Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lader ikke eller tappes av ukjent årsak


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge slitt med at batteriet blir flatt. Det forrige batteriet ble flatt hele tiden så jeg trodde batteriet måtte byttes, og det er jo forsåvidt et gammelt batteri så jeg kjøpte et nytt batteri, ganske dyrt og godt batteri, virker helt fint. Men batteriet tappes for strøm i løpet av 3 dager om bilen bare står der, så jeg mistenker sterkt at det er noe i bilen som drar strøm mens bilen er avslått, men jeg har ikke anelse hva som kan dra strøm.

 

Jeg har nettopp reparert bilen for flere tusen i nylig eu kontroll, da burde de ha avdekket feil med dynamo, hvilket de ikke gjorde. En verkstedmann på statoil sa det kunne være "regulatoren", så jeg lurer på, hva kan det egentlig være, hva er mest vanlig? Det er splitter nytt batteri forresten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mål ladespenningen når motoren går på tomgang og allt vanlig strømforbruk er på. Ladespenningen skal være ca 14,4 volt, under 14v så varer batteriet ikke lenge. Noe som tapper batteriet når bilen står kan være vanskelig å finne.

 

Ikke et relevant problem ifm EU-kontroll.

Lenke til kommentar

Får jeg kjøpt et voltmeter på en lokal verktøybutikk? De selger verktøy der, ledninger og diverse. Tror du de selger voltmeter?

 

En annen ting, hvis det viser seg at volten er for lav, hva kan feilen være da?

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Hvis et nytt batteri blir flatt etter 3 dager, bare ved at bilen står der - så er det noe i bilen som trekker strøm som det ikke skal. Hvis det ikke er et anlegg, lys eller noe annet som glemmes slått av, så har du en feil. En overledning.

 

Eneste måten å finne dette på er, å feilsøke bilens kurser.

 

En måte å gjøre det på, er å slå av alt i bilen, kople fra hovedplussledningen, kople et måleinstrument som måler strøm mellom batteriets plusspol og hovedplussledningen. Måleinstrumentet vil da vise hvor mye strøm som "stjeles". Måleinstrumentet skal være sikret og tåle langt over 1A likstrøm, dette er viktig - forstår du ikke hva jeg mener, så må du be noen som har greie på dette, om hjelp.

 

Hvis bilen gjør et nytt batteri flatt på 3 dager så vil strømtyven være i størrelse ca 60 Amperetimer (normalbatteri) dividert på 3x24 timer som er ca litt under en ampere.

 

Så er det å nappe ut (og stappe inn igjen) rele for rele, sikring for sikring, slå av og på bryter for bryter - og til slutt nappe ut ledninger og pærer til du ser på måleinstrumenter at strømmen slutter å gå - da har du funnet feilkilden. Kan lønne seg å være 2 personer når man gjør dette.

 

Finnes nesten uendelige feilkilder.

 

Når det gjelder å lade batteriet, så er det ok å stoppe etter 24 timer. Skaff deg gjerne en automatisk lader - fåes billig på Biltema - eller andre bilsjapper. Unngå å la batteriet bli flatt, det tåler ikke batteriene - spesielt om vinteren. Napp heller av plussledningen når bilen står stille.

 

Ta også hensyn til at mange biler ikke liker å bli koplet til og fra batteriet - du kan brenne elektronikk.

 

Ser at du spør om mange ting her på forumet. Hva slags bil er det? Skaff deg gjerne en Haynes verksted bok for din modell, finnes kanskje på Biltema eller amazon.co.uk? Der står det det meste om hvordan du fikser ting.

 

Bruker bilen mye drivstoff og ikke går bra - da skifter du plugger, luftfilter, olje og oljefilter. Hvis du ikke vet at disse tingene ble skiftet for kort tid siden.

 

Alt etter hvilket tenningssystem du har så kan du bytte ting her også - men hvis du ikke har særlig peiling er det nok på verksted eller til kyndig kompis etter du har utført skifte av de tingene jeg nevnte.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Napp heller av plussledningen når bilen står stille.

 

Grunnen til at jeg ikke liker å nappe ut verken pluss eller minus ledningene er fordi når du setter den på igjen, så gnistrer det på batteripolene, og batterier avgir hydrogen som kan få batteriet til å eksplodere. Gnistringen skjer fordi det er noe som trekker strøm i bilen (ukjent kilde) og dermed blir det større "sjokk" når batteriet og kablene imidlertid får kontakt, i kontaktøyeblikket. Det er dette ukjente spenningsbehovet som bidrar til ekstra gnistring.

 

Et annet spørsmål, jeg er klar over dette med å dra ut sikringer og releer for å finne ut hva som er feilkilden, men skal jeg da bare begynne med å dra ut i den boksen under bilrattet på venstre side? Eller skal jeg bruke boksen med sikringer under panseret?

Lenke til kommentar

Napp heller av plussledningen når bilen står stille.

 

Grunnen til at jeg ikke liker å nappe ut verken pluss eller minus ledningene er fordi når du setter den på igjen, så gnistrer det på batteripolene, og batterier avgir hydrogen som kan få batteriet til å eksplodere. Gnistringen skjer fordi det er noe som trekker strøm i bilen (ukjent kilde) og dermed blir det større "sjokk" når batteriet og kablene imidlertid får kontakt, i kontaktøyeblikket. Det er dette ukjente spenningsbehovet som bidrar til ekstra gnistring.

 

Et annet spørsmål, jeg er klar over dette med å dra ut sikringer og releer for å finne ut hva som er feilkilden, men skal jeg da bare begynne med å dra ut i den boksen under bilrattet på venstre side? Eller skal jeg bruke boksen med sikringer under panseret?

 

Gnistringen er ikke noe problem - batteriet vil ikke eksplodere på grunn av dette når du kopler til plusspolen. Selv en bil uten feil vil gnistre når plusspolen koples til - det er en del småting som bruker litt strøm på alle biler, samtidig forlenges spenningspotensialet til bilens ledningsnett. Hydrogengass er først og fremst et problem når du lader et batteri - skru ut alle "proppene" og la batteriet stå et luftig sted når det lades - da vil ikke gassen bli konsentrert nok til å være farlig.

 

Når det gjelder feilsøking så er det bare å begynne et sted og fortsette til du har funnet feilen - er du uheldig så er feilen i den siste kursen.... heh

Lenke til kommentar

Jeg så en youtube video hvor det bruktes et måleinstrument for å finne feilkilder, en stikker du stikker inn i kontaktpolene på ledningen så lyser en pære på instrumentet. Så stikker du bare rundt i alle kretset. Men spørsmålet er hvor får jeg kjøpt en slik og hva koster den, jeg har lyst å lære meg dette selv fordi verkstedet forventer jo å bli millionær av de mest simple bagateller som fins. Jeg har bestemt meg for å bli en halvseriøs bilmekaniker på hobbybasis, for å slippe den penge-pøbelen på verkstedet.

 

Men da er jeg avhengig av kloke bil-hoder her på forumet, og gode youtube videoer av mekanikere som er glade i å lære bort ting :hm: I tillegg så har broren min jobbet på en butikk hvor de selger bildeler så han får kjøpt bildeler til meg med gode rabattordninger.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Virker som du beskriver det som kalles en prøvelampe - som man riktig bruker for å finne ut om om spenningen kommer frem dit den skal.

 

Du derimot trenger å finne ut av strøm som går et sted den ikke skal - derfor trenger du et instrument som måler strøm.

 

Ikke dumt å skru litt selv, jeg liker også det - spesielt elektrisk da jeg er både elektrikker og elektroingeniør. Det er mye penger å spare.

Lenke til kommentar

Jeg leste noe på internett om at hvis regulatoren (som regulerer spenningen fra dynamoen) at hvis den er gåen, så kan strømmen føres begge veier, at den både leverer OG stjeler litt når dynamoen ikke går.

 

Men jeg er usikker på om denne regulatoren er en chip eller om det er en enhet som må byttes.

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte bilen min så lå det en subwoofer i bagasjen, den er koblet på, men ledningen er "slafsete" jeg koblet den ut og ledningen ligger litt og henger, kanskje er det subwooferen som trekker strøm? Hva tror du? Jeg mener, kabelen er jo fremdeles koblet til systemet og hvis den ligger mot noe metall, kan det være årsaken?

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Jeg så på en butikk på nettet at man får kjøpt bilbatteriladere som man stikker inn i sigaretttenneren, så slipper man å ha panseret åpent for å lade. Men da regner jeg med at jeg må ha to batterier, et bilbatteri som ligger inni bilen som man tar strøm fra? Hvordan fungerer dette? Hørtes ganske praktisk ut å bare sette på lading i sigaretttenneren og så gå inn og ikke tenke mer over det.

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke prøvd, men det er vel ikke noe i veien for at det skulle fungere. Du har kun det vanlige batteriet i bilen. Men det er jo litt mas å dra inn 230V i kupeen da.

 

Det optimale er jo å installere Defa Warmup, med blokkvarmer, kupevarmer og batterilader - her blir batteriet ladet så fort du plugger i 230V i den utvendige kontakten.

Lenke til kommentar

Jeg har 2 utfordringer når det kommer til lading av mitt bilbatteri, jeg har forresten 2, det ene er splitter nytt og det andre har jeg stående i garasjen (felles-garasje med 50-100 biler).

 

Mine to problemer er at den nærmeste stikkkontakt i garasjen er 20 meter unna, rett over min parkeringsplass på den andre siden. Det andre problemet er at det kan hende det er tyver der av og til, det står advarsel på garasjeporten "Tøm bilen ellers gjør tyven det"

 

Mtp. min situasjon der, hva er det billigste og mest effektive for meg å få ladet batteriet mitt med jevne mellomrom, for å sørge for at batteriet mitt alltid er fullladet? Hvilket utstyr og metoder anbefaler du?

 

Jeg ladet det i boden i leiligheten forrige gang men det har jeg ikke lyst til flere ganger, da må jeg ta ut batteriet fra bilen, i tillegg tror jeg at forsikringen går bunkers om det blir brann med bilbatteri på boden.

Lenke til kommentar

Normalt sett, hvis bilen er i orden og du ikke har masse småkjøring til vanlig, så trenger du ikke å lade batteriet. Særlig hvis du også er måteholden med strømbruk på vinteren - spesielt når bilen står på tomgang.

 

Skulle du ha mye småkjøring, kan du trenge å lade batteriet en eller to ganger i løpet av vinteren - men da lønner det seg å ta det inn i boligen, i varmen, for at ladingen skal bli best mulig.

 

Det er ikke farlig å lade batteriet inne i en leilighet, men vær til stede og ikke gjør det når du sover.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Er du helt sikker på at gnistring på batteripolene idet jeg tar av og på kablene ikke er farlig? Jeg har lest flere plasser at det kan få batteriet til å eksplodere pga hydrogengass, en mekaniker anbefalte meg å blåse over batteriet med munnen før jeg kobler fra og på for å blåse vekk eventuell hydrogengass, og at det ikke tok lang tid og det kan forhindre eksplosjonsfare.

 

Forresten, jeg ladet batteriet mitt i ca 30 timer for et par dager siden, jeg har aldri hatt en så kvikk start og så skarpe og klare lys, jeg tror jeg alltid har kjørt med 60-80% batterikapasitet, det er ganske god forskjell fra 80% og 100%

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...