Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dugnadsarbeid i jobb?


GrandMa

Anbefalte innlegg

God dag.

 

Jobber i en bar og vi fikk her om dagen beskjed om at vi skulle jobbe dugnad en gang etter stengetid.

 

Dvs; Vi skal male baren jeg jobber i etter klokken 4 på natten. Er dette lov? Det er ikke snakk om noen betaling/påskjønnelse i form av andre ytelser.

 

Begrunnelsen er for at vi skal bidra til at det blir en trivelig arbeidsplass for alle de ansatte.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ein av dei tinga som er bra med dugnad er nettopp at det er frivillig.

 

Så lenge du ikkje må jobbe gratis så er det ikkje ulovlig for arbeidsgiver å spørre om noken er villige til å hjelpe til.

 

Så her bør du eigentleg rett og slett vurdere ulempene opp imot fordelane. Er ting så slitt at dette arbeidet er nødvendig? Husk at alternativet fort kan være at det ikkje blir gjort noken oppussing.

 

 

Du bør også vurdere om dette er ein dugnads innsatts som vil sikkre arbeidsplassen din eller ikkje. Ofte kan det være slik at oppussing er nødvendig i ein bar for at ikkje kundane skal forsvinne. Så dersom dette er ein fare så bør du også vurdere om du liker arbeidsplassen så godt at du vil gjere ein innsatts for å få fortsette å jobbe der, eller om du like godt kan finne deg ein anna jobb dersom det blir nødvendig.

Lenke til kommentar

Skulle akkurat lage en tråd om dette faktisk, før jeg så at denne tråden var her.

 

Jeg opplever noe lignende på min jobb nå.

 

Sjefene vil at vi skal ha en dugnad på en søndag, uten betaling, fordi det er mye å gjøre på jobb. Vi som er utenfor kontoret er så og si overarbeidet, og det er sjelden jeg er under 40 timer i uka.

 

For min del så vil en dugnad uten betaling si 10 mil med kjøring, pluss at jeg da må si nei til en annen jobb jeg har, hvor reisetiden er betydelig kortere; 2-3 minutter.

 

Om dette innlegget heller litt mot stjeling av tråd, så si gjerne ifra.

Endret av Demonfudge
Lenke til kommentar

Jeg stiller gladelig opp til dugnad der det er naturlig med dugnadsarbeid. Men i jobbsammenheng er dugnad helt unaturlig. Dugnad er greit der det ikke er eiere som tjener penger på det. For at dugnad skal være aktuelt må det altså være "non profit". Og selvfølgelig, jeg må ha en viss tilknytning til det. Å jobbe gratis for at en komersiell aktør skal tjene penger blir for dumt

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Slik som eg tolka trådstarter så var det her snakk om dugnad for å få ein "trivelig arbeidsplass", då meiner eg at ein bør vurdere å ta del i dugnadsarbeidet sidan dette då vil gjere arbeidsplassen betre for dei ansatte.

Men då forutsetter eg at det her er snakk om dugnadsarbeid for å pusse opp bak baren der kundane ikkje har tilgang. Dersom ein her prøver å få dei ansatte til å arbeide gratis for å ta ei nødvendig oppussing av områda der publikum har nytte av det så bør ein vurdere nøye om dette vil komme til så stor nytte for dei ansatte at det er verdt det eller ikkje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...