Gå til innhold

Google planlegger stor ombygging av søkemotoren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skeptisk.

I årevis har vi hørt at Google skal straffe katalogtjenester - men faktum er jo at det blir bare flere og flere av dem og nå er det ofte bare katalogtjenester på første side.

 

Grunnen er jo åpenbare - google rir 2 hester. De skal tjene penger på reklame og skal samtidig gi deg best mulig treff. Mange katalogtjenester har jo så mange interne linker og er bygget så smart og de lett havner på førstesiden. Men det betyr jo ikke at det er relevante treff. Derfor har google skremt med at dem vil straffe katalogene. Men det er jo ikke enkelt når de samme katalogene også kjøper annonseplass hos google. Straffes de så slutter de å kjøpe annonser.

 

At google nå skal gjøre store endringer på hva som vil deg høy plassering tviler jeg på. Det er allerede investert for mye penger og kompetanse i SEO til at Google vil tørre å presse gjennom radikale endringer. Resultatet kan fort bli at store annonsører trekker seg - og vi vet alle at money talks.

Lenke til kommentar

Google må fikse på katalogtjenestene og disse som har scriptede sider.

Alt for mange ganger når jeg leter ett produkt som det står listet på Google at det finnes, så er det ikke på linken som Google gir meg, ikke nevnt en gang.

 

Irriterende og noe sjappa også taper på, for da stenger jeg ned treffet og handler ikke hos dem :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Google må fikse på katalogtjenestene og disse som har scriptede sider.

Alt for mange ganger når jeg leter ett produkt som det står listet på Google at det finnes, så er det ikke på linken som Google gir meg, ikke nevnt en gang.

 

Irriterende og noe sjappa også taper på, for da stenger jeg ned treffet og handler ikke hos dem :D

 

ja Google møter seg selv i døren og har også gjort det en stund nå.

Pengestrømmen har blitt for viktig for Google og fokuset har skiftet fra å bry seg om å levere best mulig søkeresultat og best mulig innovative tjenester som gmail etc er fokuset nå blitt på å tjene mest mulig spenn. For all del jeg skjønner jo at inntektene må ligge i bunn for å kunne fortsette å være innovative men når Google ikke klarer å leve opp til sine egne pressemeldinger og uttalelser slik som å straffe de som missbruker pagerank og SEO slik som katalogtjenester så blir det halvhjertet.

 

Fordelen er jo at det setter døren på gløtt for neste generasjon av utviklere som kan gi oss det vi ønsker på en fornuftig måte. Kanskje alt før vi aner...

Lenke til kommentar
Gjest medlem7055

Dette er en kjempenyhet, og jeg vil si at det jammen er på tide! :)

 

Hvor mange ganger har man ikke brukt Googles tjenester til å lete etter en spesiell ting, som et internt telefonnummer (som ikke er i telefonkatalogen), en epost-adresse, eller andre spesifikke data?

Det jeg lenge har sett på som den store svakheten med søkemotorer, Google inkludert, er at man ikke kan definere hva man leter etter. Man kan definere søkeord, som vil gi et sett med "matchende" sider, men man kan ikke i noen særlig grad begrense søket til spesifikke ting som telefonnummer, geografiske data, kildekode, eller lignende.

 

Legg spesielt merke til følgende sitat fra nederst i artikkelen:

I tillegg kan det få millioner av andre nettsider til å endre sin struktur slik at den passer til Googles nye søkekriterier.

 

I dag finnes det allerede standarder for gjøre semantisk informasjon tilgjengelig på nettsider (se RDF http://en.wikipedia....ption_Framework). Problemet er at det for øyeblikket ikke er så mange nettsider som tar dette ibruk, og det har heller ikke vært noe sterkt incentiv for å gjøre det.

 

Hvis flere nettsider begynner å gjøre slik informasjon tilgjengelig som en følge av Googles endringer i søkemotoren, så vil det også gjøre det enklere for andre å lage tilpassede søk, som søker etter spesifikk informasjon. Dette fordi man da slipper å parse og tolke HTML, for så å gjette seg til hva slags informasjon som er representert.

 

Tenk deg for eksempel utfordringen ved å lage en web-crawler som utelukkende samler kontaktinformasjon fra nettsider og putter det i en database. Hvis man er nødt til å parse HTML, for så å tolke informasjonen (slik som man må i dag), så er dette en vanskelig utfordring. Kan man imidlertid begrense seg til å parse RDF for eksempel, så er en enkel implementasjon redusert til et ettermiddagsprosjekt i Python!

Endret av medlem7055
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...