Gå til innhold

Nye Asus Zenbook UX31A og UX21A

Anbefalte innlegg

Melbyes: Så vidt jeg vet er minnet på Samsung 9-serie 13,3" loddet til hovedkortet. I tillegg gjør unibody-design som regel det at PC-en enten er ikke oppgraderbar, som f. eks Asus UX31A eller MB Air.

Asus UX31A er nok et godt valg om det holder med 128 GB SSD og 4GB SSD.

Vel, jeg har selv UX32VD fordi jeg spiller litt samt det er greit med muligheten for å oppgradere til 10 GB SSD og en SSD i valgfri størrelse etter hvert når prisene faller. Synes selv at tastaturet er meget bra men det kommer nok ann på hvor kresen man er.

Jeg har enda ikke sett en Samsung 9-serie "in the wild", men den ser imponerende ut og ser ikke ut til å være plaget med samme QC-problemer som UX31/UX32VD. Så godt spørsmål... :hmm:

Er FHD viktig for deg? Både UX31A og S9 er låst til 4GB RAM. UX31A er "låst" til 128 GB SSD mens S9 kan oppgraderes til 256 GB MSATA SSD (rykter om 512 GB)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Xtra: 900X3C har ikke lightbleed (QC?) fordi den har Samsung sin egen LCD-skjerm, og så vidt jeg vet er vel ikke LCD plaget med lightbleed. Sett bortsett fra lightbleed så skal de begge ha veldig gode skjermer. Det aller viktigste for meg er at den er matt, da jeg har irritert meg veldig på refleksjoner på min nåværende Dell.

Var på Elkjøp her for et par dager siden for å se på Samsungen, men "uheldigvis" var det bare 15" de hadde inne. Begge er helt like, bortsett fra størrelsen. Må si at jeg ikke helt likte tastaturet, var litt lite motstand i det syns jeg. Har ikke fått prøvd UX31A/32VD så den lurer jeg veldig på hvordan er. Batteriet er også veldig lett å slite ut. Leste i et forum der det var en som hadde slitt ut batteriet etter kort tid, og det høres jo ikke bra ut.

Tenkte jeg skulle kjøpe meg en ekstern harddisk ved siden av, så da trenger jeg ikke å tenke så mye på at plassen ikke er så stor. Men av 128GB er det ikke mye igjen etter installasjon av OS dessverre.

Må bare spørre Xtra siden du har UX32VD, hvordan er den vesken som følger med? Av en eller annen grunn så frister den litt :) Har du forresten lightbleed å flex i tastaturet?

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått min 32VD. Litt å utsette er at den er skrudd lit "skjevt" sammen (dvs en liten glippe på undersiden til venstre). Samtidig er touchpaden ikke helt aligned (den er vridd noen grader, og litt "dypere" på venstre side). Ellers har jeg veldig lite bleed i skjermen, noe jeg er svært fornøyd med.

Lenke til kommentar

Bleeden i skjermen ser jeg på min 32VD kun når den booter windows (de få gangene det skjer), aldri ellers, så det kan jeg si er minste problemet med den, egentlig. Nå ser det ut som jeg har fått et bra eksemplar av min, trackpaden står akkurat der den burde, dekselet under fikk jeg skikkelig på plass når jeg byttet til SSD, høyttalergrillene som irriterte meg har jeg bøyd inn, så de er ikke irriterende lenger. Jeg har ennå ikke oppgradert minne, men jeg har ikke noe forbruk av RAM heller, så har ikke sett at jeg trenger det ennå.

Tastaturet gir bittelitt etter på de midterste tastene, men jeg skriver ikke så hardt at det er noe problem heller.

Nå er det en flott maskin! :) Bortsett fra fettmerker på lokket men de tørkes lett bort :p

Lenke til kommentar

Noen som har hatt problemer med at taster ikke virker på UX31A? Fikk PC'en i dag. I starten virket ikke c-tasten, punktum-tasten eller '-tasten(apostrof). Plutselig virker c- og punktum-tasten, men fortsatt ikke apostrof...

Edit: Viser seg at jeg kan trykke apostrof rett etter L, akkurat som på fransk. Da fungerer knappen, og regner med den fungerer vanlig etter en ren innstallasjon av windows :)

Endret av coshr
Lenke til kommentar

Xtra: 900X3C har ikke lightbleed (QC?) fordi den har Samsung sin egen LCD-skjerm, og så vidt jeg vet er vel ikke LCD plaget med lightbleed. Sett bortsett fra lightbleed så skal de begge ha veldig gode skjermer. Det aller viktigste for meg er at den er matt, da jeg har irritert meg veldig på refleksjoner på min nåværende Dell.

Var på Elkjøp her for et par dager siden for å se på Samsungen, men "uheldigvis" var det bare 15" de hadde inne. Begge er helt like, bortsett fra størrelsen. Må si at jeg ikke helt likte tastaturet, var litt lite motstand i det syns jeg. Har ikke fått prøvd UX31A/32VD så den lurer jeg veldig på hvordan er. Batteriet er også veldig lett å slite ut. Leste i et forum der det var en som hadde slitt ut batteriet etter kort tid, og det høres jo ikke bra ut.

Tenkte jeg skulle kjøpe meg en ekstern harddisk ved siden av, så da trenger jeg ikke å tenke så mye på at plassen ikke er så stor. Men av 128GB er det ikke mye igjen etter installasjon av OS dessverre.

Må bare spørre Xtra siden du har UX32VD, hvordan er den vesken som følger med? Av en eller annen grunn så frister den litt :) Har du forresten lightbleed å flex i tastaturet?

Skal sies at skjermen på UX32VD er semi-matt og ikke helt matt. Jeg har desverre ikke fått klådd på Samsung 9-serie så kan desverre ikke sammenligne tastaturet på den og UX32VD.

Vesken som er ganske grei egentlig, veldig fornøyd med den. Du finner nok penere og mer solide bærevesker på markedet. Men jeg er uansett fornøyd med å bruke den når den skal tas litt att og frem på skolen.

Desverre er light bleeden blitt verre siden jeg kjøpte PC-en. Det er uansett kun merkbart når man ser film i et mørkt rom med lysstyrke på maks. Før var det omtrent kun i bunn av skjermen nå er det også relativt merkbart oppe i høyre hjørne og litt synlig i vestre hjørne oppe på skjermen. Dersom du har tenkt å se mye film på PC-en i mørke rom kan det nok bli et problem.

Det er uansett veldig individuelt hva man vil akseptere av light bleed og dette kommer ann på behovet også. Jeg har forelsket meg i skjermen samt det at jeg kan kjøre W7 på iSSDen og har 500 GB HDD i tillegg gjør at denne trumfer Samsung 9-serie. Dette er klart ut ifra meg og mine behov da. :hmm:

Lenke til kommentar

Xtra: Må si at denne light bleeden ødelegger noe, i allefall om det blir verre med tiden som med din. Hadde det ikke vært for det så hadde UX-serien vært veldig bra.

Har blitt litt usikker for tiden, om jeg skal kjøpe nå eller om jeg skal vente til W8* kommer med tilhørende maskiner. Frister litt med en blanding av tab å data i ett.

* Jeg kommer sikkert til å bli hakket på ved å nevne W8, men jeg liker W8 og hvordan det lett synkroniseres med min WP7 mobil. Den gjorde at min eldre data ble rask og kunne brukes igjen :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Herlig å se så mange som skriver om Zenbooken i tråden. Har lest gjennom alt og ser de fleste har anskaffet seg UX32VD. Har enda ikke gått til anskaffelse av UX31A, da jeg var nysgjerrig på hvilke barnesykdommer som dukket opp på denne modellen (samt at jeg har testet og sett på andre alternativ, kommer stadig noen nye på markedet). Men de fleste ser ut til å være rent fornøyd med Zenbooken.

Kan noen som har hatt/testet UX31A over en lengre periode anbefale denne ultrabooken fremfor andre på markedet? Er det noen som i dag ikke er fornøyde og kunne tenkt seg en annen ultrabook?

• Liker 2
Lenke til kommentar
MINNE: KINGSTON 8GB SO-DIMM 1600MHZ DDR3 CL11 - KVR16S11/ (http://www.dustinhome.no/product/5010642742/kingston-8gb-so-dimm-1600mhz-ddr3-cl11-kvr16s11-8/) ... synes dette virker drøyt: Beregnet leveranse 12.09.2012

Skal kjøpe mer RAM, 8 GB, til min UX32VD. Vurderer denne. Har skjønt det slik at den vil fungere fint, men er det noen som har evt. erfaringer med den? Evt. andre forslag?

Lenke til kommentar
MINNE: KINGSTON 8GB SO-DIMM 1600MHZ DDR3 CL11 - KVR16S11/ (http://www.dustinhom...l11-kvr16s11-8/) ... synes dette virker drøyt: Beregnet leveranse 12.09.2012

Skal kjøpe mer RAM, 8 GB, til min UX32VD. Vurderer denne. Har skjønt det slik at den vil fungere fint, men er det noen som har evt. erfaringer med den? Evt. andre forslag?

cl11 og 1600 mhz så skal funke fint den. Har en http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752033 i min

Lenke til kommentar

Er tilbake her fordi jeg har fått bud på min laptop, så da blir det kjøp av UX31A :) Tenker at jeg ikke kommer til å få bruk for dedikert skjermkort pga egen spillpc, og at 4gb ram egentlig ikke blir et problem, så fuck it, går bare for ux31a. Tenker jeg kommer til å selge den neste år når neste zenbook med ny intel cpu og kanskje mer oppgraderingsmuligheter på modellen uten dedikert skjermkort. Rykter om at haswell cpu får en god del bedre igpu enn hd 4000, så satser på det samt 8gb ram og kanskje 256gb ssd, begge utskiftbar :D Noe spesielt jeg bør tenke på ved kjøp av zenbook ux31a? Blir min første ultrabook og min første pc på under 15". BTW hvilke nedlastningshastigheter får dere på zennbookene på trådløst nett? Forventer å kunne utnytte 70/20 hastigheten min, noe denne pcen er for ustabil til.

Lenke til kommentar

Drev ikke lys-sensoren å justerte lysstyrken på skjermen og? Mener da så livlig at den drev med det før jeg tok en ren windowsinstallasjon på ssd. Lyset i tastaturet skrur seg av, men skjermen justerer seg ikke lenger (om den noen sinne egentlig har gjort det :p)

Lenke til kommentar

faar opp en feilmelding som sier at jeg maa installere ATK0100 driver men klarer ikke aa finne den noe sted, har ogsaa sjekka asus sine sider uten noe hell. det er en UX32VD saa jeg er litt usikker paa hvor relevant det er i denne traaden men om noen kunne hjelpe meg aa finne driveren ville det vert fint.

Edit: Mulig at jeg fant den nå.

Edit2: da var det fikset, den var vist på asus sine sider hele tiden.

siden jeg vet hvor irriterende det kan vere å lete rundt på forum etter en løsning å se folk løse problemer uten å poste hvordan/hvor de fikk drivere og sånt fra skal jeg poste link:

http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&p=3&s=411&m=UX32VD&os=8&hashedid=Z9zboGSUuWyLgwXV

Endret av XfsB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...