HK416 Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Situasjon: Min arbeidsgiver ber meg (og andre ansatte) å skrive under på en kontrakt som tilsier at vi må betale boten butikken får, fra kjøpesenteret, viss man åpner for sent. Denne er ifra 500kr. Ved å skrive under, står vi direkte økonomisk ansvarlig. Dette ønsker da ikke jeg, da en vakt for en deltid er på 4-6 timer. Så da jobber jeg gratis, om ikke må betale for å komme på jobb de gangene jeg står som ansvarlig å åpne. Kan min arbeidsgiver kreve at jeg skal skrive under? Lenke til kommentar
Patience Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Situasjon: Min arbeidsgiver ber meg (og andre ansatte) å skrive under på en kontrakt som tilsier at vi må betale boten butikken får, fra kjøpesenteret, viss man åpner for sent. Denne er ifra 500kr. Ved å skrive under, står vi direkte økonomisk ansvarlig. Dette ønsker da ikke jeg, da en vakt for en deltid er på 4-6 timer. Så da jobber jeg gratis, om ikke må betale for å komme på jobb de gangene jeg står som ansvarlig å åpne. Kan min arbeidsgiver kreve at jeg skal skrive under? Nei det kan han ikke. Det er det ikke tvil om engang. Men du skal vite at butikknæringen har veldig veldig mange tvilsomme kontrakter og krav som en følge av lav terskel inn til lederyrket og lav krav tilm opplæring. Du kan ikke stilles til økonomisk ansvar for at butikken ikke har rutinene på plass og har sikret seg for denslags. Den kontrakten er nok bare for å skremme. Ringer du LO så blir de nok rimelig overrasket. Lenke til kommentar
HK416 Skrevet 14. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2012 Er LO medlem og har tatt kontakt. Fikk samme svar. Hensikten med dette er at man skal ungå å komme for sent, som jeg ser som en greit ting. Dette gjelder grunner som å forsove seg, eller gi beksjed for sent at man er syk. Jeg er enig, og var kun litt i tvil da jeg har prøvd å finne en lovparagraf som støtter påstanden min. Er da ikke en som pleier å komme for sent, men det har hent meg også. Jobber såpass skjelden at det vil ikke svare seg for meg å ha denne jobben, me den risken å kansje få ein reining i posten istenden for lønning. Takk for raskt svar Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Det er sannsynligvis ikke anledning til å avtale det. Og det er uansett ekstremt dårlig deal for dere, så jeg ville forhandlet. arbeidskontrakter kan ikke endres ensidig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Dette er ei særdeles lite gjennomtenkt løysning for arbeidsgiver. I praksis så betyr jo dette at dersom du forsover deg nokre minutter så er det ingen vits i å møte opp for å åpne butikken då du i praksis ikkje får betalt likevell. Det er vel ingen som er dumme nok til å møte opp på jobb forseint, for å jobbe gratis for å tjene inn bota når du kan halde deg heime til den samme ikkje eksisterande lønna. Lenke til kommentar
HK416 Skrevet 15. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2012 Avatar, det er rett å slett min tanke også. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Dersom en slik avtale skal gi mening må man jo tolke den slik at man må betale uansett. Om man da ikke møter resten av vakta, går man i -500 i stedet for i 0. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 (endret) Formålet med slike avtaler pleier sjelden å være at de skal være grunnlag/hjemmel for selve "gebyret"/"boten", snarere å få hjemmel til å inndrive det ved trekk i lønn etter arbeidsmiljøloven § 14-15 (2) c. Dersom arbeidstaker ved uaktsomhet påfører arbeidsgiver økonomisk tap vil det etter omstendighetene være grunnlag for et krav mot arbeidstaker uavhengig av hvorvidt det er inngått noen avtale om det. Endret 15. mars 2012 av krikkert Lenke til kommentar
HK416 Skrevet 15. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2012 I kontrakten står det konkret at man blir trukket beløpet boten kommer på. Det er snakk om FRA 500kr, og kan fort bli mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå