andre instruksjons videoer; http://xritephoto.co...x?action=videos Denne instruksjons videoen har du sikker sett. http://www.youtube.com/watch?v=IXAySoR_mYo Lenke til kommentar
JaChVe Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Nå er jeg litt usikker på hva jeg skal foreta meg. Selve kalibratoren var jo et skikkelig makkverk. Jeg avinstallerte hele greia og prøvde på ny da jeg fikk tilsendt en ICC fil ifra Multicom samt jeg fikk bekreftet at det skulle settes på White LED. Men nå får jeg ikke til å kjøre kalibreringen igjen. Samme dumme feilmelding. Jeg kontaktet X-rite for hjelp og gjett om jeg fikk..vel..noe. copy and paste.. Windows 7 is the first version of Windows that can load the calibration curves of a monitor profile to the video LUTs without needing to restart the computer. However, Windows 7 is not set up by default to do it. Please follow these steps to set it up: Make sure to log on with Administrator rights. Set up Windows 7 to load calibration curves to the video LUTs by default. Open Control Panel and then"‘Color Management", a Color Management setup window for the User Level appears. In the "Devices" tab, add a check to "Use My Settings for this Device". Make sure that the X-Rite created monitor profile is selected as the default. Click on the "Advanced" tab and check the box to "Use Windows Display Calibration" to control loading the video LUTs. Note: if the option "Use Windows Display Calibration" is grayed out, click on "Change System Defaults" bottom left in the window. A Color Management setup window for the System Level appears. Do not apply any changes for assigned profiles here. Click on "Advanced" tab and select the option to "Use Windows Display Calibration". Select "Close" and the exit "Color Management".[*]Note: XRGamma can now be removed from the Start -> Programs -> Startup menu if desired, however, it should not cause any conflict if it continues to reside here. If the aforementioned hints do not help solving the issues, check the following: Make sure that a dedicated vendor-specific driver for the computer's graphics card is installed and up to date (do not use system’s generic drivers). To verify this, open "Display" in Control Panel and then select "Change display settings" > "Advanced settings" > "Adapter" > "Properties" > "Driver" and run an "Update Driver" procedure. If present, uninstall additional vendor-specific color control tools for your graphic card (e.g. uninstall ATI Catalyst Control Center). Note: do NOT delet e the card’s driver itself. To see if additional software is installed, go to Control Panel > "Programs and Features", locate appropriate software, and uninstall it. Disable Windows Defender. Open Control Panel "Windows Defender", select "Tools" > "Options" > "Administrator". Uncheck the option to "Use This Program". Select "Save" and then "Close". Restart the computer. See also: http://www.xrite.com/product_overview.aspx?ID=1115&Action=support&SupportID=4639 Disable User Account Control (UAC). Open Control Panel > "User Accounts" and select "Change User Account Control Settings". Drag the slider down to "Never Notify" and click "OK". Restart the computer. Note: it might be necessary to reinstall the X-Rite profiling software with UAC set to never notify. See also: http://www.xrite.com/product_overview.aspx?ID=1115&Action=support&SupportID=4378 Turn off the system’s semi-transparency "Aero" desktop theme. Go to Control Panel and then open "Personalization". Scroll down to select "Windows 7 Basic" theme instead of a "Windows Aero" theme. Note: If an "Aero" mode is selected, i1Profiler Software will temporarily change to "Classic / Basic" mode before taking measurements on the monitor. Windows Firewall or third-party security tools can block "XRGamma". Add "XRGamma.exe" to the program exceptions list. "XRGamma.exe" can be found in: C:\Program Files (Program Files (x86) on 64-bit) \X-Rite\i1Profiler in i1Profiler software or: C:\Program Files (Program Files (x86) on 64-bit) \X-Rite\ColorMunki Display for ColorMunki Display users. Create an ICC profile according to a different version. This setting can be found in the i1Profiler software in step ‘Profile Settings’. In ColorMunki Display, select "File" > "Preferences" to select "Version 4" or Version 2" display profiles. If a display profile produces poor results (color cast, low contrast, high contrast, low luminance, etc...) try reprofiling after making sure to check the following: Connect the measurement device to a properly powered USB port. Typically, a tower will have rear ports that more reliably and consistently deliver the required power to the device. Avoid using USB ports on keyboards and monitors. Also avoid unpowered USB hubs as well as USB extensions. An acceptable extension is the use of a powered USB hub. Some laptop computers will require a powered USB hub to deliver the necessary power. PLACE THE MEASUREMENT DEVICE FLUSH ON THE SCREEN WHEN PROFILING! This will more easily be accomplished tipping the display back and carefully place the device on the screen while viewing from the side. An instrument that is not flush on the screen’s surface will result in bad measurement data and then poor results when using the profile. Consider truning off all anti-virus and/or firewall software whiile profiling. If the aforementioned suggestions fail to correct the issue, consider the "DDC and/or ADC..." Related Support link: http://www.xrite.com/ph_product_overview.aspx?ID=1454&Action=support&SupportID=5564 Er sikkert jeg som er dum som et brød når det kommer til dette men jeg likte godt delen hvor jeg blir anbefalt og benytte en X-rite monitor profil når problemet er at jeg ikke får kalibrert og opprettet noen profil grunnet feilmeldingen.. Var et lite øyeblikk inne på tanken om å skaffe meg en Eizo med innebygget kalibrering i trass inntil jeg så at jeg kunne skaffet meg et 70-200mm f/2.8L IS II USM til samme pris.. Jeg har allerede vært inne på tanken om å skaffe meg en ekstern skjerm men det hjelper jo egentlig ingenting dersom jeg ikke får kalibrert dem. Er det noen som vet om man kan henvende seg noen plass for dette? Om det så måtte være å betale for tjenesten. Er lokalisert i Stavanger regionen. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 (endret) Nå er jeg litt usikker på hva jeg skal foreta meg. Selve kalibratoren var jo et skikkelig makkverk. Jeg avinstallerte hele greia og prøvde på ny da jeg fikk tilsendt en ICC fil ifra Multicom samt jeg fikk bekreftet at det skulle settes på White LED. Men nå får jeg ikke til å kjøre kalibreringen igjen. Samme dumme feilmelding. Jeg kontaktet X-rite for hjelp og gjett om jeg fikk..vel..noe. Så har du lastet inn ICC profilen fra Multicom? Hvordan ser skjermen ut med den profilen? copy and paste....... Rart at det skal være så mye som må forandres i Win7 og at ikke X-Rite softwaren overstyrer dette automatisk. Står alt dette i bruker manualen? Ellers så virker forklaringen veldig grei. Bare å ta hver del skritt for skritt. Er sikkert jeg som er dum som et brød når det kommer til dette men jeg likte godt delen hvor jeg blir anbefalt og benytte en X-rite monitor profil når problemet er at jeg ikke får kalibrert og opprettet noen profil grunnet feilmeldingen.. Nå sa du i et tidligere innlegg at du ikke fikk feilmeldinger mer. Får du fremdeles feilmeldinger etter at du har fulgt overstående instruksjoner nøyaktig? Selv om du ikke får laget en profil som du kan stole på, så ville jeg lastet/lagret den og re-kalibrert. Her skriver de også hvor du kan finne en profil hvis du ikke har laget en enda; Create an ICC profile according to a different version. This setting can be found in the i1Profiler software in step ‘Profile Settings’. Var et lite øyeblikk inne på tanken om å skaffe meg en Eizo med innebygget kalibrering i trass inntil jeg så at jeg kunne skaffet meg et 70-200mm f/2.8L IS II USM til samme pris.. Jeg har allerede vært inne på tanken om å skaffe meg en ekstern skjerm men det hjelper jo egentlig ingenting dersom jeg ikke får kalibrert dem. Er ikke sikker på om Eizo skjermen er verdt prisen med mindre du er pro og kan skrive den av på skatten. DELL U2410 ULTRASHARP 24" WIDE TFT BLACK til 3499.- kr som er Fabrikkskalibrert IPS-skjerm med 110% color gamut! er sikkert bra nok. Dell skjermen er ganske bra ut av esken, jeg bruker den men på 50% brightness. Finnes også i 27". Er det noen som vet om man kan henvende seg noen plass for dette? Om det så måtte være å betale for tjenesten. Er lokalisert i Stavanger regionen. Vet ikke hvor du kjøpte X-Rite, men Profildata er importør i Norge, kanskje de har noen på support som kan hjelpe deg eller vet om en Fotograf i Stavanger som er villig til å hjelpe. Kalibrering har aldri vært en enkel sak, spesielt om du skal gjøre det nøyaktig. Men jeg kan ikke skjønne at ikke de instruksjonene du har fått ikke skal fungere. Endret 16. mars 2012 av arthon Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Velg "run as" Administrator kan være en plan, så slipper sikkerhetssurret i Win7 rote det til for deg. Aldri hatt noe problem med i1. Det skal legges til at enkelte skjermer er ikke kalibrerbare. De ser fine ut etter kalibrering men slår man dem av og på så er fargetonene plutselig helt annerledes. Prøvde å kalibrere jobb-skjermen, håpløst - så fin ut med en gang, men av og på en runde (fysisk slå av skjermen) så var den ødelagt igjen. Skjermene jeg har hjemme (litt dyrere Eizo og Dell) fungerer fint med kalibrering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå