hjahre Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Hei, Jeg har et lite problem, jeg har to tabeller der den ene er avhengig av den andre. Er det en enkel løsning hvis jeg skal sortere de to uavhengig av hverandre? En venn av med foreslo en hjelpetabell som mellomlagring, men det har jeg ikke fått til å funke. Hvis det ikke finnes noen enkle løsninger så får jeg lage min egen sorteringsalgoritme, men det vil jeg helst unngå ettersom jeg vil tro sorteringa i Excel er kjappere. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Kan du beskrive avhengigheten litt nærmere? Hvordan påvirker endringer i den ene tabellen rangeringen av den andre? Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 15. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2012 (endret) Jeg har to tabeller der tabell 1 er "hovedtabellen" og der brukeren skriver inn informasjon. I tabell 2 er det akkurat nå en 1-1 kobling, så det som står i en celle i tabell 2 er det samme som står i samme celle i tabell 1. I cellene i tabell 2 står funksjonen =A2. Jeg er klar over at jeg kan skrive =$A$2 for å få en absoluttreferanse til den cella. Så celle C2 peker på A2, hvis jeg sorterer tabell 1 vil tabell 2 også bli sortert, mens hvis jeg sorterer tabell 2 vil "linken" bli en annen, da blir det ikke C2-&--#62;A2 lenger, men f.eks. C4-&--#62;A2. Jeg har kommet på en enkel løsning, men det vil innebære litt mer programmering i andre deler av excel-arket. Det er at når jeg sorterer tabell 1 så sorterer den tabell 2 riktig i samme slengen. Men da blir referansene også sortert og da må jeg skrive formlene i koden min når jeg skal legge til en ny linje til tabellene istendenfor å bruke Range(this row).FormulaR1C1=Range(last row).FormulaR1C1 Håper dette gjør det litt klarere. Jeg har ikke mulighet til å tegne en beskrivelse pga jeg sitter på jobb. Endret 15. mars 2012 av hjahre Lenke til kommentar
Bigelk Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Hei. Vet ikke om dette overhode vil hjelpe, jeg hadde samme problemet for en stund siden, der jeg hadde 2 identiske tabeller, men skulle sorteres etter 2 forskjellige kolonner. så jeg lagde en loop som kopierer den kolonnen som skal referes til, over i tabell 2. så kan tabell 2 sorteres uavhengig av tabell 1. Hilsen Torbjørn Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 Det vil ikke fungere tilfredsstillende med kopiering da dette vil komme i konflikt med annen kode i fila. Jeg tror jeg kommer til å implementere det på den måten at cellene i tabell 2 refererer til tabell 1 med =$A$4 for så å fikse på funksjonen for å legge til ny linje så den kopierer rett (F.eks bytte ut $<heltall> med rett radnummer, =$A$<gammel rad> => =$A$<ny rad> ). Og la sorteringa av tabell 1 sortere tabell 2 også (jeg har to drop-down-bokser for sortering, en for hver tabell) Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 22. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2012 Fordømte Excel! Vil ikke gjøre som jeg vil.. Jeg trodde det jeg hadde kommet fram til funka, men det gjorde det ikke... Er det noen som har forslag til hvordan det kan gjøres? Kopiering av en tabell 1 til tabell 2 er utelukket. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Jeg må innrømme at jeg har vanskelig for å forstå hva det egentlig er du prøver å gjøre. Kan du lage et eksempel i en fil som er mulig å se på? Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 22. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Da skal jeg prøve å forklare litt bedre. I fila jeg har lagt ved er det to tabeller som er ved siden av hverandre. I tabellen til venstre skriver man inn nåsituasjon og ny situasjon til høyre. Tabellen til høyre blir oppdatert automatisk når man legger inn informasjon i tabellen til venstre pga linker mellom cellene. Det er også linker mellom noen celler innad i tabellen. Det jeg har lyst til er å sortere begge tabellene uavhengig av hverandre. Sånn at jeg kan sortere tabell 1 (venstre) uten at innholdet i tabell 2 blir sortert (det er mulig å bare sortere tabell 2 på nytt etter å ha sortert tabell 1, men det skal hvertfall se ut som tabell 2 ikke blir sortert på nytt når man sorterer tabell 1) og så skal tabell 2 kunne sorteres uavhenging av tabell 1. Jeg har prøvd en stund nå, og har ikke kommet noe nærmere noen løsning. Det er mulig jeg bare roter med absolutte og relative cellereferanser. (Jeg fikk ikke lastet opp .xls-fil [Excel 97-2003], men den nye .xlsx-fila funka) EDIT: Håper dette hjelper på forståelsen av problemet mitt:) Book2.xlsx Endret 22. mars 2012 av hjahre Lenke til kommentar
valentino Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Jeg har sett på filen din og den er passelig avansert. Jeg klarer å følge formlene slik de er presentert nå, men jeg må dessverre konstatere at det å endre på dette dokumentet er et par hakk over mitt kompetansenivå. Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Da skal jeg prøve å forklare litt bedre. I fila jeg har lagt ved er det to tabeller som er ved siden av hverandre. I tabellen til venstre skriver man inn nåsituasjon og ny situasjon til høyre. Tabellen til høyre blir oppdatert automatisk når man legger inn informasjon i tabellen til venstre pga linker mellom cellene. Det er også linker mellom noen celler innad i tabellen. Det jeg har lyst til er å sortere begge tabellene uavhengig av hverandre. Sånn at jeg kan sortere tabell 1 (venstre) uten at innholdet i tabell 2 blir sortert (det er mulig å bare sortere tabell 2 på nytt etter å ha sortert tabell 1, men det skal hvertfall se ut som tabell 2 ikke blir sortert på nytt når man sorterer tabell 1) og så skal tabell 2 kunne sorteres uavhenging av tabell 1. Jeg har prøvd en stund nå, og har ikke kommet noe nærmere noen løsning. Det er mulig jeg bare roter med absolutte og relative cellereferanser. (Jeg fikk ikke lastet opp .xls-fil [Excel 97-2003], men den nye .xlsx-fila funka) EDIT: Håper dette hjelper på forståelsen av problemet mitt:) Jeg forstår heller ikke helt hva du mener, men tror problemstillingen likner noe jeg jobbet med for en tid siden. Jeg hadde noe liknende på jobb det var en liste med 26 kolonner og ca 1300 rader. Den ble forandret kontinuerlig (av mange personer)og en gang i uka sammenliknet jeg den nye lista med den jeg lagret for en uke siden. Jeg trengte å vite hvilke rader som var endret og hvilken(eller hvilke) kolonne( r ) i hver rad som var endret. Rader kunne være fjernet og rader kunne ha kommet i tillegg. Og rekkefølgen på radene kunne være endret. Jeg ønsket også å sortere lista på forskjellige kriterier. Det jeg fant ut at jeg ikke kunne sortere ny liste, som ville vært mest interessant. Det jeg gjorde var at jeg hadde en egen fane/ark (kall denne Status) som sammenlignet listene og viste alle endringer og informasjon jeg ønsket. Så lagde jeg et ark, Rapport som leste fra Status. Rapport kunne jeg skreddersy akkurat som jeg ville med sortering på hvilke kolonner jeg ønsket. Ved å sortere listene dine tror jeg du får problemer. Jeg vil tro løsningen er å opprette et eget ark som du sorterer som du ønsker. Endret 22. mars 2012 av smartphone Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå