slacky Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 (endret) Hvorfor er infrastrukturen så mye bedre i Sverige enn her?Sverige har drevet med sentralisering siden '60 tallet. Det finnes knapt nok bosettinger utenfor de store byene. I Norge så bor vi bak enhver knaus og ei trerot. Noe som gjør det betydelig vanskeligere og dyrere å bygge ut infrastruktur her til lands.Dette være seg våre veier eller IT-sektoren. Hele Norge vs Sverige greiene er mer eller mindre latterlig. - Simpelthen fordi det er så enkelt å sette seg inn i det grunnelggende her. Sverige har statsstøtte for bl.a. fiberutbygging - de satser veldig hardt på teknologi. I Norge så sitter vi å puffer inn penger på det "sorte gullet" (olje). Sverige har sett seg nødt til å satse på teknologi. Endret 15. mars 2012 av warpie 2 Lenke til kommentar
Eplenektar1 Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Jeg anbefaler folk å lese "dekningsrapporten 2011" og spesielt bemerke seg punktet under "nærhet til fibernode". Jeg siterer Mer enn 86% av norske husstander ligger under 1km fra en fibernode. En langt mindre andel, 62%, har tilbud om 25Mbps eller høyere kapasitet.[...]Ferske studier viser at utbyggingskost per meter kan være neste 10 ganger høyere i en kommune med lite bredbåndsvennlig tilrettelegging sammenlignet med en kommune som følger god bredbåndsskikk Det er ganske interessant lesning i grunn. Det sier ganske mye om viljen til å bygge ut fibernett i Norge. Litt planlegging, så hadde man bygget ut mye ganske rimelig i løpet av en ti års tid. (Kanskje klage litt på kommunene også). 3 Lenke til kommentar
MariusOX Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Venter på 100Mbit her:D Nabo kommunen har fått 100/100 fra svergie, og vi er inne i et samarbeid med mange av nabo kommunene om dette så i løpet av året er vi 4-5 (om ikke flere) kommuner som sitter med 100/100 linje:D 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Ar`Kritz: Poenget er så uendelig enkelt at jeg forstår ikke hvorfor du overså det: Telenor har linjene, men de bygger ikke ut dem, eller oppgraderer dem. Ikke fordi det er for dyrt, men fordi det koster penger. Veldig mye av telenors utbygging er kun fordi de har konkurense, og fordi de har noen ganger blitt tvunget til å oppgradere. Telenor ble ikke "privatisert" før enn i 1992, og hvor mye av landets infastrutkur har ikke blitt oppgradert siden 1992? Meget mye. Er det ikke merkelig at de satser nesten alt i utlandet hvor det bygges infastruktur(f.eks India), mens de ikke skal gjøre det i fedrelandet? Du snakker tydeligvis om ting du ikke vet noe særlig om og bare henter det fra en magefølelse. Det går ikke an å sammenligne med Sverige som blir kraftig subsidiert av staten mtp utbygging pga en enorm satsing som Norge burde etterfølge i større grad. Creds til folka i denne tråden som har logiske tenkeevner utover nesa og skjønner at det er flere faktorer som spiller inn her. Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Bredbånd per definisjon hos den norske stat er vel ganske på tryne. Den var i ihvertfall det. En gang i tiden mente man jo ISDN var bredbånd. Når staten legger stadig flere tjenester på nett som Altinn, Minside ol. kunne de da subsidiert "bredbånd" til folket, om så radiobredbånd til bygdene. Man sier det er i statens interesse å ha et godt utbygd sendernett for fjernsyn og radio, samt telefon, men Internett er tydeligvis ikke så viktig. Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Dette er ikkje bra. I sverige blir det vel også billigere tror jeg også... 16000 i året for 50 mbit? +etablering? Har selv prøvd superbredbånd, men bytta tilbake til "vanlig" bredbånd da superbredbånd ikke fungerte (var uten nett i 2 måneder :/) Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Jeg anbefaler folk å lese "dekningsrapporten 2011" og spesielt bemerke seg punktet under "nærhet til fibernode". Jeg siterer Mer enn 86% av norske husstander ligger under 1km fra en fibernode. En langt mindre andel, 62%, har tilbud om 25Mbps eller høyere kapasitet.[...]Ferske studier viser at utbyggingskost per meter kan være neste 10 ganger høyere i en kommune med lite bredbåndsvennlig tilrettelegging sammenlignet med en kommune som følger god bredbåndsskikkDet er ganske interessant lesning i grunn. Det sier ganske mye om viljen til å bygge ut fibernett i Norge. Litt planlegging, så hadde man bygget ut mye ganske rimelig i løpet av en ti års tid. (Kanskje klage litt på kommunene også). Men så skal man vel også legge til at det er ganske dyrt iforhold til vanlig internet, og Telenors satsing på superbredbånd førte iallfall til store problemer hos meg. