vikingkylling Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Da har jeg mye godt i vente, altså. Det klippet er forøvrig ganske merkverdig, ja. Har sett alle cutscenes fra spillene tidligere, i form av parodier (Noisy Hill m.fl.). Dessverre vet jeg derfor det meste av hva som skjer i historien, men det skal nok likevel bli underholdende. Forresten, vil du anbefale det nye eller gamle stemmeskuespillet? Noen sier at sistnevnte er av lav kvalitet, mens andre skryter det opp i skyene, så jeg vet ikke hva jeg skal tro. Jeg spilte SH1 - 3 og The Room i rekkefølge, så jeg er vant med de originale stemmeskuespillerne. Tror derfor det blir litt feil at jeg sier hva jeg liker best, siden jeg er vant med de originale, og det dermed automatisk vil være de jeg foretrekker. Angående prisen på SH1 må jeg bytte om en kabel fra PCen til PS3en for å logge inn på PSN, så aner ikke hva det koster på PSN. Men vil tro det ligger på kr 75,- eller der omkring som de fleste spillene. Det eneste problemet er at spill til PS1 ikke alltid ser så bra ut på dagens TVer. Jeg var en stor fan av Parasite Eve 2 på PS1 og kjøpte det på PSN, men på den tiden hadde jeg en vanlig TV med bilderør. Nå har jeg en 40" flatskjerm, og dessverre ble bildet så grumsete at jeg knapt var spillbart. Kjipt, men håper på en Parsite Eve Trilogy HD til PS3 etterhvert. Lenke til kommentar
Xposure Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Da har jeg mye godt i vente, altså. Det klippet er forøvrig ganske merkverdig, ja. Har sett alle cutscenes fra spillene tidligere, i form av parodier (Noisy Hill m.fl.). Dessverre vet jeg derfor det meste av hva som skjer i historien, men det skal nok likevel bli underholdende. Forresten, vil du anbefale det nye eller gamle stemmeskuespillet? Noen sier at sistnevnte er av lav kvalitet, mens andre skryter det opp i skyene, så jeg vet ikke hva jeg skal tro. Jeg spilte SH1 - 3 og The Room i rekkefølge, så jeg er vant med de originale stemmeskuespillerne. Tror derfor det blir litt feil at jeg sier hva jeg liker best, siden jeg er vant med de originale, og det dermed automatisk vil være de jeg foretrekker. Angående prisen på SH1 må jeg bytte om en kabel fra PCen til PS3en for å logge inn på PSN, så aner ikke hva det koster på PSN. Men vil tro det ligger på kr 75,- eller der omkring som de fleste spillene. Det eneste problemet er at spill til PS1 ikke alltid ser så bra ut på dagens TVer. Jeg var en stor fan av Parasite Eve 2 på PS1 og kjøpte det på PSN, men på den tiden hadde jeg en vanlig TV med bilderør. Nå har jeg en 40" flatskjerm, og dessverre ble bildet så grumsete at jeg knapt var spillbart. Kjipt, men håper på en Parsite Eve Trilogy HD til PS3 etterhvert. Var ikke dyre greiene, nei. Broren min har en PS3, og den er koblet opp til en nokså gammel TV, så hvis jeg godsnakker med ham, er det godt mulig jeg får spilt igjennom det første Silent Hill også. Parasite Eve har jeg aldri hørt om, men det kommer jo HD greier av alt mulig nå om dagen, så du skal ikke se bort i fra at det kommer en oppusset versjon av den serien også. Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 (endret) Silent Hill: HD Collection, derimot, er allerede forhåndsbestilt, og skal hentes ved lansering. Jeg lurer bare på én ting: er det noe i veien med å spille igjennom 3eren før 2eren? Siden sistnevnte av mange anses for å være det beste i serien, tenkte jeg at jeg skulle spare det beste til sist, men det er muligens bedre å ta dem i kronologisk rekkefølge. Som vikingkylling nevner, har ikke 2 og 3 noe som helst med hverandre å gjøre bortsett fra at de deler navnet, det er egentlig påfallende hvor lite 2-eren handler om mytologien og historien fra det virkelige, spillhistoriske SH. Prøvde for øvrig selv flere ganger å spille gjennom SH1, men klarte bare ikke å gå tilbake til den grafikken etter å ha blitt for godt vant i de senere spillene....- My loss, I guess. Historien i eneren fortsettes mer eller mindre direkte i 3-eren, men for meg blir det for mye japansk spillhistorie-fjas. På slutten av 3-eren husket/forsto jeg på langt nær alle de obskure, banale "plot- broene" og den til tider barnslige måten ting fremstilles, slik at slutten ble et lite antiklimaks, da jeg egentlig ikke helt skjønte hva som var greia. Vikingkylling vil sikkert sable meg ned for en slik enkel beskrivelse, men det får stå prøven. Likevel er det et par ting som gjør at du faktisk bør spille 2eren før 3eren. For det første er det faktisk et par referanser til 2 i nr 3, selv om de er overfladiske. Samtidig er det mulig du vil få litt SH-"overkill" hvis du spiller 3 først, da dette som sagt er adskillig raskere og mer actionbasert, og at du i verste fall vil finne at nr 2 fremstår som tregt etterpå. I mitt hode er 2eren det ultimate SH, og det er ut i fra dette alle de andre må stå sin prøve - etterpå. Endret 18. mars 2012 av aphelion3 Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Parasite Eve har jeg aldri hørt om, men det kommer jo HD greier av alt mulig nå om dagen, så du skal ikke se bort i fra at det kommer en oppusset versjon av den serien også. Har aldri spilt det første Parasite Eve, men elsket det andre. Du kan se en god del av hva det dreier seg om her: http://www.youtube.com/watch?v=ds7eJ7r1CA0 Begge de to første kom til PS1, og PS2 fikk aldri en oppfølger. Men heldigvis kom det et tredje spill kalt 3rd Birthday til PSP tidlig i fjor, så jeg er fornøyd om de gir det ut på PS3 etterhvert. Jeg synes det også var svært bra, men dessverre er det bare på PSP. Det ville nok ha solgt mye mer om det kom til PS3 i stedet. ... slik at slutten ble et lite antiklimaks, da jeg egentlig ikke helt skjønte hva som var greia. Vikingkylling vil sikkert sable meg ned for en slik enkel beskrivelse, men det får stå prøven. *drar frem sabelen* Jeg er enig i at slutten på SH3 kan være litt tvilsom, men synes ikke det ble et antiklimaks. Faktisk vil jeg si slutten i SH2 var et enda større antiklimaks av en enkel grunn. Vi satt hele tiden og lurte på hva som egentlig foregikk, men så viste det seg at bare hadde kopiert slutten fra SH1. Kjipt. Likevel er det et par ting som gjør at du faktisk bør spille 2eren før 3eren. For det første er det faktisk et par referanser til 2 i nr 3, selv om de er overfladiske. "Who would do something that disgusting?" Ja, hvem ville gidde lete nede i dassen, James? Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 Vi satt hele tiden og lurte på hva som egentlig foregikk, men så viste det seg at bare hadde kopiert slutten fra SH1. Kjipt. Akkurat det kan jeg ikke uttale meg om da jeg, som sagt, ikke har spilt eneren.... Uansett så er en av de tre (eller var det fire?) mulige sluttene i SH2 likevel underordnet den egentlige plott-tvisten, spør du meg - regner med jeg ikke trenger gjenfortelle den i spoliertags. Denne tvisten, sammen med de andre historiene du møter i spillet, og sist men ikke minst den enorme symbolikken som (kanskje) gradvis går opp for en, er jo det virkelig geniale i SH2, og som gjør at det vel ikke finnes noe som helst annet sammenlignbart innenfor spillemediet. Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 For øvrig er Downpour nå oppe i 70 på metacritic!! Yiiiihaaaaa!! Lenke til kommentar
Xposure Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 (endret) Har aldri spilt det første Parasite Eve, men elsket det andre. Du kan se en god del av hva det dreier seg om her: http://www.youtube.com/watch?v=ds7eJ7r1CA0 Begge de to første kom til PS1, og PS2 fikk aldri en oppfølger. Men heldigvis kom det et tredje spill kalt 3rd Birthday til PSP tidlig i fjor, så jeg er fornøyd om de gir det ut på PS3 etterhvert. Jeg synes det også var svært bra, men dessverre er det bare på PSP. Det ville nok ha solgt mye mer om det kom til PS3 i stedet. Jøss, Parasite Eve ser jo ganske spennende ut. The 3rd Birthday har jeg faktisk hørt om, og det kan jeg jo kjøpe på PS Vita sin PSN også. Skal definitivt vurdere det! Likevel er det et par ting som gjør at du faktisk bør spille 2eren før 3eren. For det første er det faktisk et par referanser til 2 i nr 3, selv om de er overfladiske. Samtidig er det mulig du vil få litt SH-"overkill" hvis du spiller 3 først, da dette som sagt er adskillig raskere og mer actionbasert, og at du i verste fall vil finne at nr 2 fremstår som tregt etterpå. I mitt hode er 2eren det ultimate SH, og det er ut i fra dette alle de andre må stå sin prøve - etterpå. Ja, stemmer, hadde glemt de referansene. Har kun hørt om den med toalettet, men det fins sikkert flere godbiter der. Jeg tenkte også på det at 3eren er litt mer actionbasert kunne være et problem. Jeg blir fort redd når jeg spiller skumle spill, jeg klarte f.eks. ikke en gang å fullføre Amnesia, og da er det kanskje lurt å begynne rolig. Endret 18. mars 2012 av Xposure Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Vi satt hele tiden og lurte på hva som egentlig foregikk, men så viste det seg at bare hadde kopiert slutten fra SH1. Kjipt. Akkurat det kan jeg ikke uttale meg om da jeg, som sagt, ikke har spilt eneren.... Uansett så er en av de tre (eller var det fire?) mulige sluttene i SH2 likevel underordnet den egentlige plott-tvisten, spør du meg - regner med jeg ikke trenger gjenfortelle den i spoliertags. Denne tvisten, sammen med de andre historiene du møter i spillet, og sist men ikke minst den enorme symbolikken som (kanskje) gradvis går opp for en, er jo det virkelig geniale i SH2, og som gjør at det vel ikke finnes noe som helst annet sammenlignbart innenfor spillemediet. Det er en rekke forskjellige slutter i SH1 også. Blandt annet er det en der det kommer frem at hele greia skyldes narkotika, og har ingenting med noe som helst overnaturlig å gjøre. Alt var bare hallusinasjoner. Jeg vil påstå den er mye bedre enn sluttene i SH2 og 3. Jøss, Parasite Eve ser jo ganske spennende ut. The 3rd Birthday har jeg faktisk hørt om, og det kan jeg jo kjøpe på PS Vita sin PSN også. Skal definitivt vurdere det! Parasite Eve 2 er et av favorittspillene mine noensinne, og kan absolutt anbefales. Det minner litt om Resident Evil, men har en god del mer action. Det minner på mange måter ganske mye om Resident Evil 4. The 3rd Birthday er også svært bra, men det er et litt annerledes spill enn de forrige. Denne gangen hopper vi fra person til person (bokstavelig talt, siden vi tar over kroppen hans/hennes) og kan virke mer taktisk. Jeg er ikke en stor fan av PSP pga kjip plassering av den analoge spaken, og vi kunne definitivt ha trengt to spaker. Men jeg hadde glatt kjøpt det på PSN om det om til PS3. Lenke til kommentar
Upsidian Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 IGN gav Silent hill Downpour 4.5 Skuffendes. blir nokk ikke noe kjøp her Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 Nei, hvis du utelukkende baserer kjøp på en enkelt anmeldelse, uten å ha prøvd spillet selv, gir jo det seg selv... Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 ... slik at slutten ble et lite antiklimaks, da jeg egentlig ikke helt skjønte hva som var greia. Vikingkylling vil sikkert sable meg ned for en slik enkel beskrivelse, men det får stå prøven. *drar frem sabelen* Jeg er enig i at slutten på SH3 kan være litt tvilsom, men synes ikke det ble et antiklimaks. Faktisk vil jeg si slutten i SH2 var et enda større antiklimaks av en enkel grunn. Vi satt hele tiden og lurte på hva som egentlig foregikk, men så viste det seg at bare hadde kopiert slutten fra SH1. Kjipt. Det er sant at en av sluttene i SH1 minner om plotvisten i SH2, men avslutningen i SH2 er gjort på en mye mer gjennomført måte. Hele spillet bygger rundt og opp mot oppdagelsen på slutten av spillet, mens i SH1 er denne avslutningen langt mer tilfeldig, og det ikke en gang den riktige avsutningen på historien mtp. hendelsene i SH3. Avslutningen i SH2 er uansett langt bedre enn i SH3. Sh3 kan jo knapt nok sies å ha en ordentlig avslutning. Det er jo bare en bitteliten scene som egentlig ikke betyr noe som helst. Etter to spill med massevis av sekter, gudefødsler og andre crazy ting blir det jo knapt nok mer antiklimatisk enn det vi får servert i SH3. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Jeg skjønner du er fan av SH2, men spilte du SH1 først ville du nok kanskje ha sagt noe annet. Jeg har aldri sagt at SH2 er dårlig. Tvert imot er det meget bra. Men jeg synes SH1 og 3 er en god del bedre på alle områder. Fyren i SH1 lette etter datteren sin, og det alene var nok til å lage en engasjerende historie det var lett å spille "bare noen minutter til" for å se hva som skjedde videre. SH3 hadde en tenårignsjente i hovedrollen, og hun var ikke noe kvinnelig Rambo akkurat. Selv om det var ganske mye action handlet det først og fremst om å overleve, og alle skrekkelementene fra de tidligere var enda tydeligere til stede her. For ikke å snakke om "They look like monsters to you?" Sånne ting gjorde at jeg hele tiden "måtte" vite hva som skjedde videre. SH2 på den annen side hadde en svært interessant start med brevet fra hun døde kona, men jeg syntes ikke historien fenget noe særlig. Det ble bare mer av det samme fra SH1. SH3 prøvde i det minste å gjøre noe nytt. Btw når det gjelder det narkoslutten i SH1 måtte man gjøre flere ting i løpet av spillet, og alt hadde noe med narkotika å gjøre. På det viset bygde det opp til den slutten ganske lenge, ikke så ulikt det de gjorde i SH2. Det største problemet er at jeg ikke har spilt SH på lenge, og alt dette pratet gjør at jeg "må" kjøpe HD-collection når den kommer. Hmpf. Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 Hmm. Den "narkotika-slutten" du snakker om, vikingkylling, minner meg litt for mye om den klassiske barneskole-stil-avslutningen: "...plutselig våknet jeg, og fant ut at alt bare hadde vært en drøm..." Ikke heeelt min type favoritt-slutt, nei.. Noe av det som gjør at SH2 skiller seg ut så mye fra de andre spillene er jo nettopp det at bortimot alt foregår i hovedpersonens hode og at byen endrer seg for å reflektere dette - psykologisk horror i ordets rette forstand, uten at det på noen måte forringer opplevelsen, og uten all den svulstige, sekteriske/mytologiske/konspiratoriske staffasjen som g.i.r.l. så korrekt påpeker og som i hvert fall gir meg en mye større avstand til historien. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Så om alt foregår i hodet hans pga narkotika er det teit, men når alt foregår i hodet på en annen fyr av en annen grunn er det en av de beste sluttene noensinne? Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Det kan du si, og jeg synes ikke det i utgangspunktet er noe galt med en slik plottvist, selv om den har blitt brukt alt for mye de siste årene. Utrolig mange thrillere med en slik tvist, men i SH2 er den i det minste gjennomført ned til minste detalj. SH derimot bærer preg av at historien ikke er bygget rundt akkurat denne avslutningen, den er bare slengt på som et av mange alternativ, og det er som sagt ikke den riktige avslutningen mtp. "canon" hendelsesforløpet mellom SH spillene. SH 1 og 2 er uansett ikke veldig like ellers. SH handler om sekten, fødselen av gud og alt det der, SH2 er en analyse av én mann sin psyke. Bare fordi man valgte å slenge på en litt sånn half-assed plotvist, som en av 4 potensielle avslutning på SH, og at man valgte å bruke en lignende plottvist i SH2 gjør ikke pluttselig historiene veldig like, når de ellers er såpass forskjellige. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Narko-slutten i SH er en alternativ slutt, logisk nok. Men når det er sagt får vi mange mer eller mindre direkte hint til narko flere steder, og enkelte steder kan vi løse ekstra gåter osv med narko innblandet. Så at det bare er slengt på blir litt feil. Men poenget er uansett at selve avslutningen, den siste bosskampen og alt det der er nøyaktig det samme i SH1 og 2. SH handlet veldig mye om mysteriet rundt byen og det der, så vi visste aldri hvordan det kom til å slutte. Men når vi først har spilt det er det lett å se at SH2 bare kopierer SH. Du kan kalle det en studie av psyken hans eller hva du vil, men det endrer ikke at det er den samme slutten i reprise. Kanskje du faktisk bør spille SH1 før du begynner å diskutere den, så du vet hva du snakker om. Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Blir nok å skaffe meg dette spillet etter hvert, men aldri til fullpris. Synes personlig det ikke har vært et ordentlig godt Silent Hill-spill etter 3'ern. Kvaliteten falt merkbart. Jeg elsker serien, men Konami kan det å ødelegge noe fantastisk. Savner Team Silent så til de grader. For øvrig blir jeg nok å få meg HD-versjonene av 2 og 3'ern først. Kjenner nostalgien tar meg når jeg ser bilder fra de. Endret 19. mars 2012 av medlem-105082 Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 Så om alt foregår i hodet hans pga narkotika er det teit, men når alt foregår i hodet på en annen fyr av en annen grunn er det en av de beste sluttene noensinne? Joda, ga deg et lettvint poeng der - hvis du velger å se bort i fra hvordan historiene integrerer psykologien i spillet, slik som g.i.r.l. er inne på. Slik jeg forstår det, i SH1 er denne slutten hele tvisten, "poenget" med spillet. I SH2 er det hele oppbygningen av spillet, ikke selve tvisten, og det tar ikke veldig lang tid før man faktisk skjønner, eller stiller spørsmål ved om ikke det som skjer er helt eller delvis et resultat av James's psyke. Noe som gjør det ufattelig spennende i mitt hode, fordi det berører direkte den skyldfølelsen James bærer på, hinter og peker mot forløsningen av den, og reflekterer denne gjennom heftig bruk av symbolikk samt de andre karakterenes tragiske historier som veves inn i James' sin. (Altfor lang setning...) Men jeg forstår helt klart at vi uansett ikke blir helt enige om hva som definerer et "perfekt" Silent Hill! Fresh Prince: Savner også team silent, men hvis Vatras games(?) presterer en anstendig jobb, som kanskje er enda hakket bedre enn Homecoming, som jeg faktisk fant underholdende, så er jeg temmelig fornøyd. Det kan også tenkes at tapet av komponisten fra 1 - 3 også vil veie for tungt i lengden. Soundtrackene fra både 2 og 3 er helt hinsides bra, og jeg hører faktisk ennå jevnlig på dem, bare for ren og skjær stemning og mimring. Lenke til kommentar
Upsidian Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Nei, hvis du utelukkende baserer kjøp på en enkelt anmeldelse, uten å ha prøvd spillet selv, gir jo det seg selv... Du mener jeg heller burde bruke penger på noe som kommer til og suge? tror ikke det. Trenger egentlig ikke en reviewer til og si at spillet er dårlig. Med engang jeg hørte at det var mere action fokusert så kom jeg til den konklusjonen selv. Silent hill 2 er og har alltid vert min favorit. Jeg vil ha survival horror. legg merke til ordet SURVIVAL. Så nei. Blir ikke noe kjøp. Skjønner at du er en blodfan, men tror det bare er og respektere at ikke alle har din mening. vist du liker spillet så er det fint for deg. Men alle har sin egen mening Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Nei, hvis du utelukkende baserer kjøp på en enkelt anmeldelse, uten å ha prøvd spillet selv, gir jo det seg selv... Du mener jeg heller burde bruke penger på noe som kommer til og suge? tror ikke det. Trenger egentlig ikke en reviewer til og si at spillet er dårlig. Med engang jeg hørte at det var mere action fokusert så kom jeg til den konklusjonen selv. Silent hill 2 er og har alltid vert min favorit. Jeg vil ha survival horror. legg merke til ordet SURVIVAL. Så nei. Blir ikke noe kjøp. Skjønner at du er en blodfan, men tror det bare er og respektere at ikke alle har din mening. vist du liker spillet så er det fint for deg. Men alle har sin egen mening Nei, det absolutt eneste jeg mente var at det er umulig å uttale seg bastant om noe man ikke selv har prøvd.... Edit: Og jeg vil ikke kalle meg blodfan - har altså ikke spilt eneren, fireren (i særlig grad) Shattered memories eller noen av de opprinnelig håndholdte, og har vel heller ikke påstått at Downpour GARANTERT blir bra. Men, det er alltid lov å håpe... Endret 19. mars 2012 av aphelion3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå