Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Identitetstyveri med følger


aug11x

Anbefalte innlegg

Hei

 

Ble for en stund siden innkalt til avhør på den lokale politistasjonen. Der fikk jeg vite at jeg var siktet i en sak som omhandlet trusler mot en person på sms.

Dette kjente jeg ikke noe til, men nummeret var registrert på mitt navn. Jeg har tideligere vært der og anmeldt et forhold der noen har brukt mitt personnummer til å handle på kreditt på Elkjøp, jeg har også sperret et abonement tideligere som har vært opprettet i mitt navn.

Jeg har sperret personnummeret mitt hos alle kredittbyråer, så ingen får handlet på kreditt, men det å opprette kontantkort i mitt navn er vanskelig å få stoppet.

 

Satt noen timer i avhør og forklarte hele saken. Jeg kjente ikke navnet på fornærmede, og jeg la ut om tideligere problemer med identitetstyveri. Alt virket ok og polititmannen virket forståelsesfull.

 

I dag derimot, fikk jeg et brev i posten med et forelegg på 8000kr for trusler. Jeg valgte selvfølgelig å IKKE godta dette og det blir da en sak ut av dette. I tingretten antar jeg.

Jeg har jo ikke noe mulighet til å bevise (tror jeg) at det IKKE var meg som sendte meldinga, så hvordan ser min sak ut her?

 

Noen advokater, el. som har vært borti noe lignende før? Bør jeg kontakte en advokat? Det er jo svært dyrt, noe jeg som student ikke har råd til...

 

På forhånd takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom beskrivelsen din ovenfor gjenspeiler de faktiske forholdene synes det tilstrekkelig å innhente dokumentasjon på forholdene ovenfor. Eksempelvis få et brev fra et kredittbyrå som bekrefter når du sperret fneret ditt, samme når det gjelder tidligere sperring av abo. Hva slags trusler var det tale om? Kjenner du overhodet ikke til mottakeren? Husk at politiet skal bevise forholdet utover enhver rimelig tvil. Om du skaffer dokumentasjonen ovenfor mener jeg det foreligger rimelig tvil

Lenke til kommentar

Saken ser temmelig dårlig ut for din del, det ville jo være naturlig å skylde på "noen andre" i en slik sak for å redde sitt eget skinn. Er nok det som ligger til grunn for boten.

 

Man kan ikke forvente at et helt CSI-team skal etterforske saken din og finne den riktige heller egentlig.

Lenke til kommentar

Fikk du opplyst nummeret? Kontakt aktuell teleoperatør, kan hende de sitter med opplysninger om hvor abonnementet ble registrert. Hvis abonnementet er registrert hos en fysisk forhandler langt unna deg (og du tilfeldigvis har, f.eks. kontoutskrifter fra samme dag som viser at du ikke har vært der), er dette et greit argument mot at du har anskaffet abonnementet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen advokater, el. som har vært borti noe lignende før? Bør jeg kontakte en advokat? Det er jo svært dyrt, noe jeg som student ikke har råd til...

Som siktet i en straffesak skal du vel få oppnevnt (gratis) offentlig forsvarer.

 

edit: takker for korrigering...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...