Gå til innhold

Fiber-lureri eller kan priser variere så mye?


Anbefalte innlegg

Har veldig liten kompetanse på fiber og internettlinjer generelt.

 

Vi har fått tilbud om fiberlinje til kontoret.

 

Bygget vi er i rommer flere selskaper. For å få kabel gravd og lagt inn til oss må hver bedrift her på huset ut med kabelkostnader (udefinert sum) + en 6000 kroner fiberetableringskost.

 

At vi må ut med penger for å få linjen etablert osv var forventet, med det har jeg ingen problemer.

 

Selve tilbudet fra den lokale "Tilbyderen" er følgende: Vi blir tilbudt en fiberpakke på 25 mbit/s nedover og 5 mbit/s oppover til 1500 kroner hver måned.

 

Det er verdt å merke at kontoret bare har en liten ADSL linje nå på rundt 6 mbit nedover og 1 mbit oppover som er litt knapt. Dette betaler vi rundt nok mindre enn 500 kroner for.

 

 

Jeg leste nettopp litt på Telenor sine websider. Her står det at disse linjene i teorien kan levere fart opp til 1000/1000mbit/s. Da virker 25/5 knepent.

 

Så finner jeg prisene på fiber fra Telenor:

http://www.telenor.no/privat/bredband/fiber/

 

Tilbudet vi får: 25/5, kroner 1500 per måned

 

Telenor Premium: 25/25, kroner 549 per måned

 

Telenor Max: 50/50, kroner 1390 per måned

 

 

Spørsmål:

Når en kabel er lagt, og fiberlinjen er etablert, er det da noen vesentlig forskjell på drifting av denne linjen i et lite tettsted kontra i sentrum av en by med tanke på driftskostnader for leverandør og annet som eventuelt kan forklare denne store prisforskjellen per måned?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bedriftspriser og privatpriser kan ikke sammenlignes.

 

Bedrifter har f.eks døgnåpen kundeservice 7 dager i uken hos Telenor, mens privatkunder må nøye seg med "normale" åpningstider og lang tid i kø hos lite kompetente kundebehandlere.

Lenke til kommentar

Som det står over, stor forskjell på privat og bedrift. Litt flere detaljer:

 

- Som bedrift kan dere vanligvis inngå SLA avtale med tilbyderen (om det er en seriøs bedrift ihvertfall). SLA står for Service Level Agreement, og definerer nærmere hva type service dere kan få, for eksempel utvidet åpningstider på kundeservice, og garanterte rettetider om noe skulle skje med linjen. For noen bedrifter er det et absolutt et must for å sikre at linje er oppe når dere trenger den.

- Konfigurasjoner som fast IP-adresse, subnet, osv er også greit å ha dersom dere skal ha skikkelig nettverk. Det finnes også løsninger som lager virtuelt nett, men det koster vanligvis en del.

 

Men for å svare på hastighetsspørsmålet: 25/5 på en fiberlinje virker litt lite. Det skal fint kunne gå ann å få mer på en fiberkabel.

Endret av Calondriel
Lenke til kommentar

25/5 på en fiberlinje virker litt lite. Det skal fint kunne gå ann å få mer på en fiberkabel.

Det er nok ikke overføringskapasiteten til fiberkabelen som er flaskehalsen her, men sannsynligvis ISP'ens utstyr (routere etc.) som står i den andre enden.

 

Hvis dette er en "liten ISP" så er det sannsynligvis relativt få kunder å fordele kostnader på også, og det i seg selv gjør tjenesten dyrere enn en tilsvarende tjeneste fra et større firma som Telenor.

 

Men av og til har man valget mellom ingen fiber fra Telenor og dyr fiber fra "Lokalfiber AS" ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...