Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Svindel i forbindelse med bilannonse på Finn

Anbefalte innlegg

Hei, jeg fant ikke så mye om slike saker her, så jeg legger ut en advarsel. Jeg la ut en bilannonse på Finn i forgårs og fikk denne mailen i natt:

From: [email protected]

Subject: Audi A6 Avant 1,9 TDI 1996

Date: Thu, 15 Mar 2012 06:23:05 +0000

Hello,

I have been searching for ages and have decided that this is exactly what I am looking for and want to purchase it from you! I will send you the payment through paypal using my credit card as I believe this is the best way for me to make the payment and would be the safest for both of us. If don't have a paypal account? It is not hard to set one up at all. All you need to do is go to the website (www.paypal.com) and just sign up it's really easy to do. As soon as you do that just send me the email you have registered and I will be able to send you the money in order to complete our deal as agreed. I will arrange private courier company so you wont need to worry about transportation or having to incur any extra costs. I want you to get back to me with the present condition and tell me your last price. Please get back to me as soon as possible so we can start to make arrangements.

Ungria.

Har lest om lignende saker med nesten identisk tekst andre steder på nettet, men her er det fort gjort å gå fem på hvis man er naiv og i tillegg ikke finner noen advarsler mot denne personen når man googler. Jeg fant helt tilfeldig denne tråden som har en lignende tekst: http://whocallsme.co...607933021314281

Noen andre som har fått mail fra fyren?

mvh

stig

Endret av UllForEver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svindel. I tillegg skal eposten være fra finn.no, med nødvendig kontaktinformasjon om potensiell kjøper.

Uansett ekte kjøpere ringer deg om de er genuint interessert i bilen, og om de sender SMS eller mail skriver de på norsk og bor i Norge, har relle spørsmål og ikke noe tåpelig som nevnt videre i dette innlegget..

Du kan også oppleve å få SMSer fra +447900810183 (Merk retningsnummeret!!)

Hvor det står noe som dette:

"min far ønsker å kjøpe bilen din fra FINN bil. Han er ikke i stand til å motta telefonsamtaler så venligst ta kontakt med ham på Jan***@hotmail.com"

Vær tålmodig så ringer det plutselig en hyggelig person, som tilslutt også kjøper bilen din.

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

Fikk ganske raskt mistanke til svindel, ja. Fant også en historie om et par fra Lillehammer som nesten gikk fem på http://www.byavis.no/nyheter/5047-pass-deg-for-finn-svindel.Tenkte det viktigste var å få lagt navnet ut på Internett slik at andre finner informasjon hvis de opplever det samme. At mailen var på engelsk var ikke nok til å gjøre meg bekymret. En kollega av meg sa at "den der kommer en polakk til å kjøpe" da jeg holdt på å lage annonsen.

Så får vi bare være tålmodige og håpe at noen seriøse er ute etter en billig arbeidsbil.

Lenke til kommentar

Ok, i lavere prisklasser blir det ofte litt "merkelige" henvendelser kanskje, men likevel, vær ekstremt kritisk på henvendelsene du får da det er mange som er ute etter å svindle.

Noen tips, hvor alt av dette sier seg selv kanskje, men jeg nevner det likevel da det er så mange som driter seg ut.

- Får du vite navn og kontaktinfo om evt kjøper, sjekk vedkommende ut på nettet.

- ALLTID møt vedkommende som skal kjøpe bilen

- ALLTID skriv kontrakt ved evt salg, uansett om det er en billigbil eller whatnot. Naf har f.eks en slik kontrakt liggende på sine nettsider.

- ALLTID opplyse om mangler, feil osv som du er klar over. Vær ærlig.

- ALDRI la vedkommende prøve bilen uten at du er med som passasjer.

- ALDRI overfør penger på forhånd eller foreta noe som egentlig skulle kostet penger for kjøper (du er jo selgeren, så det skal jo vanligvis ikke koste deg noe mer enn annonseprisen å selge bilen).

- ALDRI svar på mail/sms/telefoner med merkelig tekst/retningsnummer.

Og selvsagt, bruk en sikker betalingsmåte ved overlevering. :)

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

Hehe, dette har jo pågått i mange år nå, og jeg vet om flere som har dratt dette ganske så langt for å ha det morro med "kjøperen"

Lag deg en paypal UTEN å registrere noe kredittkort der, og svar på mailen hans som han ønsker osv, så ser du hva som skjer. Han kommer nok da til å sende deg en ny mail om at det er noe feil osv slik at han ikke får overført penger til paypal kontoen din, og prøver seg med noe annet, som feks å få kontonummeret ditt så han kan overføre dit i steden. Lag deg da en ny konto i en eller annen bank, og send han dette nummeret..... Sånn kan du holde på en stund, hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...