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Du snakker tydeligvis om ting du ikke vet noe særlig om og bare henter det fra en magefølelse. Det går ikke an å sammenligne med Sverige som blir kraftig subsidiert av staten mtp utbygging pga en enorm satsing som Norge burde etterfølge i større grad. Creds til folka i denne tråden som har logiske tenkeevner utover nesa og skjønner at det er flere faktorer som spiller inn her. Men du sier deg jo nettop enig med meg: Grunnen til at Sverige gjør det så bra er at de i det minste prøver å være progressive angående infastrukturen. Norge er ikke så værhardt som folk skal ha det til, og vi som sitter og ser utover "nesa" vi er de som bygger landet. Det blir litt som kollektivdebatten, hvor man foreslår å innføre avgifter, mens alt for mye av landet har for dårlig tilbud til at det skal "lønne seg". Og det blir også som jernbanen, som Nazistene gjorde en jævelig god jobb på å bygge. Og det blir som med veiene i Nord, som Nazistene også gjøre en god jobb på. Norge er ikke så griserendt som folk skal ha det til, og på toppen av det har vi oljen. Vi kunne ha tjent veldig mye på å faktisk ta et ordtellig drag på å være progressive, som Sverige. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Du snakker tydeligvis om ting du ikke vet noe særlig om og bare henter det fra en magefølelse. Det går ikke an å sammenligne med Sverige som blir kraftig subsidiert av staten mtp utbygging pga en enorm satsing som Norge burde etterfølge i større grad. Creds til folka i denne tråden som har logiske tenkeevner utover nesa og skjønner at det er flere faktorer som spiller inn her. Men du sier deg jo nettop enig med meg: Grunnen til at Sverige gjør det så bra er at de i det minste prøver å være progressive angående infastrukturen. Norge er ikke så værhardt som folk skal ha det til, og vi som sitter og ser utover "nesa" vi er de som bygger landet. Det blir litt som kollektivdebatten, hvor man foreslår å innføre avgifter, mens alt for mye av landet har for dårlig tilbud til at det skal "lønne seg". Og det blir også som jernbanen, som Nazistene gjorde en jævelig god jobb på å bygge. Og det blir som med veiene i Nord, som Nazistene også gjøre en god jobb på. Norge er ikke så griserendt som folk skal ha det til, og på toppen av det har vi oljen. Vi kunne ha tjent veldig mye på å faktisk ta et ordtellig drag på å være progressive, som Sverige. Ja, jeg sier at vi skal lære av Sverige. Men Sverige har et bedre utgangspunkt, det er det ikke noe å si på. Igjen så er Norge bedre på mange andre områder, områder som kanskje betyr mer. Vi skriker jo ikke så høyt på ting vi er fornøyde med før vi ser hvordan motparter har det på de områdene. Det er ingen tvil på at vi kunne blitt bedre, men det er ikke mulig å være best på alt I tillegg legger du skylden på et markedsstyrt selskap som faktisk, spør du meg, viser bra samfunnsansvar mtp utbygging. Jeg er mer takknemlig over å bo i Norge enn i Sverige på mange andre områder skal du sammenligne. Det regjeringen må gjøre, og som er oppe til høring, er å investere i fiberkabling på samme måte som med kobberutbyggingen sånn at det blir statlig eid og hvem som helst kan levere abonnement på kablene. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Herregud del_diablo, skjerp deg! Når du flytter ut fra gutterommet hos Mamma, og lærer litt om det virkelige liv. Så vil du skjønne hvorfor ting er som det er. Visst du ikke skjønner hvorfor det er lettere og bygge ut i Sverige, så får du vente til du blir gammel nok til det. 1 Lenke til kommentar
per17 Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Herregud del_diablo, skjerp deg! Når du flytter ut fra gutterommet hos Mamma, og lærer litt om det virkelige liv. Så vil du skjønne hvorfor ting er som det er. Visst du ikke skjønner hvorfor det er lettere og bygge ut i Sverige, så får du vente til du blir gammel nok til det. Modent med personangrep, skjerp deg selv. 1 Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Herregud del_diablo, skjerp deg! Når du flytter ut fra gutterommet hos Mamma, og lærer litt om det virkelige liv. Så vil du skjønne hvorfor ting er som det er. Visst du ikke skjønner hvorfor det er lettere og bygge ut i Sverige, så får du vente til du blir gammel nok til det. Modent med personangrep, skjerp deg selv. Personangrep? Man må kunne forvente flestparten bruker de smågrå man er utdelt med, før man begynner å diskutere. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 man kan forvente mye, men det betyr ikke at der er sånn... 1 Lenke til kommentar
