Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Valgfag.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

R1 matte kommer jeg ikke til å ha, jeg kommer til å ha matte i USA når jeg går VG2. Det blir vel 2 P jeg skal ha der, siden jeg har og vil fortsette og ha P matte. R1 blir for vanskelig når jeg ser hva T matte driver med nå.

Facerolle gjennom faget?:p

du mener det er et lett fag?

Lenke til kommentar

Jeg har S1, Media og informasjonsteknologi, IT og Int Engelsk i år.

S1 og IT har ganske store pensum, så de er litt slitsomme å henge med i. Men Int Engelsk er simpelt, det er bare at det er så fryktelig kjedelig i og med at mye av pensumet omhandler littraturtolkning og piss. Media er lekende lett, men jeg kommer ikke til å få bruk for det senere i livet og jeg synes det er litt kjedelig.

 

Jeg likte naturfag, så jeg angrer litt på at jeg ikke valgte bio/kjemi/fysikk. Du kan også lære mye nyttig med rettslære uansett hvilke fremtid du ønsker. Du trenger egentlig ikke noen økonomifag selvom du ønsker å ta en bachlor elns i økonomi, isåfall blir det repetisjon for deg da.

Lenke til kommentar

Hva skal jeg velge av; Rettslære, Økonomistyring/ledelse, Internasjonal Engelsk og Sosiologi. Er ikke så veldig god i matte, men har det kjempe mye å si i forhold til økonomistyring?

R1 matte kommer jeg ikke til å ha, jeg kommer til å ha matte i USA når jeg går VG2. Det blir vel 2 P jeg skal ha der, siden jeg har og vil fortsette og ha P matte. R1 blir for vanskelig når jeg ser hva T matte driver med nå.

Facerolle gjennom faget?tongue.gif

du mener det er et lett fag?

Hvorfor i alle dager velger du fag til vg2, hvis du skal ta vg2 i USA? Da er fagvalgene dine til vg2 helt irrelevante, ettersom du ikke går på skolen i vg2.tongue.gif

 

Men skal du først velge fag, og ønsker å studere økonomi senere, er det krav ved fleste økonomistudier om S1+S2-matematikk. Dette ligger "mellom" R-matematikk og P-matematikk. Du bør gjøre det godt i både P og S dersom du gjør en innsats.

 

Ellers kan jeg anbefale internasjonal engelsk som et greit fag, spesielt hvis du har god karakter fra vg1 (Engelsk vg1 er mye grammatikk og rettskriving. Det er særdeles mye lettere å få god karakter videre i engelsk hvis man skriver bra engelsk. Da trenger man stort sett kun konsentrere seg om de ulike emnene. I internasjonal engelsk har man emner som multikulturalisme, innvandring og terrorisme. Det å følge litt med på nyhetene hjelper mye til her.

Lenke til kommentar

Men skal du først velge fag, og ønsker å studere økonomi senere, er det krav ved fleste økonomistudier om S1+S2-matematikk. Dette ligger "mellom" R-matematikk og P-matematikk. Du bør gjøre det godt i både P og S dersom du gjør en innsats.

 

Etter mine erfaringer tror jeg 2P er litt vanskeligere enn 1P. S1 er mye repetisjon for de som hadde T, ellers gjelder det å følge med som P elev. S1 er mye grafer og funksjoner, for ikke å nevne mye nye emner du sannsynligvis aldri har vært borti før. R1 er helt villt!! Her er det skjeldent, om ikke aldri tid til repetisjon og oppgaveløsng i timen fordi pensum er så stort at de må utnytte alle timene som er! Hvis du går fra P til R1 kan jeg love deg at du må jobbe hardt for å bestå.

 

Hvis du har en fremtidig "drømmejobb", og er usikker over kravene for å oppnå denne jobben anbefaler jeg deg å snakke med skolens utdanningsrådgiver. For eksempel en bachelor i siviløkonimi eller lignende krever visstnok S1+S2 eller R1, hvis jeg ikke tar feil. For eksempel utdanning som ingeniør krever ofte R1 og kjemi eller biologi eller noe sånt (jeg husker ikke helt).

 

Jeg har selv vært inne hos utdanningsveilederdama flere ganger fordi jeg har vært usikker på hva jeg vil bli. Hun viste meg blant annet nettsider der du kan se hvilke utdanninger som kreves for å komme inn på de forskjellige skolene. Det kan virke litt komplisert for det u-trente øyet fordi det er mye nye forkortelser og slikt.

 

Som webmaster sa, hvis du skal studere utenfor Skandinavia spiller det lite hva du vil ha på 2vgs i Norge fordi de har andre fag og pensum. Hvis du skal studere i utlandet burde du gjøre det før tredje året på vgs, for da er de fleste elevene i land som USA UK og Australia ferdig med highschool, og starter på bachelor graden sin. De har andre skolesystemer enn vi i Norge.

 

Når det kommer til å faktisk prøve å komme til utlandet må du ta forskjellige tester blant annet en engelsk test. Disse skal visstnok ikke være så alt for vanskelige. De skjer vanligvis hos "reiseprogrammet" eller i landets ambassade. Du må også sjekke om valgene du har valgt i det fremmede landet gir deg en norsk studiekompetanse, det vil si at pensum ikke er så veldig annerledes.

 

Edit:

Her fant jeg noen linker jeg fikk av veilederen:

 

Samordna opptak er veldig bra siden den viser hvilke skoler som har hvilke utdanninger, og hva som er kravene til den utdanningen på de ulike skolene. Du må ikke være redd for å reise litt rundt omkring i landet på jakt etter drømmejobben, det er bare en god opplevelse du ikke kommer til å glemme!

 

 

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/sivilokonom

http://www.samordnaopptak.no/studier?ord=sivil%F8konom&laerestedkode=&utdomrkode=&stikkordnr=&type=studier

 

http://www.studentum.no/

http://www.velgriktig.no/

http://www.vilbli.no/4DACTION/WA_Forsiden?Niva=V&TP=16.03.12

http://www.jobbfeber.no/

http://www.studieguiden.no/

Endret av JohnsonJr
Lenke til kommentar

Etter mine erfaringer tror jeg 2P er litt vanskeligere enn 1P. S1 er mye repetisjon for de som hadde T, ellers gjelder det å følge med som P elev. S1 er mye grafer og funksjoner, for ikke å nevne mye nye emner du sannsynligvis aldri har vært borti før. R1 er helt villt!! Her er det skjeldent, om ikke aldri tid til repetisjon og oppgaveløsng i timen fordi pensum er så stort at de må utnytte alle timene som er! Hvis du går fra P til R1 kan jeg love deg at du må jobbe hardt for å bestå.

Det er ytterst få skoler som på noen måte tillater at du går fra 1P til R1, nettopp fordi du da mangler utrolig mye som er nødvendig for å kunne følge med. Jeg kjenner ei som fikk lov til å gjøre dette, men hun stod på gjennom sommeren og fikk det nødvendige grunnlaget. Det var likevel såvidt ledelsen tillot dette, nettopp fordi det er noe læreren evt. må bruke utrolig mye resurser på.

 

2P er etter min skjønn egentlig vanskeligere enn 1P. Det er i begge fagene en hel del repetisjon fra innhold i matematikken fra ungdomskolen. Dette oppleves likevel av mange som vanskelig, og dersom du ikke er god i matematikk/ikke liker det/ikke har behov for det senere, er dette en svært kurant vei å gå. De som har P-matematikk har samfunnsfaglige fag som område, og får stort sett ikke lov til å velge andre realfag andre enn IT. Dette er fordi bestått i 1P + 2P er forøvrig minstekrav i matematikk for å få godkjent vitnemål, og poenget med disse fagene er å gi elevene et generelt nivå av kunnskap i matematikk. De kan heller fokusere på andre fag.

 

S1-elever får gjerne lov til å velge realfag, men gjerne ikke fortsette med disse i vg3. Unntaket er biologi. Grunnen til dette er fordi spesielt kjemi 2 og fysikk 2 krever matematikken som finnes i R1+R2. Alt bygger på alt.

