JohnsonJr Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Hei, jeg er en gutt på 17 år som går realfag 2. året på videregående skole. Jeg sliter med å henge med på innleveringer og lekselesning. Jeg pleier å være en av de som er flinkest til å følge med og jobbe i timene; Men så fort jeg kommer hjem er det rett ned på sofaen eller foran PCen. Jeg ligger mellom 3 til 5 i de fleste fag, unntatt S-matte, der er det direkte ille! Problemet mitt er at jeg har en tendens til å "glemme" å jobbe, eller har dårlig med motivasjon. I det siste har det også gått unormalt dårlig med ting som innleveringer, prøver og fremføringer. Når jeg først kommer igang med jobbinga jobber jeg grundig og effektivt, det er bare at jeg mangler den gnisten for å komme igang. I fag som norsk og engelsk har jeg ikke noe problem med å forstå pensum, og jeg gjør det egentlig veldig bra; så lenge jeg greier å levere oppgavene i tide. Problemet kan komme av miljøet rundt meg. Det er ikke mye hjelp å hente hjemmefra, og medelevene mine er lite interessert i å faktisk jobbe i skole tiden. Jeg havner også blant gutta på bakerste rad. Lærerne mine er vennlige og jeg har ingen problemer med å be dem om hjelp, det er bare at dette er en offentlig skole og jeg bare er en av 4 klasser med 30 elever i hver.Jeg går realfag som betyr det også at pensum er så stort at vi sjeldent får så mye tid til å jobbe med stoffet på skolen. Jeg skal prøve å sette opp en "checklist" på mobilen for at jeg ikke skal glemme arbeidet som trengs å gjøres. Har dere noen tips og råd jeg burde ha i bakhodet i hverdagen som kan forbedre skolegangen min? I og med at vi nesten alltid er på laptopen har det veldig lett for å komme "off topic". Hva skal jeg gjøre når jeg prøver å konsentrere meg i timen og noen venner prøver å få meg til å bli med på / se på ditt og datt?? Hjelp meg!! Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 (endret) 1. Som du har gjort; noter det som må gjøres. 2. Sett av faste tider du jobber på, og sørg for å sette av nok tid. Ikke begynn sent. 3. Når du jobber; logg av alt som er irrelevant på datamaskinen, være seg Skype, Facebook, It's learning eller diskusjon.no. Er det ikke nødvendig med datamaskin kan du bare legge den vekk. Jeg liker godt å høre på musikk når jeg arbeider. Da har jeg bare musikken oppe, ingenting annet. Jeg bruker heller ikke tid på å velge musikk, men har dette klart. Hvis du liker å ha musikk på øret, men bare å ha pcen oppe gjør at du finner på andre ting; bruk mp3-spiller. 4. Drit i vennene dine. Skole er arbeid. Si at du kan se i friminuttet, men at du skal jobbe nå. Hvis de ikke viser forståelse for det, er det ikke gode venner. 5. Sett deg forrest. Si til vennene dine at du ønsker å følge med denne timen. Igjen; hvis du synes du er teit er de dårlige venner. Du kan argumentere med at du ønsker å gjøre noe etter vgs, og at ikke de skal få hindre deg i det. Selv om det kan høres litt klisjé ut, er det akkurat det det handler om. 6. For motivasjonens del; tenk på hva du vil drive med når du er ferdig på vgs. Hvilket studie? Reise utenlands? Hvilke karakterer er nødvendig for å klare dette? Altså; finn deg et mål. Å bare jobbe for å jobbe i seg selv er lite motiverende. Endret 16. mars 2012 av Webmaster Esso 2 Lenke til kommentar
JohnsonJr Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Takk for svaret Mye av dette er ting jeg har hørt før men som har gått i glemmeboka. Jeg er tross alt 17 år og har en del erfaring fra skolegangen. De fleste av vennene mine er voksne og forstående. Det er nok punkt 1, 2 og 5 jeg kan lære mest av. Hvis jeg har en plan er jeg mye mer effektiv og mindre vimsete; kanskje jeg tilogmed klarer å få mer enn 5 timer søvn daglig hvis jeg har en fast leggetid. Jeg skal ta meg sammen og prøve å planlegge dagen litt bedre, og være mer selvstendig på skolen. Takk for tipset, det er en motivasjons booster! Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Akkurat det med søvn sliter jeg selv. Det er lett å skli ut, derfor er det nokså kjekt å planlegge ting. Hvis man hele tiden tenker at "det kan jeg gjøre etterpå", blir fort klokka både 22 og 23 på kvelden. :!: Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå