Gå til innhold

Bygge ny strømgjerrig filserver, hjelp til valg av HK/CPU

Anbefalte innlegg

Hepp!

Har pr dags dato en HP ProLiant ML370 G5 stående på kvisten til server.

Eneste den brukes til er lagring og litt komprimering, samt at jeg kjører Plex Media Server på den.

Denne trekker rundt regnet konstant 300W, og det er her jeg har lyst til å endre på ting.

Krav jeg har til server er: - Lavt strømforbruk - Minst 2x PCI-e 8/16x til kontrollere (gjerne 3 stk)

Samtidig ser jeg helst at den har kurrant ytelse på RAR/ZIP, slik at jeg slipper å vente i evigheter hver gang jeg gjør dette...

Mulighet for undervolting etc er også fint, men ikke nødvendig (meste gjør seg vel selv nå for tiden)

Har på en måte "avfeid" Atom og Fusion etc, da jeg har på følelsen at de systemene ikke har nok PCI-e spor, samt muligens lav ytelse, men her kan jeg ta feil.

Av komponenter jeg har fra før, så har kabinett, PSU, disker, RAM etc, trenger kun hovedkort og evt CPU.

Har pr dags dato havnet på

Celeron G460 og Gigabyte GA-Z68MA-D2H-B3

Noen som har inspill til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte å foreslå en FX-4170 + 990FX-hovedkort + Geforce 210, siden komprimering er en av få oppgaver AMDs FX-prosessorer takler bra, og FX-prosessorene idler faktisk ganske lavt.

LGA1155 har ikke mer enn 16x PCIe-båndbredde (prosessor) + 4x PCIe (chipset), det samme gjelder FM1

Lenke til kommentar

Var ikke klar over at det var kun 1 16x port og at den ikke kunne gå over til f.eks. 2stk 8x porter om det ikke var noe 16x kort tilstede.

Har pr. i dag bare en 8x kontroller i (HP SmartArray P400), men den mangler bare 1 disk før den er full, så må ha muligheten for å pakke inn en kontroller til, og samtidig få kjørt den på 8X.

Og en FX CPU går samtidig an å underklokke/undervolte for å få ned strømforbruk enda mer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan informere om at jeg endte opp med det hovedkortet som jeg linka i første post og en Intel i3-2100T (max TDP på 35W)

Har ikke tweaka mye, men ved første oppstart, så lå hele maskinen på 34W trekk fra veggen, dette med 1 disk.

Nå med en HP Smart Array P400 kontroller og 7 disker ligger jeg på 74W ish fra veggen.

Testa forøvrig strømforsyninger før jeg monterte allt. Jumpstarta de og målte hvor mye de trakk uten noen ting tilkoblet.

Mist 500W brukte 35W uten belastning..

En 250W PSU fra en gammel FSC maskin trakk 15W

Og vinneren og den som er benyttet nå er en 350W strømforsyning fra en HP CMT 7800 som trakk 7W

Ytelsen er kurrant, virker som det er kraft i massevis for de oppgavene som jeg skal ha den til å gjøre iallefall.

Og ikke minst, strømforbruket er redusert med 230 watt ;)

Ble rett over 1800 kroner for HK + CPU, allt annet hadde jeg liggende :)

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...