Gå til innhold

550D, eller finnes det bedre i samme prisklasse?

Anbefalte innlegg

Hei! Tittelen sier vel det meste. :)

I forberedelse til Kompletts timesalg skal jeg få tak i et kamera. Jeg har sett mye på 550D, og det høres veldig bra ut, og det er også den generelle oppfatningen jeg har hørt folk har om det.

MEN: I samme prisklasse, finnes det noen som er "bedre"? Lønner det seg å vente hvis Canon kommer med noen erstattere eller lignende snart?

Kameraet skal brukes til primært bilder, men jeg vil også ha muligheten til å ta opp ålreit film(noe jeg har hørt 550D er god på. :) )

Mvh, Privinius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kameraet skal brukes til primært bilder, men jeg vil også ha muligheten til å ta opp ålreit film(noe jeg har hørt 550D er god på. :) )

550D gir mye for pengene. Det gir bra bildekvalitet og kan ta opp video med bra kavalitet. Du bør imidlertid være oppmerksom på at brukervennligheten i forbindelse med video er dårlig. Du kan ikke se gjennom søkeren mens du filmer og kameraet fokuserer heller ikke automatisk mens du filmer.

Lenke til kommentar

550D gir mye for pengene. Det gir bra bildekvalitet og kan ta opp video med bra kavalitet. Du bør imidlertid være oppmerksom på at brukervennligheten i forbindelse med video er dårlig. Du kan ikke se gjennom søkeren mens du filmer og kameraet fokuserer heller ikke automatisk mens du filmer.

Dette gjelder majoriteten av speilrefleks hva angår videofunksjonalitet. Speilet låses i åpen posisjon for å tillate filming og fokus er forsåvidt mulig, dog med veldig dårlig resultat. For å filme med autofokus (hvem gjør det?) er uansett et dedikert kamera veien å gå.

Lenke til kommentar

Det er riktig at søkeren ikke kan brukes på noe speilrefleks mens man filmer så det er ikke spesielt for 550D. På 550D er det ikke mulighet for kontinuerlig fokusering mens man filmer, refoksuering krever trykk på en knapp. Noen Nikon-modeller har kontinuerlig fokus, men det er ikke spesielt raskt og kan være ødeleggende for opptakene. De aller fleste ønsker autofokus mens de filmer selv om en god del avanserte brukere sikkert foretrekker manuell fokus. Manuell fokus med Canons kitzoom er forøvrig nesten umulig da fokusringen er for dårlig. Grunnen til at jeg nevnte det var at mange hører om hvor fantastisk videokavlitet et speilreflekskamera kan gi, men ikke tenker på hvor tungvint det er i bruk. De som er litt opptatt av filming og ønsker enkel bruk bør heller se på et av de speilløse kameraene.

Endret av se#
Lenke til kommentar

I en test av kameraer til under 5500,- i nyeste Digital Foto kåret de Samsung NX11 til vinner, Canon EOS 550D var og med i testen.

Samsungkameraet ser ut som et speilrefleks, men det er av typen speilløst kamera.

Mener jeg har sett NX11 til under 3000,- nå nylig på nettet.

Lenke til kommentar

Hjertelig tusen takk for mange gode svar!

Timesalget til Komplett starter klokken 19 hos Komplett for de som måtte lure på det. :)

Men for gjennomsnittlig godt bildekvalitet og helt kurant videoopptak; hvem av disse ville dere anbefalt?

Pentax K-r

Canon 550D

Nikon D5100

Samsung NX-11

Eller alternativt noen andre i samme prisklasse? :)

Lenke til kommentar

Det er mye opp til hva man liker, men jeg synes D5100 er et (klart) førstevalg av disse. De andre har forskjellige sterke og svake sider. Nikon D3100 er under 550D på en del områder, men også et veldig bra kamera.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Men for gjennomsnittlig godt bildekvalitet og helt kurant videoopptak; hvem av disse ville dere anbefalt?

Vanskelig å si uten å gå nærmere i sømmene på hvilke egenskaper du vektlegger, men personlig vil jeg teknisk sett, uten å ta hensyn til pris, satt de slik på ønskelista:

1. Pentax K-r

2. Nikon D5100

3. Canon 550D eller Samsung NX-11 alt etter hvilke egenskaper som vektlegges (Samsungen for størrelse og 30-millimeteren og Canonen for søkeren, objektiver og video)

Men pris spiller selvsagt inn og da vil jeg rangere de slik på lista over godt kjøp, med normale priser:

1. Pentax K-r eller Samsung NX-11 alt etter hvilke egenskaper som vektlegges

3. Nikon D5100

4. Canon 550D

Dersom Komplett slår til med store prisavslag på D5100 eller 550D så kan de selvsagt hoppe oppover på lista over gode kjøp. Med de nevnte konkurrentene ville jeg ikke betalt mer enn ca 3000 kr for et Canon 550D eller 3500 kr for et D5100. Om prisene kommer så langt ned får vi bare vente å se.

PS. Dette er selvsagt mine egne vurderinger. Det kan jo hende at du vektlegger andre egenskaper enn meg.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lønner det seg å vente hvis Canon kommer med noen erstattere eller lignende snart?

Mvh, Privinius

600D er erstatteren til 550D og har vært på markedet lenge. Oppfølgeren til 600D derimot, ventes om ikke så alt for lenge. Denne serien fornyes relativt ofte i forhold til de dyrere (semipro/pro) seriene. Fordelen med 600D kontra 550D er noe bedre videomuligheter, nytt kit objektiv og vippbar skjerm, trådløs blitsstyring og noen ergonomiske endringer. Husker ikke om 600D har 16:9 format på skjermen også. Filkvaliteten er stort sett lik, da sensoren er mer eller mindre identisk.

Lenke til kommentar

Jepp, 600D er noe bedre enn 550D og koster selvsagt også noe mer (ca 800 kr mer). 600D er litt over et år gammelt nå og da dukker det nok opp en 650D om ikke så lenge. 600D vil nok fortsatt være i salg, slik som 550D og 600D har blitt solgt samtidig, mens 550D tipper jeg ryker ut av sortementet kort tid etter at 650D kommer. 650D vil selvsagt legge seg noe over 600D i pris. Antagelig rett under 7000 kr i starten. Dersom den prisklassen er aktuelt så bør du også ta en kikk på konkurrentenes kameraer i samme prisklasse. Deriblant Pentax K-5 og nye Sony A57.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg mitt første speilreflekskamera for en måned siden og vurderte de fleste opp og ned i mente. Da falt valget på 550D og må si at jeg ikke har angret ett sekund. Primært tror jeg du blir fornøyd uansett hva du kjøper. Subjektivt sett liker jeg utvalget til Canon når det gjelder ekstrautstyr og satte det som en stor pluss og også det at de fleste andre jeg kjenner også har Canon. Da kan en byttelåne objektiver ol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...