toth Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Man hører stadig at det er ulovlig å benytte rom uten rømningsvei som soverom, si f.eks et rom i kjelleren, med lite eller ingen vindu. Ved utleie forstår jeg hvordan reaksjoner kan arte seg, men hvem/hva kan straffe deg om det skulle bli oppdaget at eier selv benytter et slikt rom som soverom? Og hva er straffen? Kom også over dette på byggebolig-forumet, som overrasket meg: Dersom vinduet skal brukes som rømningsvindu så er kravet at sum av b + h er minimum 150cm, med minimum 50cm bredde og minimum 60cm høyde. Men det er ikke slik (som veldig mange tror) at alle soveromsvinduer må være rømningsvinduer. Dersom det er en dør som går direkte ut til mark, mao. noe de fleste 1.etasjer og de fleste kjellere med egen utleiedel oppfyller, så holder den døren. Dersom det ikke er egen dør, så må man ha to alternative rømningsveier, og da kan ett av vinduene i kjelleren være den ene rømningsveien, den andre er vanligvis opp trappa. F.eks i min kjeller er det en dør direkte fra gårdsplassen og inn i kjellergangen. Fra kjellergangen er det vanlig innerdører til to rom, hvor det er små vinduer som ikke kan rømmes ut av. Betyr dette at man kan bruke disse rommene til soverom, med kun utgangsdøren som rømningsvei? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 (endret) Jeg har ikke paragrafer for hånden, men her er hva jeg fikk høre da jeg hadde inspeksjon fra brann- og feiervesenet: Kravet er to rømningsveier fra hver branncelle. Dersom hele boligen eller hele kjelleren er definert som en og samme branncelle, så er det tilstrekkelig med rømningsvei ut døra til gårdsplass + rømningsvei opp trappa til 1. etasje. Er det ikke både dør rett ut og trapp opp, må du i tillegg ha et stort nok vindu eller tilsvarende som rømningsvei nummer to, men den trenger ikke å være i rommet du sover i, det er nok at begge rømningsveiene er i samme branncelle som du sover i. Men, det kan være andre grunner til at kjellerrom med så små vinduer at du ikke kan rømme gjennom dem ikke kan godkjennes som soverom. Det er krav til lys, utsyn og luft for å få godkjent et rom for varig opphold. Endret 15. mars 2012 av Svinks 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2012 OK, takk for svar..! Hvordan definerer man så hva som inngår i én branncelle, eller om det er flere separate? Og håper fortsatt på svar på hovedspørsmålet - hva slags straff/reaksjon, og hvem kan utøve slikt, kan man få for å benytte slike rom? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 (endret) OK, takk for svar..! Hvordan definerer man så hva som inngår i én branncelle, eller om det er flere separate? En boenhet er normalt en branncelle. Er det to eller flere leiligheter skal det være brannsikre vegger, himlinger og dører mellom dem og mot fellesarealer som trapperom. I skoler, kontorbygg etc. vil du ofet se skiller mellom brannceller på ståldører som lukker seg automatisk når brannalarmen går. Og håper fortsatt på svar på hovedspørsmålet - hva slags straff/reaksjon, og hvem kan utøve slikt, kan man få for å benytte slike rom? Jeg også: Man kan opplagt ikke leie ut eller selge et rom som ikke er godkjent for varig opphold som soverom. Men om det er noen hjemmel for å straffe noen som i sitt eget hjem tar middagsluren på en divan som er lagret i en bod, vil jeg gjerne vite om det. I mitt eget hjem liker jeg å ha muligheten for å sove eller sitte og filosofere i timesvis i egen vedbod eller på kaldloft eller i telt i hagen hvis jeg ønsker det. PS: Mens vi venter på jurister som kan svaret: Jeg antar at kommunen gjennom plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter og brann/feiervesenet (som igjen som regel er en del av kommunen) kan pålegge en at bruk av rom som ikke tilfredstiller kravene til soverom må opphøre, enten det gjelder luft, lys eller brannsikkerhet. Og at en eller annen paragraf i straffeloven kan komme til anvendelse hvis noen brenner inne eller på annen måte skdes ved grovt uaktsom feilbruk av rom. Endret 15. mars 2012 av Svinks 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Jeg har ikke paragrafer for hånden, men her er hva jeg fikk høre da jeg hadde inspeksjon fra brann- og feiervesenet: Kravet er to rømningsveier fra hver branncelle. Ut fra det som står her, er det nok med en enkelt rømningsvei frabranncelle om den går til det fri (dvs separat kjellerleilighet med utvendig kjellertrapp). Går hovedadkomsten til kjeller via innvendig trapp (eller gjennom en annen branncelle på kjellerplanet), så må det imidlertid være en ekstra i tillegg, som kan være vindu. Bolig med to etasjer må ha alternativ rømningsvei fra andre etasje, og fra evt. kjeller. Dvs en utgang rett ut i det fri i hver etasje, i tillegg til den innvendige trappa/kjellertrappa og hovedinngangsdøra. Og som du sier; det er fra branncelle det stilles krav til rømningsveier, ikke fra enkeltrom. I de aller, aller fleste tilfeller er branncelle=leilighet/boenhet, det vil si at det ikke er krav til at vinduene i de enkelte soverom skal kunne brukes som rømningsvei. Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2012 (endret) Jeg har ikke paragrafer for hånden, men her er hva jeg fikk høre da jeg hadde inspeksjon fra brann- og feiervesenet: Kravet er to rømningsveier fra hver branncelle. Ut fra det som står her, er det nok med en enkelt rømningsvei frabranncelle om den går til det fri (dvs separat kjellerleilighet med utvendig kjellertrapp). Går hovedadkomsten til kjeller via innvendig trapp (eller gjennom en annen branncelle på kjellerplanet), så må det imidlertid være en ekstra i tillegg, som kan være vindu. Bolig med to etasjer må ha alternativ rømningsvei fra andre etasje, og fra evt. kjeller. Dvs en utgang rett ut i det fri i hver etasje, i tillegg til den innvendige trappa/kjellertrappa og hovedinngangsdøra. Og som du sier; det er fra branncelle det stilles krav til rømningsveier, ikke fra enkeltrom. I de aller, aller fleste tilfeller er branncelle=leilighet/boenhet, det vil si at det ikke er krav til at vinduene i de enkelte soverom skal kunne brukes som rømningsvei. Slik jeg leser deg nå, så kan jeg leie ut og/eller bruke kjelleren min som jeg vil, uten å bryte noen forskrifter, fordi jeg har direkte utgang til friluft? Her er en røff skisse av kjelleren med alle "åpninger" i blått. Kun døren(og evt trapp) er stor nok til å brukes av en voksen person som vil ut. Endret 15. mars 2012 av toth Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Slik jeg leser deg nå, så kan jeg leie ut og/eller bruke kjelleren min som jeg vil, uten å bryte noen forskrifter, fordi jeg har direkte utgang til friluft? Nei når det gjelder utleie, og neppe bruke den helt som du vil: Her er det mye mer enn rømningsveier å passe på. Ut fra beskrivelsen er neppe dette rom som er godkjent som for varig opphold, men boder (sekundærrom). I så fall må du søke bruksendring, og da må du forholde deg til byggteknisk forskrift. Større/flere vinduer for å få inn nok lys og tilstrekkelig utsyn. Er takhøyden stor nok? Og om du vil leie ut hybelleilighet, en egen boenhet, vil den måtte skilles fra resten av huset som egen branncelle. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2012 Takhøyden er på plass. Rommene ble regnet som primærrom i prospektet, om det har noe å si. Om det blir aktuelt å leie ut, kommer jeg nok ikke til å fjerne trappen, men heller leie ut "rom i egen bolig" - forstår dette er gunstigere både kravmessig og dersom man ønsker å få ut leieboere i ettertid(for å bruke arealet selv) Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 ... Ved utleie forstår jeg hvordan reaksjoner kan arte seg, men hvem/hva kan straffe deg om det skulle bli oppdaget at eier selv benytter et slikt rom som soverom? Og hva er straffen? ... Død ved brann. Er det en straff du er villig til å betale/stå inne for? Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2012 Trenger ikke slike flåsesvar xibriz, ta det i OT-baren. Dette er av ren nysgjerrighet, jeg har overhodet ingen planer om å benytte usikre rom til noe som helst. Når noe er ulovlig, har det som regel en straffereaksjon/reprimande ved brudd. Jeg lurer på hva, rent juridisk, som kan benyttes for å straffe slik bruk. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Om det blir aktuelt å leie ut, kommer jeg nok ikke til å fjerne trappen (...) Fjerne den trengs vel ikke, og både etasjeskillet og veggene (3" eller mer isolert skillevegg med gips eller sponplate tilfredsstiller EI30, som er kravet) tilfredsstiller med stor sikkerhet allerede kravet til brannmotstand mellom brannceller i bolig. Det som evt må utbedres for å kunne leie ut kjelleren som separat boenhet(=branncelle) er mest sannsynlig døra i enden av trappa. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Takhøyden er på plass. Rommene ble regnet som primærrom i prospektet, om det har noe å si. Det hjelper. Men gang, vaskerom og bad er også primærrom - soverom og stue må i tillegg oppfylle krav til rom for varig opphold. Da skal det altså være vindu med areal (minst) 10% av gulvarealet i hvert rom, og mulig å sitte og se ut, vindu maks 90 cm over gulvet. Om det blir aktuelt å leie ut, kommer jeg nok ikke til å fjerne trappen, men heller leie ut "rom i egen bolig" - forstår dette er gunstigere både kravmessig og dersom man ønsker å få ut leieboere i ettertid(for å bruke arealet selv) Husleieloven § 9-6 nevner kortere oppsigelsestid ved "leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig", ellers er det svjv. ingen forskjeller. Men dersom du leier ut flere rom med egen inngang og eget bad spørs det om dette kommer inn under dette. I alle fall ikke om du låser døra i toppen av trappa... Dermed er det vel også i gråsonen om du slipper å lage egen branncelle for utleieleiligheten og andre bygningstekniske krav. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Dette faller ikke inn under den bestemmelsen, nei. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå