aphelion3 Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Utgivelsesdato står som 13.3. men er usikker på om dette foreløpig bare er USA. Metacritic gir cs: 63, mens us: 7.8. I mitt hode er dette meget lovende, da nye Silent Hill-spill alltid får meget blandet omtale. SH2 er et av mine favorittspill gjennom alle tider, gadd aldri spille gjennom nr 4: the room, men synes Homecoming har ufortjent dårlig rykte. Gleder meg som en liten (skitredd) unge....! Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 (endret) Jeg var stor fan av Silent Hill, men innser at det ikke har vært noe bra siden nr tre, og det blir neppe flere bra spill med det første. Downpour gjør samme tabbe som Homecoming og fokuserer alt for mye på action. At det har fått usle 63 på metacritic lover ikke akkurat bra. Endret 15. mars 2012 av vikingkylling Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 15. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2012 Jeg innser også at det har vært så som så siden nr 3, som var veldig bra, om ikke så bra som 2, men som sagt, jeg tålte godt Homecoming også. Ser samtidig at flere av de som har spilt Downpour påpeker nettopp det at det ikke er like lett å slåss/man er ikke like sterk som i Homecoming. Heldigvis. Og det at brukeromtalene får adskillig høyere score enn kritikerne gir spillet, kan, som sagt være et godt tegn. I følge mange ble jo serien delvis revitalisert gjennom Shattered memories som kom først til Wii, men det har jeg ikke hatt gleden av å prøve - ennå. Har ingenting imot at serien fornyer seg noe, så lenge de beholder hovedtrekkene i mytologien. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 At det ikke er lett å sloss kommer nok mest av at det er elendige kontroller. Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Haha - der er jeg radikalt uenig med deg og mange andre. Tradisjonelt skal jo et survival-horror spill ha nettopp dårlige kontroller. Personlig synes jeg også at det faktisk er et viktig virkemiddel. Det er ikke noe action- eller skytespill du spiller, du spiller et fryktbasert stemningsspill hvor din karakter skal være sårbar og svak, og hvor du aldri kan få snudd deg fort nok, løpt fort nok bort eller slått fort og hardt nok - det er med på å gjøre situasjonen enda mer skremmende og intens. Silent Hill-spillene er gjennomgående blitt kritisert for dårlige kontroller, mens jeg mener at det like gjerne kan være et helt bevisst valg fra team silent nettopp av ovenstående grunner. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Tror du misforstår noe. Et spill skal aldri ha dårlige kontroller. Det har ingenting å si om det er survival/horror, flysimulatorer, Tetris eller hva som helst annet. Kontrollene skal alltid være perfekte. I stedet må de skjønne hvilke begrensninger de har og bygge spillet rundt dette. Tror du det er tilfeldig at vi har stort sett kun lange, smale korridorer i Resident Evil? Kontrollene der var ikke helt på topp, så det tar en liten stund å snu seg rundt. Men nettopp derfor er korridorene så smale. Det tar lang tid å sikte, så vi skal få slippe det så mye som mulig. Det er av akkurat samme grunn vi fikk Hunters senere i spillet. Korridorene er fortsatt smale, men ulikt zombiene kan Hunters hoppe over lange avstander ganske kjapt. Det er fortsatt lett å sikte på dem, men hvem klarer å ta seg tid til å sikte når et monster flyr gjennom luften mot deg veldig raskt? Silent Hill 1 og 2 fokuserte veldig lite på slossing, men de hadde også svært bra kontroller. Områdene (spesielt i byen) er veldig åpne, men til gjengjeld beveger fiendene seg relativt sakte. Det gjør at vi har litt tid til å tenke oss om og bestemme oss for om vi vil sloss eller løpe, men ikke mye. SH3 fokuserte mye mer på action (uten at det gikk ut over resten av spillet), og kontrollene her er merkbart forbedret fra de to første, så vi kan ta oss av monstre vi ikke hadde hatt en sjanse mot i de to første. Så har vi Downpour... det meste i hele spillet er ganske ræva, og kontrollene er slettes ikke bra. De burde ha gjort som i de forrige og forstå hvor dårlige kontrollene er og bygge spillet rundt det, men i stedet trodde de kontrollene var bedre enn det de er. Resultatet er at du aldri føler du har kontroll over karakteren din, selv i slossingen. Som en grunnregel skal du alltid dø fordi du føler du gjorde en feil, og aldri, aldri fordi kontrollene er dårlige. Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Hmm. Jeg misforstår nok ikke, men la mer klarifisere: Når jeg snakker om "dårlige" kontroller, er det fordi det alltid er det som påpekes i disse spillene - kontrollene kalles dårlige av andre, men for meg er dårlig = funksjonell. Noe av det som gjør SH2 så mye bedre enn 3eren er historien, samt at jeg er av den oppfatning at et horrorspill primært skal handle om flukt og minimalt om kamp. Derfor er det også greit for meg at det ikke "komfortabelt" å slåss. 3eren ble mye mindre skummel enn 2eren bl.a. pga dette. Ingen hensikt i å krangle om slikt som til syvende og sist blir smak og behag som så mye annet. Mener å huske at jeg faktisk ikke likte kontrollen i Homecoming like godt, men at spillet fremdeles ga meg nok "Silent Hill" til at det ble underordnet. Når det er sagt: Har du importert Downpour fra USA? Ser at det kom ut der den 13. mens dato i Europa er satt til 30. Inntil jeg faktisk får spilt det skal jeg seff ikke uttale meg bombastisk om kontroller eller noe annet. Hva er det bortsett fra slåssingen som du mener er elendig? Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Har nok ikke importert Downpour, og kommer ikke til å kjøpe det heller. Jeg har bare lest omtaler, og alle mener kontrollene er svært dårlige. Lenke til kommentar
samco Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Har spillet fantastisk bra start på det men ........ det er litt for tregt liker ikke helt den andre dimensjonen.. Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Ikke noe nytt der, med andre ord, det er like mange meninger om hvert nye Silent Hill - spill som det er spillere. Men å avfeie Downpour så kategorisk uten å ha prøvd det, Vikingkylling.... Itje bra! Selv var jeg etter The room helt sikker på at Homecoming, som gikk til et annet utviklerteam kom til å bli noe ræl, men det krevde bare at jeg så det hos en kompis, så måtte jeg ha det. På tross av mange feil, fanget det likevel... den stemningen jeg er ute etter. Spilte det til slutten og ga opp på siste bossen, da den kampen bare ble tull i mitt hode. Men angrer ikke likevel. Samco: å si at et SH-spill er for tregt er ikke i nærheten av å trigge mine interne alarmbjeller, i hvert fall! Lenke til kommentar
Crazy Joe Davola Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Jeg er en av de som likte Homecoming veldig godt, og har gledet meg til Downpour lenge. Om jeg ikke tar feil kommer det ut samtidig med Silent Hill Collection, som jeg også skal ha da jeg ikke har spilt de før. Håper Downpour blir skummelt, for Homecoming slet med akkurat det. Silent Hill: Origins, som jeg spilte på PSP for noen år siden var ganske creepy, så håper det blir noe slikt. Lenke til kommentar
Dørslag Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Jeg synes Homecoming hadde bra gameplay, men jeg ble ikke helt revet med av historien og stemningen. Og i mine øyne så er det nettopp historien og steminingen som gjør Silent Hill. Jeg synes egentlig hele serien har sporet av. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Ikke noe nytt der, med andre ord, det er like mange meninger om hvert nye Silent Hill - spill som det er spillere. Men å avfeie Downpour så kategorisk uten å ha prøvd det, Vikingkylling.... Itje bra! Som jeg sa har Silent Hill ikke vært bra siden nr 3, og dårlige anmeldelser, helt nytt gameplay og at det laget av helt nye folk tyder sterkt på at det ikke kommer til å endre seg med Downpour. Og for øvrig har jeg spilt Shattered Memories, som du nevnte. Det var temmelig ræva, for å si det mildt. Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 17. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2012 Jeg er en av de som likte Homecoming veldig godt, og har gledet meg til Downpour lenge. Om jeg ikke tar feil kommer det ut samtidig med Silent Hill Collection, som jeg også skal ha da jeg ikke har spilt de før. Håper Downpour blir skummelt, for Homecoming slet med akkurat det. Silent Hill: Origins, som jeg spilte på PSP for noen år siden var ganske creepy, så håper det blir noe slikt. Da blir det faktisk spennende om du liker 2 og 3 - de er veldig forskjellige, selv om settingen er relativt lik. 2 blir av mange, meg inkludert, regnet for å være det ultimate mesterverket innen psykologisk horror, ingenting har før eller siden vært i nærheten av historien og stemningen her, samtidig som spillet behandler voksne temaer på en fantastisk måte. Anbefaler på det sterkeste å ikke lese deg opp på plottet før du spiller det. 3eren er mye mer action-basert, og historien der peker direkte tilbake til nr 1 på ps1, som jeg selv aldri har spilt. Jeg synes Homecoming hadde bra gameplay, men jeg ble ikke helt revet med av historien og stemningen. Og i mine øyne så er det nettopp historien og steminingen som gjør Silent Hill. Jeg synes egentlig hele serien har sporet av. Enig i bra gameplay, men jeg syntes også stemningen i Homecoming var rimelig bra, faktisk, til tross for at spillet var sterkt influert av filmen (som jeg også synes er veldig bra!) - som igjen er influert av de tre første spillene... Ser at Downpour fremdeles ligger over 7 på brukeromtaler på Metacritic, så utfallet av dette blir spennende når en selv får fingrene i det! Lenke til kommentar
Xposure Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Spillet har fått rimelig blandede anmeldelser, men jeg tror det likevel blir et kjøp etter hvert. Jeg skal antagelig vente noen måneder, i og med at jeg er rimelig sikker på at prisen vil stupe etter kort tid. Silent Hill: HD Collection, derimot, er allerede forhåndsbestilt, og skal hentes ved lansering. Jeg lurer bare på én ting: er det noe i veien med å spille igjennom 3eren før 2eren? Siden sistnevnte av mange anses for å være det beste i serien, tenkte jeg at jeg skulle spare det beste til sist, men det er muligens bedre å ta dem i kronologisk rekkefølge. Lenke til kommentar
Dørslag Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Silent Hill: HD Collection, derimot, er allerede forhåndsbestilt, og skal hentes ved lansering. Jeg lurer bare på én ting: er det noe i veien med å spille igjennom 3eren før 2eren? Siden sistnevnte av mange anses for å være det beste i serien, tenkte jeg at jeg skulle spare det beste til sist, men det er muligens bedre å ta dem i kronologisk rekkefølge. Det er absolutt ingen sammenheng mellom Silent Hill 2 og 3 sett bort ifra at du besøker noen av de samme stedene, men jeg vil anbefale deg med å spille Silent Hill 1 før du spiller Silent Hill 3 hvis du ikke allerede har gjort det. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Jeg er en av de få som synes SH3 er det beste i serien. Nr 1 er en klassiker uten tvil. Nr 2 har en bedre historie og mange like bra områder og fiender, men for meg ble det for mye av det samme som nr 1. Vi har til og med "samme" hovedperson i begge to. (dvs en godt voksen mann.) SH3 hadde en tenåringsjente og mye mer action, og jeg likte begge delene veldig bra. Problemet er at voksne menn ikke har så store problemer med å klare seg selv. En tenåringsjente, derimot... Jeg tror den viktigste grunnen til hvorfor jeg plasserer SH3 på topp er denne lille cutscenen: (ikke en stor spoiler, ta det med ro.) http://www.youtube.com/watch?v=8Gkcfow6qAQ Lenke til kommentar
Xposure Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 (endret) Silent Hill: HD Collection, derimot, er allerede forhåndsbestilt, og skal hentes ved lansering. Jeg lurer bare på én ting: er det noe i veien med å spille igjennom 3eren før 2eren? Siden sistnevnte av mange anses for å være det beste i serien, tenkte jeg at jeg skulle spare det beste til sist, men det er muligens bedre å ta dem i kronologisk rekkefølge. Det er absolutt ingen sammenheng mellom Silent Hill 2 og 3 sett bort ifra at du besøker noen av de samme stedene, men jeg vil anbefale deg med å spille Silent Hill 1 før du spiller Silent Hill 3 hvis du ikke allerede har gjort det. Vel, hvordan får jeg tak i 1eren? Merk at jeg kun har Xbox 360. Jeg er en av de få som synes SH3 er det beste i serien. Nr 1 er en klassiker uten tvil. Nr 2 har en bedre historie og mange like bra områder og fiender, men for meg ble det for mye av det samme som nr 1. Vi har til og med "samme" hovedperson i begge to. (dvs en godt voksen mann.) SH3 hadde en tenåringsjente og mye mer action, og jeg likte begge delene veldig bra. Problemet er at voksne menn ikke har så store problemer med å klare seg selv. En tenåringsjente, derimot... Jeg tror den viktigste grunnen til hvorfor jeg plasserer SH3 på topp er denne lille cutscenen: (ikke en stor spoiler, ta det med ro.) http://www.youtube.com/watch?v=8Gkcfow6qAQ Da har jeg mye godt i vente, altså. Det klippet er forøvrig ganske merkverdig, ja. Har sett alle cutscenes fra spillene tidligere, i form av parodier (Noisy Hill m.fl.). Dessverre vet jeg derfor det meste av hva som skjer i historien, men det skal nok likevel bli underholdende. Forresten, vil du anbefale det nye eller gamle stemmeskuespillet? Noen sier at sistnevnte er av lav kvalitet, mens andre skryter det opp i skyene, så jeg vet ikke hva jeg skal tro. Endret 17. mars 2012 av Xposure Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Silent Hill 1 er bare til PS1 og PSN, dessverre. Lenke til kommentar
Xposure Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Silent Hill 1 er bare til PS1 og PSN, dessverre. Var det jeg tenkte. Hvor mye koster spillet på PSN? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå