Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Har et par spørsmål om å gifte seg (borgerlig ekteskap). For det første, er det bare borgerlig og kirkerlig ekteskap eller finnes det andre former også (ja, jeg vet faktisk så lite om dette temaet ;))

Jeh har vært sammen med ei jente fra Iran de siste 3 åra, vi bor begge i London og nå vurderer vi å gifte oss av flere grunner:

• Siden hun har iransk pass, det å reise rundt blir ett ganske vondt opplevelse. Søke visum (noe som mange ganger flere måneder) osv.
  • Hadde vært fint om hun kunne slippe å bekymre seg om oppholdstillatelse
  • Vurderer å flytte tilbake til Norge om 2-3 år uansett, så istedet for å vente til da, hvorfor ikke gjør det nå?

Hadde satt stor pris på alt innspill, som sagt jeg vet ganske fint lite om det så selv hvis dere kunne peke meg i riktig retning om hvor jeg kan finne mer info hadde vært kjempe fint.

Postet av anonym: 9f1fece103ce06af72effe5623e244b9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det fins annet enn borgerlig og kirkelig vielse. Du skriver ikke hvor bryllupet skal stå, men det er mulig å gifte seg på norske ambassader og sjømannskirker rundt i verden. På forhånd må dere sende inn attester for "prøving av ekteskap" og lignende, til vielsesstedet. Spør dem om reglene.

Ekteskap kan gi permanent oppholdstillatelse i Norge etter tre år. Men for å ha lov til å ta sin ektefelle inn i landet, må man ha en viss minsteinntekt.

Hvis ektefellen er asylsøker som får avslag på søknaden, har det til og med skjedd at asylsøkere med kone og barn i Norge har blitt sendt hjem igjen, til stor sorg for konene og barna.

http://www.udi.no/Sentrale-tema/Familieinnvandring/

UDI har mye informasjon om reglene. (Hos meg kommer det opp et vindu med en spørreundersøkelse, som ikke vil la seg fjerne.)

Håper det går bra.

Lenke til kommentar

Hei Frankline,

Tusen takk for svaret.

Hadde tenkt at bryllupet skulle være i england, men gjør det noe forskjell?. Hun er ikke asylsøker, men studerer og bor i england på student visum.

Jeg tror jeg har det minsteinntekt som kreves (tjener rundt NOK 350000), men jeg har jobbet i england synes 2009 også.

Kan noen også fortelle meg litt om forskjellen mellom partnerskap og ekteskap?

Lenke til kommentar

Du behøver ikke lese noe som helst om den nye ekteskapsloven. Om man (som meg) ikke liker at de homofile er likestilte ved den nye loven, er det ikke noe man kan gjøre med det (bortsett fra å bli statsborger i et annet land).

I England har det kommet forslag om å fjerne ordene brud og brudgom, og erstatte dem med "ektefelle".

Lenke til kommentar

Takk blinc,

Men hvordan hjelperdet i dette situasjonen? Skal alle som gifte seg/ingå i et partnerskap lese dette? Jeg sjekka det nettop på nettet og deter et ganske lang text med typisk juridisk språk!

Hæ?

Ingenting som heter partnerskap lenger (i Norge).

Skjønner ikke problemet. Som noen før her har sagt; kontakt sjømannskirka og ambassaden. De vet alt du trenger å vite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...