Gå til innhold

Motivasjon til å trene

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har tenkt til å begynne å trene fast i uka, har begynt smått med å ta en joggetur på mandag.

Men jeg mangler motivasjon til å trene. Å ta en joggetur sånn av og til går fint, men å begynne å trene noen ganger i uka klarer jeg ikke. Har trening spilleliste som jeg hører på. Er også lat, sitter veldig mye forann dataen. Det er ingen treningstudioer i nærheten så må bruke naturen. Jeg er 15 år.

-WilliamMJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det handler ikke om at du er lat, men hvorvidt du har viljestyrke eller ikke. Velg ut et par faste dager i uka hvor du trener til faste tidspunkter. Gjør det til en plikt, akkurat som du må stå opp tidlig for å dra på skolen hver dag, så må du ut å trene den og den dagen. Når det etterhvert blir en vane så trenger du ikke motivasjon for å trene, du bare gjør det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok :) takk for svar. Har tenkt til å jogge mandag, onsdag og fredag hver uke.

Har ett lite anna spørsmål. Jeg har litt stor mage men jeg har ikke mye fett på magen, den er oppblåst på en måte. Hvordan kan jeg få fjerna det?

Lenke til kommentar

Ok :) takk for svar. Har tenkt til å jogge mandag, onsdag og fredag hver uke.

Har ett lite anna spørsmål. Jeg har litt stor mage men jeg har ikke mye fett på magen, den er oppblåst på en måte. Hvordan kan jeg få fjerna det?

Spiss litt sunnare og helst fleire små-porsjoner istedenfor stor ein (då slepp du å strekke ut magan), jogging og kjøre noen sit-ups, så skal den forsvinne.

Ang motivasjon - sett dei eit mål. Sett deg fleire små-mål som du skal nå underveis.

Og just do it. Om du er umotivert - gå og jogg!

Eg er utruleg skjeldent motivert. Men eg trener fast 5 gonger i uka og jogger om morganen. Det gir gode resultater:)

PS: når eg er først i gong, då går det greit å trene. Men eg mangler motivasjon for å dra heimefrå. Derfor eg berre gjør det, utan motivasjon:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et par ting som motiverer meg til å trene(løpe):

- Merkbar fremgang. For hver uke som går så MERKER eg at formen blir bedre. Eg klarer å løpe fortere og lengre for hver gang. Dette er gull for motivasjonen. I tillegg måler eg hver tur med Endomondo, så tallene er veldig tydelige.

- Synlig fremgang. Eg går på vekta nesten hver dag, og selv om eg går opp noen hundre gram en dag, kanskje en kilo, så forsvinner de igjen i løpet av de neste dagene. Det som er viktig her er å ikke bli deprimert av det(enten det går lite ned eller mye opp), men å følge med på hva som gjør hva. Om du blir deprimert av vekta så gjør du det sjeldent.

- Treningsklær og gadgets. Eg liker å føle meg bra og kjøper en del treningsklær. Ei ny treningsbukse eller jakke kan alene være god nok grunn til at eg tar meg en tur. Kun for å "prøve den ut" :) Eller et nytt headsett.

- Overskudd. Når eg løper meg en tur så løper eg sjeldent så langt eller fort at eg er utslitt etterpå. Sliten, ja, men eg føler meg i toppform etterpå. Eg har kollegaer som løper lengre og fortere og som nesten må ligge på sofaen i flere timer for å hente seg inn igjen. Dette tror eg er dårlig for kroppen sin del, og ikke minst er det umotiverende. Tenk å presse seg ut på tur når man vet at man føler seg dårlig og nedbrutt etterpå? Ikke meg.

Så mitt tips til deg er å finne DINE motivasjonsfaktorer. Du finner garantert noen gode du kan bruke når du trenger en tur. Og ikke ta den helt ut hver gang. Gjør det i ny og ne for å presse kroppen, men ikke gjør det til en vane. Da kan du og risikere å bryte ned muskler i stede for å bygge de opp. Og det er en ond sirkel.

Når det gjelder magen er det umulig å forbrenne fett fra spesifike deler på kroppen. Dette bestemmes av genene dine, og du kan ikke gjøre noe med det.

Lykke til! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange gode tips her, jeg personlig vil anbefale deg å finne noe du syns er gøy til å begynne med, svømming, kampsport, o-løp+++. Trening skal ikke bare være vondt, stress og et slit, trening skal også være gøy, imo :)

Lenke til kommentar

Takk for mange bra tips :) Når jeg jogger er jeg i skogen og da setter jeg meg ofte små mål som ble nemnt over her, ser toppen av bakke osv. og tenker at jeg skal komme meg dit.

Får begynne å spise litt sunnere og i små porsjoner da, så jeg får vekk magen :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...