Eplenektar1 Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 (endret) *snip* Men så skal man vel også legge til at det er ganske dyrt iforhold til vanlig internet, og Telenors satsing på superbredbånd førte iallfall til store problemer hos meg. Du ser ut til å ikke se poenget mitt. Om 86% av Norges befolkning ligger under 1km unna en fibernode, så burde det ikke være veldig vanskelig å se langsiktig mtp utbygging. Fiberkostnader er jo store nettopp fordi man må grave så dypt for hvert kabelstrekk. Om man strekker samtidig med annet arbeide, så blir det mye billigere (hjelper på med velvillige kommuner også). For øvrig, det man så flott kaller for "superbredbånd"- kall en spade for en spade. Om en bil er en fiat eller lada, så er det fortsatt en bil. - er jo bare utvikling av gammel teknologi. Det har sine svakheter. VDSL2 har maksgrense på 800meter fra dslam og optimal rekkevidde på 500meter. Ikke akkuart optimalt i lengden. Fiber er veien å gå, men det må gjøres over tid. Edit: Det hjelper for øvrig ikke å bare kaste penger for å få fortgang i utbygging, man trenger langsiktighet, noe som mange ikke ser ut til å fatte. Se f.eks. på annen type utbygging, hva er det som er mest økonomisk i det lange løp? Seriell utbygging pleier å hjelpe bra på prisen, f.eks. Endret 15. mars 2012 av Eplenektar1 Lenke til kommentar
fenele Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 (endret) 0,01% som ikke har tilgang til 10 Mbit/s IDAG? :O I norge så er det sikkert over 20% som ikke har tilgang til over 10 Mbit/s og sikkert maaange som ikke har tilgang til bredbånd i det hele tatt. Lurer av å til på om vi virkelig er rikere enn Sverige, lite som tyder på det når det kommer til teknologi iallefall. Greit at vi var de "første" som fikk 4G, men det er jo kun ytterst få plasser som har dekning, og Tubro-3G+ er det også nesten ingen som har. Bor selv i Tromsø by og det beste jeg får på en god dag via mobilnettet er ca 4-5 Mbit/s tror jeg, mens snittet ligger vel på en ca 2 Mbit/s..... Rikere er vi. Men oljepengene skal vi spare på, investere i Norge i blant annet infrastruktur sa du? Nei vi låner heller ut 61 milliarder kroner til å bygge veier i Tyskland. Med økt innvandring, dårlig arbeidsmoral i landet og leechers som spiser av oljefondet kommer det snart å bli tomt. Da ender vi opp som Hellas. Men hvorfor klage, sånn går det når sauflokken går å stemmer samme parti år etter år.. Endret 17. mars 2012 av LNF 1 Lenke til kommentar
skrim Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Veldig mange steder så henger fiberkabelen i høyspentmasta ikke optimalt bra men dog en mulighet for flere å få. News ZTE demonstrates next-generation optical network at 1.7Tbps The system used eight channels with over 200Gbps to get there http://www.computerworld.com/s/article/9225224/ZTE_demonstrates_next_generation_optical_network_at_1.7Tbps Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 (endret) http://www.bredbandsbolaget.se/bredband/hastighet/bredband100_100/index.html Say no more... say no more.. Skal ikke klage.. har 25/25Mbit her jeg bor, og mulighet for opp til 400/400Mbit. Men blir overgitt når jeg ser de svenske prisene.. Endret 18. mars 2012 av Polarbastard Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Vi skal gjøre alt digitalt. Vi skal ha slutt på piratkopiern. Måten å gå er å gjøre det mest over streaming. Hvordan i svarte skal vi få til det når vi har linjer på 10mbit? Iallefall burde alle byene tilby linjer opp til 50/50 i dag. Vi er så langt unna at det vil ta mange mange år før det er realiteten. 3 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Vi skal gjøre alt digitalt. Vi skal ha slutt på piratkopiern. Måten å gå er å gjøre det mest over streaming. Hvordan i svarte skal vi få til det når vi har linjer på 10mbit? Iallefall burde alle byene tilby linjer opp til 50/50 i dag. Vi er så langt unna at det vil ta mange mange år før det er realiteten. Hvis du vil at byen din skal bygge ut bredbånd, så er det vel bare å engasjere seg i lokalpolitikken og kjempe for det? Det har ikke kommet av seg selv i Sverige heller. 1 Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Det har kommet i Sverige fordi de har en plan å gå etter og et mål å strekke seg etter. De har skjønt at de må tenke mer enn en dag om gangen når de bygger. Sverige er flere år foran oss når det kommer til det punktet. Om jeg engasjerer meg har det lite å si da jeg sitter med null makt. Man skulle ikke behøvd å mase på telenor eller noen av de andre for å bygge ut godt nett til alle. Dette burde egentlig være ren rutine og langsiktig tenking. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå