Gå til innhold

Derfor burde vi legalisere narkotika.

Anbefalte innlegg

Kan ikke Norge gjøre seg selv den store tjenesten å legalisere narkotika!

De som er i mot det vil helt sikkert mene dette er sprøyt og det er helt uaktuelt å skulle legalisere noe som er så skadelig for mennesker. For det første så er det ikke sånn at vi alle vil bli narkomane alle sammen bare fordi narkotika legaliseres.

Det er jo fritt frem for hvem som helst å bli alkoholiker her til lands, men det er jo svært få som er det i det store skala.

Og det å forby noe er ikke det samme som at det forsvinnes ut av samfunnet.

Det så vi jo da kjøp av seksuelle tjenester ble ulovlig. I følge kilder så er det like mye aktivitet nå som det var før det ble ulovlig, forskjellen er bare at nå så må samfunnet bruke mer penger og resurser på å håndheve den loven...til ingen nytte! Poenget er at folk som bli narkomane og som er det i dag, hadde blitt det uansett lov eller ikke.

Jeg tror legalisering av narkotika vil føre med seg mye mer godt enn ondt. Narkotika er ikke bare det å ta en sprøyte og stikke i armen, det er så mye mer enn så, og man er nødt til å tenke på alt som ligger rundt det.Det er for det første ufattelig mye kriminalitet som er forbundet med narkotika.Alt fra ran, smugling, vold, drap, trusler, traficking, til bakmenn som tjener seg styrtrike på andres lidelse. Mye den slags kriminalitet ville kunne elimineres dersom vi bare kunne ha legalisert narkotika. Og tenk deg hvor mye politiressurser vi kunne ha avløst til andre viktige oppgaver. Alle de milliardene som brukes på å bekjempe den type kriminalitet, vil vi heller kunne brukt på å hjelpe narkomane. For det er det dem trenger, dem trenger en ordentlig fungerende behandlingsapparat, ikke en lovgivning.Og vi kan spørre oss selv, hva er det aller største problemet med narkotika? Det er ikke at folk faktisk bruker det. For det kan behandles. Det største problemer med narkotika er alt annet som ligger rundt det.

Endret av janern21
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror legalisering av narkotika vil føre med seg mye mer godt enn ondt. Narkotika er ikke bare det å ta en sprøyte og stikke i armen, det er så mye mer enn så, og man er nødt til å tenke på alt som ligger rundt det.Det er for det første ufattelig mye kriminalitet som er forbundet med narkotika.Alt fra ran, smugling, vold, drap, trusler, traficking, til bakmenn som tjener seg styrtrike på andres lidelse. Mye den slags kriminalitet ville kunne elimineres dersom vi bare kunne ha legalisert narkotika.

I rest my case...

Forklar gjerne hvordan man skal bli kvitt ran, smugling, vold, drap, trusler, traficking etc ved å legalisere narkotika?

Tror du legalisering betyr det samme som gratis? Bakmenn vil jo alltid ha penger for dette uansett...

Det største problemer med narkotika er alt annet som ligger rundt det.

Nettopp - og da blir det vel ikke noe bedre av å legalisere det?

Sorry, men jeg synes egentlig alt du skriver er bare sprøyt.

Du mener altså at det er bedre å behandle narkomane i etterkant enn å forhindre at flere blir narkomane?

EDIT:

Bør man legalisere voldtekt? Voldtekter vil jo skje uansett om det er ulovlig eller ikke - og så kan man heller bruke pengene på psykologisk pleie i etterkant. Da sparer samfunnet masse penger på politi som bare går opp og ned gatene for å passe på.

Bør man legalisere bankran? Det blir brukt milliarder på sikkerhetsutstyr og vektere som heller kunne gått til bankkundene som høyere innskuddsrente.

Hadde du ihvertfall prøvd å komme med ETT godt argument for hvorfor man skulle legalisert narkotika - og kanskje også skilt litt mellom hasj, heroin og LSD - så kunne man kanskje fått litt mer saklige kommentarer.

Endret av oslo72
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gir opp når mine åpenbart sarkastiske eksempler ikke blir oppfattet sarkastisk.

Hvor mange voldshandlinger blir utført i narkorus? Hvor mange bilulykker?

Hvor mange overgrep på fester etc blir utført i narkorus?

Man utøver ikke vold, eller krenker andre personer ved å bruke narkotika.

Vel... Førstesideoppslag i avisene sier vel det motsatte?

Det er opp til alle voksne mennesker å gjøre med sin kropp det de ønsker. Staten skal ikke å forhindre dem fra å gjøre ditt og datt.

Jeg nekter å betale en skattekrone til en stat som skal behandle folk for rusmisbruk som skyldes legalisering. Da ønsker jeg heller at alle skattekronene mine skal bli brukt for å slakte alle bakmenn og smuglere.

Ikke pokker om jeg tør å sette meg inn i en bil i et samfunn hvor det kryr av sjåfører i narkorus!

Hvordan i all verden er det lettere å slutte med rus hvis det blir lovlig?

Hadde det blitt ulovlig med snus hadde jeg garantert sluttet, og jeg er 99.99% sikker på at det hadde blitt færre som begynte med snus ved et eventuelt forbud.

Sorry, men deres innlegg MÅ være skrevet i rus - eller i ren provokasjon. Jeg kan som sagt engasjere meg i en saklig diskusjon rundt temaet, men da MÅ det være mulig å komme opp med noe som ihvertfall har rot i virkeligheten.

Endret av oslo72
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette gjelder vel i de aller fleste tilfeller alkohol.

Jeg nekter å betale en skattekrone til en stat som skal behandle folk for rusmisbruk som skyldes legalisering. Da ønsker jeg heller at alle skattekronene mine skal bli brukt for å slakte alle bakmenn og smuglere.

Er det ikke tydelig at pengebruken mot å stoppe bakmenn og smuglere bare går tapt i en bunnløs brønn?!

Jeg for min del vil heller behandle folk som gjør noen feil valg i livet sitt enn at folk skal gjøres om til kriminelle fordi de bedriver noe staten ikke lar dem. Med denne tankegangen, hva synes du om at mine skattepenger brukes på å hjelpe og redde mennesker som har blitt syke grunnet tobakk- og alkoholbruk?

Endret av Student of Life
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En brøkdel, mesteparten av ruskjøring og rus-vold forekommer av mennesker som ruser seg på alkohol. Overgrep er også mest vanlig av mennesker som er ruset på alkohol.

Førstesideoppslag i avisene sier hva da? At det er en skam hvis folk skal få ruse seg på det de vil, siden det setter FAMILIEN i et dårlig lys? - Hørtes bare komisk ut for min del.

Tobakk har en avgift som går til å dekke "skadene" det medfører; hvorfor skulle narkotika være avgiftsfritt?

Forresten, hva med narkotikabrukere; skal de betale skatt, dersom de ikke får nyte de samme godene som deg?

Ikke pokker om jeg tør å sette meg inn i en bil i et samfunn hvor det kryr av sjåfører i narkorus!

Det finnes ingen bevis på at en legalisering øker ruspåvirket kjøring.

Hvordan i all verden er det lettere å slutte med rus hvis det blir lovlig?

Da er det ikke lenger tabu, og man kan faktisk snakke ut om det med andre.

Man slipper også å få livsskadende konsekvenser som å miste jobb, plettflitt rulleblad og skyhøye bøter; bare for å ruse seg.

Hadde det blitt ulovlig med snus hadde jeg garantert sluttet, og jeg er 99.99% sikker på at det hadde blitt færre som begynte med snus ved et eventuelt forbud.

Det var det mange som sa om alkohol i USA for en del år tilbake; de ble faktisk enige om å forby alkohol HELT. - I denne perioden når alkohol var forbudt, blomstret mafiaen; og alkoholkonsumet var høyere enn noen gang.

Sorry, men deres innlegg MÅ være skrevet i rus - eller i ren provokasjon. Jeg kan som sagt engasjere meg i en saklig diskusjon rundt temaet, men da MÅ det være mulig å komme opp med noe som ihvertfall har rot i virkeligheten.

Jeg har tilgode å se en saklig argumentatikk fra din side, når du først tar debatten seriøst, vil vi besvare deg likedan. Forøvrig er det ikke noe jeg har sagt som er usant; om det var det, hadde du vel klart å peke det ut?

• Liker 6
Lenke til kommentar

Vel - "narkotika" kommer aldri til å bli legalisert, så vi sitter jo egentlig bare å sløser bort tiden.

At man kan finne grunner til å vurdere legalisering av noen FÅ narkotiske stoffer ser jeg som positivt, men å dra alle narkotiske stoffer inn under samme sak blir for dumt.

At jeg virker usaklig i mine poster kan nok sikkert hende, men jeg klarer ikke å komme på noe vettugt å svare på innlegg som:

Det er opp til alle voksne mennesker å gjøre med sin kropp det de ønsker.
Det er for det første ufattelig mye kriminalitet som er forbundet med narkotika.Alt fra ran, smugling, vold, drap, trusler, traficking, til bakmenn som tjener seg styrtrike på andres lidelse. Mye den slags kriminalitet ville kunne elimineres dersom vi bare kunne ha legalisert narkotika.
Lenke til kommentar

For det første, loven vår skal ikke gjøre det lovlig å bruke giftstoffer. Grunnen til at tobakk og alkohol er lov er fordi vi i utgangspunktet i gamle dager ikke visste at det var farlig, og når vi begynte å forstå alvoret i det så måtte vi ta hensyn til de enorme folkemengder som faktisk brukte det. Men vi har begynt smått å bekjempe tobakk og snus, også alkohol.

Loven vår skal ikke legge til rette for at det skal være lov å forgifte seg selv.

Om det blir lov å bruke narkotika, så medfører det enorme komplekse utfordringer mtp. andre ting i helsesektoren, da må vi gjøre metadon tilgjengelig for ALLE som ønsker å slutte igjen.

Ett annet problem er at om vi gjør narkotika lovlig, så må vi ikke glemme at narkotika er ekstremt avhengighetsskapende, og det VIL føre til at de som ikke har råd, vil begå kriminalitet for å få tak i det, det vil bli mye smugling også.

En annen utfordring er at vi må omdefinere hele arbeidslovene våre til å legge til rette for at arbeidsgivere ikke skal få lov til å "håndplukke" de som ikke ruser seg fra de som ruser seg. Da må vi lage arbeidslover som sier at vi kan være sløv og ruset på jobben, for vi vet at heroin avhengige, de klarer ikke å vente på lik linje som vanlige røykere kan vente med røyken sin, de er nødt å få i seg rusen sin, og da går det sterkt utover arbeidsmiljøet.

Narkotika ødelegger mennesker mentalt, de blir skrudde i hodet over lengre tids bruk av sterke stoffer, og vi kan ikke ha slike mennesker til å benytte seg av slike stoffer på lovlig vis, det vil fremme ukontrollerte mennesker, forskrudde og mentalt skadete mennesker på gata, vi skal bekjempe slike mennesker, ikke fremme de. Da mener jeg ikke den som røyker hasj eller marihuana, men de som bruker sterkere stoffer, de blir helt ødelagt av det og vi må ta konsekvensene av det.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar
Jeg tror legalisering av narkotika vil føre med seg mye mer godt enn ondt. Narkotika er ikke bare det å ta en sprøyte og stikke i armen, det er så mye mer enn så, og man er nødt til å tenke på alt som ligger rundt det.Det er for det første ufattelig mye kriminalitet som er forbundet med narkotika.Alt fra ran, smugling, vold, drap, trusler, traficking, til bakmenn som tjener seg styrtrike på andres lidelse. Mye den slags kriminalitet ville kunne elimineres dersom vi bare kunne ha legalisert narkotika.

I rest my case...

Forklar gjerne hvordan man skal bli kvitt ran, smugling, vold, drap, trusler, traficking etc ved å legalisere narkotika?

Tror du legalisering betyr det samme som gratis? Bakmenn vil jo alltid ha penger for dette uansett...

Det største problemer med narkotika er alt annet som ligger rundt det.

Nettopp - og da blir det vel ikke noe bedre av å legalisere det?

Sorry, men jeg synes egentlig alt du skriver er bare sprøyt.

Du mener altså at det er bedre å behandle narkomane i etterkant enn å forhindre at flere blir narkomane?

EDIT:

Bør man legalisere voldtekt? Voldtekter vil jo skje uansett om det er ulovlig eller ikke - og så kan man heller bruke pengene på psykologisk pleie i etterkant. Da sparer samfunnet masse penger på politi som bare går opp og ned gatene for å passe på.

Bør man legalisere bankran? Det blir brukt milliarder på sikkerhetsutstyr og vektere som heller kunne gått til bankkundene som høyere innskuddsrente.

Hadde du ihvertfall prøvd å komme med ETT godt argument for hvorfor man skulle legalisert narkotika - og kanskje også skilt litt mellom hasj, heroin og LSD - så kunne man kanskje fått litt mer saklige kommentarer.

Ut i fra det du har skrevet så virker det som du er veldig fornøyd med det systemet som er i dag, og at alt annet alternativ er bare sprøyt?

Vis det systemet som vi har i dag funker så aldeles utmerket, hvorfror treffer man på en markoman ved hvert eneste gatehjørne i oslo?

Er du kverulerende eller bare vil du ikke forstå hvordan narkorelatert kriminalitet vil kunne reduseres ved å legalisere narkotika? vis staten kan bevilge narkotika til narkomane, vil ikke bakmenn ha noe marked. Og narkomane treger ikke å stjele eller utøve vinningskriminalitet for å kjøpe stoffet.

På verdensbasis omsettes det narkotika for over 300 milliarder dollar, og rundt 5 millioner mennesker dør indirekte eller direkte av narkotika.

Det eneste jeg prøver å si er at det må jo være ett eller annet feil vi driver med. Så du som syns at dagens system funker utemerket. Kan du ikke bare forklare de tallene og fortelle hva som er så utmerket med det?

Endret av janern21
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om det var humoristisk ment, så hadde jeg et lite poeng under det. Poenget er at Portugal ikke er Norge. Noen land slik som Mexico har et dårlig samfunn, og om noe FUNKER der med legalisering for eksempel, så er det primært fordi det DEMPER skader, men fremmer ikke noe POSITIVT. Skjønner du?

De skryter av det fordi det demper skader som har vært der tidligere, men i Norge har vi ikke de samme kvantaene av skader i samfunnet så vi får ikke noe ut av det.

Lever du i et land hvor narkotika er et helvete mtp på karteller også, så vil det være DEMPENDE politikk som gjelder, og når dette fungerer så skryter de av det. Men vi sliter ikke med det samme i Norge så vi får ikke noe ut av DEMPNINGS-politikk. Noen skjønner ikke hva som menes her, men det er en stor forskjell.

Lenke til kommentar

Selv om det var humoristisk ment, så hadde jeg et lite poeng under det. Poenget er at Portugal ikke er Norge. Noen land slik som Mexico har et dårlig samfunn, og om noe FUNKER der med legalisering for eksempel, så er det primært fordi det DEMPER skader, men fremmer ikke noe POSITIVT. Skjønner du?

De skryter av det fordi det demper skader som har vært der tidligere, men i Norge har vi ikke de samme kvantaene av skader i samfunnet så vi får ikke noe ut av det.

Lever du i et land hvor narkotika er et helvete mtp på karteller også, så vil det være DEMPENDE politikk som gjelder, og når dette fungerer så skryter de av det. Men vi sliter ikke med det samme i Norge så vi får ikke noe ut av DEMPNINGS-politikk. Noen skjønner ikke hva som menes her, men det er en stor forskjell.

At det demper skader er ikke positivt? Nei, det skjønner jeg ikke.

Oslo har flere dødsfall på grunn av narkotika enn 42 andre europeiske byer den kan sammenliknes med ...

Det er fordi det ikke gir mening. Jo, det er mange narkiser i Norge, og ingen av de får det noe bedre av at narkotika er ulovlig.

Edit:

nyere sak:Norge verst på overdosedødsfall i Europa

Altså kan du ikke si vi ikke har problemer med rusmidler.

Endret av Gamlemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

gamlemor, det var ikke det jeg sa, jeg sier at land som mexico har så mange problemer at de vil skryte av alt som kan dempe problematikken, men det bygger ikke på en positiv fremtidig politikk, det bygger på midlertidige løsninger.

Derfor jeg sammenlignet det med helvete, i helvete så virker alt, hva som helst kan gjøre ting bedre i helvete. Men i Norge så sliter vi ikke med karteller og massemord, her i Norge kan vi gå mer seriøst inn i detaljene for å få noe som kan vare.

Lenke til kommentar

gamlemor, det var ikke det jeg sa, jeg sier at land som mexico har så mange problemer at de vil skryte av alt som kan dempe problematikken, men det bygger ikke på en positiv fremtidig politikk, det bygger på midlertidige løsninger.

Derfor jeg sammenlignet det med helvete, i helvete så virker alt, hva som helst kan gjøre ting bedre i helvete. Men i Norge så sliter vi ikke med karteller og massemord, her i Norge kan vi gå mer seriøst inn i detaljene for å få noe som kan vare.

Protugal og mexico er ikke det samme landet.

Detaljene tilsier at kriminalisering ikke funker. Det er den siste saken jeg linka til et bevis på.

Hva mener du er en positiv og fremtidig politikk mener du da?

Endret av Gamlemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelte planter er nok ikke så farlig - om man bruker det med måte!

Samtidig så har vi noen langt verre stoffer som jeg ikke vil ha noe av i samfunnet.

Et problem med denne debatten er at vi egentlig ikke kan vite hva som skjer om vi legaliserer det. Du lurer deg selv om du tror det, for dette er et sammensatt tema med litt flere årsak-virkning forhold enn de fleste av oss kan forestille oss.

Lenke til kommentar

For det første, loven vår skal ikke gjøre det lovlig å bruke giftstoffer. Grunnen til at tobakk og alkohol er lov er fordi vi i utgangspunktet i gamle dager ikke visste at det var farlig, og når vi begynte å forstå alvoret i det så måtte vi ta hensyn til de enorme folkemengder som faktisk brukte det. Men vi har begynt smått å bekjempe tobakk og snus, også alkohol.