 

Alle realfagene krever en god del jobb med oppgaver, noe man gjerne må gjøre hjemme. Har selv vært gjennom R1, og er nå i slutten av R2. Merker godt bredden i fagene, og at det er en del å gjennomgå. Hvor mye tid du får til regning på skolen avhenger mye av læreren, men for å gjøre det godt må du gjøre en del hjemme uansett. 1-2 timer regning på skolen i uka er ikke nok for at alt skal sitte. Dette gjelder forøvrig også fysikk, og etter hva jeg hører også kjemi.

Her er det en fin sammenheng mellom arbeidsinnsats og karakterer. Øvelse gjør mester! :thumbup:

 

Hvis du har en fremtidig "drømmejobb", og er usikker over kravene for å oppnå denne jobben anbefaler jeg deg å snakke med skolens utdanningsrådgiver. For eksempel en bachelor i siviløkonimi eller lignende krever visstnok S1+S2 eller R1, hvis jeg ikke tar feil. For eksempel utdanning som ingeniør krever ofte R1 og kjemi eller biologi eller noe sånt (jeg husker ikke helt).

Ingeniørutdannelser krever R1+R2 og fysikk 1. NTNU har minimumskrav om 4 i disse fagene.

Det er en del høyskoler som har bachelorgrader i ingeniørfag, og disse har ofte litt annerledes krav. Dersom du finner ut at ingeniørutdanning er aktuelt for deg, kan dette være noe å se på dersom du finner at du ikke helt sikkert kan komme inn eks. ved NTNU. :)

 

Dersom kjemi er relevant for studiet, krever de også dette. Men i forhold til kjemien er NTNU i alle fall mer greie. De godtar gjerne et oppvarmingskurs på en uke, uka før studiestart. Dette er på de studiene hvor kjemi ikke er hovedfokus, men er noe relevant, eks. Matematikk og fysikk-studiet.

 

Til trådstarter: å besøke veileder er absolutt ingen dum idé. "Hva vil du drive med etter videregående?" - et svært relevant spørsmål for elever som velger valgfag.

Lenke til kommentar

S1-elever får gjerne lov til å velge realfag, men gjerne ikke fortsette med disse i vg3. Unntaket er biologi. Grunnen til dette er fordi spesielt kjemi 2 og fysikk 2 krever matematikken som finnes i R1+R2. Alt bygger på alt.

 

Jeg har i år (2.åretvgs) S1, IT, Media, Int Engelsk og vipper mellom realfag og "den andre". Det betyr at jeg står fritt til å velge om jeg vil gå realfag eller ikke nesteår, og jeg valgte realfag meg S2 og IT2 Jeg trengte bare å velge 2 fag siden jeg må ha tysk også fordi jeg hadde engelsk fordypning på ungdomsskolen. Drømmejobben min er å være en leder, og jeg skal prøve meg på en bachelor/master i militæret. Dette er mye mer tidskrevende i og med at noe som en enkel bachelor tar 4-5 år pga de interne kravene i forsvaret. Likevel er dette noe jeg har kjempelyst til å gleder meg masse til. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har i år (2.åretvgs) S1, IT, Media, Int Engelsk og vipper mellom realfag og "den andre". Det betyr at jeg står fritt til å velge om jeg vil gå realfag eller ikke nesteår, og jeg valgte realfag meg S2 og IT2 Jeg trengte bare å velge 2 fag siden jeg må ha tysk også fordi jeg hadde engelsk fordypning på ungdomsskolen.

Du har rett, jeg glemmer at S-matematikk og IT er å regne som realfag. Jeg mente at uten R1 får man gjerne ikke lov til å velge fysikk eller kjemi i vg3. :)

 

Lykke til med studiene, bare stå på! :D

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Hva skal jeg velge av; Rettslære, Økonomistyring/ledelse, Internasjonal Engelsk og Sosiologi. Er ikke så veldig god i matte, men har det kjempe mye å si i forhold til økonomistyring?

 

Kommer veldig an på dine interesser, hva du liker osv.

Jeg hadde internasjonal engelsk og sosiologi, og likte begge fagene utrolig godt. Sosiologi synes jeg var et utrolig interessant og spennende fag, og erfaringene derfra forberedte meg også på studieveien videre, da vi la mye vekt på drøfting i oppgaveskriving, som er viktig på høgskoler og universitet. Det er også et bra valg hvis du liker å være aktiv i klasserommet når det kommer til diskusjoner og lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...