Neida, vi har ikke begynt å bekjempe tobakk og alkohol. Vi har begynt å bekjempe misbruket av tobakk og alkohol, og selv om jeg kanskje er uenig i en del virkemidler, har staten bevist at det å lovliggjøre stoffene, men heller regulere og sette restriksjoner overfor salgsmulighetene, har fungert. Vi har faktisk prøvd å kriminalisere alkohol i Norge også, og det fungerte så dårlig at man droppet hele greia etter ti-femten år med økt alkoholmisbruk og en eksplosjon i korrupsjonssaker.

Loven vår skal ikke legge til rette for at det skal være lov å forgifte seg selv.
Nei, og derfor er loven helt håpløs. Spesielt når de fleste ulovlige (kjente) narkotikumene er mindre farlige enn det lovlige narkotikumet alkohol.

Om det blir lov å bruke narkotika, så medfører det enorme komplekse utfordringer mtp. andre ting i helsesektoren, da må vi gjøre metadon tilgjengelig for ALLE som ønsker å slutte igjen.
Det finnes andre behandlingsalternativer enn metadon, som for eksempel Ibogain.

Ett annet problem er at om vi gjør narkotika lovlig, så må vi ikke glemme at narkotika er ekstremt avhengighetsskapende, og det VIL føre til at de som ikke har råd, vil begå kriminalitet for å få tak i det, det vil bli mye smugling også.
Et klassisk eksempel på grov generalisering. Cannabis og psykedeliske stoffer er ikke avhengighetsskapende (cannabis kan være vanedannende, som er noe annet), til eksempel. At du omtaler narkotika som en enhet, viser at du ikke har mye kunnskap rundt de forskjellige stoffenes egenskaper, og jeg tror nettopp denne uttalelsen er et resultat av at staten i flere tiår har forsøkt å hjernevaske folk til å tro nettopp dette. Heroin er vanedannende, men om folk kjenner bedre til konsekvensene av heroinbruk, og om folk faktisk slipper å involveres i heroinmiljøene for å skaffe seg MDMA/Cannabis/LSD, vil nok bruken av disse avhengighetsskapende stoffene minke kraftig.

En annen utfordring er at vi må omdefinere hele arbeidslovene våre til å legge til rette for at arbeidsgivere ikke skal få lov til å "håndplukke" de som ikke ruser seg fra de som ruser seg. Da må vi lage arbeidslover som sier at vi kan være sløv og ruset på jobben, for vi vet at heroin avhengige, de klarer ikke å vente på lik linje som vanlige røykere kan vente med røyken sin, de er nødt å få i seg rusen sin, og da går det sterkt utover arbeidsmiljøet.
I likhet med alkoholikere, er det nok veldig vanskelig for en heroinist å skaffe seg jobb, uansett om det er lovlig eller ikke. Men det er selvsagt fint om heroinistene kan få bukt med avhengigheten sin, så de kanskje slipper å havne i en slik knipe. I Norge i dag er det nærmest umulig for en heroinist å skaffe seg jobb, selv lenge etter at h*n har sluttet å ruse seg. Rett og slett fordi man er så moraliserende og intolerante i Norge.

Narkotika ødelegger mennesker mentalt, de blir skrudde i hodet over lengre tids bruk av sterke stoffer, og vi kan ikke ha slike mennesker til å benytte seg av slike stoffer på lovlig vis, det vil fremme ukontrollerte mennesker, forskrudde og mentalt skadete mennesker på gata, vi skal bekjempe slike mennesker, ikke fremme de. Da mener jeg ikke den som røyker hasj eller marihuana, men de som bruker sterkere stoffer, de blir helt ødelagt av det og vi må ta konsekvensene av det.

For å bekjempe bruken av sterkere stoffer, må man spre korrekt informasjon, og ikke minst åpne for utelukkende frivillig behandling av disse misbrukerne. Det nytter ikke å stå med en streng pekefinger mot fjortenåringer og fortelle dem at all narkotika er farlig. Ikke glem at narkotika aldri blir mer spennende enn når noen sier at man ikke får lov til å bruke det.

Og nei, narkotika ødelegger ikke nødvendigvis mennesker mentalt. Det er kanskje fire-fem prosent av de som har prøvd narkotika i Norge som blir misbrukere, mens resten av brukermassen klarer seg fint. Vil du virkelig være så udemokratisk at du vil nekte de resterende 95 prosentene å søke rekreasjon på andre måter enn de som er lovlige i dag?

Endret av Magnusjs
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...